Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Nesten inne i Porto Santo nå, etter å ha gått en litt sær kurs en del timer i dag da en kuling pisket opp en del krapp sjø. Håpet var å komme inn før det ble mørkt - det rakk vi ikke, til gjengjeld var solnedgangen vel verdt litt plundring i mørket. Dette har vært en veldig bra overfart, med stjerneklare netter, morild, delfiner og flygefisk.

 

Takk for hyggelig kommentar, Propell1! Fotograf er jeg slett ikke, men jeg liker å ta bilder. De fleste bildene blir tatt med et Canon 5D mk2.

Link to post
Share on other sites

WOW! Og konsekvent HELT VANNRETT horisont på alle bilder, det var det som vekket min "mistanke om proff-fotografering".

;-)

 

Porto Santo - det ser ut til å være å foretrekke fremfor selve Madeira med Funchal og akebakker, etc.? -Er det på den øya dere kan male navnet på en steinvegg, en tradisjon som vel ble startet av salige Joshua Slocum?

Redigert av Propell1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På langtur er det ikke noe som heter enten eller, man drar selvfølgelig innom både Porto Santo og Funchal (lenge siden jeg har vært på Madeira med båt, så kan være andre alternativer på Madeira nå). Porto Santo er første smak av langturfølelsen. Fred og ro på en øy. Vil tilbake. Og overfarten er som Euklid beskriver. Man er klart i varmere farvann.

 

Maling på vegg er Asorene, har ikke sett veggen selv (ennå).

 

Fine bilder, takk for rapport. Fint å kunne drømme om neste tur. 5D mk2, da pleier horisonten å være rett fordi man må ha en viss fotointeresse for å kjøpe det kameraet. Fortsett med bildene!

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at det er malerier i fleng langs bølgebryteren her i Porto Santo. Jeg har ikke sett noen tegn til salige Slocums skriblerier langs veggen her, skjønt det inntil noen timer siden var en svensk båt ved navn Spray i havna. For øvrig er det helt overveldende mange norske båter som har vært innom her: enten seiler nordmenn mye, eller så er vi ivrigere i malertjenesten enn de fleste.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke blant de som savner brunost og fårepølse når jeg er på tur, og er i grunnen stort sett fornøyd med å slippe å spise særlig mye norsk mat. Men vannet i Norge er det beste som finnes, så når vi i Skottland fylte tanken akket jeg meg litt over at vi tynnet ut godt vestlandsk vann. I Irland smakte vannet høyst middelmådig, i Coruña verre. Da vi fylte tanken i Vigo var den komplette skandale et faktum: dette er ikke drikkelig, og siden har det gått i flasker for drikkevann. Men selv om det kommunale vannet i Vigo var dårlige greier ville ikke elendigheten gi seg ved nye utskiftninger, og jeg begynte å mistenke at det måtte være noe mer fundamentalt i veien.

 

I morges tok jeg endelig til vettet. Begynte dagen med å skru fra hverandre hele ferskvannssystemet, og oppdaget en stor koloni av brune hva-det-nå-er nederst i tanken. Når pumpa ikke klarer å suge mer ligger det 2-3 liter igjen i bunnen av tanken, og her har tydeligvis en eller annen bakteriekultur klart å bygge seg opp. Merkelig vi ikke har blitt syke underveis. Nå er det vasket, skrubbet, spylt og skylt i en drøss omganger, og vannet smaker igjen anstendig. Håper det holder seg slik.

Link to post
Share on other sites

Tar meg friheten til å slenge inn en notis om at vi igjen er underveis, nå med Gran Canaria plottet inn i Navionics. Når vi kommer dit skal jeg følge opp et par verksteder, og om jeg finner et jeg har tro på (samt får et greit tilbud) blir det nok ny motor i båten.

 

Sporing ligger fremdeles på http://sailingorigo.net/?page_id=97, om noen har gode fisketips må de gjerne benytte seg av meldingsfunksjonen; kiloprisen på fangsten jeg har fått med jåleutstyret kjøpt før avreise er enn så lenge urimelig høy.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Herman – det skal definitivt følges opp. Heller ikke dumt å få en liten testtur før en setter ut etter en god stund med landligge.

 

Er nå i Las Palmas, der tre motorselgere ivrer om å få et oppdrag, regner med å ha bestemt meg i løpet av morgendagen for om det kommer en ny grønn kloss inn, eller om Yanmar eller Vetus skal gis et forsøk. Sistnevnte kan bli en del rimeligere gjennom gjenbruk av seildrevet, men er litt i stuss på om jeg ikke synes det er like greit å skifte alt når jeg først er i gang.

Link to post
Share on other sites

bilde

Apropos rette horisonter: vet ikke helt hva som skal være i vater her. Vanskelig å få frem bølger på bilder, det har en tendens til å bli som å ta bilde av en oppoverbakke. Generelt har vi hatt svært milde forhold på hele turen, men jeg var kanskje litt overrasket over hvor mye gammel sjø vi hadde å more oss med på veien fra Madeira til Gran Canaria.

 

bilde

Selvagem Grande ligger mellom Madeira og Kanariøyene – ikke akkurat den mest gjestmilde av Atlanterhavsøyene

 

Hvis det ordner seg med lagring av båten i påvente av levering og montering av motor kommer min aldrende Volvo Penta 2003 til å byttes ut med en ny Volvo Penta, denne gangen en D1-30. Gleder meg til å ikke måtte bedrive kjølsvinsarkeologi etter hver tur. Godt mulig den gamle kunne holdt resten av turen og en god stund til, men liker dårlig å ha utstyr ombord jeg ikke stoler på.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ordner seg med lagring av båten i påvente av levering og montering av motor

Vi lå i Puerto Mogan på GC i mai 2002. Båten skulle lagres i 6 måneder mens vi var hjemme i Norge. Beskjeden var at alt var fullt, og vi vurderte flere mulige havner vi egentlig ikke hadde lyst til å ligge i. Litt tilfeldig fikk vi høre at "Bar Marina" i Purto Mogan eide masse båtplasser i havna. De lå derfor ikke inne i listene til havnekontoret. Disse plassene var ikke markedsført på noen annen måte heller.

 

Bare et tips hvis du ikke finner noe annet.

Redigert av Herman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg er i Lufthansa-loungen på Heathrow, men båten står på land i Las Palmas. Reiser ned igjen i romjula en gang, og satser på at det ikke tar så mange dagene før båt og mannskap er klare til å krysse. Dere setter kursen mot Kapp Verde i romjula, om jeg ikke husker rett? Regner med vi treffes etter endt overfart!

 

Erlend: Både ny og gammel motor er Volvo, den nye en D1-30.

 

I tillegg til å den nye motoren er undervannsskroget sandblåst, og nytt bunnstoff skal sprøytes på i flere lag etter alle kunstens regler. Litt skrammer i glassfiberen blir også ordnet, og skroget har fått en runde proff polering. Tror resultatet blir knakende bra, selv om det nødvendigvis koster noen kroner til sammen.

Link to post
Share on other sites

Nytt leketøy på plass. All isolasjon i motorrommet er byttet ut, det var mye alternativ odør innsauset i de gamle platene.

bilde

 

Nytt seildrev, med kliss ny trebladet foldepropell på vei:

bilde

 

Skroget er som dere ser også en del glattere og penere enn ved forrige oppdatering. Begynner å krible bra nå. Men jeg håper krona ikke faller så mye mer, dette begynner å bli dyrt.

Link to post
Share on other sites

Innkjøp av motor og utstyr er ikke så mye billigere. Montering var derimot svært mye billigere enn i Norge; i tillegg til lavere timepris reflekterer nok dette delvis at verkstedene var svært lystne på å selge motorer, delvis at de kunne gjøre hele jobben etter ARC-avgangen. Gjør en monteringen selv ville nok ikke forskjellen blitt allverden.

 

Timeprisene på det andre jeg har fått gjort (stoffing, polering, glassfiberfiks ++) var ikke ekstremt lave, men utvilsomt billigere enn å la noen andre gjøre det hjemme. Mener å huske jeg betaler 8-900 kroner per strøk bunnstoff, for eksempel. Det jeg har sett av bilder tyder på at alt er gjort til en veldig bra standard, langt bedre enn det jeg selv ville klart. En tilleggsfordel med å la proffe ta seg av dette er at bunnstoffet er et ganske annet enn det som selges til privatpersoner, i og med at de har en ganske annen HMS-standard enn den jevne båteier.

 

Mye av dette kunne blitt billigere om jeg hadde lett etter nevenyttige enkeltpersoner i stedet for å engasjere selskaper av litt størrelse. Når ting blir gjort uten at jeg er i nærheten får det heller være greit. Jeg har bare levert nøklene og spesifisert en rekke oppgaver som må gjøres, så har jeg hatt tid til å jobbe i Norge i mellomtiden. Akkurat det regnestykket går med god margin i pluss.

Link to post
Share on other sites

Kun en katastrofe om målet med livet var flest mulig kvadratmeter!

 

1418939525.jpg

 

Please tell my debtors and the money collectors

That all of my bills will be paid some day
I'm away, I'm away in a foreign land
Goodbye champagne and the caviar set
I wanna slum and drink all of the rum I can get
The Kinks – In a foreign land

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...