Jump to content

Status østlandet/Sørlandet

MaSa

Recommended Posts

Ligger i Langøykilen, knallvær og masse båter her, vurderer å seile over til Svenskesiden innen et par dager før været snur om vi får rompa ut av badevannet. Er jo nydelige forhold nå om dagen, kom opp fra tvedestrand i går med knallforhold hele veien.

Er enda plass til flere båter her.

Larsh har vell en sånn på seg;)

bilde

Er vell litt forskjell på eldre uten barn og familier med småbarn under 10 år! Blir mye klesvask!

Ble ingen sørlandstur på meg i år, hverken med bil eller båt:(

Men neste år blir det både Larvik og Kristiansand!!! Basta..

Heldigvis er det Trøndelag som har best vær i år;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Nå har gutta på 4 og 8 sørget for at det ligger to redningsskøyter i Stavern :smiley: Som dere ser har den ene vært ute og fisket en hai idag

bilde

Utover det har gutta i Stormbull vært svært behjelpelige med håndklær og oppmuntrende ord da fire-åringen uheldigvis tok frontflip fra brygga til Redningsskøyta under krabbefiske og fant ut at vesten virker. Etter det fikk vi en fin tur i en "orntli´" båt som har vært ute på oppdrag idag i 38 knop i det vi prøvde oss på i 8 knop :smiley:. Her i motorrommet på "Stormbull". Flinke og hyggelige karer !

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vi regner med å gå fra Son til Hankø i morgen fredag. Det blir nok en del sprut, men regner med en grei tur. Lørdag formiddag ser ut til å bli roligere, så da går vi videre rundt Strømtangen og bak Hvaler til Skjærhalden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ga opp strømtangen i dag da det blåser ca enormt mye, ligger i Fr.stad og avventer. Prøver i morgen igjen, skjønt det er jo ikke lange biten med åpent før man kan dra innaskjærs opp via Hankøsundet og ut i Kråkstadfjorden, men man kan da også vente[emoji1]

Fortsatt stuck i Stavern. Yr tviholder fortsatt på vind fra nord lørdag, mens danskene på fcoo.dk melder enda verre enn nå. Mulig vi prøver oss sydover imorgen tidlig/formiddag.

Stormbull var ute og antar at det var litt over to meter utenfor Rakke. De få seilbåtene som har kommet fra Kragerø har meldt om noe mer. Vi fikk også bundet en V58 til brygga, og han hadde ikke gått fortere enn 12-13kn fra Tjøme med vann over taket. Håper på et lite vindu imorgen da vi begynner å bli klare for nye omgivelser:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Nei, utrivelig når vi ikke kan gå pga unger som blir redde. Tenåringen målte denne med iphone propellen igår ved vadholmen fyr innenfor Stavernsodden. Idag blåser det mer. Kunne tenke meg å komme dit Enzo gikk fra idag (som nevnt over) og som virket med hyggelig - gjemme oss bak Jomfruland...

bilde

Da var vi fremme på Hankø etter en rufsete tur fra Son. På de åpne strekkene blåste det 8 - 9 m/s med opp til 1,5m sjø inn forrenom tvers. Det var godt å dreie inn ved Smaustangen til Hankøsundet slik at en fikk ryddet opp i alt som seilte rundt og havnet på dørken, innklusive PC'n (som klarte seg godt). Men selv her inne ligger vi og rugger med vind opp til 8 m/s. Jeg tror neppe vi går ut i morgen for å runde Strømtangen, da koser vi oss heller her.

signatur.gif

Lars H.

med AIS

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er glad det er første dag av ferien. Vi har 4 uker fremfor oss, så ingenting haster. Her på Hankø koser vi oss med 22,5gr. både i vann og luft. Hadde nettopp en dukkert. Men som sagt, det blåser. Vindmåleren min har vært helt oppe i 12m/s her inne i havnen. Vi ligger imidlertid godt i bås med baugen mot vinden.

Her en link til været ved Strømtangen: http://www.vackertvader.se/väderstation/stromtangen-fyr

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Det har begynt å blåse godt selv her inne i Drammen nå. Godt jeg bare skal ut fjorden og inn til kjente trakter for Lars H.

Kommersøya :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Passerer nok ikke strømmen før 18.00-18.30. Det er på det laveste og skal snu nå Kl. 15.15 og Kl. 22.22 skal det være på topp igjen.

Det betyr vel at vind og vann går samme veien når jeg passerer der og at bølgenen roer seg litt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er glad det er første dag av ferien. Vi har 4 uker fremfor oss, så ingenting haster. Her på Hankø koser vi oss med 22,5gr. både i vann og luft. Hadde nettopp en dukkert. Men som sagt, det blåser. Vindmåleren min har vært helt oppe i 12m/s her inne i havnen. Vi ligger imidlertid godt i bås med baugen mot vinden.

Her en link til været ved Strømtangen: http://www.vackertvader.se/väderstation/stromtangen-fyr

Lars H.

Fikk ikke linken til å virke

Da var vi fremme på Hankø etter en rufsete tur fra Son. På de åpne strekkene blåste det 8 - 9 m/s med opp til 1,5m sjø inn forrenom tvers. Det var godt å dreie inn ved Smaustangen til Hankøsundet slik at en fikk ryddet opp i alt som seilte rundt og havnet på dørken, innklusive PC'n (som klarte seg godt). Men selv her inne ligger vi og rugger med vind opp til 8 m/s. Jeg tror neppe vi går ut i morgen for å runde Strømtangen, da koser vi oss heller her.

signatur.gif

Lars H.

med AIS

Gikk fra Son til Åsgårdstrand noen timer etter deg Lars. Kjente det var helt greit å ikke gå lenger i dag. Opprinnelig var planen Tjøme i helgen, men Åsgårdstrand er jo helt nydelig. Første gang jeg er her, garantert ikke siste.

Lurte på å sende samboer med de to minste med toget fra Stavern (Larvik) til Kragerø og ta båten med den ferske tenåringen idag tidlig. Men vi ombestemte oss idag da vi sto opp. Etter to dager med mye vind på Stavern, så ville vi ut idag. Med mye vind også idag tidlig, og med vind meldt et par dager frem, så valgte vi å gå til Hvasser istedet. Det får heller bli Dyreparken til neste år :smiley: Har handlet på Hvasser, og det er vel omtrent fullt i gjestehavna der. Nå har vi lagt oss på Havna i le for vinden og ungene fikk seg et bad i klorvann isted etter en lat dag på stranda her. Det uler fortsatt i seilbåtmastene.

En mulig plan for morgendagen er å gå til Sverige, håper litt langt ned for så å somle opp igjen den siste halvannen uken.

Legger ved en liten filmsnutt fra turen over fra Stavern idag (filmet med iphone). Gikk i 25-27 knop og det humpet litt og tipper litt over 1m, kanskje 1.5m sjø innimellom (syntes det er vanskelig å bedømme) som værmeldingen sa. Fikk et fall i ny og ne inn i en bølgedal som smalt litt, men det ble en fin tur i medsjø, egentlig både for små og store da dette var første gang vi hadde et litt ordentlig strekk i bølger med denne båten (sett bort ifra da vi ungene var svært misfornøyde utenfor Rakke for et par dager siden og vi måtte snu). Alle var fornøyde underveis og ved ankomst, så da bilr det nok båtferie neste år også, kanskje med et litt tøffere mannskap som gradvis blir sikrere under ulike forhold. Vi kan jo ikke forvente flatt vann hele sesongen :wink:

http://youtu.be/8Aw03TwKa2w

Vi krysset Oslofjorden i dag fra Vestfold til Østfold.

Merket at det var mye større bølger på Østfoldsiden.

Ble litt kaotisk når jolla falt av snappdaviten.

Den limte delen på jolla har mistet litt feste nå så tar gjerne i mot råd på "etterliming".

Ligger nå på Hankø og ser Trudelutt foran oss.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...