Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

i løpet av årene har rundt 5000 båter deltatt i ARC, 5 av disse har gått ned

Forsvunnet mange fler enn 5 i atlanteren de siste 20-30årene. Men slik jeg ser det så er flåte noe man får bruk for ved brann som den største trusselen, evnt at man får en stygg lekkasje noe som vel er minst like sannsynlig kanskje mer sannsynlig når man er nærmere land enn midt i Atlanteren for der er man jo ofte mye mer forsiktig enn man er på loch ness f.eks :)

 

Kjøpte samme nå nettopp, bare i 4-persons utgave. Det er soveplass til 6 i båten, men det er uaktuelt å være så mange på lengre havstrekninger.

 

Jeg hadde eksakt samme flåte i 6manns i container i forrige båt. Den flåten er nå på vei hjem fra karibien i en annen båt. Da jeg leste meg opp på dette med flåte så fant jeg anbefalingene å kjøpe større altså får fler personer enn man antar å bære i båten. Den blir da mer stabil og romsligere over tid, den er også utstyrt for flere personer med tanke på innhold. Sannsynligheten for å gå i flåte er vel større i godt vær enn i dårlig vær når man tenker seg litt om. men det kan jo bli uvær når man er i flåten også.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt skal det seiles vestover i denne omgang. At andre mener at Middelhavet er det eneste rette er helt greit for meg, jeg er ikke av de som insisterer på at ekte langturer må innebære å krysse hav – blant enkelte middelhavsseilere kan det synes som om det ligger et mindreverdighetskompleks, eller i alle fall en idé om at de som krysser store hav ikke anser Middelhavet som et like legitimt mål som Karibien* eller Stillehavet. (Prøver ikke å hevde at forrige taler mener det er slik det henger sammen, bare lar tankene spinne litt her nå.)

 

Jeg drar ikke på tur for at vi skal vise oss som våghalser, ei heller er det noe filosofisk poeng i å skulle gjøre livet vanskelig gjennom å være langt hjemmefra. Vi seiler for å oppleve, og mye av det vi er ute etter å oppleve i denne omgangen finnes ikke i Middelhavet: stillheten i et hav og en bris som fortsetter ufortrødent dag etter dag, annerledesheten i Panamas kaos, og selvfølgelig sydhavsøyer i Stillehavet. Jeg vil ankomme Singapore fra sjøveien og ha god tid i New Zealand.

 

Det at vi nå er ute etter disse opplevelsene betyr ikke at jeg finner andre områder mindre interessante, og i alle fall ikke at jeg anser meg selv som en bedre eller mer verdig seiler enn de som holder seg til mer hjemlige trakter. Tvert imot. De aller fleste aktive seilere er teknisk langt overlegne den omtrentligheten jeg bedriver, forskjellen går på hvor mye tid en tar seg og hvor villig en er til å løsrive seg fra hjemlig komfort. Dette er ingen rangordning.

 

Det er klart det finnes seilere fra alle verdens hjørner i Middelhavet, slik det også kommer seilere fra alle kanter hit til lille Tananger. Mange av de er også overveldet av omgivelsene, uten at det er grunn til å holde seg hjemme. Jeg kan godt seile i Middelhavet, det er ikke det. Men det er ikke dette jeg i første omgang er ute etter å oppleve nå – ikke ennå.

 

*Språkrådet vil ha det til å hete «Karibia», det kan de ville så mye de vil for min del. I Kaptein Sabeltann-sangen heter det «Vi seilte til Karibien og ankret opp i natt», og der slutter diskusjonen for min del.

Link to post
Share on other sites

I kveld har vi dratt ombord kjetting og ny redningsflåte. Ankervinsj og baugrulle er ferdigstilt. Vindroret er så godt som ferdig montert, mens vi ennå må gruble litt på montering av DuoGen. Mye gjenstår, men det kan gå bra, dette her. Vi drar neste uke om været holder.

Link to post
Share on other sites

DuoGen og solcelle er hengt opp, det gjenstår litt småmontering av elektronikk inne i båten før strømproduksjonen skal være sikret. Vi har nå fått saltvannskraner i bysse og bad, har også montert bombrems og en masse annet krimskrams. Har fått ombord en fiskestang dimensjonert til langt større kreaturer enn jeg tør å yppe meg mot. For sikkerhets skyld skal en visdomstann ut.

 

Som lovet skal det la seg gjøre for innespeidere å holde følge med hvor vi befinner oss, når vi kommer i gang foregår dette her: share.delorme.com/origo. Her kan en også knatre inn bekymringsmeldinger, fisketips og nødrim. Ukvemsord, dommedagsprofetier, varsler om søksmål og annen elendighet kan adresseres til Dick Cheney, American Enterprise Institute, 1150 17th Street, N.W., Washington, D.C. 20036, USA.

 

Været ser ikke så verst ut mot slutten av uken, gir full gass for å bli klare innen det.

Link to post
Share on other sites

1406563263.jpg

Nordsjøkrysset var sjeldent lite dramatisk. Frisk bris og sol første dagen, i løpet av første nattevakt la det seg tett tåke – resultatet ble et par hundre meters sikt eller mindre, og ivrig stirring på AIS-skjermen. Fikk bekreftet av flere skip at vi var godt synlige på radar. Alt for mange timer motor – og en dynamo som fant det for godt å streike, heldigvis ikke verre enn en kabel som hadde hoppet av.


Slik kan 880 fot tankskip i tåke se ut:

img_6138.jpg


Noen timers lette i tåka på morgenen dag to, og en flokk delfiner benyttet anledningen til å komme på besøk. God timing.


img_6313.jpg


Vi endte opp med en ganske rask kryssing av Nordsjøen, og så land like over tre døgn etter å ha forlatt Tananger. Igjen var delfinene på plass for å ønske oss velkommen:

img_6346.jpg


I Skottland finnes det som kjent landsbyer og rullende åser i fleng, et landskap det ikke er vanskelig å slå seg til ro med.

img_6393.jpg


Neste dag bød på langt lysere vær, og vi var på vei opp de første slusene inn mot Inverness sentrum.

img_6407.jpg


Nå ligger vi i Fort Augustus, med en motor som midtveis i en slusetrapp fant det for godt å ikke ville starte. Jeg har forsøkt å bytte ut startmotoren (etter å ha kappet en unbrakonøkkel med vinkelsliper for å få den kort nok – hva i alle dager tenkte Volvo da denne ble designet?), men både ny og gammel startmotor gjør akkurat like lite nytte. Motoren kan trekkes greit rundt for hånd og det kommer lyd fra startmotoren som slår inn for alt det er verdt, men motoren vil ikke rundt. Har forsøkt å koble inn et ekstra batteri uten hell. Nå ryker startmotoren av igjen, får ta en god kikk inn der det skal slå inn for å se om vi blir noe klokere.

Link to post
Share on other sites

Jada, den går helt fint rundt (så lenge det ikke er kompresjon – ellers har det vært en utfordring også tidligere!). Har tatt av startmotoren nå, tannhjulene startmotoren skal slå inn mot ser tilsynelatende helt fine ut. Snodige greier.

 

Den går forbi klikk, men snurrer ikke – kan kanskje høres ut som om den klikker mange ganger etter hverandre. Dette gjelder som sagt to forskjellige startmotorer, med hvert sitt relé, så akkurat der tror jeg ikke feilen ligger.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snodige greier.

Vet at noen har hatt samme problemet og det skyltes dårlig kontakt på styrestrømmen til startreleet, ved for dårlig spenning på startreleet slår ikke releet skikkelig inn og da får ikke startmotoren strøm.

At du synes at releet klaprer kan tyde på at det er der problemet ligger.

Link to post
Share on other sites

Min motor oppførte seg eksakt likt, det bare klikket og starteren gikk ikke rundt selv om motoren var lett og tørne for hånd. Problemet viste seg å være dårlig kontakt og litt søl på en av polene i den store "samlekontakten" som forbinder motor og instrumentpanel. Tok fra hverandre og renset, tørket og sprutet på litt wd40 så virket alt fint igjen...

På min motor henger denne kontakten løst på siden av motoren og kan nok være litt utsatt for evt søl og annet. Kanskje det kan være noe tilsvarende på din?

Redigert av tombok (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil ogsaa tippe at det er daarlig kontakt en eller annen plass, sjekk alla koblinger fra startmotorens terminaler og til batteriets + og - poler. Du har jo allerede verifisert at motoren lar seg toerne, og du har forsoekt to forskellige startmotorer. Da er det ikke saa mange muligheter igjen.

Greier startmotoren aa dra motoren rundt dersom du tar av kompresjonen ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...