Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Men innafor moloen?

Fullt innenfor hele tiden, men betydelig og overraskende hyppig utskifting utover ettermiddag og kveld. Mange som er her på dagstur og drar sent. Plutselig så er det ledig plass innenfor også. Kunsten her er å legge seg på utsiden på vent for deretter smette inn når det blir mulig. Det er trangt her inne og jeg skjønner godt at det er innført størrelses begrensninger. Akkurat nå så blåser det 5 m/s fra nord og da ligger man ikke bra på utsiden. Seilbåter ligger på svai og klarer jo en del mere svaivind enn motorbåter. 

Link to post
Share on other sites

Vi flyttet oss 500m til Lindholmen. Blåser rett inn fra øst og inn i båten. Det visste vi, men det var hit mannskapet ville idag. Det er dog varm vind. 21C i båten. Men litt mer enn forventet. 10-12 på Færder ihht Kystvær.

 

Jollet derfor ut med Bruce kopien, 3m kjetting og blytau. Nabolaget likte det prosjektet og hektet seg på. Så nå har vi opp imot 40m kjetting og Rocna og overfornevnte. Legger meg med god samvittighet😀

2487A9BA-90A6-47F9-8F3D-CFC52EAF2B11.jpeg

Link to post
Share on other sites

Havna Hotell. Omtrent tom havn. Løp en tur til Verdens Ende, og der var det greit med plasser også. Værmeldingen med regn har ikke slått til. Det er vindstille, mens YR vil ha mer vind fra kl 22. Ikke til å bli helt klok på. 5(13)🤷‍♂️
 

Vi fikk tilkjørt en ung seilbåtmatros fra Drammen idag. Han snakker varmt om å ligge på svai, da i bukta på nordsiden av Sandø. YR melder 3-7 fra syd fra klokken 21 gjennom hele natten.

 

Jeg tenker at vi kanskje skulle prøve det jeg da… Gutta syntes det høres spennende ut. Vi kommer oss til land med SUP og jolle. 15 kg Delta anker forut og 50m kjetting. Jeg kan jo også forsøke med anker ut akterut også, Rocna på 20kg, med baugen mot syd? Takknemlig for noen refleksjoner her🙂

 

Merker ellers at feriemotivasjonen etter tre uker, når vi nå er i hjemmetraktene, begynner å ebbe litt ut. Burde ha brukt litt mer tid i Kragerøskjærgården🙂

DBFBCF83-D8C1-4FDA-8D91-91256C595A82.png

Link to post
Share on other sites

Er ikke bryggemafian på Havna der i dag? Bruker å ligge 4-5 fly båter helt innerst med stoler, bord og grill så om man kommer med barnevogn er det umulig å komme forbi. Kommentarene man får blir artigere og artigere for hver time som går... 

Heldigvis ferdig med barnevogn.. 

 

Med seilbåten lå vi på sandøysund med brucekopi, tau og daumann. Hadde godt feste, tipper vi lå 20båter i bukta den dagen. 

Er også 2 blå bøyer der, bare å kroke seg i en av dem om det er ledig. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå ha brukt Rocnaen. Det er jo best. Om du har tau på det kan sette det fra hekken mens du går medvinds, for så å flytte tauet til baugen og feste det der. 
 

svai med hekken mot vind anbefales ikke. Ikke for nærme land. 

 

vi ligger mye på svai. Holder ikke ankeretfestet at jeg bakker opp på 3000rpm så finner vi annet sted. Ankeret er Vulcan 33 kg. Du har jo mye mer motorkraft. Men en motor på 2000 rpm hadde jeg nok krevd at ankeret skal tåle. Vi må stort sett kjøre over ankeret og brekke det løs for å få det opp. 
 

ps. I sjøkartene står det koder for hva slags bunnforhold det er.  Si er gjørme, dårlige greier. S er sand, det er ok. Best er Cl, det er leire. Vi velger steder der det er anker symbol i karte og sand ekker leire. Den Norske Los er også nyttig. Og Havneguiden appen 😊

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Definitivt bare Rockna i baugen. 4-5 ganger dybden med kjetting totalt. La ankeret falle til bunn med antall meter kjetting = dybde pluss litt. Vent litt. Sig så sakte akter/la vinden blåse deg til akter mens du legger ut resten av kjettingen. Når du henger med stram kjetting, bakker du forsiktig i 10-20 sek. Så gradvis mer til du bakker med "noe motoreffekt" ( 2000 omdreininger for d2-55 hk). Når det henger i 20 sek er jeg komfy med feste.

 

Ikke bruk 2 anker. Du trenger å kunne svaie etter vinden.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 43 minutter siden:

Havna Hotell. Omtrent tom havn. Løp en tur til Verdens Ende, og der var det greit med plasser også. Værmeldingen med regn har ikke slått til. Det er vindstille, mens YR vil ha mer vind fra kl 22. Ikke til å bli helt klok på. 5(13)🤷‍♂️
 

Vi fikk tilkjørt en ung seilbåtmatros fra Drammen idag. Han snakker varmt om å ligge på svai, da i bukta på nordsiden av Sandø. YR melder 3-7 fra syd fra klokken 21 gjennom hele natten.

 

Jeg tenker at vi kanskje skulle prøve det jeg da… Gutta syntes det høres spennende ut. Vi kommer oss til land med SUP og jolle. 15 kg Delta anker forut og 50m kjetting. Jeg kan jo også forsøke med anker ut akterut også, Rocna på 20kg, med baugen mot syd? Takknemlig for noen refleksjoner her🙂

 

Merker ellers at feriemotivasjonen etter tre uker, når vi nå er i hjemmetraktene, begynner å ebbe litt ut. Burde ha brukt litt mer tid i Kragerøskjærgården🙂

DBFBCF83-D8C1-4FDA-8D91-91256C595A82.png

Iflg Windy så skal vinden komme fra noenlunde samme retning neste døgn, og det skal ikke være så mye av den heller, så kjør på. Jeg har endel flere netter i gjestehavn og longside til fjell enn jeg har på svai, men Sandø-bukta er et av go-to-stedene mine hvis det skal svaies. Godt feste i sandbunn, og så grundt at selv de gjerrigste har nok kjetting ombord til å legge ut nok:smiley:

Link to post
Share on other sites

Påstår ikke at noe er dritt - det har jeg ingen belegg for å påstå- men Spade og Rockna (siste generasjonsanker) har noen fordeler under mange forskjellige bunnforhold; både ifølge de som har prøvd mye mange plasser - og egne amatørmessige empiriske forsøk.
 

Det kan jo også være spennende å legge en daumann ute på 2/3 av scope/kjettinglengde. For eks noe på 10 kg. Kraftvektoren for draget rettes da nedover og holdet forbedres etter sigende. Har dempet både rykk og "seiling" på anker for oss i endel vind.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 6.8.2021 at 0.16:

Herlig @Catch22 😀 Men trekk deg godt ut fra brygga der når du tar kvelden. Det er ikke alle med store båter som slakker av der. 

:thumbsup: slakket litt på tauene, og med den østlige vinden kunne vi ha mye slakk på kjettingen også, så man slipper rykkingen i tauene i land, som man gjerne kan få hvis man er nødt til å stramme mye for å holde seg fra land. Victoria har bred og flat bak (sorry), så det er lett og fendre mot brygga for å ta opp evt støt fra losbåter og andre hekkbølgeprodusenter. 
685689E5-137A-41E4-A84A-A454ECE8F348.jpeg.711f086090b76fdc61f73b0e68443297.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jepp. Jeg tror Rocna er bra. Når vi slapp naboen idag, så drev han betydelig med blytau og en daumann på 12 kg. Bruce. Men jeg tror også han behøvde å stramme vinsjen. Han måtte assistere med håndkraft idag. Når vi slapp springet, så lå vi fortsatt dønn på Rocnaen. Da hadde jeg hentet Bruce-kopien.

Link to post
Share on other sites

Det var bra @Catch22 Fra lokale har jeg hørt at det har gått med mange baugspyd der. Fint sted, varmen fra fjellet på kvelden er fin. Engang på nordsiden på Ildverket etter at vi hadde fått masse makrell og jeg tok med bøtta for å sløye de og var borte en stund, så kom jeg tilbake og fikk beskjed av en kaptein at «du, vi slakket tauene dine litt, gikk inn i båten din og strammet kjettingen» 👏👍

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 15 minutter siden:

Det var bra @Catch22 Fra lokale har jeg hørt at det har gått med mange baugspyd der. Fint sted, varmen fra fjellet på kvelden er fin. Engang på nordsiden på Ildverket etter at vi hadde fått masse makrell og jeg tok med bøtta for å sløye de og var borte en stund, så kom jeg tilbake og fikk beskjed av en kaptein at «du, vi slakket tauene dine litt, gikk inn i båten din og strammet kjettingen» 👏👍

Herlig, sånn skal det være:smiley: Den brygga er i perfekt baugspyd-spise-høyde ja. Er du for nærme og det kommer et svell, er du fort under bryggekanten. 
Traff på et par lokale der, og alle hadde en feit kulefender i baugen:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger på svai i sundet nord for Havna. Så Bavariaen til Dennric lå der i går. Men nå har jentene reis hjem og siste etappe hjemover går jeg alene. Fristet med en kveld med albumene til Third Eye Blind på Spotify, hadde en full-ladet Geneva klar. Best uten nære naboer da :smiley: Fortsatt hjemmekontor her, fram til 1.sept, så blir nok i båten noen dager til. Alene, helt ok i bland det også..

Link to post
Share on other sites

Vi hørte ingenting @Worry II? Spilte du for lavt?

 

Omtrent vindstille i hele dag og nå, til tross for truslene til YR om regn også. Lå en seilbåt på svai i bukta nord for Sandø, begge de blå bøyene var ledige. Endret opplegget litt da jeg ville prøve deltaen. Det er mange seilbåter som har det ser jeg. Slapp deltaen på 4m. Klart vann, og guttungen bakket båten akkurat idet det traff bunn. Slapp ut 20m først og kjørte det ordentlig fast. Deretter slapp jeg ut 10m til og vi endte opp rett over ankeret, og lå der en stund. Da var logoen synlig på «armen» inn mot kjettingen. Resten var nede i bunnen. Kjettingen min lå i en S-form.

 

Vi lå der i et par timer og badet og hadde det veldig flott. Mannskapet mitt sine veier er dog uransakelige. Plutselig var de sultne. «Vi har mat i båten», sa jeg. Men de ville ha Pizza. Inn til Sjøsiden da, på Hvasser. Ledig selvsagt i gjestehavnen. Gutta mente kelneren (eier?) minnet om Charter-Svein. Han het uansett Alberto, og er en lugn fyr som yter svært god service, og husker alle bestillinger, og gjør alt rett. Veldig bra.

 

Momentet til båten gjorde at den kjørte over ankeret da vi dro det opp, og jeg står alltid med hjertet i halsen når vinsjen sliter, men det kom opp. Men det satt bra 🙂

 

Endte opp på Ildverket. Første gang vi har vært her uten masse båter. Det er virkelig et vakkert sted. Men det er nok en tabbe å legge noen dager av ferien i kjente trakter etter 21 døgn i båten. Tenåringen kjenner veldig på lysten til å dra hjem nå. Jeg tror vi runder av på tirsdag eller onsdag. Dessuten syntes jeg det er litt stusselig når det ikke koker og det ikke er litt liv. Neste år tar vi ferien en eller to uker tidligere.

1BD0EBF0-0A2C-406B-A7A0-AF20BBF2AD9C.jpeg

AAEE538F-3929-45C0-B806-224520DD347F.jpeg

B8ED8AB2-BD42-4784-8277-8B63986C008B.jpeg

8F5FF403-1304-4A28-AD99-144303131353.jpeg

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 10 timer siden:

Vi hørte ingenting @Worry II? Spilte du for lavt?

 

Omtrent vindstille i hele dag ..

 

 

 

Ja, Geneva Large har sine begrensninger, men er ok nabovennlig. Hadde en herlig dag fra Havna til Evjesundet syd for Moss. La meg midtfjords på 1400 omdr som ga 6,6 knop. Var stort sett blikk hele veien til bøya her. Lite båter utpå egentlig, men det gav færre hekkbølger å holde seg fas i. Her i Evjesundet ligger det kun 1 lyseblå seilbåt på blå-bøya i innerste sundet, ellers tomt. Jobb nå :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Idag kom «hendelsen» !! 🤷‍♂️ Etter sørlandet syd og nord gjennom 22 døgn har alt fungert som det skal.

 

På vei inn i hjemmehavnen kommer jeg sigende inn med babord i gir. Styrbord drev må ha hektet med seg noen gamle moringstau på vei inn. INNE i båsen setter jeg den i gir for å stanse helt opp, da hører jeg en rar lyd og motoren stopper umiddelbart. Fortøyer og er nesten helt sikker på at noe er i propellen. Heiser ned badeplattformen og tilter opp dreven til 33 (hvor langt opp kan jeg tilte de? Til de stopper av seg selv??).

 

Forsøkte en stund med å få viklet ut tauet, men det satt og jeg fikk ikke oversikt over «knuten», så måtte gi opp plan A. Plan C var å dykke.

 

Plan B gikk ut på å sjekke innom med han som driver båtopplag her ute på Mågerø. Han hadde første dag på jobb etter ferien sin idag, så «bare kjør bort båten din med motoren du har igjen, så løfter jeg den opp om en times tid». Akkurat det med å kjøre båt med en motor har jeg jo sort belte i ( som noen av dere sikkert husker). Og nå har jeg jo thruster som funker bra også, samt giring som ikke stopper den gjenværende motoren 50% av gangene😀

 

Men jeg er ikke glad i å se på båten blir løftet. Syntes alt ser så spinkelt ut og så for meg de verste tenkelige scenarier. Ringte IF på forhånd til og med for å sjekke at jeg hadde dekning.

 

Alt gikk bra, og vi var «good to go» ila et par timer☀️
 

Ekspertisen jeg hadde tilgjengelig mente at dette skal ha gått bra, og det var tilsynelatende normale tilstander på vei tilbake til båsen min. Men syng gjerne ut om dere har tanker om hva jeg evt burde på sjekket nærmere. Ikke langt bort til Jarlsø herfra.

3AB81341-8533-4DDD-9381-A40D61BCB76D.jpeg

566A50C1-8FE9-4B49-9144-4A9A929C2EDB.jpeg

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 2021-8-8 at 11.51:

Jeg ligger på svai i sundet nord for Havna. Så Bavariaen til Dennric lå der i går. Men nå har jentene reis hjem og siste etappe hjemover går jeg alene. Fristet med en kveld med albumene til Third Eye Blind på Spotify, hadde en full-ladet Geneva klar. Best uten nære naboer da :smiley: Fortsatt hjemmekontor her, fram til 1.sept, så blir nok i båten noen dager til. Alene, helt ok i bland det også..

Ingen båter rundt så måtte dra på litt gromlyd her også. 

Progrock med Seventh Wonders Tiara. 

Får snart roe meg nå får har kommet et par seilere på svai ute i bukta.

Men er det på tross av musikken eller på grunn av?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...