Jump to content

Avstemning om alkohol i båt...


grawis

Alkohol til sjøs  

488 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det burde vært to alkoholgrenser på sjøen. En lavere grense for hurtiggående båter.

Stor forskjell på 0.8 /45 knop og 0.8 / 7 knop

Ja, og sånn burde det vært med bil også. 0,8 i 30 sona, og 0.2 i de nye 110 sonene. I rushtrafikken, når det står bom stille, burde man få lov til å drikke så mye man vil uten at noen bryr seg. I alle andre tilfeller syns jeg man bør nyte alkoholen og vurdere mengden etter eget skjønn. Man vet tross alt selv hvor mye man tåler.

 

Skål!!

Link to post
Share on other sites

Den som går på et skjær etter to-tre øl har større problem enn 0,8 promille...

 

 

Slik jeg ser det er det ikke dette som er problemet med å drikke under fart (høy som lav), ingen setter båten på et skjær på grunn av to-tre øl alene. Ulykker skjer som regel som følge av en rekke uheldige omstendigheter. Kommer jeg oppi en situasjon hvor rekken av omstendigheter gjør at jeg må tenke godt og kjapt for å avverge en situasjon, vil jeg helst ikke være være hemmet av at hodet er begynt å gå tregere på grunn av noen øl.

Link to post
Share on other sites

Som vanlig er vi Nordleninger også her best i klassen http://www.nrk.no/nordland/nordlendinger-har-best-alkovett-1.11789765

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror ingen er uenig at alkohol har en effekt. Men om 08% vil utgjøre en forskjell mot 02% på sjøen er vel heller riktig spørsmål. Og jeg kan ikke finne noe som kan dokumenterer dette.

 

Vil du betvile, eller benekte, at en promille på 0,8 i motsetning til 0,2 ikke gir noe utslag i oppførsel, bevegelighet, vurderingsevne osv? For egen del innrømmer jeg gjerne at inntaket av alkohol ikke bare har med tørst og smak å gjøre, men den effekten alkoholen har på en. Jeg tror ikke jeg er noe unntak i så måte, er du?

 

Helsedirektorates påstand:

 

Slik påvirkes kroppen av promillenivået: 0,2

Øyets evne til å fokuserer hurtig og omstille seg fra lys til mørke reduseres

0,5

Litt "pussa". Evnen til å oppfatte situasjonen og reagere presist på den begynner å reduseres. Hemninger minskes. Større problemer med å ta inn informasjon. Forskning viser at man har størst nytelse av alkohol når man har 0,5 i promille.

0,8

Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydlig alkohol av deg.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Piggene inn hr. Mouche. Hverken benekte eller betvile. Kl er 07 og det er Søndag. Jeg vil frem til at det ikke har noen effekt på båtfylla, og at det ikke er noe statistikk som sier at det blir flere ulykker med 08% kontra 02% Jeg regner faktisk med ( dette er kun en kalkulert gjettning) at det er flere drukninger og uhell i båt når du er helt edru kontra de som har 08 i blodet....

 

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Tar en øl i blant på sjøen, men maks en i timen. Har også hendt et glass hvitvin til reker etc. Men jeg er nok godt under grensen. Blåste en gang i politikontroll med båt 0,49 etter å ha inntatt en 5-6 øl i tidsrom kl 23-03 på en bytur. Grensen kunne godt vært 0,5 på sjøen, men 0,2 er for dumt. Så jeg satte midterste alternativ.

Viktig å bevare "ankerdram". Er en båt som er ankret lov å innta alkohol i med de nye foreslåtte reglene?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å tro at virkelighetene gjelder for meg og. At de grundige (og utallige) undersøkelsene som dokumenterer at de evnene som er viktige å ha som båtfører blir negativt påvirket av alokohol. Også ved lav promille. Så, om jeg velger å seile med null har jeg i alle fall bidratt med med sunn fornuft på det området den dagen. Om jeg velger å seile med 0,5 eller 0,8 eller mer har jeg valgt å utsette meg sjøl, mine passasjerer og andre farende for ekstra fare for min egen nytelses skyld.

 

Den enkelte får sjøl velge å være sosialt ansvarlig eller å prioritere egoistisk.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Som vanlig er vi Nordleninger også her best i klassen http://www.nrk.no/nordland/nordlendinger-har-best-alkovett-1.11789765

Akkurat det har vel noen ganske greie forklaringer.

 

For det første har vi her nordpå noen ganske andre værforhold å tenke på ved bruk av båt. Det kan skifte utrolig fort fra 23 grader og stavstilla til 5-6 grader og sterk nordavindskuling. I indre Oslofjord er det "noe" mer stabile forhold. Noe som den berømmelige advarselstråden om kortvarig kuling i Oslofjorden vitner om.

 

En annen ting er selve bruken av båten. Nordpå er båtbruken en miks av rekreasjon, fiske, transport etc. Imens rekreasjonsfaktoren er mer eller mindre enerådende i Oslofjorden. Og alkoholbruk er ofte noe som følger med rekreasjon. Man kan like det eller la vær, men sånn er det ofte.

 

Båttypene som selges i de to områder vitner vel aller best om både bruk og forventede værforhold.

Mange båter i indre oslofjord er nesten som flytende russebusser å regne. "Åpne" båter med sofagruppe, solsenger, store stereoanlegg, bar og div. tilhørende. Du finner noe av det samme andre steder, som f.eks Stavanger. Men disse båtene forlater sjeldent det indre havnebasseng.

 

Med et halvt liv i hvert område så kan jeg godt skjønne de geografiske forskjellene på alkoholbruk i båt. Ja jeg vil faktisk påstå at en viss promille nesten er en forutsetning for å gidde å reke rundt i indre Oslofjord.

På samme måte som en "typisk" rekreasjonsbruker av båt i indre Oslofjord nok ville ment at man skal være mer enn full for å nyte en nordnorsk båtsommer.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, og sånn burde det vært med bil også. [...]

Det er sånn på veien... Er du i/på noe som kan defineres som "motorvogn" (bil, motorsykkel, traktorgrassklipper, golfbil...) så er grensen 0.02%, er du ikke i/på noe motorisert men likevel ett "kjøretøy" (sykkel, rulleski, rullestol, sparkesykkel, hest og vogn, hund og vogn, ...) så er det ingen tallfestet grense, men bare generelle aktsomhetsregler som f.eks i veitraffiklovens §21 som sier: "[...]er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter."

 

Og sånn kunne vi lett hatt det på sjøen også: sertifikatpliktige båter: 0,02%, alle andre 0,08%.

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Piggene inn hr. Mouche. Hverken benekte eller betvile. Kl er 07 og det er Søndag. Jeg vil frem til at det ikke har noen effekt på båtfylla, og at det ikke er noe statistikk som sier at det blir flere ulykker med 08% kontra 02% Jeg regner faktisk med ( dette er kun en kalkulert gjettning) at det er flere drukninger og uhell i båt når du er helt edru kontra de som har 08 i blodet....

 

 

Mvh

 

Pjolter

 

Ingen pigger ute her, men "tillater" meg å påpeke at det kan være stor forskjell på ens gjøren og laden (agering) avhengig av om man har 0,2 eller 0,8 i promille hvilket ditt innlegg kan tolkes som om det ikke er siden det ikke er bevist en forskjell på ulykkesstatistikken.

 

En liten digresjon; på besøk på Arkadi kloster på Kreta igår (per bil) så kjøpte vi litt honning og noen cd'er med lokal musikk. Handelen ble avsluttet med en kjøpskål, og den stolte innehaver av butikken fortalte at dette var raki med 22% alkohol og ikke 18% som er det vanlige. Hans egen far hadde laget rakien, og til det hele delte han ut en neve full med egenproduserte rosiner som man skyller rakien gjennom (i munnen). På mitt spørsmål om ikke dette var uheldig i kombinasjon med bilkjøring så sa han; absolutt ikke, en raki, eller to, er bare sunt, men syv eller åtte kunne bli litt i overkant hvis man kjørte bil.

 

ps

vi kom trygt hjem! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jo båt i bevegelse :giggle:

 

Ellers synes jeg ikke noe om at du drikker alkohol før du kjører bil Mouche. I båten hadde dette naturligvis ikke vært noe problem. Tenker vi beholder grensene slik de er i dag. Neste gang blir det vel total forbud i båt. :nonod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Drikker stort s

 

Først, hva er målet med å eventuelt senke promillegrensen på sjøen?
Dersom målet er å bli kvitt fyllekjøring, kan vi jo dra paralleller til bil for de som er interessert i slikt.
Når man senket promillegrensen fra 0,5 til 0,2, fikk vi da færre som kjørte med 2 i promille?

Leser stadig i avisen at folk kjører i narko rus og grisefylla over en lav sko, til tross for at promillegrensen er 0.2. Blir vi kvitt kjøring i grisefylla på sjøen om promillegrensen senkes? Om svaret er nei, burde konklusjonen være enkel........, hvis ikke vil alt vi oppnår være å skape flere kriminelle som tar seg en pils eller tre og har full kontroll

Støttes :thumbsup: En øl eller fem i saktegående båt og fint vær er helt uproblematisk :sailing: Dessuten bør det være mulig å flytte båten dersom en situasjon skulle oppstå og en f.eks. må flytte seg pga uventede værforhold, dårlig ankerfeste, el.li. uten å være kriminell

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke problemet. Hvorfor skal man på død å liv nyte alkohol i båt underveis? Er ikke båtturen nok i seg selv? Godt fortøyd er saken en annen. Men ikke underveis!

Sett gjerne promillegrensen til det samme som på veien, og gi politiet resurser til å kontrollere.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er ikke uenig i det dere skriver.

Men.....

 

Dersom politiet skal tilføres mer ressurser virker det for meg helt feil å bruke disse til å drive mer promillekontroll på sjøen for å sjekke om snekkeførere har tatt seg en øl for mye. Er ganske mange andre aspekter i samfunnet jeg gjerne ser politiet setter inn mere ressurser på enn dette. Eksempelvis oppklaring og forebygging av voldtektssaker, narkokriminalitet, menneskesmugling etc.

 

At politiet skal tildeles mere ressurser for å jakte spøkelser ved høylys dag, kontra å ta tak i virkelige samfunnsproblemer, blir for meg helt feil.

Joda, man kan selvfølgelig få i pose og sekk, men realistisk sett er det nok en del annet som bør prioriteres først.

 

"Never change a winning team" er det noe som heter. Er promillegrensen på sjøen på 0,8 virkelig et så stort samfunnsproblem at det er verdt å prioritere ressurser til dette, på bekostning av andre samfunnsproblemer?

 

Edit: Litt Off Topic, men eksempel på viktigere saker: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Politiet-brukte-over-tre-ar-pa-n-voldtektssak-7612515.html

Redigert av Madserazzi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig men ikke alle er i forumet er like kompetente til å føre båt ser det ut til. For de kan nok 1-2 øl bli i meste laget før de mister herredømme over egen kropp . Min anbefaling til dem er rett og slett å holde seg til alkoholfritt :wink:

 

Ditt neste forslag blir vel at de som er vant til å drikke, gjerne mye og ofte, kan tillates en høyere promille siden de er vant til å være småfulle? Er det virkelig så vanskelig for deg å la være å drikke underveis i en båt? Min sympati!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er en stund siden jeg leste denne rapporten som legges til grunn for forslag til både vest påbud og lavere promillegrense til sjøs. Av det jeg husker kunne ikke rapporten konkludere med at det vil bli færre ulykker og omkomne hvis man senker promillegrensen til 0,2. Derfor ser ikke jeg noen grunn til og senke promillegrensen. Sett heller ressursene inn på og ta de som er overstadig beruset.

Link to post
Share on other sites

Mitt øl inntak er helt avhengig av forholdene.

 

Putrer vi av sted en solskinnsdag for motor (eller tilogmed for seil i rolige forhold og går langt ute), så tar jeg gjerne en pils eller 2 og da kan nok promille over 0,2 forekomme (men ikke over 0,8)

Er det mer krevende forhold, så avstår jeg før jeg kommer til land.

I helga svaiet vi i en trang bukt og med 14 m/s vind som peip i riggen. Da avsto jeg fra pils også etter at vi var fortøyd, da jeg ville være skjerpet i fall noe skulle oppstå.

 

Jeg har også ett hemmelig våpen underveis : Svensk pils :saint: .

Svensk pils har alkoholprosent 2,5%, og da kan man leske strupen noe hyppigere uten å bli på en snurr.

 

Og som jeg pleier å si : Det er få ting i livet som er så bra at de ikke kan bli enda litt bedre med en pils til :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Helt enig men ikke alle er i forumet er like kompetente til å føre båt ser det ut til. For de kan nok 1-2 øl bli i meste laget før de mister herredømme over egen kropp . Min anbefaling til dem er rett og slett å holde seg til alkoholfritt :wink:

Nok et helt ureflektert innlegg fra CB. Fortell den politibetjenten som kommer først til det stedet du har f.eks. kjørt på noe.(ikke pga. alkoholinntaket) rett etter at du er ferdig med pils nr.2, og det lukter øl av deg, at du ikke har drukket "noe særlig". Da blir det mest sannnsynlig en tur for utvidet alkotest, og da blir sikkert forsikringsselskapet dit også lett å ha med å gjøre etterpå.Det er en del andre faktorer som spiller inn, utenom akkurat det å ikke kunne føre båten hvis man har tatt et par pils. Jeg er rimelig sikker på at jeg kan ta flere pils, uten at det uten videre påvirker min dømmekraft eller evne til å føre båten så mye, men allikevel, så velger jeg å la være.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke problemet. Hvorfor skal man på død å liv nyte alkohol i båt underveis? Er ikke båtturen nok i seg selv? Godt fortøyd er saken en annen. Men ikke underveis!

Sett gjerne promillegrensen til det samme som på veien, og gi politiet resurser til å kontrollere.

 

Finnes det statistikk og forskning som tilsier at det skjer flere båtulykker med 0,8 enn 0,2 promille?

 

Man kan ikke innføre et forbud fordi avholdsfolk mener man ikke "må ha" en øl på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke vi som overnatter i båten er noen store syndere her. Vi kan vente til vi er godt fortøyd.

Syndebukkene tilhører nok hyttefolket som gjerne tar båten fra hytta til et tettsted hvor det selvfølgelig blir en tur på det lokale serveringsstedet. Her blir det kanskje litt mat og en øl og så noen flere øl og til slutt er de ganske så bedugget når de skal hjem til hytta igjen.

 

Jeg kjenner fenomenet da jeg selv hadde hytte og landstedbåt for en del år siden. Dette var rett utenfor Stavern og det var ikke få som burde latt båten ligge etter de hadde sittet vel og lenge på brygga i Nevlunghavn(som er et populært sted for hyttefolket i område å dra til).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke problemet. Hvorfor skal man på død å liv nyte alkohol i båt underveis? Er ikke båtturen nok i seg selv? Godt fortøyd er saken en annen. Men ikke underveis!

Sett gjerne promillegrensen til det samme som på veien, og gi politiet resurser til å kontrollere.

Det drukner flere folk med promille fra land enn fra båt hver sesong, så kanskje man skulle innføre strengere promillegrenser på bryggene i stedet , hvis man er ute etter å oppnå en forskjell og ikke bare skal innføre regler for reglenes egen del ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...