Jump to content

"Hentetråd" Bergen - Sandefjord uke 25


AndersH

Recommended Posts

Jolla slet seg... Hadde gummi strekkavlaster, og tauet var slitt i filler på avlasteren. Har knytt knute rett bak den nå, håper det holder. Var et HELSIKES texas der en stund... Stjele glad jeg oppdaget det tidlig. Skjønner ikke hva som fikk meg til å snu meg akkurat da.... Oppdaget det sikkert sekunder etter den hadde slitt seg. Bare på tiden vi brukte på å snu var den nesten borte...

Link to post
Share on other sites

Det hørtes ikke ut som noen drømmesituasjon, feste jolle på nytt i den sjøen. Det er en ganske tung RIB også har jeg sett med styrekonsoll og greier.

Vel, hell i uhell er det vel noe som heter, godt det ikke var noe verre !

 

Nå har dere jammen hatt nok uhell på noen timer, krysser fingre og tær for at dere har brukt opp uflaksen nå !

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det var overraskende mye sjau... Bare å komme inn til jolla med hekken krevde flere forsøk. Så måtte min kjære holde tauet i jolla mens jeg kalt knuten, og det var vel sekunder Bølgene holdt på å skylle den langt oppå oss. Jolla surfer vanvittig på Bølgene, tar godt innpå oss, og så blir det kraftig rykk i tauet. Håper bare det holder nå da...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så verst tykt tauet jeg bruker heller... Sikkert 10-12mm... Får håpe det holder. Vi er forbindelse revet nå, og legger oss litt mer innover mot ltand, men fortsetter å holde oss i områder med rundt 50m dyp. Da kan vi få Bølgene litt mer direkte inn på hekken, og det gjør det iallefall litt mer levelig... ;-)

 

Ser på kartet at den nordre innfarten til Egersund har laaaaave kabler, stemmer det? 6m....? Virker jo litt ille... Så om vi skal inn der for å roe ned så må vi inn søndre? Det ser også grunt ut på gjestebrygga...

Redigert av AndersH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, Broen har seilingshøyde på 23 meter, og det er laveste punktet i leden. Du skal heller ikke være redd for dybden i gjestehavnen, det ligger flytebrygger langt ut i sundet.

broen er i dag merket med 22 meter, (var 23 før) orginalt når den ble bygget var fri seilingshøyde oppgitt til 23.75m. så de setter ned maks høyde for å ha mye å gå på.

Det er ingen hindringer i seilingshøyde in Nordre løp. hvis man følger leia.

Hvis du trenger hjelp med skaden, så ta kontakt med Eigerøy Båt og motor, 51492526 så løfter de deg fort på land eller ser på evt nødrep av skaden. bare ring de.

Link to post
Share on other sites

Supert Careka, takker så mye!! :-)

 

Vi har lest værmeldinger til øyet er stort og vått. Ser ut som det blir verre i området rundt Lista og Lindesnes de nærmeste dagene, så vi har litt å hente på å komme oss rundt på andre siden før det drar seg til. Slik sjøen er nå går det veldig greit, siden vi har bølgene rett i hekken. Min kjære har laget noen sandwicher til oss (skjønner ikke hun klarer å stå oppreist nedi der... ;-)), og vi er ved godt mot! :-)

 

Vi har bestemt oss for å droppe Egersund og gå rett mot moloen på Lista, mens vinden er på dette viset. Skulle det blåse opp er det en del nødhavner nedover der. Dersom vi fortsatt er i fin form når vi kommer til Lista vil vi vurdere å gå videre inn til Farsund.

 

ETTG Lista moloen er like over 5 timer.

Link to post
Share on other sites

broen er i dag merket med 22 meter, (var 23 før) orginalt når den ble bygget var fri seilingshøyde oppgitt til 23.75m. så de setter ned maks høyde for å ha mye å gå på.

Så mye margin? Det betyr at en kan prøve å gå der brua er 2,5 meter lavere enn masta på en fin dag. Må ha en mann i toppen av masta, for å sjekke, for lavt er ikke aktuelt å prøve på.

 

God tur videre! Forstår valget om å forstette til Lista hvis det er meldt mer vær. Selv om det slingrer litt er det ikke ille å ha vind og sjø i hekken. Været ser jo bra ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...