Jump to content

"Hentetråd" Bergen - Sandefjord uke 25


AndersH

Recommended Posts

Jeg har ikke glassfibersparkel tilgjengelig her... Skal høre med han kompisen jeg er innom til.

 

Det er snakk om en nødreparasjon så vi evt kan gå videre uten å forverre skaden. Enn så lenge har det ikke kommet vann til, så jeg hadde lyst å få tettet det før vi gå ut i sjøen igjen...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noe fra innsiden. Ikke engang lys. Målte dybden på maks til å være ca 7mm. På innsiden ser skroget ut til å være veldig tykt akkurat i dette området. Vesentlig tykkere enn feks 30cm lenger nede. Laderen er skrudd rett i veggen like ved siden av skadestedet.

 

Jeg gikk gjennom kassene med stasj jeg har med på lasset (er litt flyttelass Bergen-Sandefjord) med her også. Der var jaggu kassen min med støpeutstyr til glassfiber modellfly. Støpe-epoxy, duk i alle tykkelser, carbon-lisser, microballonger osv osv... Skal forsøke å få tettet godt med epoxy og duk, så får det bli pent en annen vakker dag.

bilde

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Denne er intet mindre en fenomenal:

http://www.halfords.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_storeId_10001_catalogId_10151_productId_193933_langId_-1_categoryId_165625

 

Blir antagelig sterkere enn skroget ditt behandlet riktig.

Rense vekk alle rester, impregnere med epoxy primer av et eller annet slag, deretter på med den under.

Toppes med Plastic Padding® Marine Epoxy Filler og deretter full gelcoat "Shining"....

 

bilde

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser jo mest ut som om det største såret er i gelcoat (?) Så lenge det er en midlertidig tetting det her er snakk om, ville jeg smørt med epoksy, lagt på en fiberlapp som passer inn i hull, og lagt et lag med epoksy utenpå her igjen. Sikkert mer enn godt nok til du får fikset det mer kosmetisk korrekt. Håper det ordner seg, og ikke la dette legge for stor demper på humøret på turen videre. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hullet er gjennom gelcoat, litt glassfiber, og inn til et slags sandwich lag. Litt isopor-aktig. Antar det er sandwich laget?

 

Har lagt på mange små lapper i bunn av hullet, sikkert totalt en 4-5 lag, og 2-3 lag ut mot kantene. Har dyttet inn så mye epoxy jeg har klart. For å mette fibrer og stasj. Venter på at den skal herde. Ca 40min.

 

Håper det da skal være forsvarlig å gå videre uten å gjøre skaden verre iallefall. Det virker jo ikke spesielt gunstig å evt skulle få fukt inn på innsiden i et slikt sandwich lag?? Eller ville evt fukt isolert seg kun til skadestedet?

 

Bilde av rep:

bilde

bilde

 

Vinden har løyet VELDIG og vi planlegger nattseilas nedover. Er det smooth fortsetter vi helt til Egersund før vi legger oss nedpå... :-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Uff dette var kjipt. Ikkke noe kjekt med slikt på henteturen, men du får lappe slik at det blir tett og gjøre det penere senere.

For meg ser det ut som du er gjennom og ser isolasjonen i sandwichkonstruksjonen.

 

Redigert: Ser du kom med et innlegg mens jeg skrev AndersH. Ja, sandwich er et lag fiber innvendig, deretter isolasjon og så fiber utvendig.

Viktig at du får dette tett, men i teorien skal isolasjonen være av en type som ikke kan trekke fuktighet og om det er full heft mellom utvendig fiberlag og isolasjon skal du heller ikke få vann mellom lagene. Likevel ville jeg tilstrebet å være sikker på at det er tett. Noen innvirkning på styrken i skroget vil ikke en slik liten flenge utgjøre.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det var kjedelig Anders. Kan se for meg Bergensglosene når det smalt :-)

 

Modellflygere er jo ikke som andre. Ikke alle som har med seg epoxy og duk på tur, hehe.

Nå er fibrene mettet og såret er fyllt. Gelcoatjobben kan du ta senere. Jeg vet du fikser det glatt :-)

 

God tur videre :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Epoxyen jeg brukte skulle ha 20 timer på å herde i 20 grader, så jeg tok alt bort igjen, tørket rent og fant 30-epoxy som jeg utrolig nok også hadde i båten. Den sammen med noen lapper glassfiber duk er blitt en ny rep. Det er nå på god vei til å herde. Vi har bestemt oss for å sove i 2 timer, så går vi videre forbi Jæren. Da er også reparasjonen skikkelig herdet.

 

Slår på mAIS igjen når vi går videre.

 

Nå er det natta.. ;-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Ikke press på for hardt nå da, ikke noe kjekt å være helt utkjørt for da funker ikke hue som du selv er inne på.

Det ser ikke ut som det hadde vært noen forskjell på vinden om dere hadde drøyd noen timer til....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Merk dere område ca. 1.7 nm rett nord for Jærens Rev, det er merket "Farlige bølger" og det henvises til bind 1 i Den Norske Los. Grunna ligger der med ca. 15-17 meters dyp i kartet.

Her er det greit å holde litt avstand.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dere møter snart en ganske heftig regattabåt som sikkert har vært med på Færder`n, "Jysla Løye". Vil tro dere passerer hverandre et sted nord for Revet. Synes de går grådig tett på grunna.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sjekka havvarsel på YR nå, det vil øke på til ca. 14 m/s sør for Obrestad utover dagen i dag, så det var nok ikke dumt å komme avgårde tidlig. Bølgehøyde ca. 2 til 2,5 meter avhengig av hvor langt fra land du går. Kan se ut som det er mindre sjø nærmere land etterhvert som du kommer lengre sørover mot Egersund.

http://www.yr.no/sted/Hav/58,18322_5,88352/

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Litt nærmere Egersund:

 

http://www.yr.no/sted/Hav/58,49628_5,67212/

 

Tror dere har ganske godt med sjø og vær nå ja. Håper det ikke er for slitsom å styre skuta med sjøen inn på tvers akter.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...