Jump to content

Clipper "konvoien" Vestre Åmøy - Østlandet 2014


VannTro

Recommended Posts

Målet er for øvrig Grimstad i dag :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er redd vi blir tatt igjen av regnet fra vest, men det går nok noen timer enda. Junior er storfornøyd, båt, tv(m/Disney Chanel), nettbrett og Nintendo DS. Da er han gesjeftiget hele dagen. Sto en time ved rekka under turen i går å babla om fisken i vannet. Sto bare å titta ned i dypet :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Egentlig er Trawler og utformingen med høye rekker og lav fart som skapt for unger. De får en veldig stor og trygg bevegelsesfrihet til å være på båt. Husker veldig godt han maset om når vi var fremme når vi hadde vår Fjord 880, nå har jeg enda ikke hørt han spørre om det i denne båten. Kanskje litt dumt at Trawlere i denne størrelsen ofte har få faste sengeplasser for de er egentlig perfekte for barn om bord !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Trawlere er kanskje perfekt for oss med små hunder også. Hun ene av våre skal på død og liv balansere på alt hun ser, og jeg har savnet høye rekker mang en gang. Jeg satt og fisket i en askeladden robåt en gang, og da kom hun gående på ripen bak meg.

Kjekt med alle tips på plussiden om trawlere. Jeg tar de med meg videre til fruen. :giggle:

Link to post

Er nok like fine for små hunder som for små barn ja :-)

Bjørn,

Kona er forelsket i Grimstad og forlanger stopp der. Tenker vi tar Arendal i morgen, men vi ser an når vi er ved innseilinga. Kan være jeg trumfer gkennom Arendal i dag for å slippe å gå strekket Grimstad - Arendal i vind i morgen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Maksvind i følge yr på Torungen er 7 ms. I morgen. Mot maks 4 i dag. 7 ms er ikke noe problem. Men yr skal man ikke stole helt blindt på. Det kan øke til både 10 og 11 ms. Å da blir det noe sjø fra valøyene til du går inn ved hasla. Det er lett regn her i Arendal nå. Helt rolig vind.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Snakket litt med kona nå. Det er fremdeles ingen strøm mot og jeg er veldig klar fo Arendal(har jo lovet bort en pose kaffe på vegne av alle som har vært innom å fått servering) så da blir det nok Arendal ! Ingen av oss har ligget over i Arendal før og nå er vi klare for å sitte oppe litt på kvelden og ikke stå opp grytidlig om morgenen :-)

Fine TV forhild utpå forresten:

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er redd vi blir tatt igjen av regnet fra vest, men det går nok noen timer enda.

 

 

Iflg. værradar over sørnorge så ligger det lille feltet med bygevær i Lindesnes - Listaområdet i ro. Det meste av nedbør i sørnorge er fra Arendal og østover, disse bygene beveger seg imidlertid mot dere med sakte fart slik det er akkurat nå.

Link to post

Vanntro, har du misforstått hvilken tids-sone du er i? Umenneskelige tider du seiler på. Er på jobben tidlig, men

ikke så tidlig. Akkurat nå er det veldig mye og gjøre så jeg foreslår at du går til nærmeste kai. Så skal jeg si i fra når det passer at du kan seile videre.

 

Må nesten sette opp en poll på seilingstider :lol::lol:

Vi sees!

Link to post

Hehe...må gå tidlig den som skal "langt". Nå har vi faktisk ikke strøm mot i det hele tatt :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

HR312

Ser vi har regn akter og forut. Vi slipper unna en stund til, men møter nok det som kommer fra Atendal ja...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Over oss

bilde

 

Forut

bilde

 

Akterover

bilde

 

Dagens værrapport :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nei noen motstrøm finnes ikke nå. Griseflaks :-)

Jeg kalkulerte med 6kn, men nå ligger vi med 7,5 - 7,6 på 1500rpm og forbruk 7,8 l/t

 

bilde

 

bilde

 

Fortsetter det slik er vi i Arendal ca kl 16.30 - 17.00 :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er naturlignok endel snakk om dieselforbruk. Og da er det ting jeg lurer på.

Når jeg ser på marin traffic så går du nesten snorbeint fremover, jeg går ut fra at det er en autopilot i sving.

Når jeg går sånne lange strekk, og det ikke er båter på fjorden, så er jeg ikke alltid like nøye med å følge med. Dermed havner jeg fort ut av kurs og må justere meg inn ganske mye. Når jeg ser på sjøen bak båten ser det ofte ut som om jeg har kjørt i en slalombakke.

Jeg går ut fra at dette betyr endel for dieselforbruk når du skal fra A til B.

Er det forresten noen som er i stand til å regne ut forskjellen i antall meter mellom å kjøre 1nm rett frem mot å kjøre 1nm med slalombuer 20 meter ut til siden?

Hvor fort korrigerer en autopilot kursen egentlig? Er det slik at rattet er i bevegelse hele tiden?

Link to post

Jeg ser på bildene at VannTro går på track med autopiloten. Da holder den seg på streken mellom to WP uavhengig av strøm og vindforhold. Under sterke strømforhold slik vi opplevde i Tyskebukta så vi kursen avvike med 20-30 grader i forhold til COG.

At man sparer endel i distanse på å gå snorrett over flere timer er jeg ikke tvil om. Hadde aldri greid å styre så bra selv uansett hvor mye jeg hadde konsentrert meg.

 

Rattet står stille på båter med hydraulisk styring. Autopiloten har en egen hydraulisk pumpe som styrer roret.

Jeg har vært nede og kikket litt på rorarmen under gange i litt sjø. Står ikke stille et sekund :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Har plottet ruta på forhånd og da følger autopiloten med et lite varsel 20 sek. Før hvert plott/snupunkt. Jeg må detetter kvittere med at det er ok at den snur.. hvis jeg ikke kvitterer fortsetter den å hyle :-). Kan ikke regne ut slalomkjøring, men det blir sikkert fort 10-15 % lengre vei.

 

SAP

Jeg har mye lengre vannlinje enn deg så jeg kjører nok i ring rundt deg :-)

Neda, du har nok rett, tror vi surfer litt på dønningene.

Nå har det endret seg litt og jeg måtte opp pæ 1650rpm for å holde 7knop. Skal nærmere land etter hvert for jeg tror strømmen blir mer gjeldende når vi kommer lenngre nord-østover.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har vært nede å sett på rorpinnen jeg også og der jobbes det hardt. Skulle tro de hadde glemt igjen en kineser som satt på roret å herjet. Jeg har en ST60+ rorindikator som prøver å repetere bevegelsene, men jeg tror ikke den får med seg alt som skjer..

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ser ut til å være en kjempetur. Litt overrasket over at autopiloten jobber hardt. Den beste autopiloten jeg har brukt jobbet nesten ikke, på havet i stiv kuling medvind og surfing på bølgene var det nesten ikke rattutslag. Kursen på båten endret seg avhengig av hvor på bølgen båten var, men autopiloten justerte bare når båten gikk utenfor sporet sitt. (hadde over 17 knops fart på en vanlig familieseilbåt i surfene, stolte helt på autopiloten selv om forholdene var krevende), Kan ikke være nødvendig for båten å gå snorrett hele tiden? Men strømforbruk har mindre å si med motoren i gang, dermed andre krav til motorbåt. Ett liv på havet uten autopilot kunne jeg ikke tenke meg.

Link to post

Det er naturlignok endel snakk om dieselforbruk. Og da er det ting jeg lurer på.

Når jeg ser på marin traffic så går du nesten snorbeint fremover, jeg går ut fra at det er en autopilot i sving.

Når jeg går sånne lange strekk, og det ikke er båter på fjorden, så er jeg ikke alltid like nøye med å følge med. Dermed havner jeg fort ut av kurs og må justere meg inn ganske mye. Når jeg ser på sjøen bak båten ser det ofte ut som om jeg har kjørt i en slalombakke.

Jeg går ut fra at dette betyr endel for dieselforbruk når du skal fra A til B.

Er det forresten noen som er i stand til å regne ut forskjellen i antall meter mellom å kjøre 1nm rett frem mot å kjøre 1nm med slalombuer 20 meter ut til siden?

Hvor fort korrigerer en autopilot kursen egentlig? Er det slik at rattet er i bevegelse hele tiden?

Dersom slalombuene er så store som på en halv sirkel blir distansen 1,57 lenger enn distansen. (pi/2) Tilsvarende mindre for hvor mye mindre buene er.

Rorets bevegelser kan normalt justeres etter hvor aktiv man ønsker autopiloten. (ofte ikke ønskelig å bruke opp alt batteriet på småjusteringer med seilbåt osv.)

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...