AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Jeg har ikke glassfibersparkel tilgjengelig her... Skal høre med han kompisen jeg er innom til. Det er snakk om en nødreparasjon så vi evt kan gå videre uten å forverre skaden. Enn så lenge har det ikke kommet vann til, så jeg hadde lyst å få tettet det før vi gå ut i sjøen igjen... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Eventuelt Araldit epoxylim eller lignende. Det går kanskje an å få fatt på en bensinstasjon e.l. Da kan du i hvert fall få prøvd å lage et beskyttende lag utenpå fiber. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Har det gått gjennom?Ser du skadestedet fra innsiden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Kan ikke se noe fra innsiden. Ikke engang lys. Målte dybden på maks til å være ca 7mm. På innsiden ser skroget ut til å være veldig tykt akkurat i dette området. Vesentlig tykkere enn feks 30cm lenger nede. Laderen er skrudd rett i veggen like ved siden av skadestedet. Jeg gikk gjennom kassene med stasj jeg har med på lasset (er litt flyttelass Bergen-Sandefjord) med her også. Der var jaggu kassen min med støpeutstyr til glassfiber modellfly. Støpe-epoxy, duk i alle tykkelser, carbon-lisser, microballonger osv osv... Skal forsøke å få tettet godt med epoxy og duk, så får det bli pent en annen vakker dag. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Bavaria har sandwich skrog fra vannlinjen og opp, så du får ikke sett noe lys fra innsiden uansett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Ok. Høres det ut som en ok plan å støpe det igjen som det er, med støpe epoxy (tynn) og små lapper med duk? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 (redigert) Denne er intet mindre en fenomenal: http://www.halfords.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_storeId_10001_catalogId_10151_productId_193933_langId_-1_categoryId_165625 Blir antagelig sterkere enn skroget ditt behandlet riktig. Rense vekk alle rester, impregnere med epoxy primer av et eller annet slag, deretter på med den under. Toppes med Plastic Padding® Marine Epoxy Filler og deretter full gelcoat "Shining".... Redigert 16.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Ser jo mest ut som om det største såret er i gelcoat (?) Så lenge det er en midlertidig tetting det her er snakk om, ville jeg smørt med epoksy, lagt på en fiberlapp som passer inn i hull, og lagt et lag med epoksy utenpå her igjen. Sikkert mer enn godt nok til du får fikset det mer kosmetisk korrekt. Håper det ordner seg, og ikke la dette legge for stor demper på humøret på turen videre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Hullet er gjennom gelcoat, litt glassfiber, og inn til et slags sandwich lag. Litt isopor-aktig. Antar det er sandwich laget? Har lagt på mange små lapper i bunn av hullet, sikkert totalt en 4-5 lag, og 2-3 lag ut mot kantene. Har dyttet inn så mye epoxy jeg har klart. For å mette fibrer og stasj. Venter på at den skal herde. Ca 40min. Håper det da skal være forsvarlig å gå videre uten å gjøre skaden verre iallefall. Det virker jo ikke spesielt gunstig å evt skulle få fukt inn på innsiden i et slikt sandwich lag?? Eller ville evt fukt isolert seg kun til skadestedet? Bilde av rep: Vinden har løyet VELDIG og vi planlegger nattseilas nedover. Er det smooth fortsetter vi helt til Egersund før vi legger oss nedpå... :-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 (redigert) Uff dette var kjipt. Ikkke noe kjekt med slikt på henteturen, men du får lappe slik at det blir tett og gjøre det penere senere. For meg ser det ut som du er gjennom og ser isolasjonen i sandwichkonstruksjonen. Redigert: Ser du kom med et innlegg mens jeg skrev AndersH. Ja, sandwich er et lag fiber innvendig, deretter isolasjon og så fiber utvendig. Viktig at du får dette tett, men i teorien skal isolasjonen være av en type som ikke kan trekke fuktighet og om det er full heft mellom utvendig fiberlag og isolasjon skal du heller ikke få vann mellom lagene. Likevel ville jeg tilstrebet å være sikker på at det er tett. Noen innvirkning på styrken i skroget vil ikke en slik liten flenge utgjøre. Redigert 16.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Så værmelding på NRK nå, melder vel frisk bris morra og onsdag ned mot Lista / Lindesnes, og "silkeføre" (3-7 m/s) videre østover. Så har nok noen drømmedager foran dere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Det var kjedelig Anders. Kan se for meg Bergensglosene når det smalt :-) Modellflygere er jo ikke som andre. Ikke alle som har med seg epoxy og duk på tur, hehe. Nå er fibrene mettet og såret er fyllt. Gelcoatjobben kan du ta senere. Jeg vet du fikser det glatt :-) God tur videre :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 (redigert) Epoxyen jeg brukte skulle ha 20 timer på å herde i 20 grader, så jeg tok alt bort igjen, tørket rent og fant 30-epoxy som jeg utrolig nok også hadde i båten. Den sammen med noen lapper glassfiber duk er blitt en ny rep. Det er nå på god vei til å herde. Vi har bestemt oss for å sove i 2 timer, så går vi videre forbi Jæren. Da er også reparasjonen skikkelig herdet. Slår på mAIS igjen når vi går videre. Nå er det natta.. ;-) Redigert 16.Juni.2014 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Var forresten rakettoppskyting her i kveld... ;-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Kjedelig skade, men det ser jo ut som du er forberedt på krig :) hadde nettopp en laaang diskusjon med fruen om hvorfor jeg hadde så mye ting og tang ombord i båten.. Det der er jo en av grunnene til det :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 2 timer ble til 4, men da funker huet titt bedre... ;-) Da er vi underveis! Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Ikke press på for hardt nå da, ikke noe kjekt å være helt utkjørt for da funker ikke hue som du selv er inne på. Det ser ikke ut som det hadde vært noen forskjell på vinden om dere hadde drøyd noen timer til.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Gratulerer med ny flott båt! Håper dere får en fin tur videre! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Vinden drar seg alltid godt opp på ettermiddagen og kvelden, så da vil jeg være sikker på å være i havn. Tenker å gå til Farsund og så bare stupe til køys! :-) Vi sov i over 3,5 timer... Er ikke så ille det... ;-) Redigert 17.Juni.2014 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Merk dere område ca. 1.7 nm rett nord for Jærens Rev, det er merket "Farlige bølger" og det henvises til bind 1 i Den Norske Los. Grunna ligger der med ca. 15-17 meters dyp i kartet. Her er det greit å holde litt avstand. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Dere møter snart en ganske heftig regattabåt som sikkert har vært med på Færder`n, "Jysla Løye". Vil tro dere passerer hverandre et sted nord for Revet. Synes de går grådig tett på grunna. Redigert 17.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Vi går langt ut etter utallige råd fra folk. Satser på å holde meg ute på 50 meters dypene for å unngå krapp sjø. Men det er ganske heftige bølger... Redigert 17.Juni.2014 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Sjekka havvarsel på YR nå, det vil øke på til ca. 14 m/s sør for Obrestad utover dagen i dag, så det var nok ikke dumt å komme avgårde tidlig. Bølgehøyde ca. 2 til 2,5 meter avhengig av hvor langt fra land du går. Kan se ut som det er mindre sjø nærmere land etterhvert som du kommer lengre sørover mot Egersund. http://www.yr.no/sted/Hav/58,18322_5,88352/ Redigert 17.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Det er mer enn 14 m/s i perioder nå også... Redigert 17.Juni.2014 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Litt nærmere Egersund: http://www.yr.no/sted/Hav/58,49628_5,67212/ Tror dere har ganske godt med sjø og vær nå ja. Håper det ikke er for slitsom å styre skuta med sjøen inn på tvers akter. Redigert 17.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.