Jump to content

tips til å få kortere styring, hvor mange ratt-turn er normalt ?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg sitter å spekulerer i å få raskere styring på båten. Den lystrer roret veldig godt (forover). Men eg må turne 9 runder på rattet inne, -og oppe på flybridge må eg turne 12 ganger -mellom full styrbord og babord. Det er for mye synest eg.

Eg har lyst å korte det inn dersom det går an. Styring er veldig lett og fin. Svinger med en fing på knagg på rattet.

Slik eg ser det, så kan eg enten sette på en sylinder som er tynnere men med samme slaglengde ?

Eller så kan eg endre plassering av stempel fra styresylinder på den armen som går ut fra roraksling. Dersom eg sveiser om litt oo flytter feste av stempelstang nærere roraksling så vil vel roret dreie lenger med samme utslag på sylinder slik at eg sparer litt turning ?

 

Men det eg ikkje klarer å tenke ut er om det vil bli uheldig hardere belastning på foringer og tetninger i roraksling dersom eg flytter festepunkt til stempel nærmere roraksling. ...eller vil det bli samme belastning ?

 

Hvor mange turn har du ?

Og kjenner noen til sin avstand mellom senter roraksel og senter festebolt for styrestempel ?

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

På Westcruiser`n har eg ca 2,5 til kvar side altså litt over tørn 5 frå full stb til full bb. Er ikkje heilt sikker men trur eg har ca 200 mm arm. no har ikkje eg veldig store ror akkurat. Kan vel få eit inntrykk under her i forhold til propellane.bilde

 

bilde

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Hvis du flytter festet av stempelstang nærmere rorakselen, vil belastningen på rorakslingen øke, ettersom det samme momentet tilføres med mindre arm. Det er vanskelig å si om den økte belastningen vil være kritisk, men hvis du går for mindre sylinder og stempel isteden, blir i hvert fall ikke økt belastning noe problem.

Link to post
Svart (redigert)

Det er litt sånn med momentet eg også har tenkt, men sammtidig så er det noe inni meg som stritter i mot den teorien. Armen må ha en gitt kraft for å vri roret, innert ved foringene vil denne kraft bli dan samme uansett., om du skjønner kva eg meiner. Men eg stanger litt, og lytter, og nå er det 1-0 mot økt belastning på foringer ved å korte armen.

 

5 runder hadde vert lyx M/B Nordheim !

 

Eg kunne sikkert bytta begge styrepumpene, kanskje de finnes med større oljelevering? men det trur eg er for dyrt å tenke på. Styrepumpe inne i kabin er trang å inspisere bak mye finerplater... Sylinder er meeeget lett å komme til. Ligger rett under sofapute i ac.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Momentet på selve akselen som er fast i roret er lik uansett der denne akselen sitter fast på roret. Og armen som overfører til akselen. Det er fart og krafter på roret som bestemmer hva denne skal ha av kraft for å flytte på roret.

 

Men om du fester styresylinderen lenger inn på armen til denne akselen på roret vil du måtte ha større trykk inne i sylinderen for å bevege rorarmen (pakninger og slanger og annet i hele det hydrauliske systemet kan gå fyken - spiller ingen rolle om det er sylindren eller pumpen ved rattet. All energi overføres overalt med hydraulikk...) og større belastning på innfesting av styresylindren i begge ender.

 

Men det kan gå helt fint. Men jeg ville finkikket litt på hvor den svakeste hydrauliske delen er og evt koblet til trykkmåler i systemet for å sa hva du har av trykk ved ratting nå evt forutsi endring.

Link to post

God teori ,som magefølelsen heller mot alfaalfa :smiley:

Har noen en indikator på sitt system og kan anslå normalt trykk i slik system? Det er vel kanskje ingen som får lest av slik når uvær vrir båten og skipper stritter i mot...

Eg har kobber vannrør med sånn kvit plast. på styresystemet. Skrudde koblinger. Bak ved sylinder er det vel antagelig avsluttet med to slanger sidan eg antar at sylinder ligg å vrir seg litt når eg ratter. Det har eg ikkje sjekka. Men det er fort gjort. Men hvilken trykkendring pumpe og sylinder tåler kan eg ikkje sjå for meg.

 

Foresten... vil ikkje kanskje rørdimmensjon påvirke ? Eg trur det er brukt iallefall 12mm rør, og det er noen meter. Ville 8mm rør flyttet raskere og meir olje bak til sylinder ? Men det er hekkans jobb.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er litt sånn med momentet eg også har tenkt, men sammtidig så er det noe inni meg som stritter i mot den teorien. Armen må ha en gitt kraft for å vri roret, innert ved foringene vil denne kraft bli dan samme uansett., om du skjønner kva eg meiner. Men eg stanger litt, og lytter, og nå er det 1-0 mot økt belastning på foringer ved å korte armen.

 

5 runder hadde vert lyx M/B Nordheim !

 

Eg kunne sikkert bytta begge styrepumpene, kanskje de finnes med større oljelevering? men det trur eg er for dyrt å tenke på. Styrepumpe inne i kabin er trang å inspisere bak mye finerplater... Sylinder er meeeget lett å komme til. Ligger rett under sofapute i ac.

 

Den kraften som virker fra stempelet på rorarmen må tas opp et sted og dette gjøres i lagere på rorakselen. Du kan tenke deg en dumpehuske hvor det sitter et barn ytterst på hver side. Denne er da i likevekt. Men så kan du tenke deg at på den ene siden går barnet av og så går det på en voksen person som veier dobbelt så mye isteden, men han stiller seg halvveis inn mot midten. Da vil du fortsatt ha samme momentbidrag og det vil fortsatt være likevekt. Men fundamentet til dumpehusken, den roterende akselen og lagerene vil få en større belastning. Istedenfor å bære vekten av to barn, bærer de nå vekten av ett barn og en voksen.

 

Forøvrig kan nok alfaalfa ha rett i at det er det hydrauliske systemet som er mest kritisk med tanke på økt belastning. Det er i hvert fall forholdsvis enkelt og billig å lagre opp en aksel sammenlignet med å øke trykkintergriteten i et hydraulisk system.

 

Ang. rørdimensjon, så vil ikke dette påvirke utvekslingen på rattet, så lenge stempeldimensjonene er gitt. Du må pumpe inn et gitt volum olje for å flytte stempelet en gitt avstand og dette påvirkes ikke av rørdimensjonene ellers, så lenge det ikke oppstår lekkasje eller deformasjoner.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post

Jeg har 6 turn fra borde til borde.

 

Pumpen er en SeaStar I. Volum: 27,8 cc (1,7 cu.in) Maks trykk 70 bar (1000psi)

Sylinderen er SeaStar BA150-7ATM. Volum 167,5 cc ( 10,2 cu.in)

 

Volumet på pumpen må vel være pr omdreining. Deler jeg volumet på sylinderen med volumet på pumpen ( 167,5 : 27,8 ) får jeg ca 6 som tilsvarer antall tørn.

 

Så du må enten få større volum på pumpen eller mindre volum på sylinderen for å få færre tørn fra borde til borde. Å skifte til tynnere slanger eller rør tror jeg ikke vil hjelpe.

Link to post

God teori ,som magefølelsen heller mot alfaalfa :smiley:

Har noen en indikator på sitt system og kan anslå normalt trykk i slik system? Det er vel kanskje ingen som får lest av slik når uvær vrir båten og skipper stritter i mot...

Eg har kobber vannrør med sånn kvit plast. på styresystemet. Skrudde koblinger. Bak ved sylinder er det vel antagelig avsluttet med to slanger sidan eg antar at sylinder ligg å vrir seg litt når eg ratter. Det har eg ikkje sjekka. Men det er fort gjort. Men hvilken trykkendring pumpe og sylinder tåler kan eg ikkje sjå for meg.

 

Foresten... vil ikkje kanskje rørdimmensjon påvirke ? Eg trur det er brukt iallefall 12mm rør, og det er noen meter. Ville 8mm rør flyttet raskere og meir olje bak til sylinder ? Men det er hekkans jobb.

Kobberrør med kvit plastkappe, dette er vanligvis mykglødet rør. Eg vil absolutt tru at desse vert det kritiske punktet, slike rør er laget for eit trykk som i hydraulikksammenheng er å rekna for ingenting. Rørdimensjonen har ein ytterst liten effekt på dette, samme oljevolum på samme tid, renn litt langsommere i eit tjukkare rør, og gir dermed litt mindre friksjon, noko som gjer at rattet går lettare. Men det skal store forskjeller til, for at forskjellen blir merkbar.

 

Magne

Link to post

Du har altså vvs kobberrør på styringen, det var orginalt. Det er ikke noe problem å bruke rør, men det bør være hydraulikkrør. De får du både i svart og rustfritt. Slange går også bra, men så lenge du har et langt rørstrekk vil nok rør gi en stivere overføring.

 

Moment = kraft x arm. Momentet er konstant uavhengig av styresystemet, det blir gitt av roret, båten, været mm. Hvis du reduserer armen for å få et raskere utslag vil du få større kraft, ikke på rorakselen men på rorkulten. Burde ikke være noe i veien for det, men den riktige veien å gå er nok å bytte til en rattpumpe med større fortrengningsvolum.

 

Lagt til:

Slange/rørdiameter har ikke noe med dette å gjøre. Det er fortrengningsvolumet til pumpa, diameteren på sylinderen og lengden på armen (rorkulten) som virker inn. Du må allikevel sørge for å ha stor nok innvendig dia på rør/slanger, ellers vil det gi motstand i systemet som gjør at du må unødig kraft for å tørne på rattet. Det er imidlertid små volumstrømmer det er snakk om, så 12 mm rør er nok overkill. Hvis du skal bytte rør ville jeg gått for standard slanger fra Sleipner, da vet du at du får noe som virker. Noen hydraulikkslanger kan være for myke slik at du får fjæring i stystemet.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Eg må summere litt før eg konkluderer. Båten har hatt autopilot tidligere ser det ut til, det ligger kabeltrekk til en type ventiler eller liknande der, så eg antar at vvs rør kan gjøre nytten videre. Alternativt så legger er nye slanger uten å fjerne de gamle stive.

Eg vil sjekke litt ang pumpe og sylinder.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hvorfor tar du ikke en telefon til Sleipner og spør? Mener at de har informasjon om hvilke pumper som går til hvilke sylindre. Det er ikke fullt så enkelt som noen vil ha det til. Det som glemmes er dimensjoneringen som oljen må passere inn og ut av sylinderen. Der vil du, med stor pumpe, få en motstand som vil kunne gi laaaangsom og tung styring. Skulle ha hydraulikkstyring på Hulda. Fikk ingen match som ga under 6 turn borde til borde. Det er naturligvis halvparten av det du har i dag. Dette systemet ligger i kjelleren og skal selges. Brukt en transportetappe og demontert. La oss si driftstid 12 timer totalt.

 

I dag har Hulda gir, 2,5 tørn borde til borde.

Link to post

Vi har jo BP, Eg har fått mykje verdifull feedback her nå :-)

Eg kan demontere slangene på sylinder og sjå om diameter er knapp der. Men det er litt søl, så eg avventer det. Eg skal prøve å finne ut hvilke pumper eg har. I går satt eg på flybridge og kjørte litt, possisjonerte båten litt gjemt i en vik og skulle ligge der for å hjelpe en annen båt å teste ut peileutstyr. Stempli så mye turning det blir for å vri båten litt her og der i en time.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hulda, som du nesten sier så er det forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.

 

Men det finnes pumper og sylindre med ulikt volum. Og tar du minste og største og kobler sammen, uansett pumpe/sylinder er det klart man gjør noe som sannsynligvis ikke vil fungere. Starten på tråden er at det blir sagt at man kan styre med fingrene og styringen går meget lett. Det å skifte til neste kapasitet på pumpe er verdt å finne data på! Om økningen i kapasitet blir at man får feks 1,5 turn fra tidligere 6 vil det sikkert ikke være en god løsning. Men så kett det er å finne ut av - selv.

 

Mye data er tilgjengelig fra produsenter av slike styringer ved enkle søk på nett, så det abolutt ikke vanskelig å finne gode svar!

Link to post

Sving går lett. Underveis merker eg at det er tyngre å svinge, en når eg liggger ved kai. Og så er det tyngre mot stb en bb ...eller var det omvendt :rolleyes: det har vel med propellretning å gjøre ?

Eg fann nokre nummer, men eg fikk ikkje googletreff på det. :smiley:

Tenfjord Pumpe 23067

Tenfjord Sylinder 2551

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Sving går lett

Hvis du turner rattet hurtig når du ligger i ro ubelastet får du en test på flow i systemet. Hvis det går mer eller mindre uten motstand er innvendig diameter på rør, slanger og fittings ok. En test under belastning sier noe om diameteren på sylinderen og kraften den gjør på rorkulten, det blir noe annet.

 

 

Og så er det tyngre mot stb en bb ...eller var det omvendt :rolleyes: det har vel med propellretning å gjøre ?

Det kan også være det at en sylinder har større kraft i + retning enn i - retning. Der er fordi stempelets areal er mindre på den siden stempelstangen sitter. Det er litt vanskelig å se ut fra bildet ditt, men styresylindre har normalt gjennomgående stempelstang for å unngå dette problemet. Det innebærer at arealet blir likt på begge sider. Hvis ikke blir det også en utfordring med oljevolumet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...