Jump to content

Avstemning om alkohol i båt...


grawis

Alkohol til sjøs  

488 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Men se vekk fra statistikk, hvis du plutselig havner i en vanskelig situasjon på sjøen, ville du foretrekke å være edru, eller er det akkurat det samme?

Hva slags situasjon tenker du på? Har jeg spist riktig og ikke er utmattet når jeg kaster loss så er 3 små i løpet av en time knapt merkbart og vil ikke ha noen innvirkning på min agering ang mob , kollisjonskurs med annen båt eller annet tenkelig scenario. Altså , hvis man ikke takler 3 øl og for eksempel kan ta avgjørelser som å forandre kurs for å unngå sammenstøt osv i løpet av et sekund må man la være å drikke.. Igjen, der jeg ferdes mest er det ikke tett trafikk og det blir som å kjøre i 20 kmt med bil på en flyplass med 3 andre biler..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Eg e enige i at ØL smaker jævligt godt. Derfor når eg er ute å kjøre båt og får lyst på någe godt og kaldt å drikka så hyle eg ner ei Alkoholfrie Øl.

Den goe ølsmaken får du, men rusen, som du ikke skal ha når du kjører uteblir fra hodet ditt, slik at du kan fortsette å kjøra trygt med de du måtte ha med deg i båten.

 

Ja til Alkoholfritt Øl når du kjører båt, det e lika godt.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54948/alkoholfritt.jpg

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Hva gjør du under anker og det sliter seg i løpet av kvelden, der du kanskje har tatt en ankerdram, 2-3 øl, litt vin til maten ? Skal du la båten gå på skjæret ?

 

Har ikke det problemet, bruker bare båt til dagsturer.

Og i havna står bilen med grense på 0,2. :wink:

 

Fortøy alltid for storm heter det. Tør du å drikke hvis du ikke er trygg på fortøyning holder hvis det blåser opp?

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva slags situasjon tenker du på? Har jeg spist riktig og ikke er utmattet når jeg kaster loss så er 3 små i løpet av en time knapt merkbart og vil ikke ha noen innvirkning på min agering ang mob , kollisjonskurs med annen båt eller annet tenkelig scenario. Altså , hvis man ikke takler 3 øl og for eksempel kan ta avgjørelser som å forandre kurs for å unngå sammenstøt osv i løpet av et sekund må man la være å drikke.. Igjen, der jeg ferdes mest er det ikke tett trafikk og det blir som å kjøre i 20 kmt med bil på en flyplass med 3 andre biler..

Hvis du ikke er i stand til å se for deg vanskelige situasjoner til sjøs lever du nok et bekymringsløst liv. Fint for deg så lenge det ikke smeller. Jeg foretrekker å være på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin, nå har jeg vært på en enkel karttjeneste og prøvd og måle bredder mellom brygger, båter etc.. Svært få steder jeg finner at plassen er under 10 meter mellom hindringene. motbevise meg gjerne da jeg ikke klarer og ta skjermdump fra pc. Der de er, er det over veldig korte strekk, typ 50 til 100 meter, eller kortere.

 

Til denne sammenligningen med bil, hadde du turt og låse/ slippe rattet, krabbe i baksetet og hente noe for så og sette deg bak rattet, selv om bilen kun hadde gjort 5 km/t? Eller hadde du følt at dette var trygt hvis du ferdes på samme vei?

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke er i stand til å se for deg vanskelige situasjoner til sjøs lever du nok et bekymringsløst liv. Fint for deg så lenge det ikke smeller. Jeg foretrekker å være på den sikre siden.

 

Fortell meg hva som er en sannsynlig vanskelig situasjon da. Jeg spurte deg i forrige innlegg også..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Drikker aldri når jeg kjører båt, men lar andre gjøre som de vil så lenge de holder seg innenfor loven. Mitt forhold til alkohol om det er båt eller bil, handler om min egen samvittighet om noe skulle skje.

Men jeg satte opp en interresant problemstilling for politiet på Sjølystmessen for mange år siden. Jeg ligger godt fortøyd og har promille over grensen. Vinden snur og jeg er nødt til å flytte båten. (Har faktsik skjedd to ganger). Er dette greit. Tenker da på at en også har en plikt til å berge båt og mannskap. Den gang svarte politiet at dette var greit så lenge alt gikk bra, ok ikke og det ble kjent ville det komme en straffereaksjon. Tviler på at de hadde svart det same I dag

Link to post
Share on other sites

Tiltredes, klarer en ikke 3 øl, kjøp campingvogn :giggle::yesnod:

Hysj CB!

Vær forsiktig så du ikke får campingvognfolket på nakken.Husk at den har hjul, så før man vet ordet av det blir det 0,2 grense der og.

Vil vel ikke ha på samvittigheten å være ansvarlig for at campingvognfolket ikke får lov til å ha promille i campingvogna, og dermed være forevig forvist til forteltet :)

 

"Ironivarsel":

 

Kanskje man skulle lagd en kombinasjon av lover her, som for eksempel:

-ved kjøring med promille inntil 0.8 er det vestpåbud, ved 0 promille er loven som i dag.

-Må du flytte båten grunnet dårlig vær eller annet uforutsett med over 0.8 i promille er du kriminell, og blir ilagt et generelt vestpåbud i 3 måneder, særlig når du kjører motorsykkel, og spesielt i dusjen. Overtredelse av dette innenfor 3 måneders sanksjonen, medfører forbud mot høyere enn 0.8 i promille de neste 2 årene.

-med over 0.8 kan man ikke kjøre båt, men må ha på vest hele tiden, inkludert i køya og særlig ved solbading.

-promille over 2.0 gir automatisk vest og hjelm påbud, overalt, uansett. Også hjemme i senga, og særlig på julebord.

-promille over 2.0 gir og automatisk forbud mot å ferdes nærmere vannet enn 100 meters beltet.

-samtidig innføres promillepåbud på minimum 0,8 for voksne folk som bruker oransje vest med krage

 

"Ironivarsel slutt"

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det blir litt hysteri med alle disse grensene, Norge er et langstrakt land, men alle båtregler lages som om vi alle bor innenfor Oslo fjorden. Man kunne godt f.eks laget en regel om 0.0 grense innenfor Oslofjord om det virkelig er et problem der, her hvor jeg bor (allså resten av landet minus Oslofjord og deler av sørlandskysten) er det heller slik at jeg er på sjøen hver dag i ukesvis uten å se så mye som en annen båt, men kommer det en annen båt, så kan du banne på at det er Hordaland politikammers nye båt som er der. Også skal de sjekke om jeg har tatt en pils i finværet ??? Poenget med lover må være at de faktisk skal hindre noe farligt, klarer jeg å treffe en annen båt på min vei, skyldes det nok heller at jeg maler, fikser garn, eller rydder i båt under autopilot gange, tvilsomt om de cl forskjellene mellom en 0.5 og 0.33 pils vil avgjøre så mye. Ps jeg følger med når jeg kjører på autopilot, det var ment som et eksempel. Jeg liker generelt ikke alle uvirksomme reguleringer vi får tredd nedover hodet hele tiden, mulig at jeg er gammeldags, og ikke forstår at folk har et annet forhold til båt idag, enn da jeg vokste opp. Helt nye grupper mennesker har kommet til de siste ti årene, og mange båter kan man idag ikke engang fiske fra, men i hovedsak fra Vestlandet og til enden av Finnmark, så er det gamle båtlivet frendeles gjeldende, og jeg får si som gamlingen, Redningsvest. . Nei slikt vil jeg ikke ha på, ligge i vannet å fryse sakte ihjel, nei da er det bedre å drukne fort.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Drikker aldri når jeg kjører båt, men lar andre gjøre som de vil så lenge de holder seg innenfor loven. Mitt forhold til alkohol om det er båt eller bil, handler om min egen samvittighet om noe skulle skje.

Men jeg satte opp en interresant problemstilling for politiet på Sjølystmessen for mange år siden. Jeg ligger godt fortøyd og har promille over grensen. Vinden snur og jeg er nødt til å flytte båten. (Har faktsik skjedd to ganger). Er dette greit. Tenker da på at en også har en plikt til å berge båt og mannskap. Den gang svarte politiet at dette var greit så lenge alt gikk bra, ok ikke og det ble kjent ville det komme en straffereaksjon. Tviler på at de hadde svart det same I dag

Her er promillegrensen mer fleksibel enn med bil, blir du nødt til å avverge en alvorlig situasjon har du ditt på det tørre selv om du er full.

Link to post
Share on other sites

Vil ikke det være å utsette seg selv for en altfor høy risiko da, når man ikke skal kunne klare å håndtere en båt på en normal måte i en stille fjord med promille ? Det må da være mere tricky å få gå ut og inn med båten i mere enn flau vind i fylla.

 

Du har enda ikke svart på et sannsynlig scenario som er så mye verre enn mine nevnte Grawis..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

 

Finnes det statistikk og forskning som tilsier at det skjer flere båtulykker med 0,8 enn 0,2 promille?

 

Man kan ikke innføre et forbud fordi avholdsfolk mener man ikke "må ha" en øl på sjøen.

1- Jo mere promille, dess større sjanse for at ting ikke går HELT etter "planen". (Behøver neppe å være rakettforsker for å skjønne såpass!)

2- Jeg tilhører IKKE "Gledesdreper-partiet" el.l. Tar meg gjerne både øl og dram, men alt til sin tid og situasjon.

 

Det er vel de færreste av oss som "må ha" en øl +++. Tror det går an å kose seg på sjøen (under veis) UTEN alkohol.

OG være et eksempel for avkommet?? :yesnod::saint::ghost:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tar en goe dram i helgene så er det for å kose meg og slappe av. Jeg kan og ta en goe dram til en goe middag på en uke dag. Det hender også at jeg tar en dram når kånå e sure, eller når svigers kommer uventet på besøk. Men jeg har da næringsvett nok til å ikke sette meg i et kjøretøy, og tro at jeg fremdeles har full kontrol på hodet mitt som skal kunne reagere på en fare på en brøkdel av et sekund. Tror noen virkeligt, at de ikke på noen som helst måte, vil bli svekket til å reagere på en uforutsett fare hvis den skulle oppstå i alkeholpåvirket stand.

 

Må du abselutt ha den rusen som ølet gir når du kjører båten. Kan du ikke greie deg med den gode smaken som et alkeholfritt øl gir, og så kan du hyla ner så mye drikke med rus i, du vil, når du har Ankra opp båten. Driter du deg ut da så er det bare deg selv det går ut over, andre slipper dermed å lide for dine tåpelige feilvuderinger i Alkeholpåvirket stand.

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/Alvorlig-batulykke-utenfor-Karmoy-3442796.html

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Kvinne-alvorlig-skadet-i-batulykke-2606888.html

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Alvorlig-skadet-i-batulykke-2605836.html

 

Lenge leve Clausthaler . juppla yey Skål.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og iscenesatt for anledningen.. Jeg er faktisk enig i den som sa at hvis man ikke trygt kan føre en båt i kjent farvann ,lite trafikk og med noen øl innabords burde de miste retten til å føre båt..

 

Så avholdsfolk skal ekskluderes fra å kunne føre en båt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det snakkes om å reagere på en brøkdel av et sekund. Hvor ofte er man i en slik situasjon i en saktegående båt? Søndag gikk vi for motor gjennom tre lange fjorder på vei hjem. Det regnet, så vi satt store deler av turen under dekk, med plotter, radar og AIS på. Tittet opp med jevne mellomrom for å se om det var noen småbåter forut. Det eneste vi møtte på tre timer var ferga.

 

Man må innse at det er stor forskjell på å suse rundt i 30-40 knop, og å snegle seg rundt i 6-7 knop.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det snakkes om å reagere på en brøkdel av et sekund. Hvor ofte er man i en slik situasjon i en saktegående båt? <klippet>Man må innse at det er stor forskjell på å suse rundt i 30-40 knop, og å snegle seg rundt i 6-7 knop.

 

Det er da tusen andre ting som kan oppstå som krever både rask og riktig reaksjon fra båtfører. Noen kan ramle uti, båten kan ta inn vann, begynne å brenne, noen kan bli akutt syke, du må kanskje bistå andre osv. Er vel bare å høre med RS om hva som kan skje i saktegående båter i ferien og helger.

 

Som edru er man da en ressurs, som halvfull er man kun halvfull og kan ikke stoles på. I hvertfall er det ingen norsk kultur for å stole på rusa personer i noen sammeheng som jeg kommer på.

---------------

 

På seg selv kjenner man andre best er det noen som har hevdet. Jeg ville aldri overlatt kritiske avgjørelser til en halvfull (2-3 småpils +) versjon av meg selv.

Link to post
Share on other sites

Ja du har nok en gang forstått eksakt hva som er skrevet.. Gratulerer..

 

Men da kan du jo forklare hvordan man skal få etablert om avholdsfolk er i stand til å oppfylle dine kriterier for å ha "tillatelse" til å kjøre båt? Ser du ikke selv hvor dumt det hele blir mht å nærmest forherlige alkohol i kombinasjon med sjøliv som du synes å bedrive? Din egen beskrivelse av dine evner til å håndtere situasjoner etter inntak av ikke helt ubetydelige mengder alkohol gjør at man kan stille spørsmålstegn ved din selvinnsikt, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Men da kan du jo forklare hvordan man skal få etablert om avholdsfolk er i stand til å oppfylle dine kriterier for å ha "tillatelse" til å kjøre båt?

 

Neimen herregud da du skjønner vel meningen i det du siterte fra meg ? Tydeligvis så gjør du ikke det men det får bli ditt problem..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...