Jump to content

Seildrev VP 120s havari - Farsund


Festina_Lente

Recommended Posts

Årsaken til at jeg kunne se at drevet roterte tidlig i sammenkoblingsfasen regner jeg med var at det ikke var så stort press da.

 

Bilde:

 

bilde

 

 

Nå har alt vært under meget kraftifg press, og fare for følgefeil er vel overhengende, spesielt tenker jeg på drevet. Tenker jeg skal file rent sporene i demperplaten og montere tilbake.Men hva tenker de lærde herrer om følgefeil?

Link to post
Share on other sites

Plan:

 

Volvomannen kommer til ferdig demontert motor. Han: sliper gradene på demperplatens splines slik at de passer med akslingen på drevet, kontrollerer at drevet ikke er skadet, setter sammen motor og drev og starter motoren. Prøvetur.

 

Så håper jeg at det ikke har oppstatt noen følgeskader på drev eller startmotor.

 

Analyse:

Jeg kunne nok unngått dette om jeg hadde greaset splines på akslingen og demperplaten før jeg satte dem sammen. Da hadde nok splinesene sklidd fint til side ved litt rotering og ikke blitt stående kant-i-kant som de ble. Hadde jeg vært erfaren så hadde jeg gjort dette, og i tillegg unngått å trekke motoren videre når det ble såpass tungt.

 

I grunnen skulle den da ha sklidd fint innpå når Geir og jeg la makt på for å få den fremover.

 

Jaja.

 

Selvinnsikt og erfaring er ofte dyre ting. I hvertfall i båtlivet. Nå rydder jeg verktøyet, tar meg en øl, og venter på volvomannen - håper han kommer imorgen.

 

Takk til alle som har fulgt med og kommet med gode råd og innspill (og oppmuntring ) !

Har i ellaefall lært masse sånn at jeg kan gi råd en annen gang. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ja du har helt klart bommet på splines. Tror ikke noe mere har skjedd og håper du ikke hadde startknappen lenge inne.

Starteren tåler endel før du brenner viklingene, du hadde nok sett røyk og kjent brent lukt i såfall.

Ta deg en øl du :yesnod: Du skal se Volvomannen fikser dette.

Fortsatt god ferie :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hadde i grunn ikke trodd det var mulig å presse akselen inn i demperplaten uten å treffe splines'ene, men det gikk tydeligvis helt fint, du laget bare nye spor i stedet.

 

Det har nok sannsynligvis gått bra, jeg vill tatt av demperen og filet litt i sporene, og så prøvd den på akselen på drevet til den gikk lett på, helst med litt smøring av ett eller annet slag, og når det skal sammen neste gang må du passe på at det treffer riktig, vri litt akkurat når akselen treffer demperen, så kjenner man som regel at det treffer.

 

Nå kommer vel Volvo mannen, og vi får vel tro at han er litt mer hullvant.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stusset litt på bildet du la ut, ser ut som splines skulle et godt stykke lengre inn i motspor. Tror jeg ville ventet på Volvo-mannen nå, for å være på sikre siden for at alt er som det skal.

Snakket med Volvomannen kl 09. Han skulle komme om en stund, så det gjør han vel.

Når det gjelder merkene på demperplaten, så vil jeg tro de viser hvor mye lenger jeg IKKE klarte å presse gummien på inn mot svinghjulet.

Summen av lengden på merkene + gummiens elastisitet vil jeg anta tilsvarer lengden akslingen skal inn på demperen.....

Link to post
Share on other sites

Status kl 15:00

Volvomannen i Farsund, Jostein Røykenes har nå tatt med seg demperplaten på verkstedet.

 

I utgangspunktet satser vi på at den kan brukes.

Starteren var han ikke redd for, den har sannsynligvis ikke blitt skadet.

Drevet vet vi ikke så mye om før vi har forsøkt å starte opp igjen.

 

Så nå venter vi, vasker og tørker klær i sola, og bader.

 

Mvh, Even

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Remontering av demperplaten foregår. Den går fint innpå akslingen etter at den er blitt filt.

 

Litt verre er det at den hadde fått litt skjevheter i stålet, ved hvert skruehull. Stålet var dradd symmetrisk ut av formen rundt hele demperplaten, og Jostein har forsøkt å presse dette tilbake i rett form, men det er ikke tilbake til originalformen. Nå er disse demperplatene ikke 100 % uten kast i utgangspunktet pga gummien, og vi er enige om å forsøke.

 

Neste oppdatering når vi har satt sammen og hatt start på motoren.

Link to post
Share on other sites

Da er vi i mål (nesten) :flag_bp:

 

Demperplaten er filt - satt på plass, glei fint inn på akslingen - motor og drev skrudd sammen, startet opp (gikk helt som normalt), testet (ingen vibrasjoner eller ulyder i framover/ revers/ inn- og utkobling), og alt er vel!!

 

Hurra!!!!

 

Fikk skryt av Jostein Volvomann for arbeidet jeg har gjort - vi tok resten av monteringen sammen, og det gikk så greit å få den innpå.

Jeg hadde motoren på trekolosser, og på toppen to små huntonittplater med glattsiden mot hverandre og smurt imellom med grønnsåpe - funket som en kule :thumbsup: Grønnsåpe under motorfestene også.

 

Han tok seg betalt for to timer arbeid, så tilsammen har jeg (og dere!!) nok bidratt med 6-8 båtkroner til feriekassa med mitt arbeid.

 

Uvurderlige båtplassen :clap:

 

Takk for all help - i morgen seiler vi videre på ferie. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...