njal Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Endte i Skagen i dag Veldig bra Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Mulligan Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Så dere lå der når jeg kom fra fiskehandleren. Nederste bilde er feil. Det skal stå "Skagen Bryghus" på etiketten. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Imponerende tur:) Akkurat etter mitt hjerte. Mye og tøff seiling og bra fest i land regner jeg med. Drøbak-shethland-norge-danmark-sverige-danmark-norge? på 5-6 uker er veldig bra. Ikke lite misunnelig. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Stemmer det Vi må være tilbake i Drøbak til søndag, da har vi vært ute i 6 uker. Da er det jobbing fram til studiene begynner igjen. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Fenix 148 Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 (redigert) Hei og takk for flott tråd! Er første-sesongs seilere med Maxi Fenix nr 148 vi. Båten heter Ruffina og vi ligger på Kjøpmannskjær (Nøtterøy) Masse flotte bilder i din tråd, og veldig mange inspirerende innlegg og bilder. Vi har vært drøyt 3 uker på svenskekysten, snudde i Lysekil. Artig å se at dere lå på ganske nøyaktig samme plass som oss på Brändskjær:-) Ruffina til høyre, og Fenix 685 ved siden av. Redigert 29.Juli.2015 av Fenix 148 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Stilig manøver i Strømstad ved siden av husbåten da. Ble litt bløtt det. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 2.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2015 (redigert) Hehe ja det kan man si... Vi dro i 8-9 tiden fra Strømstad i går. Skulle bare plukke opp noe i den husbåten, og jeg datt i vannet. Er ikke helt topp badeforhold i indre havn i Strømstad, så kom meg raskt opp hehe. Etter noen deilige dager i Skagen, satt vi kurs mot Strømstad. Vi seilte fra Skagen Torsdag morgen. Mellom 8 og 9. Var hardt å komme igang etter en natt på Buddy Holly hehe. Vi hadde fin vestavind i siden, og var framme i Strømstad kl. 23. Strømstad i sikte Vår "faste" plass rett ved Pråmen var heldigvis ledig Når vi kom inn i Strømstad, åpenbarte denne doningen seg. Måtte bort å se på den dagen etterpå. De kom fra Tønsberg, og skulle nedover svenskekysten. I går seilte vi fra Strømstad til Moss i fin medvind, og litt senere i dag seiler vi til Drøbak og ferien er over. Redigert 2.August.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) For å oppsummere sommerturen har vi hatt en fin tur. Til tross for skiftene vær har vi hatt en fantastisk sommer. Mye vind de siste ukene. Å seile til Shetland kan anbefales. Det var Spennende! Gøy å komme til Lerwick! Vi er fornøyd med båten, den har fungert eksemplarisk. Fungerte bra i nordsjøen. Seilte med kun fokk nesten hele veien begge veier. Da vi seilte hjem fra Shetland kom tåken sigende den første kvelden. Vi gjorde hva vi kunne for å holde god utkikk. Etterhvert så jeg lanterner langt unna. Det skipet hadde tydeligvis sett oss på radaren og kalte oss opp på radioen. Han kalte oss opp med posisjonen vår. Han hadde full kontroll! Han anbefalte oss ais, regner med at vi skaffer en slik transponder i vinter. Etter noen timer med tåke kom vinden, da forsvant tåken fort Fint på fjorden i helgen Lorentzen Redigert 16.August.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Hulda Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Vi følger med dere! Kunne tenkt meg en slik tur selv. Dette med AIS: Kjøp deg en transponder type 'B' og slik at du kan både sende og motta. I Hulda har vi noe som heter Garmin 600 (krever kartplotter som kommuniserer). Nå finnes det sikkert bedre og rimeligere dingser på markedet, vår installasjon er tre år gammel. Dog, fornøyd med Garmin 600 og fornøyd med antennesplitteren Uansett hva forumet måtte mene eller ikke mene. Tjøme Radio er også fornøyd med anlegget vårt. Ute i Nordsjøen så er det slik at når tåken kommer, så kan den bli liggende et døgn eller to, selv om det blåser kuling. Det har jeg opplevd en del ganger. Og da er det greit å kunne se alle rundt seg, med fart og kurs, samtidig som du informerer alle andre rundt deg om din egen fart og kurs. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 Vi følger med dere! Kunne tenkt meg en slik tur selv. Går det med vår Fenix, bør det gå veldig fint med din båt Helt klart veldig fristende med AIS. Når det gjelder AIS transponder ser jeg det er store prisforskjeller. Jeg ser Seatronic selger transponder fra Amec til 4.995kr. Ser ut som den vil gjøre nytten. Vi har Garmin 720 kartplotter som den isåfall vil bli koblet til. http://www.seatronic.no/ais-c-15/amec-camino-108-ais-p-4735 Ute i Nordsjøen så er det slik at når tåken kommer, så kan den bli liggende et døgn eller to, selv om det blåser kuling. Det har jeg opplevd en del ganger. Og da er det greit å kunne se alle rundt seg, med fart og kurs, samtidig som du informerer alle andre rundt deg om din egen fart og kurs. Vi var heldige vi da. Tåken kom sigende den første kvelden når det var helt vindstille, men som sagt forsvant den gradvis ettersom det begynte å blåse. Det skal sies at tåken ikke var helt tett. Vi så bauen og noen meter til hehe... Lanterner så vi på ganske god avstand. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Hulda Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 (redigert) Snakk med folkene hos Seatronic om hvorvidt denne dingsen kan brukes med den plotteren du har installert, og hva du trenger i tillegg. De har ganske god peiling. Programmeringen fikser du enkelt selv. Redigert 18.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Får gjøre det, regner med at det går med en av nmea standardene. Vi har handlet mye hos Seatronic før, har veldig god erfaring med de! Redigert 20.August.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 I helgen gikk turen til Aker brygge Varmt Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Euklid Svart 22.August.2015 Del på Facebook Svart 22.August.2015 Ute i Nordsjøen så er det slik at når tåken kommer, så kan den bli liggende et døgn eller to, selv om det blåser kuling. Det har jeg opplevd en del ganger. Og da er det greit å kunne se alle rundt seg, med fart og kurs, samtidig som du informerer alle andre rundt deg om din egen fart og kurs.Krysset Nordsjøen i tett tåke i fjor sommer. Har ikke radar ombord, og uten AIS ville dette vært en nokså hasardiøs ferd. Alle andre vi var i nærheten av hadde rett nok sett oss, men det er ikke noe særlig å satse på at en ikke trenger å følge med. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 24.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2015 (redigert) Kongeskipet lå havnen ved Tjuvholmen. Vi var ute på Gressholmen og badet og grillet. På søndagen var vi i Bjørvika å så på Redbull flugtag Mye folk på Operaen, så varmt ut. Mye båter og Så gikk turen tilbake til Drøbak. Dette må ha hvert årets varmeste helg Så var helgen over Redigert 24.August.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 4.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2015 På vei til son? tønsberg i morgen Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 7.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2015 Regn på Lørdag, men etter 4 timer var i i Tønsberg Ble ikke tatt noen bilder i regnet. Her er vi på vei ut fra Tønsberg på Søndag, fint vær! Men motvind... Så er helgen over. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 Regatta i Drøbaksundet i går kveld. Tett på skipstrafikken Etterhvert døde vinden ut... Bergesen har dårlig tid Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 18.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2015 (redigert) Lenge siden sist oppdatering, så nå kommer det litt. Siste regattaen for i år. Fin høstdag på fjorden Helgetur til son, her er kystvakten Vindfangerbukta. Tynt med båter i son, kom flere utover lørdagen. Strålende vær Så går det hjem til hjemmehavn. Helgetur til Aker brygge. Strålende vær Fin lørdag morgen Mange båter sent i oktober. Så går det hjemover. Vi tok gummibåten hjem, den var værst å rengjøre under hehe... Båten skal ligge ute i vinter. Vi er redd for at seilene skal bli stygge, så de tar vi med hjem. Vi håper allikevel på noen turer i vinter uten seil Tid for oljeskift Vi har ikke etterfylt en dråpe olje siden vi byttet i fjor høst, da ser det slik ut. Dette er gammel olje. Ut med gammel olje Inn med ny Vi har kjøpt inn disse for å ha på i vinter. 180w og 45w Selvlensingen går ut over vann, men den går i en slags svanehals så vi har på litt varme for å være sikre. Vi skal frostsikre alle ventiler og motor etterhvert. Nå ligger seilene til tørk, pakker de bort etterhvert Vi har også hatt besøk av Ulf fra Seilmagasinet, så følg med i desemberutgaven av Seilmagasinet! Redigert 18.November.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Framtia Svart 18.November.2015 Del på Facebook Svart 18.November.2015 stemningsfulle bilder, gjør at en lengter til teltet skal av :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
njal Svart 20.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2015 I dag våknet vi opp til -6 grader. Vanntank er fortsatt full og ingen ting er konservert, så i ettermiddag har det vært konservering. Først 7,5dl vann i brusflasker Så fylte jeg flaskene fulle med frostvæske på brygga. Vanninntaket til doen går på samme gjennomføring som utløpet til vasken. Da er det lett å konservere doen. Jeg stengte kranen å fylte vasken med frostvæske. Da kunne jeg pompe frostvæske inn i doen. Til slutt åpnet jeg begge ventilene et øyeblikk før jeg lukket igjen, slik at det kom frostvæske i ventilene. Etter jeg hadde konservert motoren, koblet jeg av kjølevannslangen fra motoren og helte i frostvæske mens vanninntaket var lukket. Til slutt åpnet jeg et øyeblikk så det kom frostvæske i ventilen. Siden utløpet til vasken i byssa er under vann, gjorde jeg samme prosess der. Nå er alle ventiler under vann lukket, med frostvæske i. Ferskvannsystem står for tur til søndag. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Håper Tortuga også er miljøbevisst! Frostvæske til avløp etc som ikke kan samles opp bør være giftfri. Har ikke sett hittil at de har blå farge. De er ofte grønne eller rosa/rød selv om fargen i seg selv ikke indikerer giftgrihet. Giftfri frostvæske skal ikke brukes til motorkjøling, men kan godt brukes i ytre kjøleløp ved vinterkonservering. F.eks Kemetyl antifrost natur til ca 150 Kr for 3 liter. Ordinær frostvæske til motor med glykol innholder uilsetningsstoffer som er uheldige for naturen og bør samles i flasker og leveres på returstasjonen. God vinter! Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Vi brukte glykol Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 (redigert) Har ikke skjedd så mye den siste tiden, men det skjer alltid litt. Båten full av rim, vi fant ut at det var på tide å dekke over cockpiten. Vi kommer ikke til å dekke over noe mer, slik at vi kan bruke den litt framover. Vi har vasket seilene etter beste evne. De var ikke særlig møkkete, men sånn går det når man er ivrig... Vi brukte flytende blå omo. Nå er de rullet sammen og venter på å bli brukt Årets beste julegave, ais transponder fra redernes foreldre. Nå kan de overvåke oss til enhver tid når vi er på tur.... "Easy trx is" fra "Weatherdock". Kjøpt hos Seatronic. Den har innebygd VHF antennesplitter, så det ligger an til at vi bruker vår eksisterende vhf antenne i mastetoppen. Redigert 26.Desember.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
njal Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Mens vi har kost oss i jula, har det kommet snø på båten Tørt og fint inni båten, noen + grader. Dette skal nok gå bra Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.