Jump to content

Avstemning om alkohol i båt...


grawis

Alkohol til sjøs  

488 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

 

Men da kan du jo forklare hvordan man skal få etablert om avholdsfolk er i stand til å oppfylle dine kriterier for å ha "tillatelse" til å kjøre båt?

 

Hva mener du med dette da? Mener du i fullt alvor at du tror jeg mener avholdfolk ikke skal kunne kjøre båt?

 

Hvilken forherligelse snakker du om ? Å hevde at retten til å ta seg noen fille pils underveis er greit er ikke det samme som forherligelse. Du bør begynne på scratsh igjen ang faget norsk hvis du ikke ser forskjell på det eller \og skal misforstå det som kan misforståes-

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

 

Hva mener du med dette da? Mener du i fullt alvor at du tror jeg mener avholdfolk ikke skal kunne kjøre båt?

 

Hvilken forherligelse snakker du om ? Å hevde at retten til å ta seg noen fille pils underveis er greit er ikke det samme som forherligelse. Du bør begynne på scratsh igjen ang faget norsk hvis du ikke ser forskjell på det eller \og skal misforstå det som kan misforståes-

 

Har du mindreårige barn? Drikker du en del øl mens du er sammen med dem på sjøen, eller velger du i slike tilfeller å ikke drikke alkohol, i så fall hvorfor?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...

Men jeg satte opp en interresant problemstilling for politiet på Sjølystmessen for mange år siden. Jeg ligger godt fortøyd og har promille over grensen. Vinden snur og jeg er nødt til å flytte båten. (Har faktsik skjedd to ganger). Er dette greit. Tenker da på at en også har en plikt til å berge båt og mannskap. Den gang svarte politiet at dette var greit så lenge alt gikk bra, ok ikke og det ble kjent ville det komme en straffereaksjon. Tviler på at de hadde svart det same I dag

Problemstillingen er ivaretatt i småbåtloven § 34 Nødrett

Bestemmelsene i §§ 31 til 33 gjelder ikke for den som fører eller forsøker å føre en småbåt for å redde noens person eller gods fra alvorlig fare, når omstendighetene berettiget båtføreren til å anse denne faren som særdeles betydelig i forhold til den faren som båtføringen ville medføre

http://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§34

Link to post
Share on other sites

Ærleg talt folkens,såpass sjøfolk er dykk vel slik dykk kan ta ei avgjerd hvorvidt dykk kan ta ei øl eller ikkje.I morgon skal eg ut og seile råseglbåt i Nordakulingen,da drikk eg ikkje øl,vest har eg og på meg.I blikkstilla somarkveld når eg er ute med snekka tar eg meg ei pils for kosen.Spørs hvem du har med deg og,er det sjøvante folk,som du kjenner godt,og som kan ta ei avgjerd,ja da kan det bli både 2 og 3 øl,hvis de er moderate med inntak.Det kalles dømekraft,kjekt og ha når du ferdes overalt eigentlig.

Link to post
Share on other sites

 

Hva mener du med dette da? Mener du i fullt alvor at du tror jeg mener avholdfolk ikke skal kunne kjøre båt?

 

Hvilken forherligelse snakker du om ? Å hevde at retten til å ta seg noen fille pils underveis er greit er ikke det samme som forherligelse. Du bør begynne på scratsh igjen ang faget norsk hvis du ikke ser forskjell på det eller \og skal misforstå det som kan misforståes-

 

Det er faktisk ikke godt å vite hva du mener, men jeg forsøker på forstå hva du mener på basis av hva du faktisk skriver.

Du forsvarer det å drikke mens man er underveis som fører (kapteinen) av en båt med nebb og klør hvilket etter mitt syn setter et meget dårlig eksempel ikke minst hvis man har med seg barn så derfor spør jeg deg om den situasjonen, men skjønner at du unnviker å svare.

Ser også gjentatte ganger at en del her mener seg kapable til å føre en båt også med en promille som ville medført et straffeansvar, sågar ubetinget fengsel hvis det var som sjåfør av andre fremkomstmidler. Jeg har ingen tro på at hverken du, jeg eller noen andre her er å anse som upåvirket med en promille på 0,8, og det er også snakk om å unngå uhell hvis andre foretar seg farlige manøvre. Gidder ikke utdype dette noe mer da du trolig ikke vil forstå!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har du mindreårige barn? Drikker du en del øl mens du er sammen med dem på sjøen, eller velger du i slike tilfeller å ikke drikke alkohol, i så fall hvorfor?

Det er ikke alkoholpåbud noen ønsker. Jeg drikker ikke når jeg er sammen med barna i båten, noe jeg heller ikke gjør hjemme. Når jeg er alene hjemme eller sammen med andre voksne så drikker jeg gjerne noen pils. Det samme gjør jeg i båten. Alt med måte selvfølgelig...(stort sett...;-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Norge ser til Sverige i denne saken, men svenskene vil ha 0,2-gensen fjernet. Den har ingen virkning.

Klippet fra artikkelen:

Båtfolket kriminalisert
-I 2010 ble det innført en ny alkoholgrense med bare 0,2 promille alkohol i blodet som grense for å bli betraktet som «full» på sjøen. Den såkalte sjøfylleriloven er ikke etablert på et saklig grunnlag og oppfyller ikke fundamentale krav til rettssikkerhet, skriver Båtfolket.se og sier at det er grunnleggende feil å likestille farene med båtliv og det som skjer i biltrafikken.

-Man har kriminalisert en gruppe i samfunnet som stort sett ikke har vært involvert i noen alkoholrelaterte ulykker over lang tid. Det er få ulykker på sjøen med promillenivå under 1,0 med den type båter som omfattes av loven. Det har aldri vært tillatt å være full på sjøen i Sverige. Derfor var den tidligere loven beviselig tilfredsstillende, sier Båtfolket.se.

Svimlende bøter
Nærmere en halv million båteiere og mannskap omfattes av en "sjøfyllerilov" som bygger på myter og savner motstykke i hele verden, sier det svenske Båtfolket. Det er eksempler på båteiere i Sverige med relativt lite promille i blodet, men over 0,2 har fått bøter helt opp til 90.000 kroner.

 

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/norge-ser-til-sverige-men-svenskene-vil-ha-02-loven-sin-fjernet

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Neimen da fortsetter du din drikkekultur på sjøen og jeg tar min. Ingen av oss forandrer dette synet under en diskusjon på BP alikevel..

 

Nei, dessverre kan det heller se ut til å ha den motsatte effekt, men har du nå svart på noen av mine spørsmål (jeg har besvart dine) ikke minst med tanke på barn i båten og forholdet til alkohol?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Neimen herregud da du skjønner vel meningen i det du siterte fra meg ?

 

 

 

Hva mener du med dette da? Mener du i fullt alvor at du tror jeg mener avholdfolk ikke skal kunne kjøre båt?

 

Hvilken forherligelse snakker du om ?

 

 

Dette er de spm jeg har stilt deg som ikke er besvart. Dvs samtlige..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har da svart på alle spørsmålene dine jeg med mindre de er stilt på feilaktig grunnlag som det med om avholdsfolk er berettiget ifølge meg å kjøre båt..

 

Nei, det har du ikke, men gidder ikke denne diskusjonen med deg mer for du bare vil ikke. Synd at du er slik et dårlig forbilde for den oppvoksende generasjon inklusive egne barn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...