Mulligan Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Dette kan bety at min motor som er en 2040A fra 1994 ikke har den isolasjonen? Ser ut til at den kom med 2040B. Der er den nevnt i instruksjonsboka. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Marinepartseurope selger bare vp originaldeler. Prisene er VPs veil priser. Jeg h Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Helvete heller, den som intet våger intet vinner. Fra imorgen kl 08 er jeg båtmekaniker. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Bra! Det er rett innstilling ;-) De fleste bekymringer er stort sett bortkastet skal du se. Hvis du ikke har 10 tommeltotter så fikser du dette greit. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/101023-volvo-penta-seildrev-bytte-av-belg-mm-engelsk/ Det kan være noen tips å hente her. Geir Redigert 15.Juli.2014 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Helvete heller, den som intet våger intet vinner. Fra imorgen kl 08 er jeg båtmekaniker. Tilfredsstillende å gjøre noe nytt sjøl, skal se det gir mersmak. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Bra! Det er rett innstilling ;-) De fleste bekymringer er stort sett bortkastet skal du se. Hvis du ikke har 10 tommeltotter så fikser du dette greit. Ble fortalt på jobb at en fikk skadd tommelen der for noen år siden. Kommentaren fra formannen var da: "Ikke vær lei deg, du har 9 igjen!" Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Er i gang. Har løst motorfestene og fem av seks skruer fra drev til motor. Må skille motor og drev her fordi den underste barnets skruen på svinghjulskåpen er nesten umulig å komme til. Er nå ute i Farsund for å skaffe treklosser, sag, og grønnsåpe i fast form til å skli motoren på, samt smultringer hos bakeren (til meg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Første hinder: Eksosen må løses for å få frem motoren. Men den vil ikke av, hverken fra eksospotten eller fra motorsiden. Alt ligger på "motsatt" side inne i motorrommet, og det er ikke lett å få moment og kraft på den. Gode forslag? Har forsøkt kokende vann, men virker ikke som det har effekt på en eksosslange - og det er ikke rart når den er laget for varme formål... Ligger an til kapping? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Hvis det er en velbrukt stiv slange med ståltråd inni, kan den være voldsom vanskelige og få av. Men det er kun rå kraft med haling,vridning og banning som skal til før de som regel løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Hva med å bruke en vannpumpetang der klemmene satt, forsøk da å vri litt på slangen som sikkert bare har sugd seg litt fast etter å ha sittet under press over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Hva med å skru av selve manifolden/raiseren. Bør vel tappe ut litt kjøleveske først, men ellers sitter den vel kun med fire bolter. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Det ble kapp, ny eksosslange blir aldri feil likevel, og det er kun snakk om en halvmeter. Hindring 2: Jobber med å få motoren av drevet. Drev tipper fremover, svinghjulet er tungt og bikker motoren ned og det henger godt. Vanskelig å komme til, lite plass under men jeg har fått godt med treklosser på plass,likevel så må jeg opp en halv/ hel cm for å få delingen fullført. kona er i byen og kubein til meg, håper det kan gjør susen. Tiden går, og jeg hadde håpert å kunne bestille deler for levering imorgen, dvs bestilling før kl 13:30……. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Nei, ikke kapp. Dette problemet har jeg vært gjennom mange ganger. Stikk en flattrekker inn mellom bendet og slangeenden og bend forsiktig ut. Sprøyt WD-40, 5-56 eller lignende inn. Gjør dette flere steder rundt slangeenden. La det få litt tid på seg. Bruk en Vannpumpetang med tilstrekkelig stor kjeft og forsøk å vri slangen litt frem og tilbake. Vær tålmodig. Det er mulig banning også hjelper. Jeg skal forsøke det neste gang. Tilslutt løsner den. Lykke til! Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Fase 1 gjennomført. Demperplaten er ute og identifisert som synderen: Med eksosslangen kappet og bevæpnet med Farsunds beste og dyreste kubein (529.-) så sklei motoren på grønnsåpeben av drevet, og jeg kunne komme til for å demontere svinghjulskappen: Nå er deler bestilt, de kommer med fly fra Sverige og blir hentet i Mandal i morgen ettermiddag. Håper å være operativ fra og med fredag. Takket være baatplassens fantastiske medlemmer!! Spesiell takk rettes til Adeneo og Mulligan. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Godt jobba. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Bra! Var det ikke det jeg sa! De fleste bekymringer er bortkastet. Nå har du også bevist at du ikke har 10 tommeltotter og samtidig blitt bedre kjent med motor og drev ;-) Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Godt jobba! Og en enda lavere terskel for hva du kan fikse selv om behovet skulle komme senere en gang :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 (redigert) Hvis du må ha en ny bit eksosslange vil jeg absolutt anbefale Vetus sin, hvis den er og oppdrive. Veldig fleksibel og bøyelig i alle fasonger. Redigert 16.Juli.2014 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Det ordner seg for snille gutter, litt knoting og banning blir det alltid. Da er det vel bare motsatt prosedyre for å få det sammen igjen, jeg kommer egentlig ikke på noen gode tips eller annet nyttig, det er vel bare å skru sammen. Kanskje noen andre har noen tips vedrørende monteringen ? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Godt verktøy er halve arbeidet gratulerer med nok en barriere brutt, og et uvurderlig kubein.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Eneste utfordring jeg ser er å få lina opp drevet med motor før sammenkobling. Det er jo ikke mulig å støtte det opp nedenfra. Kanskje bukta på et skjøte et par tørn rundt propellen og så tampene på genoavinsjene for å trekke det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ref. #72: Det er vel en grunn til at koplingen gikk i stykker. Dette er vel en del som ikke skal ryke, om den da ikke kjører utenfor spec., tids- eller belastningsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 (redigert) Det er faktisk ikke unormalt at de ryker i den vulkingen, det er det svakeste leddet mellom motor og drev, og gummien blir svekket over tid. Vulkingen skal selvfølgelig i prinsippet ikke ryke helt uten videre, og det kan være at drevet/propellen har stoppet opp av en eller annen grunn mens motoren har fortsatt å presse på eller noe slikt ? Det optimale hadde selvfølgelig vært å ta av drevet for videre undersøkelse, men det er vel ikke akkurat så enkelt i den situasjonen trådstarter er i, og så lenge drevet går rundt nå så ville jeg nok bare satt inn ny demper og satset på at det holdt til båten skal opp til vinteren, og selv da er det ikke sikkert man finner noen åpenbar grunn, vulkingen kan faktisk ryke dersom gummien over tid deler seg pga. belastning e.l. og belastning vil det jo være hver gang det er motstand, når drevet settes i gir osv. Redigert 16.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Jeg har også lurt på hvorfor dette skjedde. Forut for skaden merket vi ingen lyd/ smell/ vibrasjon - det var bare helt dødt da vi skulle sette i gir etter å ha seilt. Dog må det nevnes at jeg satte giret i revers (da vi avbrøt motorgange motvinds mot Lindesnes, og begynte å seile innover mot Farsund i > 6,5 knop) fordi jeg syntes å høre at propellen gikk rundt (vi har Volvo trebladet foldeprop). Kan dette være årsak? Jeg vil også tro at gjennom 20 år så har det blitt noen brå frem/bak havnemanøvrer - og noen i panikk - og at dette vil slite ekstra på akkurat denne delen. Når jeg slår trekiler inn i overkant mellom drev/ svinghjulsplate og samtidig løfter under motoren med kubein så virker det som jeg får god opplining. Håper jeg... En ting til - noen ideer til hvorfor det er såpass mye rust inne i svinghjulshuset, inni svinghjulet/ der demperplaten er festet? NB dårlige bilder. Veldig nærbilde: Litt ovenfra: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.