Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Tidligere lå det en flytebrygge tvers over sundet, så ingen kunne passere. Nå har de satt opp en liten bro så de med små båter kan gå under.

Hele greia er egentlig tragisk, da dette sundet gjennom alle år har vært særdeles populært å kjøre igjennom for alle båtfolk, seightseeing båter og andre charter

båter nettopp fordi det er så idyllisk der nede. Det er helt merkelig at kommunen/kystverket eller hvem det nå er som bestemmer tillater at man

sperrer et sund på den måten. Hva er galt med en liten kabelferge? Det har da fungert utmerket på andre øyer her inne i fjorden gjennom alle alle år.

Synes også det er synd at dette sundet er sperret og skjønner ikke at kommunen kan godta noe slikt.

Husker vi kjørte mye gjennom der før i tiden.

 

I kartet står det fortsatt kabelfege ser jeg

bilde

Sundet er vel under 20 meter bredt, så hadde ikke vært store jobben å sveive seg over med en kabelferge. Om vinteren når det er fare for is kunne man heller slengt ut en flytebrygge slik de gjør mellom Nesøya og Brønnøya. Brønnøya er en øy med endel fastboende og mange hytter og de greier seg med kabelferge om sommeren selv om sundet er mange ganger bredere.

 

Et annet sund over til en øy med båtforening som i senere år er blitt sperret på samme måte for alt annet en små og lave båter er sundet mellom Bygdøy og Kavringen.

 

Synd synes jeg...

bilde

Mvh. SAP

Link to post

Koselig med høstmørket på Kommersøya. Skøytetreff her ikveld, så vi skiller oss litt ut med plastikk og lys - ut det er ganske stappa. Hilste innom på Vanntro isted som også kaster glans over utsikten :smiley:

 

bilde

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Kan melde om rolige forhold på Sand Marina i dag. Det kom inn en P35 i formiddag som var ute med noen krabbeteiner. Senere kom det en P50 som dunket og skubbet litt i brygga for å finne seg til rette. Jeg har tatt et lite dykk i løperern, lite båter på farten, men fantastiske forhold. Snart klart for hummerfisket :thumbsup:

Link to post
  • 8 måneder senere...

Da var sesongen godt i gang igjen, vi skal ut en langweekend neste helg torsdag-mandag

 

Vi satser på over til Sverige disse dagene, men om vinden skal kjempe i mot så holder vi oss sørover..

 

Noen som vet om det er begynt drift på seilforeningen på finnøya , Risør neste helg ?

Vurderer Risørområdet hvis Sverige blåser vekk

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Jeg starter 3 uker fra i morgen, første uka alene sammen med bikkja. Det gleder jeg meg veldig til !

Drar fra Moss fredag 17. og cruiser nok i 8,5 knop til en havn på Tjøme (Kruke, Havna eller Verdens Ende) Da skal jeg ha et par feriestarts-øl, og se om jeg finner roen raskt. Derfra på lørdag morgen til Stavern, for tur med bikkja og dieselfylling. Så fra Stavern til Kragerø på ettermiddagen. Der ska jeg finne en uthavn og planlegge de neste dagene i. Viktig og ikke ha for mye planlagt, det blir stress.. Hovedplan er området rundt Lyngør etter noen dager. Sender noen oppdateringer om hvordan ting ser ut underveis.

 

Nå skal jeg ned å fylle opp båten for 4 dagers proviant, samt litt forberedelser. Bytte Racor-forfilteret og renser Sjøvannsfilteret er rutinen.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Under 9kr er helt klart "innafor" til Oslofjorden å være, men håper bare ikke de klarer å skvise ut de små! For mange av oss er tilgjengelighet mye viktigere enn pris. Betaler glatt ei krone ekstra hos mine lokale enn å måtte reise fjorden rundt for bunkers. Tror fuel-budsjettet er en relativt liten post i totalen for de fleste.

Link to post

Jeg har båten i Son i Oslofjorden, og tidligere fylte jeg diesel hos den lokale forhandleren i havnen. Så satte de ned prisen på andre siden av fjorden på Filtvet. Dermed dro mange over fjorden når de skulle tanke, med det resultat at salget i Son gikk ned. Det igjen gjorde at forhandleren i Son mistet mengderabatten hos Esso, og måtte sette opp prisen for å overleve. Da var det ennå flere som sviktet ham, og han overlevde ikke lenge får det ble slutt med diesel lokalt i Son.

 

Lars H.

pt. Gullholmen Sverige

mitt webcamera

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...