espenchr Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg forstår ikke helt som noen antyder her at dette skal være spikeren i kista for norske båtprodusenter? Båter produsert i Norge vil jo også får en "rabatt" på 161,50 per HK, så prosentvis ift importerte, brukte båter blir det vel bare marginalt? Samtidig er det knyttet en god del ekstra trøbbel og risiko ved å importere brukt fra utlandet, så jeg kan vanskelig se at det blir noe bruktimport-bonanza. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Vel, per i dag er det mange som bruktimporterer båter, og betaler full hk avgift for dette.. og med bortfall av hk avgiften så vil disse båtene bli billigere, dette vil medføre at norske bruktbåter må ned i pris, ned mer enn hva de koster i dag.... For nye båter spiller dette liten rolle.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
sap_2000 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) Det bruktimporteres lite båter for tiden, mye pga kursen som i endel tilfeller utgjør mer enn hk avg gjorde. Jeg importerte båt i fjor. Hadde jeg gjort det samme nå (etter 1. Juli), hadde jeg spart 45k i hk avg, men båten hadde blitt ~150k dyrere (+mva) pga kursen. Har ikke troen på noen bruktimportbonanza da markedet er overmettet her hjemme og prisene har sunket de siste årene. Redigert 14.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
valvolainen Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 I tillegg vil markedet bli enda mer mettet, det er faktisk ganske godt med båter som det er. Snekkeprisene har falt i dass. Ikke så mange år siden dette var gull. Sportscruisere vil nok være 'vinneren' (eller taperen, avhengig av hvordan en ser det) Hørte jeg 6 år gammel Bavaria sport med 500hk? Her må man nok justere forventningene til bruktpris. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) At snekkeprisene har falt burde ikke være noen stor overraskelse. Hvem ønsker å kjøpe gyngebåter Markedet sier pinnebåter og raske badebåter samt "Astor" båter. Det i seg selv, sågar hva Sydvesten var inne på, medfører nyere og mer moderne båtpark. Båtfolket koser seg http://www.budstikka.no/nyheter/jubler-for-billige-batmotorer-1.8426443 Redigert 14.Mai.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Chris284 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Må gi en honør til Frp og regjeringen for fjerningen av avgiften. Avgiften har vært kallt luksus avgift, men er vel mer en misunnelses avgift, siden sosialistene har som mål at intet skal lønne seg for folk flest. Andre ting spares inn på, i tillegg har vi nok kr i fond, så for Norge blir det ikke store problemer. På tide at vi som er her nå og får litt av godene og ikke bare sende formuen videre til neste generasjon. Det er vi, her og nå som skaper verdier og bør få et utbytte. At det blir en ny "kurs" for landet er tydeligvis noen som er imot og fortsetter gnålet. Synd det tok så lang tid før folk forstod at vi ikke trenger sosialistisk styre her, vi har vært styrt av "nisser og dverger" de siste år. Tviler på det blir så mye fall i priser på brukt. Hk avgiften er uansett blitt glemt når brukt båt skal prises og selges. Det er ikke pris på brukt pluss hk i annonsene. En annen ting er alle gamle "flytende utedasser" med motor har vært priset opp i skyene. Bedre at vi får nyere båter, selv om det er import og de aller dårligste blir skrotet. De firmaene som fikk problemer under finans krisen har allerede gått dukken og nye firma vil fortsette å komme (og gå). En ting til med båter vi kan klare oss uten, er EU godkjenning på importerte brukt båter. Eu har ett krav om det på alle båter importert fra land utenfor Eu. På nye båter er det greit, men båter som har vært på vannet i 10-15 år og laget av seriøse produsenter f.eks i USA er det noe malplasert. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Jan E. Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) De har gått ut med at hk avgiften blir fjernet. Men ingen vet vel helt enda om de samtidig vrir denne inntekten over på andre poster? Kan vel i samme budget fort komme en erstatning i form av utslippsavgift, vrakpant etc som spiser opp litt? Hva er snitt båt-HK importert og nysolgt i Norge tro? Er eventuelt dette tapet i inntekt noe de kan se på som noe de kan forsvare? Redigert 14.Mai.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
LM 605 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Det er klart snekkeprisene har falt, da disse båttypene jo begynner og få en del år på baken i tillegg til at det snaut produseres nye snekker i dag, kun hurtigløpere. Er nok heller redd for at prisene på skjærgårdsjeeper/daycruisere vil falle voldsomt de kommende år, da disse vil bli overepresentert på bruktbåt-markedet etter vært. Solgte selv en Askeladden 605 (115 Mercury 2007mod.) i 2010 for 335.000.-, I dag selges samme båt/motor for 200.000.- , - 230.000.- !. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 nåja, det skal sikkert kompenseres med en eller annen avgift eller skatt... Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
CB. Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Det er jo spart inn 250 mill i unødvendige subsidier til bøndene, så her får en i pose og sekk Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
overoe Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Hadde vel vært hyggeligere om de hadde gitt dette via redusert dieselpriser da hadde det kommet flere tilgode. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Etter hva har registrert ligger reduserte avgifter på bensin/diesel på bordet for 2015. Den store reduksjonen tror jeg ikke en kan forvente men det går i riktig retning. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Jeg forstår ikke helt som noen antyder her at dette skal være spikeren i kista for norske båtprodusenter? Båter produsert i Norge vil jo også får en "rabatt" på 161,50 per HK, så prosentvis ift importerte, brukte båter blir det vel bare marginalt? Samtidig er det knyttet en god del ekstra trøbbel og risiko ved å importere brukt fra utlandet, så jeg kan vanskelig se at det blir noe bruktimport-bonanza. Som tidligere forklart så utgjør HK-avgifta vesentlig mer av totalprisen på en bruktimportert båt ifht en ny båt. Ergo så vil importerte, eller egentlig brukte båter generelt kunne konkurrere mye sterkere mot nybåten. Da synker nybåtsalget. Og så er det en enkel mekanisme til. Når noe blir billigere så blir marginene mindre og også fortjenesten. Norsk båtproduksjon er helt marginal, et såpass kraftig kutt som dette på totalprisen reduserer marginene og fortjenesten for alle som selger båt. -------- Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 At snekkeprisene har falt burde ikke være noen stor overraskelse. Hvem ønsker å kjøpe gyngebåter Markedet sier pinnebåter og raske badebåter samt "Astor" båter. Men å fjerne HK avgiften på fritidsbåter vil vel vri markedet vekk fra seilbåter og saktegående motorbåter? Eller i det minste er det mindre økonomisk motivasjon til å kjøpe motorsvake båter nå enn tidligere. Jeg tror nemlig det er mange som har kjøpt seilbåt eller trawler som egentlig ønsker seg motorsterk båt men ser at en får mye plass for pengene om man velger vekk den store motoren. Om man får en prisnedgang på 100-150 000,- på den motorsterke båten så velger man kanskje vekk seilbåt eller trawleren? ------------ Men for all del, de fleste som kjøper seilbåt eller trawler gjør det vel fordi det er en slik båt man ønsker å eie :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 For en seilbåt med 40-50hk så utgjør dette 8-10 tusen, som neppe er mye å skrive hjem om.. Det er nok som Pinkvin sier, at dette vil favorisere de store motorbåtene med kraftig motorisering.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 På tide at vi som er her nå og får litt av godene og ikke bare sende formuen videre til neste generasjon. Det er vi, her og nå som skaper verdier og bør få et utbytte. Mener du i ramme alvor at du og dine ikke har fått del i den vanvittige velstandsøkningen folk flest har opplevd i Norge i de siste tiårene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 At snekkeprisene har falt burde ikke være noen stor overraskelse. Hvem ønsker å kjøpe gyngebåter Gyngebåter og gyngebåter, det er jo dette som er virkelig gode sjøbåter. Hva med en firkantet høy farkost uten kjøl som blåser vegg i mellom, bare det blir en frisk bris? Kan umulig ha rede på båt med slike uttalelser. http://www.budstikka.no/nyheter/jubler-for-billige-batmotorer-1.8426443 Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Må gi en honør til Frp og regjeringen for fjerningen av avgiften. Avgiften har vært kallt luksus avgift, men er vel mer en misunnelses avgift, siden sosialistene har som mål at intet skal lønne seg for folk flest. Andre ting spares inn på, i tillegg har vi nok kr i fond, så for Norge blir det ikke store problemer. På tide at vi som er her nå og får litt av godene og ikke bare sende formuen videre til neste generasjon. Det er vi, her og nå som skaper verdier og bør få et utbytte. At det blir en ny "kurs" for landet er tydeligvis noen som er imot og fortsetter gnålet. Synd det tok så lang tid før folk forstod at vi ikke trenger sosialistisk styre her, vi har vært styrt av "nisser og dverger" de siste år. Tviler på det blir så mye fall i priser på brukt. Hk avgiften er uansett blitt glemt når brukt båt skal prises og selges. Det er ikke pris på brukt pluss hk i annonsene. En annen ting er alle gamle "flytende utedasser" med motor har vært priset opp i skyene. Bedre at vi får nyere båter, selv om det er import og de aller dårligste blir skrotet. De firmaene som fikk problemer under finans krisen har allerede gått dukken og nye firma vil fortsette å komme (og gå). En ting til med båter vi kan klare oss uten, er EU godkjenning på importerte brukt båter. Eu har ett krav om det på alle båter importert fra land utenfor Eu. Tiltredes, kan ikke være mer enig. (Måtte redigere sitatet litt grunnet forums reglene men burde stått som det sto) . Men å fjerne HK avgiften på fritidsbåter vil vel vri markedet vekk fra seilbåter og saktegående motorbåter? Eller i det minste er det mindre økonomisk motivasjon til å kjøpe motorsvake båter nå enn tidligere. JA, det kan nok være tilfellet selv om jeg neppe tror det blir en realitet. Bør ikke folk selv bestemme dette ? Hvorfor bruke avgift eller pisk for å få folk til å velge båttype ?? Dette klarer folk utmerket godt selv å velge uten innblanding fra staten etter mitt syn. I N-Korea kjører de den tankegangen, kan ikke se at det burde være nødvendig Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
CB. Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) Lm 605, det er ikke lov å sitere i sitatet men ser poenget ditt Gyngebåter og gyngebåter, det er jo dette som er virkelig gode sjøbåter. Hva med en firkantet høy farkost uten kjøl som blåser vegg i mellom, bare det blir en frisk bris? Kan umulig ha rede på båt med slike uttalelser. Jeg tenkte å "erte" litt hehe men om sant skal sies er det vel neppe behagelig å kjøre 45 grader mot bølgene i 4 kn Da er det bedre med 10-20 med litt slag i samme vinkel. En ødelegger noen egg i kjøleskapet men slipper tross alt "bordell" i cabinen Hva gjelder firkantede høye farkoster Vi har pysevisp foran og 2 motorer bak, behøver ikke bruke roret engang, trenger kun å trykke på noen knapper eller å bevege noen spaker i form av mm Redigert 14.Mai.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Kaftein ØL Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Noen som tror at denne reduksjonen vil komme kunden til gode 100%? Jeg tror vi vil se annonser på førpris og nåpris som viser veiledende priser før/etter denne avgiftsreduksjonen og så beholder selger den rabatten man ellers uansett ville ha fått, vi får se. Tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg for dette. Margienene på båtmotorer er ganske små og konkuransen er hard. Jeg vet at Volvo-forhandlerne hadde 15% fortjeneste på motorene de solgte på vinterkampanjen som gikk tidligere i år. Det er ikke mye, ansvaret tatt i betraktning og ikke minst alt medarbeidet det ofte kan følge med en installasjon og motorsalg. Fordelen med at avgiften forsvinner er jo definitivt at en nå kan gå for den motoriseringen som passer båten best. Mange båter trives bedre og får langt bedre driftsøkonomi når de har rikelig med motor i kjelleren. Enig i at det er et uheldig tidspunkt å gjøre det på, men hovedsaken er at det skjer. Forhandlere med nye motorer på lager får refundert sine avgifter, men motorer som er tatt i bruk vil ikke få refundert noe. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) Jeg tror nok Mouche er ute etter å provosere. Han er så lenge jeg har kjent han mot økte offentlig skatter og avgifter, med unntak av Ost Tenker han seg om er jeg sikker på at han i morgen tidlig, etter å ha drømt om hk avgift hele natten lander på at dette er en god ide. Timingen var ikke riktig, så er ei statsbudsjettet eller rente møtene til NB heller om en skal spekulere. Dette slår kun positivt ut for næringslivet og båtbransjen men bevares, noen hylder og hedrer avgifter til det spruter snørr ut av nesen av prinsipp. Det får de ordne opp i ved neste valg. Båtfolket kan nå og 4 år fremover kose oss i solen, ENDELIG kan vi igjen få fred og ingen fare på sjøen. (Ser bort fra alt som ikke virker fra vinduspusser, lys, ankervinsj..noe er aldri 100 % i båt hehe) Redigert 14.Mai.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Mye skepsis her Tiltaket er i miljøsammenheng bra. Og det er vel nesten forbudt å ikkje like det då ? Kan man få litt stimuli til maskinbytte i feks gamle P35 med røyksyndere i kjelleren, så er det bra ? En Vaagen 42 vil få samme reduksjon pr hestekraft som en importert P40. Konkuransen om markedet vil ha de samme variablene som alltid. Mye dårlige ressonnemant her. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Pukken Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) Føles som jeg gikk på en liten smell her nå. Akkurat fått levert ny båt med 225 HK... Trøsten er at jeg bestilte båten tidlig i vinter til kampanjepris med utstyr inkludert i prisen som selges som ekstra utstyr ved bestilling i dag. Totalt utgjør heldigvis dette utstyret og rabatten en del mer enn HK-avgiften vil utgjøre. Men likevel, det er jo uhørt å fjerne avgiften nå og ikke fra 1.1, regner med at det er mange som meg som bestilte båt i vinter og akkurat har fått den levert... Men det var vel ingen som trodde at FRP kunne opptre fornuftig før valget heller Redigert 14.Mai.2014 av Pukken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Og ja det norske markedet er og har vært overpriset på grunn av disse avgiftene. Men det har samtidig gjort at norske arbeidstakere med sitt høye lønnsnivå har kunnet ha sine jobber i dette markedet. Markedet har vært beskyttet. Okay, så når staten innkrever mer i avgifter så blir det også mer lønnsomt for Norske bedrifter, og avgiftene til staten er grunnen til at vi kan ha et høyt lønnsnivå her i Norge. Når avgifter som går direkte i statskassen fjernes vil det altså være negativt for Norsk produksjon, og det vil føre til direkte tap for aktørene i markedet og de vil ikke lengre ha råd til de høye norske lønningene. Jeg har lest mye rar logikk, men den der er nære på toppen av kransekaka ? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) Føles som jeg gikk på en liten smell her nå. Ser den Folk må tenke litt annerledes da kursen har snudd Om avgiften blir borte fra 1.7 eller om en får beskjed om at avgiften blir borte 1.10 f.o.m 1.1 blir vel ikke spesielt annerledes ? Bortsett fra at da tenker vi båtfolk snø og måking samt fjellturer og ergrer oss over dårlig sommer Nå får vi tross alt info i forkant, strategisk riktig spør du meg Personlig var jeg mot denne avgiften fra 70 tallet men tar meg ett glass vin på at det har tatt +- 30 år før folk har funnet ut at det var en duste avgift Sitter nå og lurer på hva båtbransjen mener om dette, husker jeg ikke helt feil er dette en av diskusjonene Knbf (samt diesel avgift) ikke ønsket å diskutere Det kan sikkert nye sjef, som er medlem her svare på Tror neppe han tør Knbf burde faktisk skamme seg men.....de lå vel i lommen til enkelte politiske ledere tidligere Utfordrer KNBF til å redegjøre for sitt syn her på forumet og hvorfor diesel avgiften ikke er ønsket diskutert, ei heller hk avgiften. Redigert 14.Mai.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.