Jump to content

Avstemning om alkohol i båt...


grawis

Alkohol til sjøs  

488 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kan hende jeg bikker over lovlig promillegrense på en fin sommerdag men er alldri snakk om å drikke mercury 2-4 øl og da kun for kos ikke som foranledning tillat jeg skal feste

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ingenting er som og ta en pils mens man tusler rolig ut til uthavn en vakker stille og rolig sommerdag:)

 

Men mer enn en halvliter mens jeg et under fart blir det aldri, men så fort tampene er i land så blir det fort åpnet en ny av og til :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Liker godt en pils når jeg er på sjøen. Måtehold selvfølgelig men vil gjerne beholde denne kosen. Å sette grensen til 02% er etter mitt hode feil. Jeg har ikke funnet noen statistikk som forteller om ulykker med 08% alkohol. Hverken i dødsulykker eller i andre ulykker. De som drikker for mye i dag med 08 kommer ikke til å endre sine holdinger med å sette ned grensen til 02.. Jeg er imot regler og påbud som ikke gjør nytte eller er mulig å følge opp.

Det er nå min mening ihvertfall

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

........eller innføre hjelmpåbud for fotgjengere da en stakkars plutselig fikk hodeskader etter påkjørsel av en syklist, eller om litt, Segway i 20 km/t :lol:

 

Påbud av hjelm i seilbåter hadde kanskje ikke vært en dum tanke med tanke på bommen som flyr frem og tilbake :giggle: , sikkert noen som har fått hodeskader der også...uten at jeg kommer på noen statistikk i farten....kanskje mindre av dette nå da de fleste pinnebåter går for motor... :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Foretrekker filiosofien om total avholds under seilas. Med overnattingsbåt skulle det være helt unødvendig å pilse mens man seiler. Det er fullt mulig å holde seg innenfor grensen ved å ta ei øl men da kan man like godt la være. Og dessuten smaker ankerdrammen best når den nytes som den var ment.

 

Skulle man havne i problem der assistanse er påkrevd så er det lite ønskelig å ha inntatt alkohol i forkant, uavhengig av om det er innenfor grensen.

Link to post
Share on other sites

La merke til en fisker som ble intervjuet på norsk TV igår som totalt utelukket å røre alkohol ombord da han var vel kjent med at selv et lite inntak påvirker ens vurderingsevne samt bevegelsesmønster og begge kan få katastrofale følger. At enkelte her synes å tro at de er immune mot alkohol er rørende å lese, men de samme mener vel å kunne oppheve tyngdekraften og garantere sol og flatt hav hver dag i sommer. God bedring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

men for helv....... da folkens,det går da fint og kose seg,sjølv om man er på sjøen.Ikkje vær så utroligt prektig no da.Eg sjølv har ein båt som drar over 50 knop,skal eg ut med den rører eg ikkje alkohol over hodet.Men eg har og ei snekke + ein færing som eg seglar,da kosar eg meg med ei øl eller to.Treng ikkje og ta han heilt ut heller.Bruk sunn fornuft.

Link to post
Share on other sites

Den som går på et skjær etter to-tre øl har større problem enn 0,8 promille...

 

Tiltredes.

 

Det er nok de vi kaller "folk i båt" fremfor båtfolk. :giggle: 0,8 i promille er intet problem overhodet. Her ser Mouche spøkelser på høylys dag :ghost: De som ikke takler 0,8 bør kanskje ikke være på sjøen men snarere kjøpe seg en campingvogn som er boltet fast i grunnen :lol:

 

La meg minne om at det på autobahn i Tyskland var begrensning på 0,8 men de merket ingen større forskjeller i ulykkesfrekvensen etter at satsen gikk ned. Snarere etter undersøkelser (kan googles) at hastighetene gikk opp. Om det er fordi folk kjørte etter 2-3 øl saktere vites ikke men om en tolker statistikkene i Tyskland økte snitthastighetene etter at alkohol prosenten ble satt ned :giggle: . Mouche er glad i dokumentasjon og statistikk analyse, dette finner han ut av i løpet av kvelden og ser frem til en redegjørelse i morgen :giggle:

 

Selv spetter jeg en temperert Chablis nu :lol:

 

(Legger naturligvis til at jeg ikke har ønske om å øke promillen i bil. Det å sammenligne bil og båt går rett og slett ikke selv om noen mørkemenn på forumet har slike tendenser) :wink:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det finnes en mengde forskning og tester på effekten av alkohol og nevner her bare en mer eller mindre tilfeldig link:

 

http://www.forskning.no/artikler/2003/mai/1052995301.05

 

De som tror at de er upåvirket av en promille på 0,8 sliter nok mer med selvinnsikten enn godt er.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror ingen er uenig at alkohol har en effekt. Men om 08% vil utgjøre en forskjell mot 02% på sjøen er vel heller riktig spørsmål. Og jeg kan ikke finne noe som kan dokumenterer dette. Så uten at jeg skal være en talsmann for fyll på sjøen så mener jeg dette lovforslaget er bare tull. Som skrevet tidligere er det fyll vi må ha bort, Tror faktisk ingen her er uenig dette. så la oss heller diskutere forskjellen på 08 og 02. Har stor respekt for de som ikke tar seg en øl når de er på sjøen.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ut med alle piggene fordi noen sier de ikke nyter alkohol under fart?

Føler meg alt annet enn prektig :lol::cheers::saint:

 

Ikkje ute med piggane i det heile folkens,som sagt med skjærgårdsjeepen,tar eg det heilt med ro mht alkohol.ting skjer så fort,og eg har alverdens respekt for fart på sjøen.kanskje eg begynner og bli for gamal,ikkje veit eg,og klokare? Men kose meg med snekka eller færingen føler eg meg ikkje for gamal til og gjere,går sakte det veit eg,og kjent er eg her heime.

Link to post
Share on other sites

Dessverre er det slik i dette landet at når noen gjør noe dumt, er det alle andre (lovlydige) som må lide for det gjennom strengere lovgivning.

 

Litt OT, når våpenloven var under revisjon for noen år siden var et av forslagene at alle våpen skulle oppbevares hos politiet når de ikke var i bruk. Og man kunne da komme å hente de den dagen man skulle bruke det. Kan se for meg at den lokale lensmannen hadde satt pris på at 50 skyttere kom søndag morgen fordi de skulle på stevne...

I denne saken var vel forbundet inne og kom med råd og protester så vidt jeg husker.

Resultatet ble til slutt sånn grovt sett at man må kunne dokumentere at man har bruk for det våpnet man ønsker å kjøpe.

Myndighetene så vel behov for å stramme inn loven for alle lovlydige våpeneiere pga alle kriminelle handlinger som hadde blitt utført med ulovlige våpen, og våpen lånt ut fra heimevernet.

Så kan det sikkert diskuteres hvor fornøyd alle var med innsatsen til forbundet...

 

Man trenger et sterkt forbund som taler folkets sak. Det er nok mange her på forumet som kunne tatt den rollen.

 

Bobåt-eiere som kjører båt med en øl innabords er vel ikke det største problemet. Kanskje Heller hyttefolk o.l. som kjører til eller fra fest.

Fyll i bobåter som ligger fortøyd det en annen sak, men det ville være dustete å forby alkohol i båter som ligger fortøyd.

Selv er jeg ikke avholdsmann, men husk at alkohol/promille gjør noe med kroppen. Man flyter ikke like bra, og det er tyngre å komme opp fra vannet fullt påkledd.

 

Ta vare på dere selv i sommer!

Redigert av pandi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først, hva er målet med å eventuelt senke promillegrensen på sjøen?

Dersom målet er å bli kvitt fyllekjøring, kan vi jo dra paralleller til bil for de som er interessert i slikt.

Når man senket promillegrensen fra 0,5 til 0,2, fikk vi da færre som kjørte med 2 i promille?

 

Leser stadig i avisen at folk kjører i narko rus og grisefylla over en lav sko, til tross for at promillegrensen er 0.2. Blir vi kvitt kjøring i grisefylla på sjøen om promillegrensen senkes? Om svaret er nei, burde konklusjonen være enkel........, hvis ikke vil alt vi oppnår være å skape flere kriminelle som tar seg en pils eller tre og har full kontroll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...