Jump to content

Seildrev VP 120s havari - Farsund


Festina_Lente

Recommended Posts

Tror faktisk du har fått feil svinghjulsdemper, står Volvo 2001-2003 på faktura. Det stemmer vel ikke helt.

Kanskje derfor den har låst seg. Det skal absolutt være mulig å tørne motor der du beskriver. IKKE prøv å start mere for å begrense ev. nye skader.

Ser at delenr. er rett men allikevel begynner jeg å stusse her.

Jeg tviler også på at at du har bommet på splines, da tror jeg ikke du hadde klart å skru det helt sammen.

Splines er såpass lange at treghet ved å skru sammen skulle kommet på et tidligere stadige om du hadde bommet.

Jeg har skrudd mye gjennom mine 63 år, så litt erfaring har jeg. Men for all del dette er mine betraktninger i et forsøk på å hjelpe deg.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For all del.. jeg forsøker også og komme med konstruktive råd

for å hjelpe til..'

 

det ser ut til å være en demperplate som passer til både 2040 og 2000

serien. stemmer dette? da er alt greit.

 

selv om splines er lange er det ikke sikkert hele lengden er i inngrep.

dette er fort gjort og måle, før man setter det sammen vel og merke..

 

der er ikke noe lager i bunn på denne plata som akseltappen skal

entre inni? dette har jeg også opplevd har vært forskjell på fra bil, selv

om det var fra samme modell..

 

Lykke til..

Link to post
Share on other sites

dude: iflg bilder så er ikke splines tappen ned-dreid og rundi enden, så derfor tviler jeg på at det er et lager i bunn her.

Som jeg skrev så er nok ikke splines ikke i inngrep i hele lengden, det har du rett i.

Men...har han bommet på splines så vil demperplata bli trykket bakover og vil da sikkert treffe noe å kile seg.

Men igjen...han skriver han har tørnet motor i hele prosessen i sammenskruingen, derfor må han ha hatt maks uflaks for at spilnes ikke har gått i spor...

Link to post
Share on other sites

Delenummeret er riktig, så man må vel anta at det er riktig del.

 

Jeg kan ikke helt se for meg at du hadde fått det sammen dersom ikke akselen på drevet traff riktig, det er enten eller her, har du truffet så har du truffet, og da er splines'ene riktig, det skal vel en del kraft til å trykke demperplaten innover.

 

Det høres merkelig ut at du ikke får dette til å gå rundt, motoren er nok litt hard å dra rundt, men med brekkjern på reimhjulet skulle den helt klart være mulig å dra rundt, og noe må vel stå fast et eller annet sted, men det er vanskelig å si hva ?

Ettersom det kun er i svinghjulshuset det er gjort arbeid, så er det nærliggende å tro at det er noe der, men kan ikke helt komme på akkurat hva det skulle være ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle vurderinger her er verdifulle for meg på det nåværende stadium .....

 

Kan nevne at det føltes egentlig helt OK da jeg omsider kom så langt i monteringen at jeg kunne sette på de boltene som hører til dekselet på svinghjulskåpen. Ikke spes. tungt altså de siste 4-5 mm.

 

Virker egentlig som jeg må ha ut demperplaten bare for å få sjekket at den er riktig.....

Link to post
Share on other sites

 

Det høres merkelig ut at du ikke får dette til å gå rundt, motoren er nok litt hard å dra rundt, men med brekkjern på reimhjulet skulle den helt klart være mulig å dra rundt, og noe må vel stå fast et eller annet sted, men det er vanskelig å si hva

 

Ja Adeneo, hadde vært lettere om jeg kunne dekomprimere motoren som på MD5-en i prosjektbåten.

Link to post
Share on other sites

Mer høytt tenking.... Er det mulig å montere demperplaten feil vei ? At spline ikke passer inn fra "baksiden" og du har presset den inn og låser svinghjulet ?

Hei igjen Geir!

 

Det var nok ikke fysisk mulig å snu demperplaten, hadde ikke fått plass til all gummien inni sammen med svinghjulsmutrene;-). Men: Alle muligheter og alle teorier er interessant her, og må utforskes!!!!

Link to post
Share on other sites

Mange innspill å gruble over her idag/kveld, håper du får sove og ikke skrur i natt ;-)Litt tilbake på det jeg skrev i stad, sviver den greit rundt etter at du har løsnet noen tørn på boltene på svinghjulskåpa. Prøv da å starte,funker det så avskriv alle mulige feil om lite strøm og kontaktfeil. Da sitter du igjen med to mulige feil....feil demperplate eller splines ikke har fruffet.

Link to post
Share on other sites

Kan det vaere startmotoren som har sviktet paa en slik maate at den har blitt staaende i inngrep og saaledes laaser svinghjulet ?

Verdt å eliminere en starter som har låst demperplata først? Litt rart at det skjer akkurat nå men ting har en tendens til å rotte seg sammen.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger er det noen styringshylser som sentrert startmotor på plass.disse er fort gjort å miste under demontering.Om en eller to slike mangler,vil startmotor kunne vri seg litt,og således kile hele motoren.det er små sylindriske hyiser,ca 13-15mm i diam.,og gjerne 15-25mm lange. Bør vise på skisse om og hvor disse skal være.

Link to post
Share on other sites

Det høres merkelig ut at du ikke får dette til å gå rundt, motoren er nok litt hard å dra rundt, men med brekkjern på reimhjulet skulle den helt klart være mulig å dra rundt, og noe må vel stå fast et eller annet sted, men det er vanskelig å si hva

 

Ja Adeneo, hadde vært lettere om jeg kunne dekomprimere motoren som på MD5-en i prosjektbåten.

 

Til "diesel-guruene" her: Finnes det ikke dekompresjonsventil, eller annen måte å redusere motorkompresjon på? Hadde jo vært veldig til hjelp både i feilsøkings- og monteringsarbeidet?

Link to post
Share on other sites

Kompresjonen alene er neppe så har ar du ikke får rikket motoren. Du kan hvis det gpr greit rent praktisk ta av toppdekslet å få hjelp til å presse ned en ventil på hver sylinder for å "dekomprimere" men motoren må kun tørnes manuelt.

 

Ville absolutt tatt ut starteren og sjekket dens tilstand. Da kan du sikkert komme til tennen på svinghjulet med et eller annet slik at du kan bevege det tann for tann om ikke alt sitter helt fast.

 

Siste utvei er en haglepatron i innsuget ;)

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tror at hvis noe står i klem slik at starteren ikke klarer å rotere motoren vil du kunne se dette på annet lys ombord når du har nøkkelen i startposisjon.

Da vil startern bruke mye strøm. Se på et lys eller lampett når du vrir på nøkkelen.

Bingo!

Lysene blafret og spenningen sank som en stein til 10,4.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...