Jump to content

Clipper "konvoien" Vestre Åmøy - Østlandet 2014


VannTro

Recommended Posts

Vanntro har eletrisk kokeplater ombord, og de måtte de jo teste. Flott båt, med mye treverk, må si jeg ble imponert av standarden på denne kineseren.

Ser meget bra ut.

Inne i byen lager de fjernsynsprogm i kveld, mye musik og lyd. så de ligger litt utenfor bykjernen, de trenger å hvile litt , sove ut.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Da kom VannTro seg endelig på nett med Tapatalk på nettbrettet(det ble benyttet som backup for kartplotter under turen i dag.

Vi har nå fått "kongelig" mottakelse i Egersund i form av å få alle fasiliteter servert av Careka. Ligger fint fortøyd og har som Careka nevnte fått laget mat og spist. Det ble en litt røffere seilas nedover enn forventet, men ikke noen problemer. Jeg storkoste meg, men , rederinnen ble litt skeptisk da vi ved noen anledninger putta baugspydet inn i bølgene. De var ikke så veldig store, men lengden og høyden var veldig ugunstig ved noen tilfeller. Vi var nok litt uheldige med avstanden fra land vi gikk med til tider og strøm/vind spilte opp mot hverandre(første gang kona har blitt litt uvel i båt og 5 årigen satt med bøtta en time uten at det skjedde noe mere.

I morgen blir vi liggende i Egersund og lader "batteriene" før vi går videre tidlig på mandag. Trenger å ta igjen litt søvn etter i går natt samt en dag til å "bo oss inn" i båten. Skal få lagt inn øitt bilder i morgen må bruke pc til det og den hviler nå :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Artig å høre om erfaringer. Hvordan oppleves farten? Er det slik at roen senker seg fullstendig, eller savnes det et ekstra "gir" når en skal over lange strekk?

 

Båttypen virker veldig bra, men måtte nok hatt litt tilvenning fra og ikke ligge i halvplan når det er lange strekk eller litt sjø, da det jo stabiliserer båten veldig....

 

God tur videre og gratulerer med en fantastisk flott båt :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Mens vi venter på svaret til Vanntro kan jeg komme med våre erfaringer. Vi gikk fra en NordWest 900 til våt GB. Det tok for meg et drøyt år å venne meg til en cruisefart på 8 mil. I dag er denne farten mer en hurtig nok selv om vår GB gjør 16 på max. Det er selve friheten å kunne bevege seg rundt om på båten som er for oss, selve gulroten med en GB. Brede dekk gjør det trygt å bevege seg rundt. Sjøegenskapene fra fabrikat og type er individuellt. Vi valgte en båt med stor motorkraft som kunne tjene som stabilitatorer når det blir mye sjø. Fra tid tiil annen er vi oppe i 14 mil når sjøen er grov. Vi angrer ikke på motorvalget. To motorer gjør livet svært behagelig når man skal manøvrere inn til kai, og er jo selvsagt en ekstra trygghet. Vi bruker en sjelden gang trøsteren forrut.

Vi ser en økende interesse for trawlere generelt. Vi har registrert flere GBer her i landet enn vi trodde på forhånd. Clipper-båtene har hatt stor suksess.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Careka, det finnes vel restauranter i Egersund. Kun de med doble skrog som lager middag i båten :)

 

 

de må vel finnes en Pizzeria i tettstedet ?? eller ver det nødhavn :confused:

Det var da voldsomt :pray::giggle: , Vanntro ligger i det nye anlegget til Egersund seilf. der er det ingen støyende butikker eller Pizza/Kebab sjapper :headbang:

De hadde en slitsom tur over jærhavet, og skal bare slappe av i dag, De er jo på en liten Fam tur, så de har det ikke like travelt som de andre på hentetur.

Planen er å ta videre sørover i morgen. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Astor: Mange vil velge en nyere trawler, og da er det ofte ikke interessant å legge til 500 000 - 1 mill i stor motorpakke. Har inntrykk av at de fleste trawlere har relativt små motorer for å gi en økonomisk drift. Ville nok selv hatt dette.

 

Spennende å høre erfaringer :-)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med motorstøy fra 2 motorer vs 1? Er f. eks. en GB så godt støydempet at det ikke er noe problem? :confused: Ellers er det vel slik at 2 motorer betyr dobbelt så mye service/vedlikehold, dobbelt drivstofforbruk, osv. Jeg ser at nyere og ganske store trawlere kommer med kun 1 motor på 200hk++. Men det er spesielt motorstøy jeg lurer på. Har aldri vært i en trawler med 2 motorer under fart.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med motorstøy fra 2 motorer vs 1? Er f. eks. en GB så godt støydempet at det ikke er noe problem? :confused: Ellers er det vel slik at 2 motorer betyr dobbelt så mye service/vedlikehold, dobbelt drivstofforbruk, osv. Jeg ser at nyere og ganske store trawlere kommer med kun 1 motor på 200hk++. Men det er spesielt motorstøy jeg lurer på. Har aldri vært i en trawler med 2 motorer under fart.

Klart det blir mer støy med to motorer. Betyr lite på sommerdager når man sitter støyfritt ute i det fri. Nå er vel ikke service og vedlikeholdsutgiftene det som tynger mest, selv for en pensjonist. På 7.5 knop i snittfart på plotteren ligger forbruket på 2x200 hk på 15 l. Pr time hos oss. Hva jeg ville valgt i dag på en nyere trawler er jeg sannelig ikke sikker på. Tanken har vel aldri streifet meg.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var det endelig tid til å skrive litt.

Turen i går var som Careka alt har nevnt litt mer slitsom enn forventet. Når det er sagt, passerte vi flere båter som hadde det langt røffere enn oss. En Galeon 390 med 2 motorer og potensiale til rundt 30 knop så ut som han hadde mer enn nok med 4-5 knop og vi seg sakte forbi. Vi hadde sjøen rett forfra eller skrått forfra stort sett hele tiden. Vi gikk med mellom 1300 og 1900 rpm og gjorde mellom 5 og 6 knop med golfstrøm, vind og sjøen forfra. På slutten inn mot Egersund måtte vi legge siden til og da ble det gitt 2400rpm med 9 knops fart. Da ble båten såpass rask at den ikke rullet så mye som jeg fryktet på forhånd.

Det Astor skriver om livet på en GB kan jeg vel istemme. Her der det trygt å lett å gå rundt på båten og med fjernstyring på autopilot og plotta rute kan jeg egentlig befinne meg hvor som helst.

Etter en stund i går fant jeg ut at jeg ville gjøre litt i motorrommet og etter et raskt overblikk tok jeg en 5 minutters tørn under dekk mens skuta seilte sin egen sjø. Kona hadde fått beskjed om å holde utkikk mens jeg var det siden det var noen fiskeblåser som dukket opp fra tid til annen.

I morgen går vi ved 4-5 tiden med kurs for Korshavn. Vil gjerne ha roligere sjø enn i dag og derfor går vi tidligere.

 

Ikke helt feilfri båt, så dagen i dag har gått med til å vaske hele bunnen av båten da pumpa som skal pumpe ut dusjvannet ikke virker. Kjettingkassa til ankervisjen er provisorisk og denne hadde hatt seg en runddans i lasarettet og truet med å ødelegge føleren til autopiloten så der har jeg stablet om på alt slik at det nå ikke får flytta på seg. I doghouset på følybridgen ble det montert en 35 liter kjøleboks med trelister for å sikre den mot å skli rund der oppe, men det var for spinkelt. Den hadde under turen i går knekt begge litene og "danset" rundt oppe der. Den er nå flytter ned i lasarettet sammen med en 110 liter som er montert der.

 

Så, endelig litt bilder :thumbsup:

 

Her ankommer vi Vestre Åmøy fredag formiddag og kona og sønnen ser båten for 2. gang

bilde

 

Her er et bilde av "førermiljøet" slik det er. De observante ser at vi her har 1500rpm og forbrenner 7.9 liter pr. time ved dette turtallet. Farten da er vel drøyt 7 knop om jeg ikke husker feil.

bilde

 

Dagen i går startet med fantastisk vær og silkeføre

bilde

 

Mere flott natur

bilde

 

Deretter begynte det å dra seg til litt

bilde

 

Tatt ut sideruten fra førerplass

bilde

 

Her ser jeg vl egentlig ikke en sjit

bilde

 

Her ankommer vi Egersund og ser inn på den sykt flotte katamaranen til Careka

Careka kom like etter bildet ble tatt ut under båtgarasjen i jolla si og geleidet oss bort til sin andre båtlass i Egersund seilforening hvor vi ligger nå.

bilde

 

Her ligger vi på plassen til Careka og vi har god nok plass for å si det sånn. Katamaranen til Careka er 6,5 meter bred :yesnod:

bilde

 

Her har jeg tatt bilde andre veien så man kan kjenne igjen en bro som sikkert noen har gått under. Vi har ikke montert rekketrekket på fly enda, men vi får se om det ikke blir tid til det under veis.

bilde

 

 

Det var det jeg hadde av bilder så langt, så kommer det sikkert flere etter hvert. Bare ha litt tål med meg. Vi er på hentetur/ferietur så dette tar litt lengre tid enn de tradisjonelle hentetrådene.

I morgen starter vi grytidlig og planen er Korshavn. Håper på litt roligere seilas da enn på Lørdag. :flag_bp:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, da er ruta til Korshavn plotta på Raymarinen. De rutene jeg plotta på nettbrettet blir litt vanskelige å få autopiloten til å følge :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Careka.

Takker masse for gjestfriheten, alle gode råd og ikke minst en veldig hyggelig prat med en jeg har "kjent" lenge :thumbsup:

Karter ble zoomet ut/inn som en jo-jo mens jeg plottet ruta i kveld. Det blir langs land nedover og litt avstand senere. Ellers plotta jeg meg inn på innsiden av øyene fra innseilinga til Farsund og bort til Korshavn. Om vinden skulle komme på slutten av turen er vi da innaskjærs :yesnod:

Snakkes !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Blir varselet som varslet på yr.no og formen er på topp ved ankomst Korshavn, så hadde jeg vurdert å feid forbi Lindesnes i samme slengen og endt opp i Mandal. (som varsles vindstille ved ankomst på ettermiddagen) mens på Korshavn varsles det rundt 8ms (og da sikkert en del sterkere i kastene)

Selv om vinden kommer fra en gunstig retning seilingsmessig så er muligens Mandal (evt. Farsund som ser ut til å få litt mer vind enn Mandal) da et bedre alternativ for en rolig kveld.

Link to post
Share on other sites

Av og til er det enkle det beste. Jeg hadde lagret feil passord på telefonen for å logge inn på BP med Tapatalk. Nå gikk det langt bedre :-)

Er dauhørt så jeg hørte ikke hornet ditt i morges, men det gjorde kanskje naboene dine :-)

Har snart passert Siragrunnen litt på utsiden nå...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...