Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Vi endte opp en plass som heter Øygholmen i Havneguiden, men vi er fortøyd i Kalvøya med SØ ut bak oss. Fint sted, og det er så klart vann her. «Nilen» er 200m inn i sundet. Tok jolla dit - kjempefint der også. Andedam.

 

Utsikten fra båten - og lydbildet rundt den - her jeg nå sitter har tatt seg opp betydelig siden igår kveld. Jeg sov, men det sto på til 0500, og en seilbåtkaptein gikk rundt på brygga og etterlyste rattet sitt idag da vi skulle kaste loss tidlig på ettermiddagen. Det forsvant ila natten. Det er dårlig gjort.

3C912C3A-548F-49BD-9C21-B57B80D2AB75.jpeg

3ADC0F71-6B60-4376-A68D-23BE6CF09D12.jpeg

Link to post
Share on other sites

Gikk 45 NM nord idag til Perleporten. Fantastisk vær ved avreise, så rett inn i regnet nord for Arendal. Her er det «tomt. Er bare noen ender i plaskedammen. Meldt bedre vær igjen.

 

Utaskjærs hele veien bortsett fra ved Lyngør. Fikk en del bratte bakker i medsjøen og rpm droppet fra 3000 til 2600, farten fra 26-27 ned til 18. Prøvde litt ulik trimming og mener selv jeg etterhvert fant en ok konfigurasjon.

BBCAFBD0-3C88-4158-8980-DEC3031833F4.jpeg

5345C8D0-46E6-4AFE-9503-9A3FB84EB736.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kommet hjem fra en liten tur til Søgne i helga. Vinden hadde snudd så temperaturen i sjøen var sunket til ned mot 12 grader i går morges.

 

Var innom i Kuholmen Marina og fylte diesel i dag. Prisen er fortsatt 12,90 der. I tillegg ble den rundet ned 23 kr til nærmeste 50. Ikke noe å klage på det🙂20210801_100830.jpg.4104ef38bd4d07d05b433e6db13d4ae2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var litt stusselig her i Perleporten idag uten andre båter. Merket det på mannskapet også. Heldigvis kom det 5-6 båter i 13 tiden, slik at det ihvertfall ser ut som sommerferie. Matrosen og jeg tok jolla inn til Risør for å besøke familie og grille. I gjestehavna så det ut til at man må ligge på andre båter, men det var maks 1-2 båter.

 

Zodiak joller har en svakhet i designet på årefestene sine. Ifjor mistet vi begge under en humpete tur fra Skutevikkilen inn til Kragerø. Tenkte ikke så mye på hvorfor det skjedde, og erstattet de. Tenkte faktisk at de hadde blitt stjålet. Nå oppdaget jeg at vi har mistet en igjen mens jolla har ligget på badeplattformen. Det er rett og slett en skrue som bare løsner. Jeg må snakke med Bakken Motor når jeg kommer hjem.

 

Måtte grille igjen så fort jeg var tilbake i båten, og det var ikke de beste forholdene kan man si, men vi har spilt Ludo og hatt det veldig fint. Kjørte dieselvarmer igår, og nå ikveld, flyttet båten 100 m pga for kort anker ute, så nå er Lithiumbanken på 50% på 3. døgnet i uthavn. Sliter fortsatt med å slippe ut nok kjetting. Forrige gang vi var her, så tok jeg   I litt, og det dunket i motorrommet da alt var ute, akkurat i det vi lå perfekt mot fjellet. Idag var det fortsatt over 10 m igjen på 8m dyp. Det ble vel akkurat 5x. Trenger vann imorgen, og må nordover.

 

Noen kapteiner som kan gi en status på Gunnarsholmen, Kragerø?

939CBADD-4A1B-4B40-ABC3-3D767BA81BBA.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 9 timer siden:

Er ihvertfall endel ledige plasser på Jomfruland i kveld, men ingen jomfruer å se. Det har jo blitt max 35 fot her ute denne sommeren. 

Vi ligger 2 plasser lenger ut enn deg, på samme side. En Nidelv 24 i mellom, bare. At det har blitt maxgrense på 35 fot her, skjønner jeg godt. Etter en liten runde på bryggene, ser man at de er omtrent utslitte. Mye dårlige planker på utriggere, kryssholt som nesten ikke sitter fast, kun enkelte skruer som har feste. Utriggere som er bøyd. Langsgående stokker er stroppet fast med jekkestropper for å holde seg på plass. Så ja, her trengs det virkelig vedlikehold. I tillegg fortalte naboen at det hadde forekommet at det lå så store båter innenfor moloen, at de sperret helt for at andre kunne komme forbi. 

Link to post
Share on other sites

Masse seilbåter på vei inn i dag, en liten armada mellom Horten og Moss. Det fyller seg nok opp innover. Ved bøya på Larkollen lå det mellom 6-8 seilbåter på svai (litt vanskelig å telle på avstand). I Evjesund der jeg ligger nå er det mange båter, tror noen av dem reiser hjem i kveld, dagsturbåter. Det er plass i den ytterste pollen, men trenger du ikke mer enn etpar meter vann er det god plass innerst.

Jeg så mange master når jeg seilte forbi bøyene på Løvøya så der lå nok mange også på svai. Der er nok mange på vei innover nå som ferien nærmer seg slutten. Jeg ville anta at det blir fullere og fullere jo lengre inn i fjorden du kommer. Ennå har ikke alle båter AIS, men det gir en pekepinne i svaihavnene. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte egentlig uthavn idag, men ble i Kragerø da vi fikk en usedvanlig flott P54 på utsiden. Ble uoppfordret invitert innfor en omvisning😊 Jollet ut på Skåtøy for å besøke en kollega som har hytte der. Kona hans har 6 generasjoner bak seg der ute. De var tollere, fiskemenn og postmenn. Det høres ut som mye god historie der ute. En bonde kjørte engang traktoren sin på isen utenfor Jomfruland.

 

Jeg tror vi tar turen over til Tjøme imorgen. Ser ut som havet ikke er sint, og da får jeg med mannskapet neste år også. Men da blir det vel mer Sverige på oss? Koster!

62E3502D-C673-453F-B6A0-1327E2CF154D.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fint vær, da er det alltid mye båter på fjorden. Alle de blå bøyene i Horten/Løvøya var opptatt, noen for anker også. Innom Holmestrand, der var det plenty båter. Det var nok plass til etpar stykker til.  20210805_180959.jpg.d0c6c34bf9ce94ccb27b6169dc94602e.jpg

 

Det var god stemning med masse folk på brygga.

Jeg vurderte båsen min på NJB, men jeg tar ei natt på svai isteden. Her på ankerplassen nord av Killingholmen var det bare to når jeg kom. Langt igjen til pinse med mer enn et dusin på svai. 

 

Redigert av olews (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra forhold over til Tjøme idag fra Kragerø, «flatt vann», dog større og større dønninger fra Tvistein til den gule bøya. Pussig sted hva gjelder sjø. Fikk noen oppoverbakker igjen, men gikk fint i 25 knop idag. Var innom Stavern for å få tanken til 50% igjen til 13,3 kr/l. Kom en kaptein bort og sa jeg burde ha tanket i Helgeroa til en tier.

 

Nå er vi da i hjemmetraktene, og den siste uka blir her. Ligger i bukta syd for Hui, og vi tok Jolla inn til båtplassen vår for å hente scooteren, så nå blir det jeg som blir kaptein på jolla mens den ene gutten ombord her skal kjøre litt scooter med meg i følgebåt. Det er fortsatt nok båter på fjorden til at noen av de beste plassene her var kapret, dog er det god plass.

 

Litt tricky tillegging idag i litt vanskelig vind rett inn fra siden. Var en tålmodig kaptein på land som hjalp oss. Første gang bommet jeg, hadde ikke nok høyde opp mot vinden, så ut igjen. Andre gang fikk jeg til høyden, men tok for hardt i med avstanden, så jeg slapp opp for kjetting. Det likte ikke vinsjen, så sikringen gikk, og jeg hadde fortsatt 2 m igjen til land😬 Da var det bare å bakke forsiktig ut, opp med motorrommet (som tar 2-3 min å kjøre opp i denne båten), vippe over bryteren, vinsje inn, og prøve igjen. Her tenkte jeg at jeg kunne jo egentlig bare bli hengende i kjettingen og latet som det var meningen at vi skulle ligge på svai uansett. Mannskapet lot seg derimot ikke lurte. De mente det ville være feigt, dessuten «er det ankeret foran man bruker når man ligger på svai», og «vi vil på land». Tredje gangen ble det bra. 40m på 7m dyp😀

 

Føltes bra å ha underholdt de som satt på land og så på dette. Det er jo grenser for hvor gøy det er å sitte i sola😎

88C4D1B1-812B-454F-91E1-D48F598BD448.jpeg

C4B8D80D-1C3F-4326-9A96-E5407C106E14.jpeg

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 3 timer siden:

Bra forhold over til Tjøme idag fra Kragerø, «flatt vann», dog større og større dønninger fra Tvistein til den gule bøya. Pussig sted hva gjelder sjø. Fikk noen oppoverbakker igjen, men gikk fint i 25 knop idag. Var innom Stavern for å få tanken til 50% igjen til 13,3 kr/l. Kom en kaptein bort og sa jeg burde ha tanket i Helgeroa til en tier.

 

Nå er vi da i hjemmetraktene, og den siste uka blir her. Ligger i bukta syd for Hui, og vi tok Jolla inn til båtplassen vår for å hente scooteren, så nå blir det jeg som blir kaptein på jolla mens den ene gutten ombord her skal kjøre litt scooter med meg i følgebåt. Det er fortsatt nok båter på fjorden til at noen av de beste plassene her var kapret, dog er det god plass.

 

Litt tricky tillegging idag i litt vanskelig vind rett inn fra siden. Var en tålmodig kaptein på land som hjalp oss. Første gang bommet jeg, hadde ikke nok høyde opp mot vinden, så ut igjen. Andre gang fikk jeg til høyden, men tok for hardt i med avstanden, så jeg slapp opp for kjetting. Det likte ikke vinsjen, så sikringen gikk, og jeg hadde fortsatt 2 m igjen til land😬 Da var det bare å bakke forsiktig ut, opp med motorrommet (som tar 2-3 min å kjøre opp i denne båten), vippe over bryteren, vinsje inn, og prøve igjen. Her tenkte jeg at jeg kunne jo egentlig bare bli hengende i kjettingen og latet som det var meningen at vi skulle ligge på svai uansett. Mannskapet lot seg derimot ikke lurte. De mente det ville være feigt, dessuten «er det ankeret foran man bruker når man ligger på svai», og «vi vil på land». Tredje gangen ble det bra. 40m på 7m dyp😀

 

Føltes bra å ha underholdt de som satt på land og så på dette. Det er jo grenser for hvor gøy det er å sitte i sola😎

88C4D1B1-812B-454F-91E1-D48F598BD448.jpeg

C4B8D80D-1C3F-4326-9A96-E5407C106E14.jpeg


 

Jeg fikk også være underholdning / en liten arbeidsøkt for noen svært så hyggelige båtfolk (de er jo stort sett det) på Ildverket i dag. Har ikke vært her før, så gikk først inn til bryggen med baugen først for å sjekke dybden. Dypt nok, hvilket de på bryggen også kunne bekrefte. Gikk litt ut igjen (ikke nok skulle det vise seg) slapp anker og bakket inn. Sydvesten tok skikkelig tak rett i siden. (Ankeret hadde ikke tatt like godt tak………), så etter litt manøvrering endte vi longside… Da er det bare og starte på nytt, men nå med 30+ meter kjetting:smiley:

Ble strålende til slutt

 

E1D3F29E-64CF-4262-B8C1-4D315BFA2047.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...