Jump to content

Seildrev VP 120s havari - Farsund


Festina_Lente

Recommended Posts

Redningsskøyta foreslo dunke på startmotor-trikset, men ikke noe resultat av dette heller.

GeirT var innom igjen og hørte på startforsøket, og det kan virke som om alle er enige om sannsynlig svikt i minus-kretsen.

 

Tar en ny runde, kanskje demontere/montere alle minusledninger.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke hadde funnet noen annen fornuftig forklaring på feilen, hadde jeg demontert starteren for å se om den gikk normalt og bendixen slo inn. Jeg har opplevd med bil at godset i starteren sprakk og tannhjulet låste svinghjulet. Jeg trodde et øyeblikk at motoren hadde skåret seg . Jeg hørte jo bare et klikk. Du har vel ikke sveiv på en så moderne motor.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Tror at drevet ikke står fast. Skipperen på redningsskøyta dykket og fant at propellen roterte fint. Jeg har kunnet vri på splines mens drevet er i gear. Men godt poeng.

Har lest tråden din med en interesse og en viss medfølelse over mulig ødelagt ferie :-/

 

Hat du prøvd om motoren roterer, dvs satt en fasnøkkel eller pipesett på mutter på reimhjulet nede på veiva? Du skreiv at du måtte bruke en del kraft for å trekke motor og gir sammen, kan noe ha kilt seg?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har lest tråden din med en interesse og en viss medfølelse over mulig ødelagt ferie :-/

 

Skal ikke klage!

Der finnes mange verre ting i verden. Vi ligger ved en flott brygge i en flott by, har mat og drikke som vi ønsker, leiebil til å komme oss rundt med. Været er nydelig med sol og badetemperatur i sjøen, og humøret til mannskapet er dermed bra. Var en fin tur til Lindesnes idag.

 

Nå tar jeg en pause til mandag så håper jeg at Volvomannen i Farsund kommer innom oss da.

 

Takk for all oppmuntring og hjelp ;-)

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke hver dag jeg må skru på en starter - heldigvis, men i mitt hode er det (kun) to mulige feil igjen. Startmotoren får ikke nok strøm, eller den er ødelagt. Jeg ville målt spenningen på starteren ved aktivering. Hvis den er den tilnærmet eksakt samme som på batteriet, trekker motoren ikke strøm. Hvis den faller er det enten pga strømtrekk eller dårlig forbindelse. Det siste kan du måle med å koble et voltmeter mellom hhv pluss på batteriet og starteren og deretter minus på batteriet og gods på starteren. I begge tilfeller bør du ikke ha over 1V DC når starteren "går". Er forbindelsene i orden og motoren trekker strøm uten å gå rundt, tenker jeg den er brent og har satt seg. Trekker den ikke strøm er viklingene brent av. Ohmer du mellom pluss på starteren og godset vil jeg forvente en svært lav motstand - tilnærmet kortslutning. Biltema har noen fine tangamperemetre som er kjekke å ha ombord for å måle forbruk og lading på ulike kurser.

Redigert av haknuts (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi startet maskinen flere ganger etter uhellet ( men fikk bare ikke fremdrift ) - så jeg synes det er vel fantete av starteren å ta kvelden stille og rolig mens jeg jobber meddemperplaten. Men så kommer ofte en ulykke ikke alene heller.

 

Foreløpig heller jeg til teorien om en ledning ( eller innsiden av en kontakt ) som har løsnet selv om alle ledningene ser solid og fin og festet ut, også på batterisiden (skal legge ut bilde) , og da er vi langt hinsides mitt inkompetansenivå.

 

Regner med at Volvomannen tryller dette i orden på et blunk ;-)

Link to post
Share on other sites

Batteriene står fint og inspiserbart på geledd, installert etter alle kunstens regler:

 

bilde

 

Så den feilkilden er eliminert.

Har prøvd å starte med 320 ah i banken fullt oppladet og 13,7 v spenning.

Samme resultat.

 

Takk for alle innspill likevel - og keep it coming!

Skulle det dukke opp noe so jeg kan teste så går jeg i gang.

Har altså sjekket alle tilgjengelige ledninger på motoren, og de står ordentlig godt fast etter det jeg kan se. De ser også forholdsvis nye og fine ut, og ikke noe brekkasje som jeg kan se.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har et multimeter, mål først batteri spenning ved belastning (startknapp inne) så måler du spenning på starter før innslagsrele og så etter. Alle målinger foretas under belastning. Her skal ikke ha større forskjell enn maks 1,5 volt på batteri enn etter innslagsrele.

Link to post
Share on other sites

Sjekk alle ledninger en gang til, både pluss og minussiden. Følg ledningene fra batteri ti starter. Er det noen form for sikring på kabelen?

 

 

Kan du tjukoble slik at startmotoren får strøm uten at innslaget får strøm? Da får du sjekket om startmotoren går...

Link to post
Share on other sites

Hei

Dumt spørsmål. Har du prøvd å tørne motoren for hånd ?

 

Det er ikkenoe dumt spørsmål.

 

Da jeg skrudde sammen drev og motor kunne jeg hele tiden bevege svinghjulet ved å stikke et grovt skrujern inn gjennom dette hullet i svinghjulskåpen:

 

bilde

 

(Skjønner ikke hvorfor alle bildene mine vrir seg 90 grader? De er normale når jeg ser dem på mobil eller iPad.)

Nå klarer jeg ikke å rikke svinghjulet der. Det står helt fast!!

 

Når jeg setter kubein på dette hjulet i forkant av motoren:

bilde

 

og legger på kraft så klarer jeg heller ikke å få motoren til å rundt.

Alt dette tyder på at svinghjulet står fast og at derfor ikke starteren går rundt.

 

 

Men jeg hører ikke at starteren prøver heller.

Kanskje den har "brent"? ( vil det lukte svidd da?)

 

Det ble tyngre og tyngre å få svinghjulet til å gå rundt etter som jeg dro sammen drev og motor.

Høres ut som det må deles igjen…...

 

Kanskje bedre å la mekanikermannen slippe til?

Med mindre noen kloke hoder kan tenke ut hva feilen er?

Hvis - i tilfelle rottefelle - f.eks at den nye demperplaten bygget noen få mm mer enn den gamle ???

 

Kan det være feil del? KMB brukte litt tid på å finne ut hvilken demperplate som er den rette. Her er bilde av ordren:

 

bilde

 

Det ble oppgitt MD2040A 1994 modell. Delenummer 872809 er rett.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...