hifo Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Men se vekk fra statistikk, hvis du plutselig havner i en vanskelig situasjon på sjøen, ville du foretrekke å være edru, eller er det akkurat det samme? Hva slags situasjon tenker du på? Har jeg spist riktig og ikke er utmattet når jeg kaster loss så er 3 små i løpet av en time knapt merkbart og vil ikke ha noen innvirkning på min agering ang mob , kollisjonskurs med annen båt eller annet tenkelig scenario. Altså , hvis man ikke takler 3 øl og for eksempel kan ta avgjørelser som å forandre kurs for å unngå sammenstøt osv i løpet av et sekund må man la være å drikke.. Igjen, der jeg ferdes mest er det ikke tett trafikk og det blir som å kjøre i 20 kmt med bil på en flyplass med 3 andre biler.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Tiltredes, klarer en ikke 3 øl, kjøp campingvogn Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Onkel Lars Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 (redigert) Eg e enige i at ØL smaker jævligt godt. Derfor når eg er ute å kjøre båt og får lyst på någe godt og kaldt å drikka så hyle eg ner ei Alkoholfrie Øl. Den goe ølsmaken får du, men rusen, som du ikke skal ha når du kjører uteblir fra hodet ditt, slik at du kan fortsette å kjøra trygt med de du måtte ha med deg i båten. Ja til Alkoholfritt Øl når du kjører båt, det e lika godt. https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54948/alkoholfritt.jpg Redigert 24.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 (redigert) Hva gjør du under anker og det sliter seg i løpet av kvelden, der du kanskje har tatt en ankerdram, 2-3 øl, litt vin til maten ? Skal du la båten gå på skjæret ? Har ikke det problemet, bruker bare båt til dagsturer. Og i havna står bilen med grense på 0,2. Fortøy alltid for storm heter det. Tør du å drikke hvis du ikke er trygg på fortøyning holder hvis det blåser opp? Redigert 24.Juni.2014 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
grawis Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Hva slags situasjon tenker du på? Har jeg spist riktig og ikke er utmattet når jeg kaster loss så er 3 små i løpet av en time knapt merkbart og vil ikke ha noen innvirkning på min agering ang mob , kollisjonskurs med annen båt eller annet tenkelig scenario. Altså , hvis man ikke takler 3 øl og for eksempel kan ta avgjørelser som å forandre kurs for å unngå sammenstøt osv i løpet av et sekund må man la være å drikke.. Igjen, der jeg ferdes mest er det ikke tett trafikk og det blir som å kjøre i 20 kmt med bil på en flyplass med 3 andre biler.. Hvis du ikke er i stand til å se for deg vanskelige situasjoner til sjøs lever du nok et bekymringsløst liv. Fint for deg så lenge det ikke smeller. Jeg foretrekker å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 (redigert) Nå er det jo noen her som får rus bare de lukter tobakk.....ja ja, tenker trådstarter Redigert 24.Juni.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Snikende skeptik Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Pinkvin, nå har jeg vært på en enkel karttjeneste og prøvd og måle bredder mellom brygger, båter etc.. Svært få steder jeg finner at plassen er under 10 meter mellom hindringene. motbevise meg gjerne da jeg ikke klarer og ta skjermdump fra pc. Der de er, er det over veldig korte strekk, typ 50 til 100 meter, eller kortere. Til denne sammenligningen med bil, hadde du turt og låse/ slippe rattet, krabbe i baksetet og hente noe for så og sette deg bak rattet, selv om bilen kun hadde gjort 5 km/t? Eller hadde du følt at dette var trygt hvis du ferdes på samme vei? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Hvis du ikke er i stand til å se for deg vanskelige situasjoner til sjøs lever du nok et bekymringsløst liv. Fint for deg så lenge det ikke smeller. Jeg foretrekker å være på den sikre siden. Fortell meg hva som er en sannsynlig vanskelig situasjon da. Jeg spurte deg i forrige innlegg også.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Hei, Drikker aldri når jeg kjører båt, men lar andre gjøre som de vil så lenge de holder seg innenfor loven. Mitt forhold til alkohol om det er båt eller bil, handler om min egen samvittighet om noe skulle skje. Men jeg satte opp en interresant problemstilling for politiet på Sjølystmessen for mange år siden. Jeg ligger godt fortøyd og har promille over grensen. Vinden snur og jeg er nødt til å flytte båten. (Har faktsik skjedd to ganger). Er dette greit. Tenker da på at en også har en plikt til å berge båt og mannskap. Den gang svarte politiet at dette var greit så lenge alt gikk bra, ok ikke og det ble kjent ville det komme en straffereaksjon. Tviler på at de hadde svart det same I dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Madserazzi Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Tiltredes, klarer en ikke 3 øl, kjøp campingvogn Hysj CB! Vær forsiktig så du ikke får campingvognfolket på nakken.Husk at den har hjul, så før man vet ordet av det blir det 0,2 grense der og. Vil vel ikke ha på samvittigheten å være ansvarlig for at campingvognfolket ikke får lov til å ha promille i campingvogna, og dermed være forevig forvist til forteltet :) "Ironivarsel": Kanskje man skulle lagd en kombinasjon av lover her, som for eksempel: -ved kjøring med promille inntil 0.8 er det vestpåbud, ved 0 promille er loven som i dag. -Må du flytte båten grunnet dårlig vær eller annet uforutsett med over 0.8 i promille er du kriminell, og blir ilagt et generelt vestpåbud i 3 måneder, særlig når du kjører motorsykkel, og spesielt i dusjen. Overtredelse av dette innenfor 3 måneders sanksjonen, medfører forbud mot høyere enn 0.8 i promille de neste 2 årene. -med over 0.8 kan man ikke kjøre båt, men må ha på vest hele tiden, inkludert i køya og særlig ved solbading. -promille over 2.0 gir automatisk vest og hjelm påbud, overalt, uansett. Også hjemme i senga, og særlig på julebord. -promille over 2.0 gir og automatisk forbud mot å ferdes nærmere vannet enn 100 meters beltet. -samtidig innføres promillepåbud på minimum 0,8 for voksne folk som bruker oransje vest med krage "Ironivarsel slutt" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tullekopp1 Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Jeg syntes det blir litt hysteri med alle disse grensene, Norge er et langstrakt land, men alle båtregler lages som om vi alle bor innenfor Oslo fjorden. Man kunne godt f.eks laget en regel om 0.0 grense innenfor Oslofjord om det virkelig er et problem der, her hvor jeg bor (allså resten av landet minus Oslofjord og deler av sørlandskysten) er det heller slik at jeg er på sjøen hver dag i ukesvis uten å se så mye som en annen båt, men kommer det en annen båt, så kan du banne på at det er Hordaland politikammers nye båt som er der. Også skal de sjekke om jeg har tatt en pils i finværet ??? Poenget med lover må være at de faktisk skal hindre noe farligt, klarer jeg å treffe en annen båt på min vei, skyldes det nok heller at jeg maler, fikser garn, eller rydder i båt under autopilot gange, tvilsomt om de cl forskjellene mellom en 0.5 og 0.33 pils vil avgjøre så mye. Ps jeg følger med når jeg kjører på autopilot, det var ment som et eksempel. Jeg liker generelt ikke alle uvirksomme reguleringer vi får tredd nedover hodet hele tiden, mulig at jeg er gammeldags, og ikke forstår at folk har et annet forhold til båt idag, enn da jeg vokste opp. Helt nye grupper mennesker har kommet til de siste ti årene, og mange båter kan man idag ikke engang fiske fra, men i hovedsak fra Vestlandet og til enden av Finnmark, så er det gamle båtlivet frendeles gjeldende, og jeg får si som gamlingen, Redningsvest. . Nei slikt vil jeg ikke ha på, ligge i vannet å fryse sakte ihjel, nei da er det bedre å drukne fort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
grawis Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Hei, Drikker aldri når jeg kjører båt, men lar andre gjøre som de vil så lenge de holder seg innenfor loven. Mitt forhold til alkohol om det er båt eller bil, handler om min egen samvittighet om noe skulle skje. Men jeg satte opp en interresant problemstilling for politiet på Sjølystmessen for mange år siden. Jeg ligger godt fortøyd og har promille over grensen. Vinden snur og jeg er nødt til å flytte båten. (Har faktsik skjedd to ganger). Er dette greit. Tenker da på at en også har en plikt til å berge båt og mannskap. Den gang svarte politiet at dette var greit så lenge alt gikk bra, ok ikke og det ble kjent ville det komme en straffereaksjon. Tviler på at de hadde svart det same I dag Her er promillegrensen mer fleksibel enn med bil, blir du nødt til å avverge en alvorlig situasjon har du ditt på det tørre selv om du er full. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Vil ikke det være å utsette seg selv for en altfor høy risiko da, når man ikke skal kunne klare å håndtere en båt på en normal måte i en stille fjord med promille ? Det må da være mere tricky å få gå ut og inn med båten i mere enn flau vind i fylla. Du har enda ikke svart på et sannsynlig scenario som er så mye verre enn mine nevnte Grawis.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Finnes det statistikk og forskning som tilsier at det skjer flere båtulykker med 0,8 enn 0,2 promille? Man kan ikke innføre et forbud fordi avholdsfolk mener man ikke "må ha" en øl på sjøen. 1- Jo mere promille, dess større sjanse for at ting ikke går HELT etter "planen". (Behøver neppe å være rakettforsker for å skjønne såpass!) 2- Jeg tilhører IKKE "Gledesdreper-partiet" el.l. Tar meg gjerne både øl og dram, men alt til sin tid og situasjon. Det er vel de færreste av oss som "må ha" en øl +++. Tror det går an å kose seg på sjøen (under veis) UTEN alkohol. OG være et eksempel for avkommet?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Onkel Lars Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 (redigert) Når jeg tar en goe dram i helgene så er det for å kose meg og slappe av. Jeg kan og ta en goe dram til en goe middag på en uke dag. Det hender også at jeg tar en dram når kånå e sure, eller når svigers kommer uventet på besøk. Men jeg har da næringsvett nok til å ikke sette meg i et kjøretøy, og tro at jeg fremdeles har full kontrol på hodet mitt som skal kunne reagere på en fare på en brøkdel av et sekund. Tror noen virkeligt, at de ikke på noen som helst måte, vil bli svekket til å reagere på en uforutsett fare hvis den skulle oppstå i alkeholpåvirket stand. Må du abselutt ha den rusen som ølet gir når du kjører båten. Kan du ikke greie deg med den gode smaken som et alkeholfritt øl gir, og så kan du hyla ner så mye drikke med rus i, du vil, når du har Ankra opp båten. Driter du deg ut da så er det bare deg selv det går ut over, andre slipper dermed å lide for dine tåpelige feilvuderinger i Alkeholpåvirket stand. http://www.aftenbladet.no/nyheter/Alvorlig-batulykke-utenfor-Karmoy-3442796.html http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Kvinne-alvorlig-skadet-i-batulykke-2606888.html http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Alvorlig-skadet-i-batulykke-2605836.html Lenge leve Clausthaler . juppla yey Skål. Redigert 25.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Og iscenesatt for anledningen.. Jeg er faktisk enig i den som sa at hvis man ikke trygt kan føre en båt i kjent farvann ,lite trafikk og med noen øl innabords burde de miste retten til å føre båt.. Så avholdsfolk skal ekskluderes fra å kunne føre en båt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Jeg tror Hifo mente de som ikke trygt kan føre båt i kjent farvann og lite trafikk, ikke en spesiell gruppe. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Det snakkes om å reagere på en brøkdel av et sekund. Hvor ofte er man i en slik situasjon i en saktegående båt? Søndag gikk vi for motor gjennom tre lange fjorder på vei hjem. Det regnet, så vi satt store deler av turen under dekk, med plotter, radar og AIS på. Tittet opp med jevne mellomrom for å se om det var noen småbåter forut. Det eneste vi møtte på tre timer var ferga. Man må innse at det er stor forskjell på å suse rundt i 30-40 knop, og å snegle seg rundt i 6-7 knop. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Så avholdsfolk skal ekskluderes fra å kunne føre en båt? Ja du har nok en gang forstått eksakt hva som er skrevet.. Gratulerer.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Det snakkes om å reagere på en brøkdel av et sekund. Hvor ofte er man i en slik situasjon i en saktegående båt? <klippet>Man må innse at det er stor forskjell på å suse rundt i 30-40 knop, og å snegle seg rundt i 6-7 knop. Det er da tusen andre ting som kan oppstå som krever både rask og riktig reaksjon fra båtfører. Noen kan ramle uti, båten kan ta inn vann, begynne å brenne, noen kan bli akutt syke, du må kanskje bistå andre osv. Er vel bare å høre med RS om hva som kan skje i saktegående båter i ferien og helger. Som edru er man da en ressurs, som halvfull er man kun halvfull og kan ikke stoles på. I hvertfall er det ingen norsk kultur for å stole på rusa personer i noen sammeheng som jeg kommer på. --------------- På seg selv kjenner man andre best er det noen som har hevdet. Jeg ville aldri overlatt kritiske avgjørelser til en halvfull (2-3 småpils +) versjon av meg selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Føler det skal bli godt å komme seg utenfor 12-milsgrensa en stund nå.... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Ja du har nok en gang forstått eksakt hva som er skrevet.. Gratulerer.. Men da kan du jo forklare hvordan man skal få etablert om avholdsfolk er i stand til å oppfylle dine kriterier for å ha "tillatelse" til å kjøre båt? Ser du ikke selv hvor dumt det hele blir mht å nærmest forherlige alkohol i kombinasjon med sjøliv som du synes å bedrive? Din egen beskrivelse av dine evner til å håndtere situasjoner etter inntak av ikke helt ubetydelige mengder alkohol gjør at man kan stille spørsmålstegn ved din selvinnsikt, dessverre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Men da kan du jo forklare hvordan man skal få etablert om avholdsfolk er i stand til å oppfylle dine kriterier for å ha "tillatelse" til å kjøre båt? Neimen herregud da du skjønner vel meningen i det du siterte fra meg ? Tydeligvis så gjør du ikke det men det får bli ditt problem.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Problemet med dine (og andres) innlegg i denne tråden er din "forherligelse" av alkohol i tilknytning til å føre båt på sjøen hvilket jeg tar avstand fra! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Og problemet med dine (og andres) innlegg i denne tråden er din "forbannelse" av to øl i tilknytning til å føre båt på sjøen, hvilket jeg tar avstand fra! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.