Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

On 3/25/2020 at 9:11 AM, Jackie1 said:

Vi har vært innom og lest litt av og til. Mest på grunn av at vi har samme type båt :) Vi er helt nye på seiling og kjøpte båten i desember 2018. Er det noe vi bør være oppmerksomme på? Fordeler/svakheter?

Svakheter? Den gynger som faen hvis det blir mer enn 5-6 meter høye bølger. Er ikke så mange av de som har en særlig god løsning for ankervinsj i baugen. Meg bekjent finnes det ingen fullgod løsning på å ikke få litt vann inn gjennom rorstammen når det kommer store bølger bakfra og rorlagrene ikke er helt nye. Blir veldig fullt ombord når en skal ha med noen måneder med mat, dykkerutstyr for to, jolle, et lite bibliotek, et par gitarer, en halv båt i reservedeler og alt mitt andre jordiske gods – burde vært bygd på en kjelleretasje eller to til så det gikk an å få plass.

 

Men båten vår har nå surret seg fremover uten de helt store problemene, så helt håpløs er den da ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Euklid skrev On 19.8.2016 at 12.27:

Kom frem til Australia i går –

 

....og for å komme inn i marinaer må en noen steder ha kaskoforsikring, andre steder forlanger minst 10 millioner dollar i ansvarsforsikring. Kasko på en liten, gammel båt som seiler langt er ikke enkelt å skaffe, og ansvarsforsikringen vår har et tak på 50 millioner kroner. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å gjøre mer skade enn som så, men resultatet er i alle fall at vi er utestengt fra marinaer i Australia. Ganske sært opplegg, men det er jo fint for budsjettet.

Løfter denne gamle saken her, er det noen som har funnet en løsning på dette ? 

Gjelder dette faktisk alle havner i Australia, det er totalt umulig å få kaskoforsikring på gammel båt (noen som vet om andre selskaper enn Pantaenius som faktisk har løst dette) og den 10mill dollar summen er også umulig. 

Noen andre som har vært neafør og sett noen løsning.

 

Sitat

Panthaenius sier som følger:

 

Hei igjen,
For at vi skal kunne tilby kasko utenfor Europa i Atlanterhavet (Kanariøyene, Azorene, Karibien osv) er den nedre verdigrensen 800.000 NOK. For områdene utenfor Atlanterhavet (Stillehavet, Oceania, Indiske hav) er den nedre verdigrensen 1.000.000 NOK.
Ansvar og ulykke kan vi tilby uansett.

 

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innbiller meg at de justerte summen for ansvarsforsikring året etter at vi seilte. Ellers er 50 millioner danske nå mer enn 10 millioner australske dollar; en kan jo håpe på at det fortsetter slik, eller satse på at de ikke tar seg bryet med å lese gjennom dokumentene man drar med seg og konverterer til rett valuta.

 

Jeg hadde sikkert rett da jeg nevnte at noen krevde kasko, men hovedproblemstillingen (som vi ble spurt om på telefon før vi siktet baugen mot en marina) var ansvarsforsikring. Ikke sikker på at mangel på kasko er like problematisk.

 

Det lar seg gjøre å få global kaskoforsikring på gammel båt, men ikke akkurat noe jeg har sett mye salg av i Norge. Men kan kjøpes i New Zealand om man skulle være interessert (og sikkert andre steder), skjønt de krevde en inspeksjon som kostet litt. Husker at forsikringen i seg selv ikke var så spinndyr, men summen av forsikring og inspeksjon ble for vår lille båt såpass at jeg tok sjansen på at det ville gå greit – hadde ikke da mer enn et drøyt år igjen før vi skulle være hjemme.


Vi sparte ganske mye penger på å bare ligge på svai i Australia, så det var jo noe. Bare litt ugreit når tidevannet stakk tilbake til havet samtidig som vi fylte jolla med mat ...

99141574-FCA2-4A42-A328-81254E771276.jpeg.8e67120152b582b7dbf70c56cb9e8aa3.jpeg

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Enzo said:

Interessant, takk for info.

 

Får vår del trenger vi ikke globalt det er kun Australia som er litt kritisk med tanke på å kunne gå inn i marinaer, har du noe navn på det selskapet i NZ som du snakker om ?

Tipper det var disse: https://www.marine-insurance.co.nz Men finnes sikkert andre også, mulig det enkleste er å finne et australsk alternativ. Ganske vanlig med kasko også på gamle langturbåter i en del land.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Dritt tråd, den er helsefarlig. nå etter 12timer med trøkking og lesing så har jeg dratt på meg kink i nakken, har en sår og følsesløs lillefinger etter at jeg har holdt mobilen og dratt på meg senebetennelse i tommelen :flag_bp:

 

Men det var 3år på 12timer da. Men en ting jeg savna, mer fiskebilder. Ser det ut som det var en jævla fin tur da 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og nå, 11 dager seinere, fortsatt vondt i nakken og har bestilt time hos kiropraktor 

 

Se på dette som en advarsel, før dere begynner på side 1 i sofaen med litt feil liggestilling og mobilen i hånda. Når man først begynner på side 1, så blir man sittende til tråden er slutt 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 6 timer siden:

Og nå, 11 dager seinere, fortsatt vondt i nakken og har bestilt time hos kiropraktor 

 

Se på dette som en advarsel, før dere begynner på side 1 i sofaen med litt feil liggestilling og mobilen i hånda. Når man først begynner på side 1, så blir man sittende til tråden er slutt 

:lol:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...