Jump to content

"Hentetråd" Bergen - Sandefjord uke 25


AndersH

Recommended Posts

Da er det endelig tid for å seile båten vår fra Bergen til Sandefjord. Vi flyttet fra Bergen til Sandefjord rundt årsskiftet og klarte utrolig nok å finne "drømmebåten" på Askøy utenfor Bergen i mars, en utrolig pen og velholdt 2006 Bavaria 42 Cruiser. Dermed ble det enda en liten sak på flyttelasset... :-)

 

Vi har brukt båten i Bergensområdet siden vi overtok den, og skal seile den hjem til Sandefjord i løpet av denne uken. Målet er å ankomme Solløkkastranda til midtsommersfesten lørdag kveld! :-)

 

Tenkte å legge ut litt bilder og informasjon underveis, i tilfelle noen skulle ha glede eller nytte av det til egne turer.. :-)

 

Vi la fra kai fra Bergen havn presis Kl 14, og har et mål om Haugesund i dag tenkte vi.

bilde

bilde

En liten sak som ankom i går eller i dag morges. Vanvittige dimensjoner...

bilde

Okei, vi innrømmer det... Det er både motor og (litt) seil i Vatlestraumen... ;-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

bilde

Vindmøllene på Stord.

 

Jeg solgte min gamle 30-foter (Jeanneau Rush 90) i vinter, hatt cabincruiser før det, og dilla med båt hele livet, så jeg føler meg relativt kompetent, men for all del. Slike langturer har jeg ikke mye erfaring med. Seilte den forrige båten fra Kristiansand til Bergen i Pinsen for 3 år siden, sammen med to kompiser. Ellers bare surra rundt i hjemlig skjærgård.

 

Vi er ikke noen sånne ninja-seilere og kommer ikke til å strekke stikken verken med seilføring eller vind/sjø. Det skal være kosetur med mange timer på sjøen! :-) Blir nok mye motor og seil som da vi seilte fra Kristiansand. Det gir meg et par ekstra knop som kommer godt med for å komme frem på de dagene vi har til rådighet.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Så moro med en hentetråd til i "kjente" trakter. Vi hentet båten vår i Stavanger for snart 2 mnd. siden og hadde nok "seilfart" derfra til Drammen. Vi gikk strekket på 7 dager med en fart som lå mellom 6 og 7 knop.

Hva er båtnavnet på mAIS ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kjenner jeg blir ganske grønn av misunnelse, nyt turen hjemover det er noe helt spesielt å hente hjem ny båt og bare kose seg med det.

Man skal fra fra et sted i landet til et annet, men ikke tilbake. Slikt gir en merkelig følelese. Hver kveld går gjerne med til plotting av neste dagsetappe og det kan bli lange dager.

Om dere får tid så legg inn en stopp på et idyllisk sted hvor dere blir liggende en dag for å "lade batteriene". Det kan bli slitsomt med lange etapper hver dag og en slik dag uten å gå videre gir en følelse av å ha litt ferie også. Man peser gjerne litt på for man skal "hjem", men etter man har kommet hjem er turen over, skulle man ønske den hadde vært dobbelt så lang !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...