Jump to content

Clipper "konvoien" Vestre Åmøy - Østlandet 2014


VannTro

Recommended Posts

Tenker det er tid for en historie fra mitt forhold til Lista, Vanse og Farsund.

Som så mange andre vestlendinger som tjenestegjorde i luftforsvaret, havnet vi på repitisjonsøvelse på Lista. Der var også jeg og Åge noen ganger.

En sommer var jeg innom ham på jobben, da følgende utspant seg:

- Jeg skulle snakket med Åge! Har du han inne?

- Nei, Åge blir vekke i 14 dager! Han skulle på "rep"!, sa kollegaen hans.

- Nei, det kan ikke stemme!, sa jeg. Det er aldri "rep" i fellesferien!

- Joda, Åge kalte det "rep", han skulle besøke svigermor i Polen!

Link to post
Share on other sites

utrolig flott båt nok engang Vanntro :)

Blir vel en slik på meg om noen år også vil jeg tru :)

Men angående forbruket ditt, hvor nøyaktig er måleren din? regner ikke med det har fått testet det ennå men?

For når jeg ser på forbruket på mine motorer på displayet så stemmer ikke dem opp mot hva som er fasit med tankinger,NM og timer.

Når jeg pusler i 7-8 knop sier den at jeg bruker ca 8-10 literi timen

Og når jeg masjer sier den at jeg bruker ca 60 L/timen

Men fasit etter hva jeg fyller, etter timer jeg kjører og Nm jeg kjører så regner jeg ut at forbruket er ca 6-8l/t på 7 knop
Og 46-47 L/T i 22 knop så det skiller mye mellom måler og hva jeg fyller og logger selv.


Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor godt instrumentene er kalibrert, men når vi slapp strømmen imot innimellom øyene før korshavn gikk vi med 5 knop og 4 l/t.

Nå er vi fremme :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Et par bilder fra gjestebrygga....

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det ser lovende ut og for et fantastisk sted. Det er slike pærler man drømmer om hele vinteren !

Husket for øvrig feil når det gjaldt forbruket. 5.5 knop og 3.6 l/t :-)

bilde

 

Her er noen bilder fra innenfor øyene(fikk prøvd flybridgen også)

bilde

bilde

bilde

 

Nå ble det en pils på skipperen :-)

bilde

 

Koser oss glugg i hjel!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men angående forbruket ditt, hvor nøyaktig er måleren din? regner ikke med det har fått testet det ennå men?

For når jeg ser på forbruket på mine motorer på displayet så stemmer ikke dem opp mot hva som er fasit med tankinger,NM og timer.

Når jeg pusler i 7-8 knop sier den at jeg bruker ca 8-10 literi timen

Og når jeg masjer sier den at jeg bruker ca 60 L/timen

Men fasit etter hva jeg fyller, etter timer jeg kjører og Nm jeg kjører så regner jeg ut at forbruket er ca 6-8l/t på 7 knop

Og 46-47 L/T i 22 knop så det skiller mye mellom måler og hva jeg fyller og logger selv.

 

Måleren er rimelig korrekt. Dette er data rett ut fra CR systemet og ikke flow-meter.

Det er en kalibreringsmeny der man kan legge inn en multiplikasjonsfaktor om om det ikke stemmer helt. 1.00 er standard og man kan f.eks legge inn 0,98 eller 1,02.

Jeg brukte de første tankingene på vei hjem fra NL for å få oversikt over dette og la inn noen % høyere verdi.

 

Nå kan f.eks måleren vise at jeg har brukt 415 liter siden forrige fylling og jeg kan da fylle typisk 413 liter.

Mao så er den rimelig nøyaktig.

 

Forbruket Vanntro har oppgitt stemmer forøvrig meget godt med det jeg selv har på de forskjellige hastighetene. Strøm må man også ta hensyn til da det utgjør endel på saktegående båter, så man må ikke se seg blind på SOG.

 

Ca 1 l/ nm på 6,5 knop og nesten en dobbling på 7,5 kts. Ny dobbling til 8,5 kts og ved 10 knop (wot) brenner den unna 44 liter i timen.

Fyring for kråkene mao uten noe særlig gevinst i fart. 6 knop og under går man fint på 0,7 l/nm.

6,5 knop er vel omtrent skrogfarten på disse båtene. Skulle gjerne hatt et par meter lengre vannlinje, hehe.

 

Derimot når det er litt sjø fra ugunstig retning ofrer man gjerne økonomien litt og får en mye stivere båt.

 

Det er hvertfall ikke dieselforbruket som knekker budsjettet med en Trawler som dette. Godt å ha i tankene med stadig økende klimahysteri og drivstoffavgifter. Deilig å kunne være undeveis i timesvis uten å ofre en tanke på forbruket.

Når ser vi 25 kr/l på diesel? Under 10 år tipper jeg.

 

Når man ser rundt seg og ser folk kjører rundt i måkefart er det tydelig at de ikke har forbruksmåler eller noen som helst anelse om hva de faktisk bruker kontra om de hadde slakket ned 1 knop til skrogfarten. Evt dratt opp i plan og fått gevinst av økt fart.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hehe... ser du har funnet roen i Korshamn - det er favoritt stedet vårt - og du fant rette plassen. Var vannslangen på plass borte på bua ?

Var jeg ikke på jobb i nordsjøen skulle vi vært å hilst på. Ha en fortsatt fin tur inn fjorden til Spangereid..

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer godt med mine erfaringer også, selv om jeg har en helt annen skrogtype. Med ca 20 tonn båt bruker jeg ca 1,3 l/nm ved 6 kn og 6-7 l/nm ved 12 kn.

Ved å gå sakte (6 kn) sparer jeg ca kr 300,- skattebetalte kroner for hver time i merforbruk av tid ved å gå sakte.

I mitt yrke er det veldig godt betalt.

Link to post
Share on other sites

Nei, forbruket er hyggelig og skulle man få lysr til å "koste på" så er det valget effektiv satt en stopper for. Da må man også tenke litt annerledes, men enklere. Ett valg, ingen altermativer.

 

Hei GeirT,

Ja her er det ikke vanskelig å finne roen. Helt alene ved brygga. Det henger en gul vannslange på bua og den vil jeg tro også hang der i fjor. Hadde en veldig koselig prat om Tyske fisketurister med en ganske høy og slank kar på butikken også. Vil nok tro du kjenner ansiktet om du har Korshavn som favoritt :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Careka nevnte noe om nordbukta på Stokken utenfor Kristiansand, men jeg husker ikke helt hva han sa. Er det brygger langs fjellet der som det går ann å ligge longside ved ?

Kjettingkassa til ankervinsjen akter er provisorisk så jeg tar ikke sjansen på å nruke den før jeg har fått laget skikkelig kasse. Derfor spørsmålet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Altså: Jeg synes trawlerkonceptet er fantastisk og kunne seriøst overveje at skifte.

 

Men jeg vil da lige påpege, at jeg også kan sejle med et forbrug på ned til 1 liter/nm. Ved 6,5 knob (skrogfart) bruger mine to D6'ere 10 liter i timen (tilsammen) men går jeg ned på 4,5 knob, så bruger jeg kun 4-5 liter i timen. Og det er med 11 tons båd.

 

På den anden side har jeg så muligheden for at sejle fra Helsingør til Gøteborg på 4 timer hvis jeg VIL. I stedet for at være tvunget til at bruge 18 timer. Så med mit forbrug og mine ferievaner lige nu, så passer det mig fortrinligt at have begge muligheder. Ligesom jeg også har mulighed for både at sejle ude og inde med flybridgekonceptet.

 

Dette ikke skrevet for at være disrespektfuld overfor trawlere, SAP eller Vanntro :smiley: Blot for at sige, at det også har sine fordele at kunne lægge håndtaget ned og få spist nogle mil engang imellem.

Link to post
Share on other sites

Ikke problemer å kjøre store båter med 2 motorer rimelig Major Andy, men jeg hadde ikke klart å holde igjen om jeg hadde hatt valget. Nå derimot har jeg ikke valget og da blir det enklere og man må planlegge deretter :-)

HR312MK1,

Er brygga for høy til longside ? Regner med at det er god plass der i morgen og da finner jeg vel en plass å bakke intill alternativt ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi er helt på linje MA :-) som VannTro sier, så er valget tatt og man er out of options med tanke på å kunne fleske til og spise en god porsjon mil pr time. Jeg tror også det er noe av det som gir roen en trawler. Man driver med andre ting isteden. Vasker båt, fikser noe, tar rundetider rundt dekket osv.

 

Jeg hadde ikke greid å holde igjen på endel kjedelige distanser om jeg hadde muligheten. Jeg hadde flesket til f.eks på distansen Helsingør-Gtb om været ikke var bra og gitt en lang f... I forbruket.

 

Det jeg mener er at mange båter i denne størelsen kan gå med samme forbruk i teorien, men ikke i praksis på er årsgjennomsnitt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det bilde fra Stokken er vel fra Østsiden regner jeg med ? Hva med Nordbukta er det brygger der ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ok, tror vi prøver der i morgen. Takker til 312, GeirT og Sap for tips, og alle andre som titter på en laaaangvarig hentetråd-tur :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...