Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

dennrick skrev 22 minutter siden:

Idag kom «hendelsen» !! 🤷‍♂️ ?........... Ringte IF på forhånd ....Men syng gjerne ut om dere har tanker om hva jeg evt burde på sjekket nærmere.

 

 

 

Det er pokker ta meg ikke mulig, Dennrick !! Blir det bobil neste år ? Man har liksom en kvote med antall hendelser.. Men, ja, dette må nok sjekkes nærmere mener jeg. Du skulle hørt på junior som ønsket seg hjem :lipseal: Jeg håper dette gikk bra og at resten av sesongen din går smertefritt.

Link to post
Share on other sites

@Worry II Takk for det!

 

hehe… nei, blir nok ikke bobil. Hadde besøk av svigers i Lillesand som kom med bobilen sin. Passer ikke så bra når vi har med en ungdom og et barn. Men det kan skje senere i livet, men da utelukkende i «uthavner», tror jeg🙂

 

Var vel bare uflaks dette idag. Ingen som driver havna her aner hvor dette tauet kom fra. Det hang jo rett ned også, så definitivt synketau. Merket ingenting da det hektet heller, men det fulgte med en metallbrakett. I den andre enden var det bare en stor løkke. Kom inn i havna i ca 3 knop. Mysterium.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

@Gabi Veldig enig. «Havari» i egen bås er det nok ikke mange som har opplevet🙂 Etter en såpass lang tur.

 

Lurer litt på simring sjekk. Noen mener det ikke er nødvendig siden tauet var såpass solid. Hevder at et fiskesnøre hadde vært langt verre. (Jeg har prøvd det også, i 2010, med en annen båt. Da sjekket vi)

 

Noen tanker fra dere?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

For et så tykt tau ville jeg ikke sjekket simringer. Gjorde det samme i egen bås (!) med min gamle Targa 37. 
 

Etter tre uker måtte jeg sende propeller til winrace for re-hub’ ing. Det er nok den største bekymringen, og liten i forhold til andre. 
 

mvh

 

Tor Arild 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Noen tanker fra dere?

 

Kanskje lurt å melde saken til forsikringsselskapet i tilfelle det senere viser seg at uhellet medfører kostnader. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ganske mange båter der nå. Har ennå til gode å besøke Halden med nybåten, men var der flere ganger med snekka.

 

Lenger inn i Iddefjorden ligger jo Bakke, der jeg var til sammen et halvt år på rehabilitering i 2015.

 

Der er det også to grensevarder midt i sjøen.

 

Ikke umulig at jeg besøker  Halden på returen, hvis vær og tid tillater det.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Sjøsatte før forrige helg og var ute i tre døgn. Østre Bolærne hadde åpnet. Var innom Tønsberg gjestehavn et døgn, fordi vi tenker at det er greit med strøm når det er så kaldt. Ble litt overrasket over at det ikke var strøm på bryggene der.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er det bare meg eller er det lite båter i gjestehavnene i år? Flere er kanskje ute og reiser utenlands nå som det har åpnet for fullt. Og det er kanskje fortsatt tidlig i juli.

Mye ledig, ca halvfullt/halvtomt i Kragerø, Valle og veldig mange ledige plasser ved tårnbryggen på Jomfruland i dag. 

 

Hvordan er det andre steder?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Grimstad har Webkamera, så lett å følge med. Her i Lillesand er det bra med båter, si halvfult. I Blindleia har alle våre favoritter vært ledige til nå, men RS sier det ikke eksploderer her før til neste helg. Er meldt vind fra vest i noen dager nå, så er nok en del båter som kommer seg nedover i etapper denne uka. Mye fler tyskere og nederlendere i år enn tidligere. Det er hyggelig, synes jeg. 

Link to post
Share on other sites

Sara Marie skrev for 1 time siden:

@lurvetassStavsengkilen (sør for Edholmen) er en flott uthavn, med bra ankerfeste og ly for de fleste vinder. Fredagshølet er også veldig fint.

Det var der vi lå da innlegget ble skrevet. Fin plass og gunstig i mye sørlige vinder.

Nå har vi funnet oss en plass litt syd for Strømstad i le inne i skjærgården. Svenskene har gult farevarsel for kuling i hele området så vi dropper Koster og blir her en natt til. 

Indre led syd for Strømstad kan anbefales. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Vi har kommet ned til sommerstedet vårt som ligger i skjærgården syd for Kristiansand. Aldri sett så lite båter på Sørlandet noengang. De vi har sett av motorbåter går stort sett I 6-7 knop og mange større båter er "kortreiste", fra området eller nabobyer. Mulig trøkket kommer senere, men vi er nå langt inn i juli.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 5 timer siden:

Det var der vi lå da innlegget ble skrevet. Fin plass og gunstig i mye sørlige vinder.

Nå har vi funnet oss en plass litt syd for Strømstad i le inne i skjærgården. Svenskene har gult farevarsel for kuling i hele området så vi dropper Koster og blir her en natt til. 

Indre led syd for Strømstad kan anbefales. 

 


Ukjent i området syd for Strømstad, men har lagt inn markers i kartet i området som jeg har funnet interessante i kartet på vinterstid - må jo ha noe å gjøre på vinteren og 🙈 Legger ved de jeg har, så kanskje er de til hjelp?

307D3928-A50C-4C1C-A472-56A6CDCB96E2.png

Link to post
Share on other sites

Sara Marie skrev 27 minutter siden:


Ukjent i området syd for Strømstad, men har lagt inn markers i kartet i området som jeg har funnet interessante i kartet på vinterstid - må jo ha noe å gjøre på vinteren og 🙈 Legger ved de jeg har, så kanskje er de til hjelp?

307D3928-A50C-4C1C-A472-56A6CDCB96E2.png

Takk.

Vi ligger nå på et av merkene dine, Edholmarna eller norskeholmen som noen kaller den.

Lunt og fint her og bare norske båter.

Men spent på natta med gult kulingvarsel på svenske utgaven av yr.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 12 minutter siden:

Takk.

Vi ligger nå på et av merkene dine, Edholmarna eller norskeholmen som noen kaller den.

Lunt og fint her og bare norske båter.

Men spent på natta med gult kulingvarsel på svenske utgaven av yr.

 

 

Tipper det går veeldig bra - dere får ly av land, så det kan bli veldig bra der dere ligger. Nok kjetting ute og et hav av tamper i land, så ordner det seg nok. Vært ute i 3 uker nedover svenskekysten - dessverre hjemme igjen nå, og er grønn av misunnelse! 😖

Link to post
Share on other sites

Broren min og kona hans driver Brygga restaurant på Skottevik feriesenter like ved Ulvøyssund. Også han forteller at sesongen hittil har vært veldig varierende med stille perioder. Det er veldig uvanlig. Nå er ikke båtgjester det de har mest av, men det kommer stadig båter som fortøyer ved brygga og spiser hos dem. Men denne sesongen har vært veldig annerledes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...