CB. Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Typisk eksempel på der en ikke har behov for vest Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Inntil du må reise deg opp og lene deg over rekka for å pisse etter å ha inntatt en tre/fire pils, og en av disse treetasjers båtene i halvplanerfart passerer deg med fem meters avstand? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Onkel Lars Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 (redigert) .......... Redigert 27.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 (redigert) Det er vel ikke blinde folk som er ute på sjøen i all hovedsak, Mouche men forstår at du mener en kanskje bør ha lovpålagt tissebøtte i landstedsbåter Redigert 27.Juni.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Det finnes en rekke tråder hvert år som omhandler alle andres idiotiske agering inklusive halvplaning og avstand til andre båter så dokumentasjonen finnes her, i over-monn sågar. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 (redigert) Du tenker på hekkbølge tråden Nå er vel dette alkohol tråden men om en faller i vannet om en tisser grunnet hekkbølger er det nok stor sannsynlighet for at sjøen er relativt rolig, sågar at den største skaden blir at mannen faller ut i sitt eget tiss og får ett bad I grovere sjø hadde han nok ikke merket noe til hekkbølgene og hadde sikkert hatt vest på seg, ja sågar kanskje droppet å tisse over rekka i motvind men heller droppet pilsen. Redigert 27.Juni.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Noen ser bare etter worst-case scenarier uansett hva som diskuteres. Om man skal forby alt som er farlig og påby alt som kan hindre ulykker, blir det en lang liste. Hva med obligatorisk redningsflåte og EPIRB på alle båter over 20 fot? Om man kan redde bare ett liv, er det verdt et påbud... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Helt enig Steinsvik. Dette kan bli resultatet etterhvert. Og kommer det først innenfor båtlivet så kommer det overalt ellers. Dette handler om individets frihet. Til slutt ender vi opp med et lovverk som gjør oss alle til lovbrytere for bagateller og folk skjønner snart ikke forskljellen på en forseelse og en forbrytelse. Som enkeltindivider gjør mennesker mye rart, og av og til med fatal utgang. Men til tross for dette faktum ønsker vi virkelig en styring fra myndighetene som begrenser friheten vår? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bertramsen Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Da jeg vokste opp med båtferier hvert år, så var det i nesten alle havner en gammel snekke e.l. med gamle sjøulker ombord. De var stort sett alltid kav dritings, og noe av det mest facinerende var å se hvordan de tross sin høye promille elegant balanserte med ølkasser på den smale snekkeripa. Sikkert ikke veldig politisk korrekt å si i 2014, men jeg må si at jeg savner disse originalene. I og med at det er lov å gå på brygger kav dritings, er min mening at det burde vært fri alkoholgrense i alle saktegående båter. Så kunne man heller brukt politiets ressurser på å kontrollere promille i hurtiggående båter istedet. Det er med raske båter jeg opplever at de fleste dødsulykker med rus skjer, og da er det etter min mening meningsløst å plage alle med promillekontoller og grenser. Og obligatorisk redningsflåte er et laaaangt bedre forslag enn tvangstrøye på sjøen. En redningsflåte kan med letthet integreres i nye båter uten at det behøver og synes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stormwatch Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 KLP/Redningsselskapets spørreundersøkelse om bruk av flytevest, se denne og denne tråden, omfattet også intervjuobjektenes forhold til bruk av alkohol i båt. 70% ønsket at dagens grense ble senket. Overraskende må jeg si... http://klp.mediabok.no/312/files/assets/basic-html/page30.html http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article6120934.ece http://www.mynewsdesk.com/no/klp/pressreleases/ja-til-redningsvest-nei-til-kjoerepils-i-baat-774705 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Noen ser bare etter worst-case scenarier uansett hva som diskuteres. Jeg tror ulykker ofte oppstår i worst- case tilfeller, som ofte oppstår uventet. De to-tre gangene jeg uforvarende sålangt har ramlet på sjøen kom det helt uventet, og dumt nok var jeg ikke forberedt. Så skal en tenke sikkerhet mener jeg worst-case sernario absolutt er et godt verktøy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 På samme måte som det vel er anerkjent godt sjømannskap å fortøye for storm selv om værmeldingen spår noe annet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
marius53 Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Da jeg vokste opp med båtferier hvert år, så var det i nesten alle havner en gammel snekke e.l. med gamle sjøulker ombord. De var stort sett alltid kav dritings, og noe av det mest facinerende var å se hvordan de tross sin høye promille elegant balanserte med ølkasser på den smale snekkeripa. Sikkert ikke veldig politisk korrekt å si i 2014, men jeg må si at jeg savner disse originalene. I og med at det er lov å gå på brygger kav dritings, er min mening at det burde vært fri alkoholgrense i alle saktegående båter. Så kunne man heller brukt politiets ressurser på å kontrollere promille i hurtiggående båter istedet. Det er med raske båter jeg opplever at de fleste dødsulykker med rus skjer, og da er det etter min mening meningsløst å plage alle med promillekontoller og grenser. Og obligatorisk redningsflåte er et laaaangt bedre forslag enn tvangstrøye på sjøen. En redningsflåte kan med letthet integreres i nye båter uten at det behøver og synes. Eg veit ikkje ka slags miljø det her var,men eg veit no kor eg har mine røtter.Der eg kjem i frå,så har vi levd,og vokst opp med havet.Det eg lærte frå oldefar min,og bestefar min kan ikkje lesast i noko bok.Mesteparten av dagens lystbåteigarar er så og si sjøllært,og har mangt og si om allting.Bare les i denne pollen.Så til saken:eg har aldri sett verken oldefar eller bestefar min ta så mykje som ei øl om bord i ein båt.Eg har heller aldri sett dem med redningsvest på seg,sjølv om bestefar aldri lærte seg og svømme.Sjøvett er noko du lærar over generasjoner,og ikkje noko du kan lese i ei bok.Så kem er dykk som setter dykk over alle andre når det er snakk om å være sjøvande?Eller predikere om ditt og datt angåande kor mykje idiota som ferdas på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 På samme måte som det vel er anerkjent godt sjømannskap å fortøye for storm selv om værmeldingen spår noe annet! Men nå er ikke "godt sjømannskap" påbudt, tror ikke engang det foreligger noe lovforslag, eller forslag om forskriftsendring, om å gjøre dte påbudt. Og strengt tatt så er det vel ingen som alltid, overalt faktisk fortøyer for storm? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 28.Juni.2014 Del på Facebook Svart 28.Juni.2014 (redigert) ...men påvirker det hodet nok til at det blir et problem? Det er heller ingen som greier å vise til statistikk som sier at promille mellom 0,2 og 0,8 fører til vesentlig flere ulykker. OBS! 0,8, ikke 2,8! Det er et veldig godt poeng. Jovisst, dømmekraft og reaksjonsevne blir redusert i intervallet 0.2-0.8 promille - det er ingen tvil om dét. Det er heller ingen tvil om at det plutselig kan oppstå situasjoner i båt - selv i saktegående båter - hvor man har behov for dømmekraft og reaksjonsevne - men dersom det ikke er et statistisk signifikant antall ulykker som kunne vært avverget med å redusere promillegrensa, så er det bare tull å endre dagens lovverk. Dessverre er det alt annet enn trivielt å bevise eller motbevise at mange ulykker kunne vært avverget med lavere promillegrense. Redigert 28.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 De færreste hevder vel at man ikke blir påvirket av alkohol og at denne påvirkningen kan ha negative konsekvenser selv med en "lettere" rus rundt en promille. At det ikke finnes statistikk som hva angår uhell med båt dokumenterer dette betyr vel ikke at man dermed kan hevde at alkohol ikke har denne negative konsekvens i forbindelse med båtbruk? Ergo er Mor Lille en stein? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Con Firm Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Kos og kos. Ser ikke noen sammenheng i båtliv og alko, hverken på sjøen eller ved kai. Neida er ikke Losjemann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 29.Juni.2014 Del på Facebook Svart 29.Juni.2014 Er det egentlig noe stort problem med mangel på vest og føre båt alkohol påvirket? Av 51 kontrolerte båter I Kristiansand, Lillesand og Arendal. Ble resultatet 2 forenklede forelegg for mangel på vest I båten 1 anmeldelse for promille http://www.agderposten.no/nyheter/politiet-hektisk-natt-i-store-deler-av-agder-1.1298621 18-03 og 18-04 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Con Firm Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Problemer, mener det ja Mariell. To vester og en promille anmeldelse = 3 problemer. Som videre kunne ha ført til 3 utrivelige situasjoer. Satt litt på spissen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Han som ble anmeldt for promille var jo over dagens grense allerede. Hadde det hjelpt å sette den ned til 0,2 da? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Con Firm Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Nei Steinsvik, ikke sikkert at null-toleranse hadde hjulpet heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Problemer, mener det ja Mariell. To vester og en promille anmeldelse = 3 problemer. Som videre kunne ha ført til 3 utrivelige situasjoer. Satt litt på spissen. Har denne type endringer, strengere regler, hadde noen positiv effekt på andre områder i samfunnet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Con Firm Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Vil jo tro det. Som jeg skrev, 3 problemer som kunne ha ført til 3 situasjoner som igjen kunne ha ført til utrykninger /lete aksjoner. Dette hadde ført at flere instanser og frivillige hadde blitt rekviret ut for å bistå. Og med den risiko som de kan komme opp i, da med forhold til tid/sted og værforhold. Så da skulle vi vel kunne si at de har hatt positive effekter på andre områder i samfunnet. Vist det var slikt spårsmålet var ment. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Ja, jeg tror også det, men hadde håpet at de som mener at strengere regler ikke har noen effekt hadde kommentert spørsmålet. Som forventet ble det stille fra den fronten, og det underlige er at det ofte er de samme som roper om strengere straffer i andre sammenhenger, sammenhenger som trolig ikke er slike de selv regner med å bli "konfrontert" med. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Det er et veldig godt poeng. Jovisst, dømmekraft og reaksjonsevne blir redusert i intervallet 0.2-0.8 promille - det er ingen tvil om dét. Det er heller ingen tvil om at det plutselig kan oppstå situasjoner i båt - selv i saktegående båter - hvor man har behov for dømmekraft og reaksjonsevne - men dersom det ikke er et statistisk signifikant antall ulykker som kunne vært avverget med å redusere promillegrensa, så er det bare tull å endre dagens lovverk. Har lagt inn denne linken før, men gjør det gjerne igjen. Her i Norge ser man til Sverige i denne saken, dette til tross for at Svenskene ønsker sin gamle 0,8 grense tilbake. Grunnen er at båtfolket blir kriminalisert uten at man kan se noen sammenheng med ulykker og promille mellom 0,2 og 0,8. Sitat: -Man har kriminalisert en gruppe i samfunnet som stort sett ikke har vært involvert i noen alkoholrelaterte ulykker over lang tid. Det er få ulykker på sjøen med promillenivå under 1,0 med den type båter som omfattes av loven. Det har aldri vært tillatt å være full på sjøen i Sverige. Derfor var den tidligere loven beviselig tilfredsstillende, sier Båtfolket.se. Link til artikkel i BM: http://www.batmagasinet.no/artikkel/norge-ser-til-sverige-men-svenskene-vil-ha-02-loven-sin-fjernet Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.