Jump to content

"Hentetråd" Bergen - Sandefjord uke 25


AndersH

Recommended Posts

Jeg har bare trekt den helt inn midtskips på motsatt side av der jeg planlegger å legge til, og "glemt den". Funker som en kule. Den henger og slenger, og så lenge tauet er kort tar ikke motoren borti båten.

 

Jeg har TIL NÅ kun slept med langt tau. I høy sjø blir det nå en slutt på... :-) I fin sjø går jeg til marsjfart, så slipper jeg den bakover til "støyen" ikke er plagsom, så slipper jeg forsiktig videre med hånda til jeg merker at den trekker mye svakere. Da surfer den fint på en hekkkbølge og bremser veldig lite.. :-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Flott hentetråd AndersH! Imponert av rederinnen din som tar ståket med jollen med fatning, virker det som. ;-)

Uflaks med skrogskaden, men det virker som om du har full kontroll på dette også. Godt jobbet! :thumbsup:

Håper dere får en fin tur videre med litt roligere vind. Det blir en smule mer slitsom tur når sjøen bygger seg opp på den måten.

Link to post
Share on other sites

Ikke for ingenting at havstrekket dere har gitt dere ut på er blant landets tøffeste. Imponert over med hvilken ro dere takler forholdene :thumbsup: Du må jo ha gjort et kupp mtp kjerring / mannskap :cheers:

 

Tøff start for eierskapet, men dette blir nok minner dere kan se tilbake på med selvrespekt og humor siden.

 

Min familie har hytte i havgapet i området (Hidra), og vinden øker ofte på allerede i 9-10 tida på formiddagen, så de som går rundt Lista med båt går helst i 04-05 tida på morran.

Link to post
Share on other sites

Virker som om dere har fått en god del mer vær enn jeg hadde fra Stavanger til Grimsøy første uka i mai. Da var det ganske udramatisk egentlig, jeg hadde planer om hentetråd med alskens drama og episoder men det var liksom aldri noe særlig å melde :giggle:

Jeg skal ta med meg videre det trikset med å feste jolla i kort hanefot når det sjøer litt mer enn vanlig. Har litt lettere og mindre jolle, men sikkert en god metode like fullt.

Link to post
Share on other sites

Her er en posisjon midt mellom Lista og Lindesnes: http://www.yr.no/sted/Hav/57,99472_6,82193/

Takker så mye! :-) Vi tar ut i 3-4 tiden og satse råd Mandal, og avslapping resten av dagen! :-)

Fått Bavaria klubb vimpelen på plass i masta i kveld. Må jo dille med noe også... ;-)

bilde

Hvordan får jeg meg en baatplassen.no vimpel? Om det handler om å sponse driften gjør jeg det gjerne! :-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Takker så mye! :-) Vi tar ut i 3-4 tiden og satse råd Mandal, og avslapping resten av dagen! :-)

 

Ser enda bedre ut nå det varslet enn det gjorde i når jeg la det ut.

Det er ofte løsningen å snu litt på døgnet når lyset gjør det mulig og solgangsbrisen forsterker vindværet.

Ha en riktig god natt og god tur videre i morgen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis for ille å gå rundt Lista når dere kommer så langt (avhenger også av strøm - ikke bare vinden), kan dere evt "stå an av" i Kirkehamn på Hidra. Er gjestebrygge ved restauranten Isbua (inn til venstre når dere er i bukta like før kirka), evt legge til ved kommunal brygge inn til høyre (eller styrbord da) når dere passerer kirka. Er ofte noen seilbåter som ligger ved den kommunale brygga, vet ikke hvordan det er akkurat nå. Ikke ta båten helt inn på butikken, blir for grunt der :smiley: Litt vakrere omgivelser enn i Rekefjord :clap:

 

Ser på målestasjonen på Lista at det er 12,4 sekundmeter nå kl 9, men meldes avtagende.

 

Men håper dere får fin tur rundt Listalandet!

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser på yr nå at det på målestasjon Lista er laber bris 6,6 m/s kl 00. :thumbsup: Så håper sjøen roer seg til dere er ferdig med å :sleep:

 

Sikkert mange på forumet som følger dere med spenning, blir spennende å lese hvordan turen har gått når får satt meg ned ved pc etter jobb i morra.

Link to post
Share on other sites

Det har tatt seg opp ganske betraktelig allerede. Nok en gang er værmeldingene noe slappe syns vi... Kan tenke meg ca 3 meter bølgehøyde, og vinden ligger på mellom 7 og 12 m/s. Siden jolla nå er surret etter alle kunstens regler går vi på forbi Lista og håper at det roer seg. Det brekker litt mer østover langs land der og er vi heldige kan det gi litt roligere sjø.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Det er noe magisk med å gå om morgenen, god tur !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når Lista er passert er Lindesnes bare "en tur rundt odden" og smult farvann venter. Det skal nok bli langt friskere der du er nå når man kommer litt lengre ut på dag.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er jo ikke så verst utsikt! :-)

bilde

Vi har vent litt mer østover nå, og får da bølgene rett i hekken. Det hjalp selvsagt mye på rullingen! :-) Når vi passerer Rauna Fyr blir det enda mer østover mot Lindesnes, så kanskje den grove sjøen er langt på vei lagt bak oss! :-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Jolla henger som et slips etter 2 tykke fortøyningstau! PS: Det hvite er rekkewire.

bilde

Det fungerer utrolig bra! De gangene den surfer på en bølge er alltid ett av tauene litt strekk i, så belastningen både på jolla og tauene blir mye mindre. I går fendret vi opp hele hekken i tilfelle den tok oss igjen, i dag er ikke det behov for.

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Dette er en fantastisk hentetråd å følge. Du er knallgod med oppdatering. Å fått mange utfordringer underveis. Alt dette har du løst på strak arm. Imponerende. Blåser litt fra nord øst i Arendals distriktet nå. Men vi har hatt solgangsbris de siste dagene med god vind fra sv på ettermiddagen. Men ikke verre enn at det blir god seilas østover tror jeg.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Takktakk! :-)

 

Det er jo ikke vanskelig å oppdatere når man har Tapatalk som er helt genialt, og god 3G dekning stort sett hele veien! :-) Vi passerer Bispen nå, kun ca 20 min til Lindesnes. Bølgene er fortsatt mandige, og jolla har faktisk nesten tatt oss igjen noen ganger, men det har gått veldig bra de siste timene! :-) Ser veldig frem til å runde Norge, og gå innaskjærs! :-)

bilde

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...