LALUNA II Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 (redigert) Lagt til for natten i Haugesund ser det ut til ......Ha en god natt og flott tur videre nedover i morgen Denne tikket akkurat inn på mailenARRIVAL of ship: 912571002 [links to www.marinetraffic.com/ais/details/ships/912571002]Port: HAUGESUND [links to www.marinetraffic.com/ais/details/ports/1652]Time:2014-06-15 20:24 (UTC) Redigert 15.Juni.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Da er vi trygt på plass i Haugesund! :-) Nå er det tid for å roe ned og så får vi se utover kvelden/natten hvor vi skal sikte i morgen... ;-) Kanskje Egersund, kanskje Lista/Farsund. Skal plotte litt...;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiserinna Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Spennende å følge med. Vi skal ta samme turen om mellom 1-3 uker. Håper 1 uke. Vi skal til horten. Kjøpr båt i Bergen vi også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Hentetråder er alltid morro å følge med på. Lurer bare på en ting. etter alle dise hentetrådene med båt fra vest mot øst. Er det flere båter igjen der borte på vestsiden av fjella? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Vi har gått 70 mil på 9 timer i dag. Morgendagen er lenger siden vi starter fra morningen av, så vi kunne tenkt oss å gå til Lista/Farsund i morgen, men jeg er litt betenkt i forhold til vindstyrke. Det er meldt 15 m/s på Jærens rev og det vil jeg tro kan gjøre det ganske ubehagelig. Vinden er selvsagt ikke noe problem, men stor sjø er veldig slitsomt og jæren er lang... Vi skal innom noen venner i Goevika på Randeberg i morgen, så vi tar den etappen først og kjenner litt på vinden. Da må vi passere på innsiden av Kvitsøy og jeg vil anta at de åpne strekkene før og etter vil være representativt for Jærens rev. Så tar vi det derfra..:-) Utrolig moro at mange velger å følge med på ferden, det synes vi begge er stas!!:-) Nå er det natta!:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Yea, hentetur med seilbåt! Det liker vi. God tur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Haugesund - Farsund med snaut 8 knop snittfart og 15 m/s høres ut som en prøvelse. Du skal passere Jærens Rev og vår erfaring er at det er et meget spesielt sted. Mye avhenger av om det er mye motstrøm i Golfstrømmen. Er det ikke det kan du gå langt ut og spare deg for de krappe sjøene. Om det er mye motstrøm vil etappen bli veldig lang alternativt ganske ubehagelig om du går helt inn ved bøya. Jeg tror jeg hadde tenkt meg om 2 ganger med en slik meldt vind. Det kan bli en meget sliten gjeng som ankommer Farsund. Alternativt har du Egersund og strekket Haugesund -Egersund er heller ikke noen kort etappe. God tur og se an været godt før dere bestemmer dere for å gå videre forbi Tananger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Våknet tidlig med vanvittig vind i riggen, inne til kai. Så vi sjekket værmeldingen som sa at vinden skulle løye til kvelden. Dermed la vi oss nedpå igjen og sov til 11. Planen er å forsøke oss over til Randaberg, på innsiden av Kvitsøy, og så ta Jæren i ettermiddag/kveld/natt når det roer seg litt. Destinasjon er Egersund. Steamer ut fra Haugesund nå med nesa mot Kopervik for å fylle Diesel... :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Det var nok et fornuftig valg. Tananger er et fint sted å stoppe om det skulle vise seg å bli i drøyeste laget. Nå her dere vel medvind nedover så det hjelper vel litt på farten med "støtteseil" vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Fikk tips fra en kompis om at det var Diesel i Kopervik, men jeg klarer iallefall ikke å finne den. Kanskje den er på innsiden av den lave broen. Noen som vet om hvor det er Diesel sørover fra Kopervik? Tankmåler en sier halv tank, men er litt dodgy, så jeg stoler ikke på den... Kunne tenkt meg å fylle for å se status. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Du kan fylle på østsiden av Rennesøy(kortpumpe/døgnåpent), men det enkleste for å unngå omvei er nok Tananger(rett vest av Stavanger). Der er det Hummeren hotell som har pumpen. Betales i resepsjonen og døgnåpent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
znick Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 (redigert) Korteste vei til dieselen er til Skudeneshavn. Også et flott utgangspunkt for seilas videre sørover, enten til Egersund (ca. 6 timer) eller direkte til Farsund (ca.12 timer). Gikk denne turen i fjor sommer både nordover og sørover. Redigert 16.Juni.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Fikk tak i han kompisen i Haugesund. Vi har vert i feil Vik i Kopervik. Forsøker igjen... Derfor U-sving... ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Da ligger de her å nyte sola Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Se her ja, går ikke upåaktet hen med hentetråder. Der risikerer man å bli "fotomodell" enten man vil eller ikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Hehe takk for praten Geir! :-) Han var så hyggelig at han spurte pent om han kunne få legge ut bildet! ;-) Da er vi på full fart sørover i Karmsundet og planlegger å gå "gjennom" Kvitsøy på vei til Randaberg. Er været ok tar vi fatt på Jærens rev utpå kveldinga, da skal det løye litt. Vi fylte 144 liter Diesel og tanken er 210 L. Dermed var det god grunn til å være skeptisk til tankmåler en, som viste halv tank. Jeg har også kjøpt og fylt en 20 liters kanne som jeg kan ha i bakhånd om det skulle knipe i leit etter diesel-fylling. Sjøen er ikke så hakkende verst nedover sundet her iallefall, og vi har dradd opp litt seil i tillegg til Volvo-power, og holder jevnt mellom 8 og 8.5 knop. Skal fikle litt med seilene og se om ikke vi kan få 9. Spent på sjøen når vi kommer ut i Skudenesfjorden. Virker som vinden har roet seg litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Sjøen er ikke så hakkende verst nedover sundet her iallefall, og vi har dradd opp litt seil i tillegg til Volvo-power, og holder jevnt mellom 8 og 8.5 knop. Skal fikle litt med seilene og se om ikke vi kan få 9. Spent på sjøen når vi kommer ut i Skudenesfjorden. Virker som vinden har roet seg litt. Hvis dere holder jevnt 8 - 8,5 knop kan dere trygt drepe volvoen. Over 90% av kraften kommer fra seilene. Vil ikke merke stor forskjell i fart med og uten motor. Og livet ombord blir mye mer behagelig. God tur videre! Dere må roe ned snart, kan ikke risikere å komme hjem for tidlig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 God tur, og husk bilder . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Skal prøve å huske!! :-) Kvitsøy i det fjerne... :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Fikk lyst på seiltur når jeg så det bilde. Er hele 4 dager til... Spent på om vi kommer opp til der du er nå, eller om vi tar til venstre etter Lindesnes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 (redigert) Vi bølgesurfer innover... :-) Bølgene rett i hekken og merker godt surfingen...;-) Vi skal seile båten hjem denne uken, så 4 uker på jobb, og deretter 3 uker på seiltur. Dette tror jeg blir en bra sommer!!! :-) Skulle forresten hatt meg en baatplassen.no vimpel i masta syns jeg... Hvordan var det det funka nå igjen? Redigert 16.Juni.2014 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Olav Trygvasson snek seg forbi... Uten AIS... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Ligner utrolig på båten vi kjøpte ny. Jeg solgte den til en i Rogaland i 2010. Han hadde ikke den så lenge før han solgte den. Uansett gratulerer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AndersH Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 (redigert) Da har vi klart det da... Skulle inn til kai på Randaberg og det blåste voldsomt sidevind! Vi hadde fendret godt, men den ene klarte å sprette opp og vi fikk kanten på en stålprofil rett i skutesiden. Fantastisk... Spørsmålet er hvor alvorlig det er. Har tatt bilder. Første jeg tenker er å stappe tec-7 inn i hakket og lukke alle fibre så det iallefall ikke kommer fukt til... Hva sier dere? Skaden er ca 5cm på det lengste. Redigert 16.Juni.2014 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Uff da, ikke bare bare med Stavanger-vinden nei. Kjedelig, men heldigvis bare kosmetisk skade regner jeg med. Hadde kanskje vært bedre å tette skaden med en glassfibersparkel? Tec7 blir jo en elastisk masse som det sikkert er verre å fjerne / få vedheft til ved senere glassfiber-reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.