Hulda Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Og hvis du ikke har demontert starteren, burde du nok ta en titt for å se om demperplaten har blitt montert riktig. Og at den passer inn med lengden i kaviteten (altså at platen eksempelvis ikke har blitt montert den gale veien). Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Bingo! Lysene blafret og spenningen sank som en stein til 10,4..... Har du kapitulert? Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Festina_Lente Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Har du kapitulert? Tvert imot, har bare vært på Lomsestranden i formiddag. Setter i gang 5,4,3,2,1 ……NÅ! skal holde dere orientert om fremdriften Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 ikke forsøk mer å starte den før du vet hva som hindrer at den kan tørne.. da risikerer du bare å ødelegge noe. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Noe er helt klart galt, fior idet jeg deler drev og motor så "presses" motoren ut fra drevet og fremover uten at jeg gjør noe annet enn å løse skruene... Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Da er saken klar: Det har vært en splines/splines situasjon. Kraftige spor i den delen som sitter på motoren. Skal ta bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Årsaken til at jeg kunne se at drevet roterte tidlig i sammenkoblingsfasen regner jeg med var at det ikke var så stort press da. Bilde: Nå har alt vært under meget kraftifg press, og fare for følgefeil er vel overhengende, spesielt tenker jeg på drevet. Tenker jeg skal file rent sporene i demperplaten og montere tilbake.Men hva tenker de lærde herrer om følgefeil? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Plan: Volvomannen kommer til ferdig demontert motor. Han: sliper gradene på demperplatens splines slik at de passer med akslingen på drevet, kontrollerer at drevet ikke er skadet, setter sammen motor og drev og starter motoren. Prøvetur. Så håper jeg at det ikke har oppstatt noen følgeskader på drev eller startmotor. Analyse: Jeg kunne nok unngått dette om jeg hadde greaset splines på akslingen og demperplaten før jeg satte dem sammen. Da hadde nok splinesene sklidd fint til side ved litt rotering og ikke blitt stående kant-i-kant som de ble. Hadde jeg vært erfaren så hadde jeg gjort dette, og i tillegg unngått å trekke motoren videre når det ble såpass tungt. I grunnen skulle den da ha sklidd fint innpå når Geir og jeg la makt på for å få den fremover. Jaja. Selvinnsikt og erfaring er ofte dyre ting. I hvertfall i båtlivet. Nå rydder jeg verktøyet, tar meg en øl, og venter på volvomannen - håper han kommer imorgen. Takk til alle som har fulgt med og kommet med gode råd og innspill (og oppmuntring ) ! Har i ellaefall lært masse sånn at jeg kan gi råd en annen gang. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Ja du har helt klart bommet på splines. Tror ikke noe mere har skjedd og håper du ikke hadde startknappen lenge inne. Starteren tåler endel før du brenner viklingene, du hadde nok sett røyk og kjent brent lukt i såfall. Ta deg en øl du Du skal se Volvomannen fikser dette. Fortsatt god ferie Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Du har vært mer enn god! Ikke bare bare å trø til med begrenset med verktøy, og provisoriske hjelpemidler. Ble jo anslått til å være en halvtimes jobb her tidligere (?), men en tok da ikke hensyn til tings iboende f*enskap. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 (redigert) Oh we'll, shit happens Espen. Skål og lykke til imorgen. Geir Redigert 20.Juli.2014 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Festina_Lente Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Oh we'll, shit happens Espen. Skål og lykke til imorgen. Geir Kjekt å bli kjent med deg Geir, fortsatt god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Sett det på kontoen for uflaks. Fil opp sporene selv og gjør et nytt forsøk. Skal vedde på at ikke den samme feilen skjer igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Stusset litt på bildet du la ut, ser ut som splines skulle et godt stykke lengre inn i motspor. Tror jeg ville ventet på Volvo-mannen nå, for å være på sikre siden for at alt er som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 (redigert) Hadde i grunn ikke trodd det var mulig å presse akselen inn i demperplaten uten å treffe splines'ene, men det gikk tydeligvis helt fint, du laget bare nye spor i stedet. Det har nok sannsynligvis gått bra, jeg vill tatt av demperen og filet litt i sporene, og så prøvd den på akselen på drevet til den gikk lett på, helst med litt smøring av ett eller annet slag, og når det skal sammen neste gang må du passe på at det treffer riktig, vri litt akkurat når akselen treffer demperen, så kjenner man som regel at det treffer. Nå kommer vel Volvo mannen, og vi får vel tro at han er litt mer hullvant. Redigert 21.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Stusset litt på bildet du la ut, ser ut som splines skulle et godt stykke lengre inn i motspor. Tror jeg ville ventet på Volvo-mannen nå, for å være på sikre siden for at alt er som det skal. Snakket med Volvomannen kl 09. Han skulle komme om en stund, så det gjør han vel. Når det gjelder merkene på demperplaten, så vil jeg tro de viser hvor mye lenger jeg IKKE klarte å presse gummien på inn mot svinghjulet. Summen av lengden på merkene + gummiens elastisitet vil jeg anta tilsvarer lengden akslingen skal inn på demperen..... Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 (redigert) Status kl 15:00 Volvomannen i Farsund, Jostein Røykenes har nå tatt med seg demperplaten på verkstedet. I utgangspunktet satser vi på at den kan brukes. Starteren var han ikke redd for, den har sannsynligvis ikke blitt skadet. Drevet vet vi ikke så mye om før vi har forsøkt å starte opp igjen. Så nå venter vi, vasker og tørker klær i sola, og bader. Mvh, Even Redigert 21.Juli.2014 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Remontering av demperplaten foregår. Den går fint innpå akslingen etter at den er blitt filt. Litt verre er det at den hadde fått litt skjevheter i stålet, ved hvert skruehull. Stålet var dradd symmetrisk ut av formen rundt hele demperplaten, og Jostein har forsøkt å presse dette tilbake i rett form, men det er ikke tilbake til originalformen. Nå er disse demperplatene ikke 100 % uten kast i utgangspunktet pga gummien, og vi er enige om å forsøke. Neste oppdatering når vi har satt sammen og hatt start på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Da er vi i mål (nesten) Demperplaten er filt - satt på plass, glei fint inn på akslingen - motor og drev skrudd sammen, startet opp (gikk helt som normalt), testet (ingen vibrasjoner eller ulyder i framover/ revers/ inn- og utkobling), og alt er vel!! Hurra!!!! Fikk skryt av Jostein Volvomann for arbeidet jeg har gjort - vi tok resten av monteringen sammen, og det gikk så greit å få den innpå. Jeg hadde motoren på trekolosser, og på toppen to små huntonittplater med glattsiden mot hverandre og smurt imellom med grønnsåpe - funket som en kule Grønnsåpe under motorfestene også. Han tok seg betalt for to timer arbeid, så tilsammen har jeg (og dere!!) nok bidratt med 6-8 båtkroner til feriekassa med mitt arbeid. Uvurderlige båtplassen Takk for all help - i morgen seiler vi videre på ferie. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Sådan! Tillykke med indsatsen og god tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Herlig at det løste seg ! Bra jobba :-) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Jekla bra Espen. Ha en fortsatt fin ferie. Vi drar på sjøen imorgen, ut til Skarvøyviga, like øst av Farsund. En siste natt før det bærer ut på jobb torsdag morgen. Sitér dette innlegget Geir Link to post
dude Svart 22.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 Se der ordna det seg ja :-) God tur videre på tur.. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 Skål for dere! (bilde vridd 90 grader som vanlig) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 Dette var godt å høre ! ;-) God ferie og sommer videre. Hilsen fra Hvar Croatia :) Bedre Vær hjemme enn her nede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.