Jump to content

Avstemning om alkohol i båt...


grawis

Alkohol til sjøs  

488 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Du tenker på hekkbølge tråden :giggle:

Nå er vel dette alkohol tråden men om en faller i vannet om en tisser grunnet hekkbølger er det nok stor sannsynlighet for at sjøen er relativt rolig, sågar at den største skaden blir at mannen faller ut i sitt eget tiss og får ett bad :lol:

 

I grovere sjø hadde han nok ikke merket noe til hekkbølgene og hadde sikkert hatt vest på seg, ja sågar kanskje droppet å tisse over rekka i motvind men heller droppet pilsen. :giggle:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Noen ser bare etter worst-case scenarier uansett hva som diskuteres. Om man skal forby alt som er farlig og påby alt som kan hindre ulykker, blir det en lang liste. Hva med obligatorisk redningsflåte og EPIRB på alle båter over 20 fot? Om man kan redde bare ett liv, er det verdt et påbud...

Link to post
Share on other sites

Helt enig Steinsvik.

Dette kan bli resultatet etterhvert. Og kommer det først innenfor båtlivet så kommer det overalt ellers. Dette handler om individets frihet. Til slutt ender vi opp med et lovverk som gjør oss alle til lovbrytere for bagateller og folk skjønner snart ikke forskljellen på en forseelse og en forbrytelse. Som enkeltindivider gjør mennesker mye rart, og av og til med fatal utgang. Men til tross for dette faktum ønsker vi virkelig en styring fra myndighetene som begrenser friheten vår?

Link to post
Share on other sites

Da jeg vokste opp med båtferier hvert år, så var det i nesten alle havner en gammel snekke e.l. med gamle sjøulker ombord. De var stort sett alltid kav dritings, og noe av det mest facinerende var å se hvordan de tross sin høye promille elegant balanserte med ølkasser på den smale snekkeripa. Sikkert ikke veldig politisk korrekt å si i 2014, men jeg må si at jeg savner disse originalene. I og med at det er lov å gå på brygger kav dritings, er min mening at det burde vært fri alkoholgrense i alle saktegående båter. Så kunne man heller brukt politiets ressurser på å kontrollere promille i hurtiggående båter istedet. Det er med raske båter jeg opplever at de fleste dødsulykker med rus skjer, og da er det etter min mening meningsløst å plage alle med promillekontoller og grenser. Og obligatorisk redningsflåte er et laaaangt bedre forslag enn tvangstrøye på sjøen. En redningsflåte kan med letthet integreres i nye båter uten at det behøver og synes.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noen ser bare etter worst-case scenarier uansett hva som diskuteres.

 

Jeg tror ulykker ofte oppstår i worst- case tilfeller, som ofte oppstår uventet.

 

De to-tre gangene jeg uforvarende sålangt har ramlet på sjøen kom det helt uventet, og dumt nok var jeg ikke forberedt.

 

Så skal en tenke sikkerhet mener jeg worst-case sernario absolutt er et godt verktøy.

Link to post
Share on other sites

Da jeg vokste opp med båtferier hvert år, så var det i nesten alle havner en gammel snekke e.l. med gamle sjøulker ombord. De var stort sett alltid kav dritings, og noe av det mest facinerende var å se hvordan de tross sin høye promille elegant balanserte med ølkasser på den smale snekkeripa. Sikkert ikke veldig politisk korrekt å si i 2014, men jeg må si at jeg savner disse originalene. I og med at det er lov å gå på brygger kav dritings, er min mening at det burde vært fri alkoholgrense i alle saktegående båter. Så kunne man heller brukt politiets ressurser på å kontrollere promille i hurtiggående båter istedet. Det er med raske båter jeg opplever at de fleste dødsulykker med rus skjer, og da er det etter min mening meningsløst å plage alle med promillekontoller og grenser. Og obligatorisk redningsflåte er et laaaangt bedre forslag enn tvangstrøye på sjøen. En redningsflåte kan med letthet integreres i nye båter uten at det behøver og synes.

 

Eg veit ikkje ka slags miljø det her var,men eg veit no kor eg har mine røtter.Der eg kjem i frå,så har vi levd,og vokst opp med havet.Det eg lærte frå oldefar min,og bestefar min kan ikkje lesast i noko bok.Mesteparten av dagens lystbåteigarar er så og si sjøllært,og har mangt og si om allting.Bare les i denne pollen.Så til saken:eg har aldri sett verken oldefar eller bestefar min ta så mykje som ei øl om bord i ein båt.Eg har heller aldri sett dem med redningsvest på seg,sjølv om bestefar aldri lærte seg og svømme.Sjøvett er noko du lærar over generasjoner,og ikkje noko du kan lese i ei bok.Så kem er dykk som setter dykk over alle andre når det er snakk om å være sjøvande?Eller predikere om ditt og datt angåande kor mykje idiota som ferdas på sjøen?

Link to post
Share on other sites

På samme måte som det vel er anerkjent godt sjømannskap å fortøye for storm selv om værmeldingen spår noe annet!

Men nå er ikke "godt sjømannskap" påbudt, tror ikke engang det foreligger noe lovforslag, eller forslag om forskriftsendring, om å gjøre dte påbudt. Og strengt tatt så er det vel ingen som alltid, overalt faktisk fortøyer for storm?

Link to post
Share on other sites

...men påvirker det hodet nok til at det blir et problem? Det er heller ingen som greier å vise til statistikk som sier at promille mellom 0,2 og 0,8 fører til vesentlig flere ulykker. OBS! 0,8, ikke 2,8!

Det er et veldig godt poeng. Jovisst, dømmekraft og reaksjonsevne blir redusert i intervallet 0.2-0.8 promille - det er ingen tvil om dét. Det er heller ingen tvil om at det plutselig kan oppstå situasjoner i båt - selv i saktegående båter - hvor man har behov for dømmekraft og reaksjonsevne - men dersom det ikke er et statistisk signifikant antall ulykker som kunne vært avverget med å redusere promillegrensa, så er det bare tull å endre dagens lovverk.

 

Dessverre er det alt annet enn trivielt å bevise eller motbevise at mange ulykker kunne vært avverget med lavere promillegrense.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De færreste hevder vel at man ikke blir påvirket av alkohol og at denne påvirkningen kan ha negative konsekvenser selv med en "lettere" rus rundt en promille. At det ikke finnes statistikk som hva angår uhell med båt dokumenterer dette betyr vel ikke at man dermed kan hevde at alkohol ikke har denne negative konsekvens i forbindelse med båtbruk? Ergo er Mor Lille en stein?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig noe stort problem med mangel på vest og føre båt alkohol påvirket?

Av 51 kontrolerte båter I Kristiansand, Lillesand og Arendal. Ble resultatet

2 forenklede forelegg for mangel på vest I båten

1 anmeldelse for promille

 

http://www.agderposten.no/nyheter/politiet-hektisk-natt-i-store-deler-av-agder-1.1298621

18-03 og 18-04

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Problemer, mener det ja Mariell. To vester og en promille anmeldelse = 3 problemer. Som videre kunne ha ført til 3 utrivelige situasjoer. Satt litt på spissen.

 

Har denne type endringer, strengere regler, hadde noen positiv effekt på andre områder i samfunnet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vil jo tro det. Som jeg skrev, 3 problemer som kunne ha ført til 3 situasjoner som igjen kunne ha ført til utrykninger /lete aksjoner. Dette hadde ført at flere instanser og frivillige hadde blitt rekviret ut for å bistå. Og med den risiko som de kan komme opp i, da med forhold til tid/sted og værforhold. Så da skulle vi vel kunne si at de har hatt positive effekter på andre områder i samfunnet.

Vist det var slikt spårsmålet var ment.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tror også det, men hadde håpet at de som mener at strengere regler ikke har noen effekt hadde kommentert spørsmålet. Som forventet ble det stille fra den fronten, og det underlige er at det ofte er de samme som roper om strengere straffer i andre sammenhenger, sammenhenger som trolig ikke er slike de selv regner med å bli "konfrontert" med.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er et veldig godt poeng. Jovisst, dømmekraft og reaksjonsevne blir redusert i intervallet 0.2-0.8 promille - det er ingen tvil om dét. Det er heller ingen tvil om at det plutselig kan oppstå situasjoner i båt - selv i saktegående båter - hvor man har behov for dømmekraft og reaksjonsevne - men dersom det ikke er et statistisk signifikant antall ulykker som kunne vært avverget med å redusere promillegrensa, så er det bare tull å endre dagens lovverk.

 

Har lagt inn denne linken før, men gjør det gjerne igjen. Her i Norge ser man til Sverige i denne saken, dette til tross for at Svenskene ønsker sin gamle 0,8 grense tilbake. Grunnen er at båtfolket blir kriminalisert uten at man kan se noen sammenheng med ulykker og promille mellom 0,2 og 0,8.

Sitat:

-Man har kriminalisert en gruppe i samfunnet som stort sett ikke har vært involvert i noen alkoholrelaterte ulykker over lang tid. Det er få ulykker på sjøen med promillenivå under 1,0 med den type båter som omfattes av loven. Det har aldri vært tillatt å være full på sjøen i Sverige. Derfor var den tidligere loven beviselig tilfredsstillende, sier Båtfolket.se.

 

Link til artikkel i BM: http://www.batmagasinet.no/artikkel/norge-ser-til-sverige-men-svenskene-vil-ha-02-loven-sin-fjernet

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...