Jump to content

Svaap og Minde er tapt i brann 30/5-14


Svaap

Recommended Posts

Utrolig trist at disse livsverkene måtte gi tapt i en brann. Har hatt mye glede av trådene dine. Håper det kommer mer i en eller annen form ved en senere anledning. Snakket med deg ved en tilfeldighet da du trutnet en seiljolle på Skjærhalden for noen år siden, forsto ikke at det var deg før jeg leste om seilturen etterpå. Gikk Mindre også tapt i brannen? Håper du kommer best mulig ut av dette.

Link to post
Share on other sites

Trist som faen. Var som å få en kniv i magen som ble vridd rundt når jeg leste overskriften. Håper du finner ny giv til et nytt prosjekt for de har noen fantastiske tråder med særdeles god lesning.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Takk skal dere ha for støtteerklæringer nå i en tøff tid.

 

Det er ikke til å tro at båtene er borte, men branntomta taler sitt brutale språk!

Forsikringer på båtene var der så som så med - Svaap hadde en byggeforsikring som jeg ikke hadde justert opp siden 2005, og Minde var det enda mindre dekning på.

Uansett - det er tapet av alt arbeidet, og det faktum at båtene (spesielt Svaap) ikke kom på vannet, som er det værste.

 

Tiden vil vise hva jeg gjør videre, men der jeg er nå så tenker jeg ikke så mye på fremtiden.

 

Takk igjen - jeg er dypt rørt av engasjementet dere viser!!

 

 

Hilsen Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fryktelig trist sak dette her. Men båtene er borte, og du har vist deg som en båtbygger av rang. Så du sitter igjen med en unik kunnskap som det ville være synd å ikke utvikle videre. Jeg tenker at når alt roer seg og du har fått ryddet opp i både grunn og tanker så begynner det nok å krible i fingrene igjen etter å begynne på et nytt prosjekt. Vi her på baatplassen.no venter i alle fall i spenning på neste prosjekt som får nyte godt av din kunnskap og arbeidsvilje!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er dypt rørt av den medfølelse som vises av så mange her på forumet!

Det er godt å lese at min innsats har engasjert i så stor grad og av så mange forumister.

 

Vrakene er nå knust og branntomta ryddes. Jeg har reist vekk for å slippe å overvære denne fasen.

 

 

Kan dere gjøre noe?

 

Ja - jeg har så vidt begynt å åpne Finn.no og ser etter nye muligheter - for å sondere hva som er der ute.

Hvis det er noen som vet om noe som ikke er eksponert på Finn, så setter jeg pris på den hjelp dere kan gi :-)

 

En sa til meg; "Fugl Fønix steg opp av asken" - Vi får se....

 

Takknemlig hilsen fra Ole

Link to post
Share on other sites

For et pågangsmot og for en personlighet du er Ole!! samtlige her på forumet støtter opp og vil gjerne hjelpe med å finne nye prosjekter! Skjønner at du har reist bort og tatt en liten pause!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vi er mange som vil vil bistå i sonderingen Ole, det er sikkert. Håper du også har lagt merke til at flere av innleggene har inneholdt tilbud om annen form for hjelp slik som f.eks til dugnad. Vi skylder deg såpass.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at du valgte å reise bort akkurat da. Men jeg er overbevist om at denne fuglen vil reise seg fra asken ja. All den kunnskapen og kjærligheten til trearbeider må jo brukes til noe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg må bare si at jeg får enda vondt i magen når jeg tenker på dette , ubeskrivelig trist......

Men jeg gleder meg til du starter på noe nytt, jeg må bare si at du har nok fått utlevert mer en middels med pågangsmot, noe jeg setter stor pris på.

 

Dine tråder har vært (og vil bli) mine favoritter, jeg har selv ikke evner eller kunnskap til å drive med hva du får til, men gleden og beundringen kan jeg ta del i.

 

Stå på så gleder vi oss til hva som reiser seg fra asken......

Link to post
Share on other sites

Hei ole!

 

Så flott att du begynner å "komme" deg etter denne tragedien.......skjønt komme seg etter en sånn dask gjør man vel aldri....men at du så smått begynner fundere på nye prosjekt er bare helt fantatisk......du har opparbeidet deg en kompetanse på båtbygger know how som er helt enestående og att du kan bryne deg på nye prosjekt etter hvert bli bærre alldeles lækkert!! :-))

 

Gikk nede ved kaien til Kystlaget her i Trondheim og tenkte på deg da en flott restaurert seilskøyte lå der....fra 1905 den da....men ikke til salgs....men følger med på det som rører seg i miljøet her i byen.....så dukker d opp noe "luggumt" så skal jeg rope ut.

 

Skal forresten på hentetur til Haugesund i morgen....en 1/4 tonns Elvstrøm seilbåt.....med bil å henger....blir spennende... :-))

 

lykke til videre!!

 

Mvh Jan-Roger.

Link to post
Share on other sites

Hei Ole

 

Eg synest tapet av Svaap og Minde er svært svært trist. Både som tap av verdifulle kulturminne, og det store tapet det må vera for deg personleg.

 

Då eg var gutunge hadde ein gjeng med entusiastar restaurert DS Stord I. Den brann på jomfruturen. Etter brannen var skipet i dårlegare stand enn då restaureringa starta. No er skipet eit flytande smykke. Eg hadde håpa at båtane var bergbare, men forstår no at det er dei ikkje.

 

Minde og Svaap er borte for alltid, men eg håpar du kjem deg over tapet, og finn glede i ein ny båt. Dette uansett kva båt det måtte bli.

 

 

Mvh.

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg håper et godt eksemplar igjen kommer inn under ditt eie Ole, For meg som trebåt elsker av rang har det å kunne lese din tråd rett og slett vært helt fantastisk morro, selv har jeg ikke i nærheten kompetanse til å gjøre et slikt arbeide, jeg kan få et objekt uten råte til å bli fint, men aldri kunne klare å bygge fra bunn av. Selv skal jeg holde øyne og ører oppe om noe dukker opp, og som nevnt av andre, er det behov for hjelp i noen form så skal vi stille opp.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Med de kunnskapene du har opparbeidet deg i løpet av disse 20 årene så er alt mulig! Så hva med å bygge en helt ny Minde, helt fra scratch? Mye metalldeler kan jo berges, og treverk er du en mester i å håndtere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette var grusomt å lese om i Aftenposten.

 

Jeg har fulgt tråden din i årevis, både her og på woodenboatforum. Ikke hver dag, men kanskje hver måned har jeg tatt et jafs av en oppdatering og alltid blitt både imponert og inspirert.

 

Husk at arbeidet disse årene har hatt en verdi for mange mennesker også på den måten! Og den verdien er ikke tapt!

 

All verdens lykke til med nytt prosjekt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...