Jump to content

Livet med Tortuga, maxi fenix


njal

Recommended Posts

Kom også tilfeldigvis over denne tråden i dag. Flott tråd med mange fine reiseskildringer og fine bilder. Hadde veldig på følelsen at jeg hadde sett båten din på sjøen, og fikk vel bekreftet det i innlegg 142 hvor jeg ligger to båser til høyre for deg på Aker Brygge. Litt senere i tråden ser jeg at vi ligger på Oscarsborg samme helg. Og det ser ut som om du farter like mye rundt i Oslofjorden som oss, så da er det ikke usannsynlig at man møtes her og der.

 

Takk. Kanskje vi ses til våren :smiley:

 

Jeg likte ikke at det var helt åpent bak høyttalerene, slik som dette

bilde

 

Jeg lette derfor på internett etter bokser til å montere bak. Det var ikke så lett å finne. 

Jeg fant etterhvert en type bokser på amazon.com.

Disse er store nok til 6,5" høyttalerene vi har inne, men ikke til 7" høyttalerene som er montert ute. Der må vi finne på noe annet.

bilde

 

Jeg ville gjerne isolere de. Det var ikke mye plass til det, så det ble slik.

Den til venstre måtte tilpasses litt for å få plass. Den er montert inni et skap, så det synes ikke at den er skjært i.

bilde

 

De ble isolert med butyl med alluminiumsbelegg og vatt i bunn.  

Tror dette er bra for lyden.

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Ble fornøyd med dette. 

Nå gjenstår det å finne på noe til høyttalerene bak

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er Påsketuren igang:cheers:

Fylling av diesel i dag tidlig hos Heitmann, ca. kl. 8

17887368_10158443027450591_979596966_o.jpg.8a9cf83b7d1e27322a6ede6d887083d9.jpg

 

Nå er vi godt igang. Vinden er skrått bakfra, så vi har all grunn til å være fornøyde. Litt kastete vind men... Seiler mot Strømstad, får se hvor langt vi kommer i dag.

17858300_10158443037370591_1863851982_o.jpg.e5c596faed7b08b52150b616f095f05b.jpg

 

Før påsken ble det gjort litt vedlikehold. Her er innkjøpene gjort til systemrens av motoren

17887233_10158443029085591_1531115266_o.jpg.f700491b28844cc008c102f63b47dbb0.jpg


Dette sto å sirkulert i 2 døgn. Satser på at dette gjør godt for motoren. Preventivt vedlikehold. Var spent på hvor lenge lensepumpen fra Biltema til 149kr ville holde koken, men etter 2 døgn pumpet den fortsatt:thumbsup: 

Mye gørr i vannet etter 2 døgn. 

17858566_10158443029000591_724395761_o.jpg.56a768601166e59bb7b7e24d10a3b41d.jpg

 

Påsken for noen år siden fikk vi motorstopp grunnet dieseldyr, dette vil vi ikke skal skje igjen. Dieseltanken ble derfor tømt for å se etter rusk. 

Det var ikke mye rart nedi der, kanskje litt rusk. Nå er den helt ren. Vi drenerte også vannutskilleren og byttet dieselfilter.

17902561_10158443028430591_176018449_o.jpg.85f8c91b48eefbb8c77255756b5c7cdc.jpg

 

Endelig var det vann på brygga, så båten fikk en etterlengtet vask.

17901960_10158443027945591_838166901_o.jpg.4d68d2264935936b755fc78f5947e594.jpg

Link to post
Share on other sites

Der vi fortøyde i går var tydelighvis ikke stedet å ligge for oss.... Da det ble lavvann begynte kjølen å subbe i bunn. Dette skjedde sikkert i 21 tiden. Vanskelig å finne plass da, så vi la oss på bryggen for dagsbesøk. 

I dag tidlig var det en del som dro, og vi fikk oss en fin plass ved Pråmen:thumbsup:

Mye båter i Strømstad.

I dag har det vært sommervær:yesnod:

IMG_3319.JPG.c2d40cfcae058b326712b06fe840d164.JPG

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viktig vedlikehold du har tatt der. Hadde alle renset tanken sin på den måten, så hadde RS sluppet mange oppdrag. 

 

Langfredag er vel den dagen i året det er laveste lavvann. -ihvertfall er det ekstra lavt disse dager. Er det godt vær og høytrykk, så blir det enda lavere vannstand. 

 

God påske! 

-fikk lyst til å montere på seilene sjøl nå... 

Link to post
Share on other sites

Vi ble i Strømstad helt til i dag. Det har vært varierende vær, men vi har hatt en flott påske:thumbsup: 

I dag gikk vi for motor til søndre missingen. Lite vind. Første gang vi er her, fint sted:yesnod:

I morgen seiler vi til Drøbak. Er meldt østlig vind, så satser på fin seilas hjem.

IMG_3326.JPG.6d2aced2784049affe3a610bb387c01f.JPG

 

IMG_3328.JPG.33eac93f71b7c00a543f603a047b703b.JPG

 

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det har vært lite aktivitet her den siste tiden dessverre. Vi har vært opptatt med eksamen, og derfor ikke hatt så mye til til båt.

 

Etter påsken polerte vi overbygget.

Vi brukte først 3m fast cut, så Tc nanopolish og til slutt Tc nano 3d protect, som er en slags hardvoks. Brukte maskin til 3m fast cut og Tc nanopolish. Her er sprayhooden hjemme for vask.

IMG_3354.jpg.a1686fdf1a017f6fc708f96ebcc35e77.jpg

 

Landsetting ble utsatt til etter eksamensperioden, og 10. Juni kom båten på land. Det var kun litt slim under, noe vi ser oss fornøyde med etter ett år på sjøen. Propellen var fri for groe, har ikke noe bilde av det dessverre.

IMG_3391.jpg.3bb0aedd302401dd5aaa937a435a6010.jpg

 

Det har over tid utviklet seg slark i nedre rorlager. Dette planla vi å bytte, og nytt lager ble kjøpt inn fra fra "Maxispeisalisten" i Sverige i god til før landsetting. Meget fornøyd med at det fortsatt er å få tak i. Vi limte det inn med epoksy, og av frykt for at epoksyen ikke vil sitte godt i lageret primet vi det med syregrunning. 

IMG_3387.JPG.b489f8e64a1ef3af18ddebd6189bd87f.JPG

 

Det gamle lageret var helt løst, og fulgte med ut med roret når vi tok det ut.

Her er det nye lageret på akslingen, med epoksy.

IMG_3393.jpg.e8906a9f2fdf846b8a7f71a1f09f18ff.jpg

 

La disse plankebitene i mellom, slik at lageret kunne presses på plass.

IMG_3394.jpg.9230f95eadeb4bf5656c4c9dbe177222.jpg

 

Slik sto det i press over natten. Null slark i roret dagen etterpå:smiley: Håper det sitter bra.

IMG_3395.jpg.be251a00a8c8b21b8717b29916558633.jpg

 

Propellen fikk en runde med Autosol og Tc nano.IMG_2119.jpg

 

IMG_3404.jpg.861ecfacd624094e5a5365dd5fba49d0.jpg

 

Vi byttet olje på drevet, da det kun kan gjøres når båten er på land. Oljen så forøvrig fin ut, ingen tegn til vann. Vanskelig å se på dette bilde dessverre.

IMG_3399.jpg.f13b997e4b4af861f89d1fc2a8ef56be.jpg

 

Skroget ble polert på samme måte som overbygget.

Klart for sjøsetting:yesnod:

IMG_3400.jpg.23d5b6a9498dd8f6fbda436bc2d7a457.jpg

 

Lørdag 18. Juni kom båten tilbake til sitt rette element:thumbsup:.

IMG_3415.jpg.12aec22234743bb2b4dd74aca3efaabe.jpg

 

IMG_3411.jpg.cbe1e2f56243c463f74d19b4161e7a3c.jpg

 

Da var det tid for tur, og turen gikk til Rognholmen, utenfor Sandspollen. Litt overskyet på bildet, men veldig bra vær denne helgen:smiley:

IMG_0172.jpg.35eeb9a515cfb747d45372c3e0892f01.jpg

 

IMG_3416.jpg.ceb97ab3737031e84e35e18f70479485.jpg

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I helgen gikk turen til Aker Brygge. Turen startet i regnværet på fredagen. 

Her møter vi et stort cruiseskip som er på vei ut fjorden.

IMG_3424.jpg.c93d683a5f2e7d1bee88cbe4b239ae16.jpg

 

Lørdag og stort sett søndagen var det strålende sol. Utpå søndagen kom gråværet.

IMG_3425.jpg.3b98d5303f1f8054de2b7f9563837bcc.jpg

 

Motvind hele veien hjem, så ble ikke noe seiling. Her treffer regnet oss.

IMG_3427.jpg.a61382116b4b6e134d16cfdd799155b0.jpg5952c258a54eb_IMG_34302.jpg.9d42238cbe27f8f4625009fa668b0cfa.jpg

 

Etter ca. 30 min var uværet over:thumbsup:

IMG_3435.jpg.cee073ac85f7107f914b907bc0e82c1b.jpg

 

Klar for tur til neste helg.

IMG_3436.jpg.6794ae9bbc1ef1178589d13311dbb97b.jpg

IMG_3430.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Det har vært veldig lite aktivitet her i det siste, men her kommer det litt.

 

En fin sommerdag i oslofjorden.

IMG_3896.jpg.7998ae2003f5171b5601f9c736de5848.jpg

 

På vei oppover svenskekysten.

IMG_3852.jpg.9d4118ab70394127127f78e583944f71.jpg

 

En fin kveld i Fjällbacka.

IMG_3822.jpg.732301ab304bcee522fdcdef86c0b54a.jpg

 

Utenfor Skagen var det en seilbåt som vinket fælt etter oss. Jeg kalte han opp på VHFen, og det viste seg at han hadde motorproblemer. Vi slepte han derfor inn. Da fikk MD5en kjørt seg, men det gikk veldig fint.

IMG_3623.jpg.40902c720245c182628ab3e0cc7ac137.jpg

 

En høstdag i Dragsund Håøya.IMG_3953.jpg.c8efa3ea2f46cc0fb5d19de24122b39e.jpg

 

I helgen var vi på Aker brygge. En veldig bra helg.

Vi fikk beskjed om at gjestehavna var stengt, kun faste plasser, men vi fikk ligge helt innerst. Veldig bra:thumbsup:IMG_4013.jpg.a2f2037efd13efab9d8ce8f9ea2ebcfa.jpg

 

IMG_4012.jpg.893c2fbc98ff06c7809a7fd9786acd68.jpg

 

Politiet var innom en tur.

IMG_4019.jpg.91eafc5bf467aa363371db727b023447.jpg

 

Vi har hatt en batterimonitor fra Ebay i noen år nå. Etterhvert har det virket som den ikke teller amperetimer helt riktig, så lysten på å bytte den ut meldte seg.

20140524_155127.jpg

 

Jeg har lest mye positivt om Victron sin batterimonitor her på forumet, så lysten på en slik var stor.

Søket på internett startet, og jeg oppdaget en type som for meg er ny, "BMV-712". Den er med innebygget bluetooth, noe som er litt "kult".

IMG_3960.jpg.4edb7c9740d827d978b308bee80d3b46.jpg

 

Jeg ville ikke at shunten skulle være helt ubeskyttet, så jeg kjøpte inn en koblingsboks.

Her har jeg laget en adapter slik at jeg fikk skrudd fast shunten.

IMG_3966.jpg.dabdb0486195fd909a157376aa3b1b89.jpg

 

Det gikk med et skrik.

IMG_3971.jpg.2d6211e96a8d97a30c7d3d50f21fae94.jpg

 

Meget fornøyd.

IMG_3985.jpg.bf7abd14b195ef4f5e03ae18731626c7.jpg

 

Batterimonitoren var litt mindre enn hullet etter den gamle, så jeg måtte finne på noe lurt.

Her har jeg laget en plate slik at den dekker hullet.

IMG_3963.jpg.1f387a7a45905b46334496af201d82e9.jpg

 

Ganske fornøyd med dette, men var ikke helt helt fornøyd med de blanke syrefaste skruene.

IMG_3964.jpg.904249a5b4f62f5d6583e56d949aa419.jpg

 

Jeg tok de derfor ut, og lakkerte de svarte.

IMG_3997.jpg.db2975c9ff9f7d3ce03f28181a66d1cf.jpg

 

Fornøyd nå:thumbsup:

IMG_4008.jpg.c25fd83649f4cb8c75d18270593ea18f.jpg

 

Her er et skjermbilde fra appen. Tøft:smiley:

IMG_4021.PNG.a3d36b21551c9c45b352f490264352b4.PNG

 

Helt til slutt et litt annet tema. 

Jeg synes motoren har sotet mye i det siste. I form av litt røyk og sot på vannet når motoren går på tomgang. Mistanket rettet seg da mot dysen, og jeg lurte på hva jeg skulle gjøre med det.

Prøvde først med dette "vidundermiddelet" som jeg ble anbefalt på Mekonomen. 

Det fungerte meget, ikke noe mer røyk eller sot på vannet mer:smiley: Håper det fortsetter sånn.

IMG_3986.jpg.211fbc2f0b9aef63c6067353d007aa65.jpg

IMG_4002.jpg

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt denne ebay-batterimonitoren liggande ei stund. Monterte den i juni, litt sånn halvveis. Tenkte eg skulle prøve han litt før eg monterte han fast i instrumentpanelet. Så langt ser det ut til at han gjer jobben bra, men er litt usikker på om eg skal monteren han permanent når eg ser det du skriv. Men, dei er no så billige at det ikkje er noko problem å kjøpe nokre ekstra:smiley:

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev On 16.10.2017 at 11.53:

Har hatt denne ebay-batterimonitoren liggande ei stund. Monterte den i juni, litt sånn halvveis. Tenkte eg skulle prøve han litt før eg monterte han fast i instrumentpanelet. Så langt ser det ut til at han gjer jobben bra, men er litt usikker på om eg skal monteren han permanent når eg ser det du skriv. Men, dei er no så billige at det ikkje er noko problem å kjøpe nokre ekstra:smiley:

 

I forhold til prisen vi betalte for batterimonitoren fra ebay var vi stort sett fornøyd med den. Vi har vel hatt den i 4 år nå, så vil ikke kategorisk fraråde den.

Det vi ikke likte med den var at vi etterhvert ble usikre på om den telte ah riktig, så denne funksjonen stolte vi ikke helt på.

Når det er sagt vil jeg si at det må jo være fantastisk at man kan få kjøpt en batterimonitor med shunt til ca. 100 kr.

 

Victron batterimonitoren har jeg lest mye positivt om, så regner med at vi kan stole fullt og helt på den.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fint i Sandspollen her om dagen.

Var veldig usikker på om jeg skulle sove med dieselvarmeren på, men nå har vi 2 kullosalarmer så jeg tok sjansen. 

Jeg lever fortsatt, og det var behagelig temp hele natten. Luften i båten blir tørr og behagelig siden varmeren suger frisk luft utenfra.

IMG_4065.jpg.0ddf3eab881ce82568dbab56efb15649.jpg

 

IMG_4053.jpg.d059b10a38acce7a21afc7b197a06af7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var utpå å luftet båten litt på søndag:smiley:

Litt is inni bukta båten ligger i, men gikk fint gjennom den på tomgang.

På vei ut møtte jeg RS Bergesen, som slepte en båt inn og bukserte båten på plass i båsen sin. Jeg vil tro båten hadde motorproblemer eller tau i propellen, noe som må være ergerlig på denne tiden av året.

IMG_4124.jpg.34a4c798607c9b127e19a777817d4986.jpg

 

Fikk fylt tanken borte ved Heitmann, klart for noen timer med dieselvarmer nå:thumbsup:

IMG_4126.jpg.30071503e3f95b3848d3733a9cad40f7.jpg

 

Etter den lille turen på fjorden byttet jeg olje og oljefilter på motoren, konserverte motoren og alle skroggjennomføringer. Nå kan kuldegradene bare komme.

IMG_4127.jpg.4e8cdfdd8675ec9ca8fd989efda4e7c8.jpg

Bruker noe som heter inboard Oil fra Biltema. 15w40 mineral. Motoren bruker ikke noe olje, så regner med den er bra.

IMG_1806%25252520%252525281%25252529.jpg

På onsdag kom snøen, så vi tok på presenning over cockpiten. Da er sprayhooden beskyttet.

IMG_4135.jpg.79ddc088dbbba85b9d39d66e2c65b8fe.jpg

 

For at ikke rekkewieren skal gnage på presenningen, bruker vi rørisolasjon utenpå wieren. 

IMG_4133.jpg.0b261af4095b317e4b8edcf932fc68ae.jpg

 

I fjor var vi plaget med at rekkestøttene gnagde seg gjennom rørisolasjonen, så i år er det forsøk på forbedring

IMG_4130.jpg.b74d6389815782e93aec441f807167bf.jpg

 

Slangen var hard i kulden, men ble myk og medgjørlig av eksosvarmen fra dieselvarmen.

IMG_4131.jpg.423c70f793514a547718983b5f2b273b.jpg

 

3. juledag tar vi av presenningen, da skal vi ut på tur:cheers:

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi var ute på tur med båten i romjulen, og turen gikk til Aker brygge:cheers:

Der treffer vi kjente på land, og vi får fylt vann og landstrøm.

Vi dro ut 3. juledag, og kom hjem lille nyttårsaften.

 

Dieselvarmeren sørget for god temp og tørr luft ombord:thumbsup:

Det ble ikke tatt så mange bilder dessverre. 

Vi lå helt innerst langs med land, men måtte bort til flytebryggene for å få fylt vann

IMG_4200.jpg.94a4d6bc69fc0cf9a86c1297d9802b63.jpg

 

IMG_4202.jpg.be29475e4044dad751f673b58771be81.jpg

 

Stille kveld:smiley:

IMG_4158.jpg.3408ede7a5bf0162eb73557334d7a523.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå er skuta klar for påsketur:flag:

Vi drar ut på onsdag etter jobb. Regner med å seile til Strømstad først.

Ikke noe vann på brygga enda, så har bært mange kanner med vann for å fylle vanntanken.

Håper på å finne havn med vann underveis, slik at båten kan få seg en kjapp vask.

IMG_4363.jpg.3b2b642487cd03af31ae0d38ca952a40.jpg

 

Nytt av året er sleider med hjul til storseilet der hvor det er spiler.

Det er ikke plass til sleider med hjul som går inni mastesporet, så hjulene går utenpå. Spent på hvordan dette funker.

Alle sleidene er også smurt opp med teflonspray.  

IMG_4329.jpg.c1fda070d2bc74e39398dc9f5457f6e1.jpg

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Turen i påsken gikk til Vestre Bolærne.

Startet kaldt på torsdag morning. Tynn is i havna.

IMG_4376.jpg.824fb10568d2acb652a422028a98aa57.jpg

 

IMG_4378.jpg.d943464991ee871cbaf3fe0cde1a7c24.jpg

 

 

Framme i Jensesund på Vestre Bolærne

Fint vær stort sett hele påsken:cool:, men kjølig.

Dieselvarmeren har gått konstant. Den sørger for god temperatur ombord.

Vi har 3 co varslere og 2 røykvarslere ombord, så regner med at det trygt.

 

IMG_4392.jpg.958b9e7b823b75502e88a28570f20925.jpg

 

IMG_4396.jpg.04ba69218bcb4cf950c09659145c5a20.jpg

 

På mandag gikk turen hjemover igjen, for motor mot vinden.

IMG_4416.jpg.e71bc8f6542f6fa6de70f8ca9da983c2.jpg

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig fornøyd med de sleidene! Seilet raser ned helt av seg selv.

Veldig lett å heise og.

 

Vi kjøpte de fra Viking Yachting. Du finner de her. De har flere typer, til forskjellige masteprofiler.

Vi har ows 11, delenummer: 1-1459 

Det kostet SEK 860,- inkl. moms levert i Norge. DHL sto for frakten. Det ble litt dyrt, men heller det enn at storseilet kiler seg i tide og utide.

5ac51f72f1ff8_Skjermbilde2018-04-04kl_20_54_18.png.d9c23ad56bd23609ef5b6337d6402f49.png

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...