Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Etter drøyt to måneder borte fra båten er jeg nå på Gardermoen, med kurs mot båten i Las Palmas. Tre andre kommer ned om litt, så vi blir fire over Atlanteren. Vær og fremdrift på forberedelser avgjør når vi legger ut, men jeg har et håp om at det kan skje innen en uke eller så. Ser passatvindene stort sett har stabilisert seg – om vi får tilsvarende forhold som det har vært i det siste kommer vi til å legge oss et godt stykke syd, men neppe helt ned mot Kapp Verde. Gode tips til ruting er mer enn velkomne, mitt forhold til slikt er ikke særlig vitenskapelig.

 

Før den tid har jeg en passelig smørbrødliste med ugjorte oppgaver. Blant annet skal jeg lage en ny forsegling av mannlokket på vanntanken, isolere kjøleboksen bedre (forslag til materialvalg?) og installere en større inverter. I tillegg kommer inspeksjon av rigg, seil og alt annet, testing av den nye motoren, samt gjennomgang av sikkerhetsrutiner med nye mannskapsmedlemmer. En aldri så liten runde i matbutikken må også til.

 

Noe av dette er sikkert dørgende uinteressant for de fleste. Det finnes mange beskrivelser av hvordan strendene er hvite og vannet blått, for senere langturseilere kan det kanskje være greit å få litt inntrykk av hva slags tanker som går gjennom kverna.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Xps tror jeg du tenker på Index, det er behagelig å jobbe med i forhold til isopor. Ikke noe drøss og sånn. Ikke forferdelig dyrt heller og skal ikke kunne trekke vann pluss at maur/innsekt ikke trives i den, da jf. med isopor.

 

Men om det er ordinær handelsvare i varme strøk, ja det vet jeg ingenting om :-), skulle vel egentlig forundre meg.

Link to post
Share on other sites

Innbiller meg at fem knop ikke er alt for optimistisk snittfart. Vi havner kanskje rundt 22-24 dager?

 

Takk for gode tanker om isolasjon. Har kikket litt rundt i dag uten særlig hell; om jeg ikke kommer over noe bedre har jeg en del motorromsisolasjon til overs. Det bør nå kunne holde på litt kulde.

 

Det nye vidunderet:

bilde

Link to post
Share on other sites

Er litt skeptisk til aa bruke motorromsisolasjon i kjoeleboksen, kan tenke meg til at den vil trekke vann over tid.

 

Et av de bedre materialer aa bruke, er polyisocyanurate. Det trekker ikke vann, og har bedre R-verdi enn XPS, selges under handelsnavn Celotex. Kan faas som plater belagt med alu folie paa begge sider, hvilket er den beste til kjoeleboks.

 

http://www.insulationshop.co/rigid_insulation_boards_kingspan_celotex_xtratherm/pir_rigid_insulation_boards.html

 

 

Har ingen peiling paa hvor dette kan kjoepes i Las Palmas. Her i USA selges det av byggvarehus, saa du kan kanskje forsoeke de lokale byggvarehusene ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag har vi handlet tre handlevogner med mat. To do-lista begynner å bli skremmende kort, og snart er det ikke annet å gjøre enn å legge ut. Storseilet får litt pleie hos en seilmaker, og skal være tilbake ombord i morgen eller søndag. Vi har montert en ny badestige på plattformen, lagt opp saltvann til byssa, vasket, ryddet, polert, inspisert, sydd og justert alt som beveger på seg, bruker strøm, ruster, revner eller blir skittent. Jeg har dykket under skroget og klatret i masta, oljet teak og skrubbet stekeovn.

 

Ingen skuff har fått hvile i fred, hvert et objekt har måttet kjempe for å forsvare sin fortsatte eksistens ombord. Jeg har dratt ombord dykkerutstyr, tre nye norske flagg i påvente av slitasje, en hurv gjesteflagg i påvente av kommende eventyr, reservelanterner, reservefiltre og nytt fiskeutstyr som skal kunne dekke mye av det storhavet måtte by på.

 

Det er fremdeles ugjorte oppgaver, men de er få, og ingen er kritiske.

 

«I cannot tarry longer. The sea that calls all things unto her calls me, and I must embark. For to stay, though the hours burn in the night, is to freeze and crystallize and be bound in a mould.»

Link to post
Share on other sites

Ja, ønsker god tur! For å sette ting i perspektiv, Son (Norge) melder i dag om minus 0,6 grader og tett snøvær. Snøen legger seg behendig over og skjuler holka under. Har gått på ræva fire ganger allerede i dag.

 

Ser du har brukt plastslanger på kjølevann inn. I to-do-listen, legg til å handle inn noen meter med skikkelig gummislange. Jeg har byttet mine slanger av samme fabrikat grunnet lekkasjer etter et par år.

Link to post
Share on other sites

God tur!

Hos oss i Stavanger området har vinden begynt å ta seg opp nå. Har vært nede og sjekket fortøyninger. Det meldes om vind opp mot orkan styrke nord for Haugesund, bølgehøyde opp mot 12 - 14 meter. Blir nok ingen tur på sjøen i dag... :worry:

Regner med at det er bedre nede hos deg. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ser du har brukt plastslanger på kjølevann inn. I to-do-listen, legg til å handle inn noen meter med skikkelig gummislange. Jeg har byttet mine slanger av samme fabrikat grunnet lekkasjer etter et par år.

Takk for tipset! Dette er montert slik av Volvo Penta, så skal følge nøye med underveis og vurdere hva jeg gjør når garantitiden på motoren er over. Inntil videre er jeg pent nødt til å holde meg unna motoren for å opprettholde garantien.
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Dette er montert slik av Volvo Penta, så skal følge nøye med underveis og vurdere hva jeg gjør når garantitiden på motoren er over. Inntil videre er jeg pent nødt til å holde meg unna motoren for å opprettholde garantien.

 

Hmmm, i Norge brukes gummi av Volvo, i hvert fall på yrkesmotorer. Plastslangene er over og ut etter en del lekkasjer.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld Hulda,mente ikke å fornærme deg med mitt observerte tilfelle.Ville bare gi Euklid håp om at båten hans ikke stod i noen umiddelbar fare for å synke.Forøvrig flyter det noen tusen Bavariabåter med samme opplegg. At en skikkelig armert gummislange er bedre kan vi vel bli enige om.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...