Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Lingefan skrev for 18 timer siden:

Vært på en rundtur. Lite båter i både Arendal, Kragerø, Valle utenfor Kragerø hadde bare et par båter, 1 båt i Brevik. Man får plass overalt nå, men så er vel også ferien over ganske snart. Jeg mener å huske at det pleier å være en god del flere båter  på denne tiden, også før pandemien. Men mulig jeg tar feil.

Det er nok en kombinasjon av at ferien er over for mange og at det har vært en del regnvær noen dager denne uka.

 

Var en liten tur i Risør tidligere denne uka og deler av hjemturen ble jo litt våt og med en del vind mer enn normalt, men ikke såpass at det blir problematisk for en 19-foter.

 

En runde rundt Flostaøya (Arendal) på fredag var sist gang jeg kjørte båt i området du nevner, så ja, da minker jo båttrafikken ganske betraktelig :-)

 

Jeg var imidlertid ute i et par båter (ikke mine) som både båtfører og passasjer i Grimstad både fredag og lørdag og det var såvidt jeg husker ledig hele ytre del av gjestehavna (der det er blå lange bøyer utafor brygga for å fortøye akter/baug til) begge de dagene. Og ledige plasser på ca halvparten av den lange flytebrygga på Malløya lørdag (det er jo ikke så vanlig når man har ferie). Grimstad gjestehavn har skilt der det står "over 40 fot", så de ventet nok på Lingefan :-)

 

Idag må jeg nok forholde meg til at skiltene med tall for fartsgrensa ikke viser knop, men km/t :-(

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Vi ligger i Kragerø i regnet. Gikk fra Risør til Kragerø i går. Mye sjø med strømsjø mot gammel dønning fra vest -  trolig opp mot 3 meter før innseilingen til Kragerø.  Det var ganske fullt i Risør gjestehavn, og i dette regnet er det ikke mange som flytter på seg.

Var ikke innom pjolter bay, men så at det var mange master.

 

Vi må ta noen liter diesel når vi går i morgen - er det to marinaer i Kragerø - noen lokale som vet ?

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 25 minutter siden:

Sikker på du har satt de riktig nå da @Chilli Solbris

Synes du stadig er på land hos RR 😀

 

😂😂😂

Nå får jeg kvantumsrabatt!🤣🤣

Au au au! Lommeboka synes eieren mishandler den!🫣🫣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja, båt gjør vondt i lommeboka,  men akk så herlig når alt funker og vi er på tur.

Hils Rino, Geir og gutta fra han med Marex og hull i stempelet i fjor👍

 

Hvis noen er på vei hitover er det godt med plass her i Langøykilen. 

Akkurat vært en runde på nytt sup brett og selv om jeg ikke datt i vannet ble jeg grundig spylt i styrtregn så like bløt uansett.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dårlig værmelding for helgen og jobbstart mandag.

Gikk fra Paradisbukta, ut forbi Helgeroa og satte kurs ut mot Færder før vi krysset fjorden og har landet på Hankø. Startet 930 siden det var meldt mer vind utover dagen. Fin tur i dønninger med litt rotesjø oppå. Ble roligere da vi passerte Færder. Marsfart 20-22 knop og ca 2 timer.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 48 minutter siden:

Håper folket ligger trygt fortøyd I dag.

Ja, vi ligger værfast på Værste (ikke verksted, men gjestehavna Værste i Fredrikstad).

Vi håper på å bevege oss litt på innsiden av Hvaler i morgen, men det er jo meldt like mye vind da.

Link to post
Share on other sites

Noen som veit om det er mulig å kile inn en båt i området Kragerø (Langøykilen (alltids plass på svai her?), Jomfruland), Risør (vest for Risør/Toskeberg evt Tvedestrand  (Furøya; ved bryggene)? Middels eller høyt trykk?

 

Ka dokk trur? Håp?

Link to post
Share on other sites

VonSchnellfahrer skrev for 1 time siden:

Noen som veit om det er mulig å kile inn en båt i området Kragerø (Langøykilen (alltids plass på svai her?), Jomfruland),

Jomfruland max 36 fot i brygge greit å ankre, Langøykilen altids plass å ankre, Bommen Risør det samme og så har du Åbyfjorden og  Sjøbua Marina alle steder bør en  ankomme  i 12 tiden er min erfaring

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 26 minutter siden:

Jomfruland max 36 fot i brygge greit å ankre, Langøykilen altids plass å ankre, Bommen Risør det samme og så har du Åbyfjorden og  Sjøbua Marina alle steder bør en  ankomme  i 12 tiden er min erfaring

Nye betongbrygger og ankring gjør at det  er lov med inntil 50 fot på bryggene på Jomfruland.

Link to post
Share on other sites

Vi er tilbake på hesten igjen. Klorte oss fast til Bukkholmen ved Hui/Lindholmen, vest for Tjøme.

 

La til i 4-5 m/s. En time senere hadde vi maks 13 m/s i måleren. Det blåste jevnt 9-10 i et par timer, Nå er det jevnt 7-8. Den faktiske værmeldingen var 4-8. Yr sier nå at det skal være 5-8. SMHI melder 4-8. Windy melder 5-8.

 

Er det da slik at vi skal utelukkende bry oss om det som står i parentesen ? Tilsynelatende er det jo det som blir den konstante vinden ?

 

Jeg syntes det er noe dritt at vi ikke kan stole helt på værmeldingen, og enda mer dritt at det blåser så mye hele tiden.

 

Makan til sommer

Bukkholmen.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Er i ferd med å avslutte fire uker på svenskekysten. Det har til enhver tid blåst mer middelvind enn det Windy og Yr har oppgitt i vindkast. Høyeste registrerte vind ble 55,2 knop i Lysekil. Var knapt under 50 knop gjennom natten. Det var en ny opplevelse. En ganske intens støy! I kveld er første gangen i ferien vi ligger i "vindstille". Det var på tide. Og det er i Hankøsund.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 20 timer siden:

Er det oppdatert på noe hjemmesider? På kommunens sider er det ingen info, og visittelemark er oppdatert i 2021 med max 35 fot.

Jeg pratet med folkene fra Skjærgårdstjenesten i forgårs mens de jobbet med utriggerne på Søndre brygge. Ifølge han var begrensningen opphevet siden både brygger og ankring var fornyet.

Det lå også masse båter mellom 40-50 uten at havnevakten viste tegn til at dette ikke var greit.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...