Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

Takk for det. Ble fornøyd selv og.

Jeg pusset den først helt ned, så penslet jeg den med rent vann. Da reiste treverket litt bust. Jeg pusset så lett over.

Etter det beiset jeg 1 strøk. Det ble veldig jevnt og fint, så jeg gikk rett på med lakk.

Da jeg hadde tatt ca. 5 strøk pusset jeg over med vannslipepapir, slik at den ble helt glatt. Så noen strøk til.

 

Alle beslag monterte jeg med tec7 på skruene, slik at ikke vann skulle følge med skruene inn å føre til ar lakken flasser.

 

Til slutt rubbet og polerte jeg.

 

Rorkulten er like fin fortsatt.

 

Sikkert lurt med epoxy. Jeg gadd ikke, for jeg tror denne lakken er veldig bra.

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg bestilte nytt propellnav hos Lasa i Son, i håp om at det ville løse problemet. 3200kr.

Fulgte med alt som trengs, også sink.

bilde

Det gjorde susen! En stor lettelse!

bilde

 

 

 

Hei!

 

Kan du sjekke om hub-settet ditt har dele-nr: 3858849 ?

 

Fordi jeg har samme problem og båtsenteret har dreiet ut foringen bak og satt inn ny men det er fortsatt slark i navet mitt  :sad: . Det er vell slark i sporene på navet slikk at jeg må skifte hele dr*ten..

Link to post
Share on other sites

Hei.

Båten ligger på sjøen, så får ikke sjekket det desverre.

Det var denne navsatsen vi kjøpte, ser at det er det er samme delenummer.

Vi har 110s drev, men det bør passe for deg og.

 

Høres ut som samme problem som vi hadde. Propellen slarket på akslingen. Nytt nav løste problemet.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi tatt med seilene hjem.

Vi har også satt på presenning over cockpiten. Vi kommer ikke til å dekke over noe mer. Denne er lett å ta av hvis vi skal ut med båten.

Gikk veldig fint slik i fjor vinter.

bilde

 

Vi har tidligere opplevd å få kondens under madrassene. Vi har vært nøtt til å sette madrassene på høykant for lufting innimellom for å unngå dette.

Nå håper vi at det skal bli slutt på dette, med "Airmax" undermadrass. Denne skal sørge for en 15mm luftspalte under madrassen.

Vi vil ikke ha spilebunn under madrassene, da det ville blitt vanskelig å komme til stuerommene under sengene.

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei.

Båten ligger på sjøen, så får ikke sjekket det desverre.

Det var denne navsatsen vi kjøpte, ser at det er det er samme delenummer.

Vi har 110s drev, men det bør passe for deg og.

 

Høres ut som samme problem som vi hadde. Propellen slarket på akslingen. Nytt nav løste problemet.

 

 

Tusen takk Jo!!  :thumbsup:

Redigert av powermickel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Det eneste som gjenstår nå er å ordne så varmeren suger friskluft utenfra. Jeg må finne en løsning slik at den ikke kan suge inn fuktighet.... Har tenkt at den kan suge inn friskluft fra cockpiten et sted, må tenke litt på det.

 

Om du lar den suge fra innsiden så lager du et aldri så lite vakuum i båten, dvs at du suger luft inn via båtens ventiler osv. Og det er egentlig ikke så dumt iom at du drar friskluft inn i flere deler av båten som gir god sirkulasjon. 

 

Så om det er bryet verdt å hente luft rett fra utsiden... vet ikke helt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt samme tanken.... Vi opplever at luften er tørr og fin når vi fyrer, ofte rundt 50% rf.

Vi vurderer allikevel mulighetene for å ta friskluft utenifra. Vi vil få veldig god ventilasjon i tilfelle. Da kan vi også bruke varmeren til å blåse inn frisk luft på varme sommerdager. 

Det kommer også litt støy fra luftinntaket.

 

Vi vurderer en 3 veis ventil hvis vi skal ta luften utenifra. Da kan vi velge å resirkulere innelluften for hurtig oppvarming når det er kaldt.

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der har du løsningen jeg tenkte å foreslå. Treveis ventil med spjeld.

 

Så ikke helt hvor du hadde montert varmeren, men..,

 

Eberen, som sto i min båt, var montert helt akter ved akterspeilet, i cockpitbenkerommet, og hentet luft fra omgivelsene. Jeg laget to hull med ventilrist i veggen ved rorkult. Altså mellom dørk og benk, helt oppe.. da ble det ihvertfall tilsig av uteluft...

( eberen min var fra 80-tallet og lakk eksos)

 

Har du slike små rom i sidene på cockpitkarmen? Kan du sette hull der og hente luft derfra? Da er du passe sikkert mot innsig av eksos.

 

Fordelen med å hente luft utenfra er jo også at du presser ut mere av lufta når du lager mat...

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte på et møte i Strömstad sist fredag. Skulle ligge over, Admiralen og jeg. Kom om bord i Hulda, temperatur inne var 6,2 grader og RF= 70 %. Satte i gang Eber (4 kW) og i løpet av to timer var temperaturen 21,5 grader og RF= 48 %. Tar luften utenfra. Og ute var det sprutregn i byger, frisk vind, surt som rakker'n. Inne var det varmt, koslig og frisk luft. Jeg har sluttet å vurdere luft innenfra. Men jeg kunne tenke meg å sette inn en slik 3-veis rett og slett for å stoppe vanninntrenging om jeg skulle fylle cockpit. Det skjer sjelden, men jeg fikk det til over Sækken for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

Varmeren er montert helt akter på styrbord side. Det er "innvendig" i båten. Vi har kun stuerom med tilgang fra cockpiten på babord side.

Min største bekymring når det gjelder å ta frisk luft utenifra er muligheten for vann inn i varmeren. Jeg har tenkt til å lage luftinntaket i cockpiten et sted, med svanehals på innsiden. Vi må prøve å få det til uten at det blir for stor motstand og. Sjelden det kommer vann i cockpiten hos oss. 

 

Vi får god varme i båten nå når det er ned mot 0 grader, det er ingen problem. Helt topp! Det tar ca. 30 min fra vi skrur på varmeren. Det er litt mindre volum å varme opp hos oss da :)

 

Jeg leste at du nevnte det kom sur lukt fra forbrenningsluftinntaket ditt Hulda. Jeg har prøvd å kjenne det hos oss, men kan ikke merke noe. Så vi kommer til å fortsette å ta forbrenningsluft inne i båten. Det må jo sørge for en viss ventilasjon.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ikke sikker på om den sure lukten egentlig kommer fra avfukteren eller fra Eber. To muligheter der. Dessuten oppdaget jeg en slakk klemme på aggregat-eksosen. Men jeg mener å huske at fra bruksanvisningen til vår Eber er anbefalingen å ta forbrenningsluften fra godt ventilert rom eller utenfra. Og vi har ikke noe godt ventilert rom inne i Hulda. Derfor ble routingen lagt ut gjennom akterskipet med svanehals. Det kjører.

 

Hos oss henger Eber helt akter oppunder dollbord SB side. Innluft hentes akter i cockpit via svanehals kjørt helt oppunder cockpitkarmen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

3. Juledag dro vi ut med båten. Turen gikk til Aker brygge, vi var tilbake 30. desember.

Det ble en veldig bra romjul :thumbsup:

Dieselvarmeren har holdt stabilt mellom 22 og 24 grader inni båten hele turen. På natten skrudde vi den av og brukte vifteovn (Thermal 1500).

Luftfuktigheten har holdt seg mellom 30 og 50%. Som regel under 40%, så hittil fungerer det bra at dieselvarmeren resirkurerer inneluften.

Her fyller vi diesel i Drøbak. Seilene er ikke på, de ligger hjemme nå som det er vinter.

bilde

 

bilde

 

Det var trangt om plassen. Virker som mange båter overvintrer på Aker brygge. Strøm og vann på brygga, helt topp :smiley:

bilde

 

 

bilde

 

Så går turen tilbake til Drøbak. :newyearsign:

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette var vår første overnattingstur på vinteren, og det kan anbefales :thumbsup:

 

Nå har vi installert stereo i båten :smiley:

 

Vi har kjøpt høyttalere fra "Fusion". 7" ute, og 6" inne. Begge høyttaler settene er 2 veis. Kablene som fulgte med høyttalerene var for korte. Vi har derfor brukt 2,5 mm2 fortinnet strømkabel fra Biltema som høyttaler kabler. Håper dette blir bra. 

 

Vi har tenkt til å bygge isolerte bokser rundt bak høyttalerene, må tenke litt på hvordan vi skal gjøre det....

 

Når det gjeller radioen var det viktig med en radio med DAB+ og Bluetooth. Vi endte derfor på en G4 rm745. 

Radioen trenger kun FM antenne. Vi kjøpte en enkel "trådantenne" bare for å ha en antenne med en gang, men denne fungerer bra. Hvertfall i Drøbak. Den ligger strekt ut i rommet bak radioen.

Vi har også montert kablet fjernkontroll til radioen i cockpit. Denne har jeg glemt å ta bilde av.

 

Vi er veldig fornøyd med lyden.

bilde

 

Det fulgte med svarte og hvite  fronter. Vi valgte svarte inne i cabinen.

bilde

 

Vi ville ikke ta hull i den hvite veggen man ser på bilde under, da den tydelig er en viktig del av konstruksjonen. Vi fikk derfor ikke montert høyttalerene så langt ut til siden som vi ønsket oss.

bilde

 

bilde

 

Ikke lett å finne egnet plassering til høyttalerene i cockpit. Etter nøye vurdering plasserte vi de her.

bilde

 

15cm hullsag er ikke lett å få tak i. Vi brukte derfor denne. Ikke like enkelt som hullsag, men hullet ble rundt!

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

Her har vi radioen. 

bilde

 

bilde

 

Klar for tur :yesnod:

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I helgen kom det snø på båten  :thumbsdown:

Nøyde meg med å børste av sprayhooden. Vi skal på tur neste helg, så gadd ikke ta på presenningen over cockpiten.

bilde

 

 

Var 5 grader ombord når jeg kom. Satt på dieselvarmeren, og det ble kjapt 22 grader :thumbsup:

 

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Det luktet vondt den første timen. Da ble den svak brun, ikke noe lukt etter det.

Vi kjøpte eksosbandasje med folie. Denne folien begynte å løsne.

Jeg tok derfor på et lag til med eksosbandasje. Da med folien innover, slik at stoffsiden kom ut. Ved oppstart da luktet det vondt sikkert en time igjen.

Ikke noe lukt siden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kom også tilfeldigvis over denne tråden i dag. Flott tråd med mange fine reiseskildringer og fine bilder. Hadde veldig på følelsen at jeg hadde sett båten din på sjøen, og fikk vel bekreftet det i innlegg 142 hvor jeg ligger to båser til høyre for deg på Aker Brygge. Litt senere i tråden ser jeg at vi ligger på Oscarsborg samme helg. Og det ser ut som om du farter like mye rundt i Oslofjorden som oss, så da er det ikke usannsynlig at man møtes her og der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...