Jump to content

Kjørte annens båt på grunn, må jeg betale for skaden?


olethomas

Recommended Posts

Jeg tror ikke han har noe krav mot deg i det hele og store. I allefall slik du fremstiller det er dette et resultat av hans beslutninger og ikke dine. Nå har vi bare hørt din versjon av historien og det er forunderlig hvor ulikt to personer kan oppleve den samme situasjonen (sier ikke du lyver bare at det kan fort være opplevd/forstått veldig annerledes mellom to personer).

 

Nå har du vel i utgangspunktet tilbudt deg å dele på regningen for å reparere og det var underforstått at dette ville koste ca 2000 per person?

 

Jeg synes du da ikke skal betale noe mer enn dette.

 

Det er ikke ditt problem at han ønsker å oppgradere båten med helt nye deler hvis en reparasjon kunne brakt båten tilbake i tilnærmet samme stand som den var før ulykken.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode synspunkter...Vanskelig å svare på alle.Innlegget kan missforstås litt sert jeg.Jeg kjørte på oppfordring fra båteier,men han oppfordret meg ikke til å kjøre inn det trange sundet,men han motsatte seg det heller ikke. Vi viste begge at det var grundt pga kraftstasjon som regulerer vannmengden.Båteier var klink ederu. Det som er saken er at det var han som ville overta roret etter at jeg såvidt hadde grunnberøring med kjølen.Og da gikk han skikkelig på,men jeg" først "da selv om dette var ubetydelig. Altså ville jeg være kompis og bli med og reparer dette da han spurte om vi kunne dele. Jeg ringte og fikk pris på retting av propell/aksel,jeg tilbydde meg og kjøre krybba ned til båten så den kunne tas på land(fordi jeg har passende bil til dette) jeg tilbydde meg og ta med propell/aksling til arendal for retting,men blei helt overkjørt. Han ville kun ha penger,masse penger og ville ikke prate med meg,bare kjøpe nytt og servere meg en høy sum å betale. Jeg har ringt han to ganger og sagt at jeg vil ikke dele på nytt men vil gjerne hjelpe til med å reparere og dele disse kostnadene. Han bruker nå dagene på og gå rundt å si at jeg kjørte i stykker båten hans og ikke vil betale. Jeg har fått flere telefoner fra folk som han har snakket med.(med full støtte til meg heldigvis :smiley: ) I dag fikk jeg varsel om å betale kr 10.000,- innen fjorten dager ellers går det vist til forliksrådet.

Han " var " en kompis trodde jeg. Så hva gjør jeg ? Hva har denne skrotten rett på. Hva kan han forlange ? Hva gjør jeg ?

:confused:

Link to post
Share on other sites

Akkurat. Det er dette jeg håper og tror. Han kan vel ikke kreve annet en å få båten i den stand den var før.Egentlig burde han vel ikke kunne kreve noe kan jeg forstå på noen.Å det værste her er at han selv kjørte den i filler,det er det 99,99% sikkert. Men sånn sitvasjonen blei så sa jeg meg villig til å hjelpe.Jeg var jo med.

Link to post
Share on other sites

Du har tilbudt deg å være med og dekke skaden, sågar undersøkt og henta inn priser for hva det vil koste å reparere skaden. Du har oppført deg som en skikkelig kompis skal.

Din tidligere kompis har oppført seg dertil klandreverdig, han har prøvd å utnytte situasjonen til sin fordel, en sleip drittsekk!

Møt opp i forliksrådet du, om ikke annet får du deg en skikkelig god latter.

Link to post
Share on other sites

Hei jo det har han. Han vil ikke. Sier han har 8000,- i egenandel...Jeg vet ikke.......

 

Kan sikkert stemme når det gjelder grunnstøting. Ville bedt han om å bruke forsikringen sin om han ikke ønsker å betale hele kalaset selv.

 

Så kan dere jo diskutere om å dele på egenandelen om du har vesentlig skyld i dette som følge av uaktsomhet.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm jeg vet ikke ang.egenandelen. I vinter fikk han snø over båten og vindusramma og glasset gikk i filler. Han hadde 8000,-da også sa han. Jeg vet ikke hva som er sant fra den karen lenger. Får heller tusle opp i forliksrådet. Takk for mange gode tilbakemeldinger og forslag.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noe som kanskje er litt vesentlig her er tidrommet fra han tok roret til han gikk på. Skjedde det øyeblikkelig så hadde det kanskje skjedd deg også uansett , eller foretok han en kursendring og så gikk på? Siste alternativ så ville jeg ikke betalt en dritt mere enn du føler du burde. Dvs et par lapper for egen samvittighet..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Motparten vil tydeligvis ikke i dialog så det har jeg gitt opp. Har hørt at kansje det faktisk er så galt at han ikke tør si sannheten ovenfor sin familie. Han er jo bare 42 år :smiley: Han sier til familien at nytt var eneste utvei. Det gikk ikke og kjøpe brukt eller rette.

Ja hans versjon er ganske lik min.Vi var enig om at jeg skulle hjelpe med og reparere båten og dele,men ikke når saken gjøres på denne måten.Jeg tar det innover meg og lar det gå til forliksrådet og lar di avgjøre.Er redd han kansje sitter uten noe til slutt. Han mener han kan gå frem sånn hadde han sagt til en kammerat. Det hadde vært toppers om hans versjon også var her. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Han " var " en kompis trodde jeg. Så hva gjør jeg ? Hva har denne skrotten rett på. Hva kan han forlange ? Hva gjør jeg ?

:confused:

Dette er vanvittig, utvilsomt en "venn" det uansett ikke er verdt å ta vare på! Han er reder og reder svarer for alt som skjer for alt som skjer ombord. Han har ingen sak mot deg, uavhengig av hvem som styrte båten. Tenkte å foreslå at du kunne tilby deg å dekke halvparten av egenandelen på forsikringen, men når han opptrer slik ser jeg ingen grunn til å ikke sette hardt mot hardt. Om han virkelig velger å ta dette til forliksrådet har du uansett en sterk sak og trenger ikke frykte noe som helst. Hvem har innhentet prisoverslag over skadene? Finnes det faglig begrunnelse (fra uavhengig part) på at reparasjon ikke var mulig? Hvem har bestilt delene og rekvirert arbeidet?

 

Det viktigste for deg nå er å slutte å prate/forsøke å prate med fyren på TELEFON! Bruk MAIL slik at alt som blir sagt og nevnt kan dokumenteres skriftlig. Ingen flere telefoner!

Link to post
Share on other sites

Var da for pokker han selv som moste propell/ aksel ikke du............ en lett berøring på kjøl skader ikke stort annnet en skrubbsår ...det var når han selv kjørte på skikkelig og som forårsaket skaden som jeg leser din forklaring her ...er han vanskelig la han betale hele skiten selv .......han har ingen vei å komme i mine øyne ....
Ønsker du å hjelpe han med å betale noe så halver det du mener du kunne fikset skaden for ..IKKE MER ....

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Om en kompis hadde gjort sånn mot meg hadde jeg ikke betalt en krone. Tenk å gå til forliksrådet mot sin egen kompis etter båttur når du i tilleg har tilbydd deg å hjelpe til + og betale halve. Nei. Han som eier hadde ansvaret og det tror jeg forliksrådet også mener. Du får si at du stolte på han da du styrte båten og at han ville sagt fra om det var noe problemer. Høres ut som en kompis som ikke er noe å samle på.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Blir provosert av å lese slikt som dette. Slik saken åpenbart har utartet seg ville jeg nå under ingen omstendigheter betalt en krone om jeg var deg. Møt han i forliksrådet du, det kommer han helt garantert ingen vei med. Tvert imot kommer det vel til å koste han litt til, det koster ca 900 kr å klage inn en sak :)

Redigert av Larsen82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...