Tom Rør Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Det drukner flere folk med promille fra land enn fra båt hver sesong, så kanskje man skulle innføre strengere promillegrenser på bryggene i stedet , hvis man er ute etter å oppnå en forskjell og ikke bare skal innføre regler for reglenes egen del ? Tror du det virkelig at det kun er for regelens del at det er restriksjoner på alkohol når man fører båt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Er helt klart en fordel om folk ikke kaster i seg mere enn 1 øl under fart. Vil gjerne slippe å ha en som skal legge seg til der jeg er med over 1 i promille. Da hadde jeg søkt tilflukt...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Er helt klart en fordel om folk ikke kaster i seg mere enn 1 øl under fart. Vil gjerne slippe å ha en som skal legge seg til der jeg er med over 1 i promille. Da hadde jeg søkt tilflukt...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Tror du det virkelig at det kun er for regelens del at det er restriksjoner på alkohol når man fører båt? Det er vel så langt ingen som har påvist en eneste hendelse som kunne vært unngått med å senke alkoholgrensen fra 0,8 til 0,2, så JA, jeg mistenker at dette er forslått mer for syns skyld enn som en respons på en årsak/konsekvens analyse. Jeg oppfatter at du er av en annen oppfatning, men er den oppfatningen tuftet på noe annet enn synsing ? Kan du henvise til hendelser der promille mellom 0,2 og 0,8 var medvirkende årsak ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 (redigert) Eg gidd ikkje stemma, men eg har likevel eit synspunkt i debatten: Det er slik at me menneske påberopar oss retten til å meina at vår eigen dømmekraft alltid er den beste. Og at me derfor heller ikkje likar å bli påtvinga lover og reglar som verkar begrensande. Hadde alkohol og båtbruk vore eit ikkje-eksisterande problem, så trur eg heller ikkje at me hadde hatt eit spesifisert lovverk, - ei heller forslag til lovnedring på trappene, for den saks skuld. Ei promillegrense på 0,8, eller 0,2 for den del, bør ikkje vera problematisk å godta for nokon båtførar. Statistikken, og nyhetsoverskriftene, bør vera gode nok argument mot å la den enkelte si dømekraft vera det einaste avgjerande for om ein er skikka til å føra ein båt / skip, eller ikkje... Redigert 23.Juni.2014 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Der er vi inne på kjerneproblematikken igjen. Om folk hadde oppført seg, hadde vi ikke trengt regler om ditt og datt. Men nå er det nå en gang slik at de som skaper overskrifter i avisene med fyllekjøring allerede har brutt dagens lovverk på 0,8. Det er forskjell på 2 og 12 pils. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Det er vel så langt ingen som har påvist en eneste hendelse som kunne vært unngått med å senke alkoholgrensen fra 0,8 til 0,2, så JA, jeg mistenker at dette er forslått mer for syns skyld enn som en respons på en årsak/konsekvens analyse. Jeg oppfatter at du er av en annen oppfatning, men er den oppfatningen tuftet på noe annet enn synsing ? Kan du henvise til hendelser der promille mellom 0,2 og 0,8 var medvirkende årsak ? Jeg kan ikke det, men det er nok andre som kan det. Poenget her er vel i bunn og grunn, at alkohol ikke akkurat øker folks oppmerksomhet, eller dømmekraft, og derfor velger ihvrftfall jeg å ikke drikke når jeg fører båt.Personlig, så tror jeg at hvis man f.eks. skal traktere en hurtig båt, så gjør det en forskjell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Om promillegrensen må settes ned, håper jeg det i det minste blir for hurtiggående båter. Reaksjonstiden er langt viktigere i 50 knop enn i 5 knop... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 .Personlig, så tror jeg at hvis man f.eks. skal traktere en hurtig båt, så gjør det en forskjell. Jeg er ikke uenig i at promille nedsetter evnen til å traktere raske farkoster. Jeg bare synes det er litt utidig at jeg som rusler rundt i 3,5 knop med makrell snøret bak skal få innskrenket min frihet til å ta en pils fordi du ikke skal kunne misbruke din frihet til å kjøre raskt med promille. Nå skal man altså vurdere å påtvinge solbadere på akterdekket vestpåbud, og alkoholnekt til dorgerne, alt pga at disse med små åpne raske båter ikke er i stand til å ivareta sin egen sikkerhet selv, men må ha myndighetene til å overstyre sin egen vurderingsevne. Jeg finner det urimelig at det skal gå ut over alle. kan man ikke heller forby hurtiggående farkoster da, hvis disse skaper så store problemer at det må lovendringer til for at folk ikke skal ødelegge seg selv og andre med dem ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 0.8 regelverket er tilstrekkelig og holder lenge. De få enkelttilfellene vi har med: bånn jonni, 2+ i promille & rett i fjellet hadde vi hatt uansett. De bryter allerede de fleste reglene i boka. Kan ikke skjønne folks higen etter unødvendige tomme paragrafer. Folk med under 0,8 er ikke noe problem det vet alle forbasket godt! Hvorfor skal det lages masse styr av et ikke eksisterende problem? For meg og sikkert de fleste andre blir sjøen et tristere sted og være med 0.2. Selv for dem som alltid passer på og ta ankerdrammen i land kan gå på en smell dagen derpå hvis man må forhale for ugunstig vind e.l. Det nytter aldri og si at man skulle bare... Loven håndheves blindt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Er ikke uenig i det dere skriver. Men..... Dersom politiet skal tilføres mer ressurser virker det for meg helt feil å bruke disse til å drive mer promillekontroll på sjøen for å sjekke om snekkeførere har tatt seg en øl for mye. Er ganske mange andre aspekter i samfunnet jeg gjerne ser politiet setter inn mere ressurser på enn dette. Eksempelvis oppklaring og forebygging av voldtektssaker, narkokriminalitet, menneskesmugling etc. At politiet skal tildeles mere ressurser for å jakte spøkelser ved høylys dag, kontra å ta tak i virkelige samfunnsproblemer, blir for meg helt feil. Joda, man kan selvfølgelig få i pose og sekk, men realistisk sett er det nok en del annet som bør prioriteres først. "Never change a winning team" er det noe som heter. Er promillegrensen på sjøen på 0,8 virkelig et så stort samfunnsproblem at det er verdt å prioritere ressurser til dette, på bekostning av andre samfunnsproblemer? Edit: Litt Off Topic, men eksempel på viktigere saker: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Politiet-brukte-over-tre-ar-pa-n-voldtektssak-7612515.html Støttes! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
grawis Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Du verden så svart/hvitt dette er for enkelte, mange av resonnementene minner meg om hissige debattinnlegg før røykeloven ble innført. Jeg tror man skal slite tungt med å argumentere for at det er fornuftig å innta alkohol så lenge man fører et fartøy på flere tonn, om det skjer i tre knop eller tredve. Spørsmålet synes å være i hvilken grad bruk av alkohol under fart er så lite ufornuftig at det er helt greit å ta seg noen pinner. Jeg må nå uansett si jeg er positivt overrasket over at over en tredel av dem som har stemt aldri drikker under fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Jeg tror man skal slite tungt med å argumentere for at det er fornuftig å innta alkohol så lenge man fører et fartøy på flere tonn, om det skjer i tre knop eller tredve. Jeg tror man skal slite tungt med å argumentere for at det ville skjedd flere båtulykker dersom alle båtene alltid lå til kai.... Det er nå engang slik at det meste menneskene gjør inkluderer en fare for at man kan skade seg. Faren for å bli utsatt for skade på fjorden er så usannsynlig liten hvis man tar noen enkle forholdsregler. Å kjøre båt i sakte fart med 1 i promille er totalt ufarlig. Å kjøre med promille i 30 knop midt på natta er noe annet. Jeg tar meg mine pils i 5 knop i snekka på solskinnsdagene. Tror ikke jeg er en fare for hverken meg selv eller andre. Kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Mine øl har også forsvinnende kort varighet i båten enten jeg er på vei et sted eller er på land.. Men alt har en grense... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
grawis Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 (redigert) Å kjøre båt i sakte fart med 1 i promille er totalt ufarlig. Det finnes ingenting som er totalt ufarlig… La oss droppe jussen og promillegrenser og tenke litt praktisk, hvorfor er det ok å kjøre båt i alkoholpåvirket tilstand men ikke bil? Eller vil du like godt argumentere for at det er greit å kjøre bil etter noen øl, så lenge man ikke kjører fort? Hva er egentlig forskjellen? Den eneste forskjellen jeg kommer på er at en bil kan du stoppe helt opp på flekken hvis du har behov for å tenke deg om, det er som regel ikke tilfellet med en båt. Redigert 23.Juni.2014 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Jeg ser heller ikke noen som helst grunn til å argumentere for å føre båt i beruset tilstand. Er jo vanskelig å drøfte ut fra noe annet enn personlig erfaring, men selv blir jeg vel beruset sånn passe fort. Veier rundt 0,1 tonn og er 45 år gammel, drikker sånn passe nå og da. Men gi meg 2-3 småpils en varm solskinnsdag og vurderingsevne og reaksjonsevne går på en kraftig smell. Ville aldri tilgi meg selv om noe skulle skje i en slik situasjon og jeg var ruset. --------' Ville ikke føle meg tryggere ombord i en båt med en ruset skipper enn i en bil med ruset sjåfør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 (redigert) Da jeg lagde artikkelserien om sikkerhet på båtwiki var det imponerende mange artikler som konkluderte med "vær forsiktig med alkohol". Jeg har normalt et ganske avslappet forhold til alkohol, så dette var på sett og vis en vekker for meg. For båter med maksfart på 6-9 knop under slike forhold at man typisk tar seg en øl tror jeg faktisk det er viktigere at alle ombord respekterer en 0.8-grense, også når båten er fortøyd, enn at kapteinen respekterer en 0.2-grense. Jeg stemte det midterste alternativet. Nei, jeg aner virkelig ikke om jeg har vært over eller under 0.8 under fart. Da min første båt ikke hadde fungerende motor og det ikke var vind, pleide jeg å fleipe med at "nå har vi ingenting å gjøre annet enn å ta oss et glass rom". Jeg har fortsatt lett for å ta meg et glass øl eller tilsvarende når båten siger frem i fem knop under en mild bris og god værmelding. Jeg vil således være en av de som faktisk blir "rammet" av en ny alkoholgrense på 0.2 promille. Det gir god mening for de som ferdes i mer enn 10 knop. Også for oss som ferdes i lavere hastigheter er det nyttig å være forholdsvis sober, selv under godt vær. Jeg tror en 0.2-promillegrense kanskje har noe for seg - men er litt skeptisk på om antall ulykker som kunne vært avverget faktisk er signifikant. Redigert 23.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 (redigert) I bil vil ett øyeblikks uopmerksomhet kunne føre deg ut av veien eller i fronten på en møtende bil. Må nesten spørre meg om dere som jamfører dette med å være i båt i det hele tatt har vært ombord i en saktegående båt, og jeg undres også over båttetten dere må slite med rund omkring i landet. Redigert 23.Juni.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 I bil vil ett øyeblikks uopmerksomhet kunne føre deg ut av veien eller i fronten på en møtende bil. Må nesten spørre meg om dere som jamfører dette med å være i båt i det hele tatt har vært ombord i en saktegående båt, og jeg undres også over båttetten dere må slite med der borte på Østlandet. Kollisjon mellom båter er dessverre ikke sjeldent. Og husker du den tråden om en hurtiggående "Jetling" eller noe hvor det ble lagt ut en skrytevideo? Ved litt ettersyn så ser en i ene sekvensen at de sneier en annen båt mens de kjører i ca en zillion knop. Har aldri kjørt speebåt selv men vet jo at sjøen kan by på uventede bølger, hva skjer da når farten feks er 40-50 knop pluss i en hjemmelaget båt. Helt lovlig selvsagt osv men dog. Fornuften i at en da skal ha lov å være ruset i tillegg finnes ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Det har du rett i men ruset blir en vel heller ikke etter 2-3 øl med unntak av om en er 90 cm høy og veier 20 kg noe de færreste er vil jeg tro Det å sammenligne bilkjøring og båt blir helt meningsløst men forstår nå hvor begrepet "folk i båt" kommer fra Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Egen erfaring er at 2-3 kjappe småpils sitter rett i skallen på meg. Særlig på en varm solskinnsdag om jeg har herjet på fysisk, Er nær 100kg og drikker både titt og ofte. Tror ikke det er særlig spesielt. Om jeg har løpt/jogget en sånn passe langtur sitter selv mindre enn det rett i skallen. En røyk på toppen da og jeg er jaggu godt ruset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Det finnes ingenting som er totalt ufarlig… La oss droppe jussen og promillegrenser og tenke litt praktisk, hvorfor er det ok å kjøre båt i alkoholpåvirket tilstand men ikke bil? Eller vil du like godt argumentere for at det er greit å kjøre bil etter noen øl, så lenge man ikke kjører fort? Hva er egentlig forskjellen? Den eneste forskjellen jeg kommer på er at en bil kan du stoppe helt opp på flekken hvis du har behov for å tenke deg om, det er som regel ikke tilfellet med en båt. Det var upresist av meg. Mente: relativt sett totalt ufarlig. Siden du vil tenke praktisk og samtidig setter likhetstegn ved bilkjøring og å kjøre båt i 5 knop så er det ingen vits å diskutere videre. Du får ha din oppfatning av fare på fjorden og jeg min. Kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 (redigert) Alle reagerer sikkert forskjellig og i din situasjon, Pinkvin er det da kanskje lurt å droppe pilsen, alternativt droppe joggeturen og røyken Viser sågar til OT og øl tråden. Der viserer seg etter tester at de som hadde drukket noen få øl i testgruppen var klarere i hodet og fikk gjort oppgavene raskest. Jeg tror ikke de hadde jogget først... Redigert 23.Juni.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
grawis Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Det var upresist av meg. Mente: relativt sett totalt ufarlig. Siden du vil tenke praktisk og samtidig setter likhetstegn ved bilkjøring og å kjøre båt i 5 knop så er det ingen vits å diskutere videre. Du får ha din oppfatning av fare på fjorden og jeg min. Kk Jada, det er jo også en måte å drive drive debatt, men for moro skyld; hvorfor er det egentlig så vilt å sammenligne båtkjøring i sakte fart med bilkjøring i sakte fart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Snikende skeptik Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Hvor ofte er det du kjører båt gjennom en kanal med møtende båter som bare 2 meter bredere enn begge båten tilsammen? Har aldri opplevd noe slikt selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.