VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Hva skjer nå, 1,7 kn og siden mot bølgene rett utenfor Revet ??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Jolla slet seg... Hadde gummi strekkavlaster, og tauet var slitt i filler på avlasteren. Har knytt knute rett bak den nå, håper det holder. Var et HELSIKES texas der en stund... Stjele glad jeg oppdaget det tidlig. Skjønner ikke hva som fikk meg til å snu meg akkurat da.... Oppdaget det sikkert sekunder etter den hadde slitt seg. Bare på tiden vi brukte på å snu var den nesten borte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Det hørtes ikke ut som noen drømmesituasjon, feste jolle på nytt i den sjøen. Det er en ganske tung RIB også har jeg sett med styrekonsoll og greier. Vel, hell i uhell er det vel noe som heter, godt det ikke var noe verre ! Nå har dere jammen hatt nok uhell på noen timer, krysser fingre og tær for at dere har brukt opp uflaksen nå ! Redigert 17.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Nei, det var overraskende mye sjau... Bare å komme inn til jolla med hekken krevde flere forsøk. Så måtte min kjære holde tauet i jolla mens jeg kalt knuten, og det var vel sekunder Bølgene holdt på å skylle den langt oppå oss. Jolla surfer vanvittig på Bølgene, tar godt innpå oss, og så blir det kraftig rykk i tauet. Håper bare det holder nå da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Prøv å finne rett avstand til båten, men jeg vet det kan være problematisk med så mye sjø aktenfra. Ikke har man vel lyst til å skifte til tykkere tau i slike forhold heller. Dere får skifte på å holde utkikk etter den.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Det er ikke så verst tykt tauet jeg bruker heller... Sikkert 10-12mm... Får håpe det holder. Vi er forbindelse revet nå, og legger oss litt mer innover mot ltand, men fortsetter å holde oss i områder med rundt 50m dyp. Da kan vi få Bølgene litt mer direkte inn på hekken, og det gjør det iallefall litt mer levelig... ;-) Ser på kartet at den nordre innfarten til Egersund har laaaaave kabler, stemmer det? 6m....? Virker jo litt ille... Så om vi skal inn der for å roe ned så må vi inn søndre? Det ser også grunt ut på gjestebrygga... Redigert 17.Juni.2014 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
znick Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Luftspennene går bare ut til holmene. Nord for holmene, i seilingsleden er det ikke luftspenn. Navionics er ikke god her... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Så med 19m høyde og 2m dybde, kan jeg gå inn nordre leia til Egersund? Redigert 17.Juni.2014 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
znick Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Ja, Broen har seilingshøyde på 23 meter, og det er laveste punktet i leden. Du skal heller ikke være redd for dybden i gjestehavnen, det ligger flytebrygger langt ut i sundet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Supert, takker og bukker. Da tror jeg vi går inn til Egersund om ca 2 timer. Trenger å se over ting, og evt få fatt i et nytt tykkere tau til jolla. Orker ikke sitte å bekymre meg for om den er der eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 En til som får kjørt seg... Og det er ikke noen liten båt.. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Flotte bilder du tar Anders :-) Det er en P67 tror jeg. Ser ut som de slipper å vaske dekket i dag :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pergrip Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Du kan bruke to tau ,det ene en halv meter lengre en det andre som sikring vist det ryker. Så går det å bruke en dauman på det en tauet slik att rykket blir dempet. Redigert 17.Juni.2014 av pergrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Flott bilde Anders Han gikk motsatt vei..... Så må du slett ikke henge en dau mann på tauet.....da kjem lensmann Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
znick Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Når belastningen er så stor som den vitterlig er, ville jeg hatt en hanefot i begge ender av slepetauet for å fordele kreftene til begge kryssholtene bak, og til to punkter i jollen. Fra bildet ser det ut som om det kun er benyttet ett punkt i jollen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Ja, Broen har seilingshøyde på 23 meter, og det er laveste punktet i leden. Du skal heller ikke være redd for dybden i gjestehavnen, det ligger flytebrygger langt ut i sundet. broen er i dag merket med 22 meter, (var 23 før) orginalt når den ble bygget var fri seilingshøyde oppgitt til 23.75m. så de setter ned maks høyde for å ha mye å gå på. Det er ingen hindringer i seilingshøyde in Nordre løp. hvis man følger leia. Hvis du trenger hjelp med skaden, så ta kontakt med Eigerøy Båt og motor, 51492526 så løfter de deg fort på land eller ser på evt nødrep av skaden. bare ring de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Satser på at uhellene opphører nå. God tur videre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Supert Careka, takker så mye!! :-) Vi har lest værmeldinger til øyet er stort og vått. Ser ut som det blir verre i området rundt Lista og Lindesnes de nærmeste dagene, så vi har litt å hente på å komme oss rundt på andre siden før det drar seg til. Slik sjøen er nå går det veldig greit, siden vi har bølgene rett i hekken. Min kjære har laget noen sandwicher til oss (skjønner ikke hun klarer å stå oppreist nedi der... ;-)), og vi er ved godt mot! :-) Vi har bestemt oss for å droppe Egersund og gå rett mot moloen på Lista, mens vinden er på dette viset. Skulle det blåse opp er det en del nødhavner nedover der. Dersom vi fortsatt er i fin form når vi kommer til Lista vil vi vurdere å gå videre inn til Farsund. ETTG Lista moloen er like over 5 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 God tur nedover :-) Vurder nøye før om du bestemmer deg for å gå inn ved Lista hvis det er mye sjø. Kan bli jæ... rotete inn der hvis det er mye sjø og fra "feil" retning. Farsund er bare et steinkast videre som du er inne på :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Og blir målet Farsund ville jeg(og det gjorde vi) like godt tatt veien til Korshavn. Da slipper du "omveien" om Farsund og turen rundt Lindesnes fra Korshavn er bare en liten "svipp-tur rundt odden" og så kan du gå innaskjærs videre oppover Sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 broen er i dag merket med 22 meter, (var 23 før) orginalt når den ble bygget var fri seilingshøyde oppgitt til 23.75m. så de setter ned maks høyde for å ha mye å gå på. Så mye margin? Det betyr at en kan prøve å gå der brua er 2,5 meter lavere enn masta på en fin dag. Må ha en mann i toppen av masta, for å sjekke, for lavt er ikke aktuelt å prøve på. God tur videre! Forstår valget om å forstette til Lista hvis det er meldt mer vær. Selv om det slingrer litt er det ikke ille å ha vind og sjø i hekken. Været ser jo bra ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Eigerøy fyr i det fjerne... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Bak den bittelille bølgen der er fyret... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) I stor sjø, bind jolla rett bak båten. Så slipper du at jolla surfer på egenhånd. Redigert 17.Juni.2014 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.