Jump to content

Avstemning om alkohol i båt...


grawis

Alkohol til sjøs  

488 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kollisjon mellom båter er dessverre ikke sjeldent.

 

Og husker du den tråden om en hurtiggående "Jetling" eller noe hvor det ble lagt ut en skrytevideo? Ved litt ettersyn så ser en i ene sekvensen at de sneier en annen båt mens de kjører i ca en zillion knop.

 

Har aldri kjørt speebåt selv men vet jo at sjøen kan by på uventede bølger, hva skjer da når farten feks er 40-50 knop pluss i en hjemmelaget båt. Helt lovlig selvsagt osv men dog.

 

Fornuften i at en da skal ha lov å være ruset i tillegg finnes ikke.

 

Opfatter at dette er tilsvar på min undring på om enkelte i det hele tatt har vært ombord i saktegående båter, og undringen er faktisk minst like stor.

 

Hvis konklusjonen deres fortsatt er at det er farten som er farlig, hvorfor ikke bare forby den?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jada, det er jo også en måte å drive drive debatt, men for moro skyld; hvorfor er det egentlig så vilt å sammenligne båtkjøring i sakte fart med bilkjøring i sakte fart?

 

Det har ingen hensikt å diskutere når man har en så forskjellig oppfatning av fare ved båtkjøring. For å ta det med bil vs båt. Er nå på vei fra Vollen til Oscarsborg og er nå utenfor Slemmestad. Har møtt en båt, og en båt har kjørt forbi meg. Har også passert en som ligger stille midt utpå fjorden. Hvis biltrafikken hadde vært like liten og hatt så stor plass så ville jeg ikke hatt betenkeligheter med at de kjørte i gangfart med noen øl innabords. Der ser jeg forresten en annen som passerer og på babord side, men han går langs nesoddlandet så jeg greide akkurat å styre unna... ;-)

 

Dette innlegget er skrevet underveis. Hadde jeg gjort det i en bil hadde jeg vært dau...

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik som eg ser det,så har det her blitt ein diskusjon mellom avholdsfolk,og de som tar seg ein øl eller tre :smiley: Og samanligne bil og båt blir forsåvidt heilt meiningslaust når det kjem til stykket.Eg ser ikkje ned på folk som er avholds overhodet.men kosen får ingen ta frå meg. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Må også få poengtere.

Er alt annet enn avholdsmann. Men har gjort ett valg og det er å ikke nyte alkohol under gange.

Når jeg har fortøyd kommer både "Dr. Nielsen og flere av hans grønne assistenter" frem fra både Bar og kjøleskap.

 

Om andre tar 1-2-3-4 pils under gange, skiter jeg I.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt nærkontakt heldigvis , men av de som er ubehagelig langt innfor intimgrensen vår er det nok langt flere med null i promille og båt=bil holdning enn de som pusler rundt å koser seg med 0,2-0,8 i promille.

 

Jeg er for å beholde alkoholgrensen som den er og heller slå ned på E-18 oppførsel på sjøen. Tror dere som oppfører dere slik er til langt større fare enn de som tar en pils eller to underveis..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvor ofte er det du kjører båt gjennom en kanal med møtende båter som bare 2 meter bredere enn begge båten tilsammen? Har aldri opplevd noe slikt selv.

 

Skjer ikke dette hele tiden når en skal inn og ut av kaianlegg da?

 

I gjestehavner er det jo ofte helt texas med båter i alle retninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hva de som synes promille er helt ok hadde sagt hvis en 4 tonns båt hadde gått rett i siden på deres båt i 5 knop, hvor mannen ved roret hadde 1 i promille og så en annen vei mens han lette etter en sigg. Ankeret i baugen på "torpedoen" drar med seg et par rekkestøtter og lager en god sprekk i glassfiberen på din båt. Det er flatt vann og få båter, men det skjer rett utenfor en havn - selv de med litt innenbords må til havn (fortøye for natta eller på butikken for mer øl). Er det et hendelig uhell, eller er vedkommende en drittsekk?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og da kan en vel like kjapt konkludere med at vedkommende ikke har noe som båtfører å gjøre når han først har valgt å føre båt ruset.

 

Det sier seg selv at det blir klam stemning om en med pils i flaskeholderen og god pilsånde kløner til og skader andre båter i havna.

 

Da er det vel riktig å ringe onkel og la båtfører blåse. Om det er over 0.8 så må vel båtfører stå inne for skadene som han har voldet, eller man har i det minste en liten mulighet til å få inn pengene via rettsvesenet?

 

Tror ikke "hendig uhell" og "alle dekker egen skade" står om den ene parten er ruset så er det jo grov uaktsomhet.

Link to post
Share on other sites

Og da kan en vel like kjapt konkludere med at vedkommende ikke har noe som båtfører å gjøre når han først har valgt å føre båt ruset.

Nettopp. Allikevel er det mange som gjør det, selv vi vet hva sol, varme, noen øl og litt døsighet gjør med oppmerksomhet, dømmekraft og reaksjonsevne.

 

Selv om motpartens forsikring kanskje/trolig dekker skaden så mister man verdifull tid på sjøen og må gjennom en helt unødvendig prosess.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Eg e litt øvegjidde kor lett folk tar på ting som burde vera en selfølge. Du drikker kanske enkelt ikke alkohol når du skal kjøre et motorisert redskap. Dette burde de fleste oppegåendes menneskene forstå. Ankerdrammen tar du " riktig " når du har ankret opp båten for kvelden. Det er ingen ting som heter kjørepils, har dokker hørt at någen har fortalt dokker dette, så er dere feilinnformert. Dette er en gammel Nord norske vandre skrøne.

 

Her er Far på båttur med familien. Som dere sikkert legger merke til så har de heller ikke redningsvest.

 

Ser ikke dette hyggeligt ut.

 

 

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig at de som argumenterer for å kunne ta en til to pils og holde seg under grensen på 0,8 blir møtt av argumenter om alt som kan skje hvis båtfører er full??

Ingen som er uenig i at man ikke skal drikke seg full å kjøre båt vel, det er jo allerede ulovlig og helt irrelevant. Bedre å håndheve den grensa vi har i dag på en skikkelig måte.

Er måtehold en umulig tanke for enkelte?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Sjøl har jeg overhodet ikke forsøkt å vise til fylleatferd, men virker som flere helt benekter at to-tre øl svekker våre mentale evner. Jeg mener de som forsvarer smådrikking under fart har en dårlig sak hvis man ikke greier å tilbakevise all forskning og erfaring som tilsier at hodet virker senere fra første øl.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med under fart? 5-6 knop? Hvor sent må ikke hodet fungere i utgangspunktet for at man ikke kan ta en avgjørelse i løpet av noen sekunder med 3 øl innabords? Jeg snakker fremdeles om vanlig fjordidyll og ikke tett befolket lei osv..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Finn et annet sted i samfunnet der det er akseptert å fremføre et transportmiddel eller betjene mekanisk utstyr mens man nyter alkohol - selv i små mengder.

Ingen arbeidsplass i dag aksepterer at man drikker i arbeidstiden.

Ingen håndverker ville få jobbe hos meg hvis han/hun tar en pils til matpakka.

Selv på sitte-gressklipper kan man bli dømt for promillekjøring - samme grenser som for bil.

 

Hadde det vært så stas med en pils i hånden om den ikke inneholdt alkohol? (I så fall finnes det alkoholfrie alternativer.)

Så hvorfor skal det være en menneskerett å nyte alkohol mens man fører sin fritidsbåt?

 

Er ikke avholdsmann, men tilhenger av "alt til sin tid".

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har du rett i JensP

 

Det å sammenligne dette går jo bare ikke. På jobb skal en være edru, sågar skal en være det i bil. I båt når solen steker og vannet er blikk stille er dette overhodet intet problem. Vi snakker om 0,8, ikke 2,8 :yesnod:

 

Hva gjør du under anker og det sliter seg i løpet av kvelden, der du kanskje har tatt en ankerdram, 2-3 øl, litt vin til maten ? Skal du la båten gå på skjæret ?

 

I bil er det enkelt, den flytter seg ikke om den er parkert men bevares.....kanskje nye regler der ankerdram også blir forbudt er tingen ??

 

Nei, ta dere sammen nå avholdsmenn. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...