Kappa Startet 21.Juli.2014 Del på Facebook Startet 21.Juli.2014 Vi har lagt merke til at mange seiler med fenderne ute i år. Tror ikke det var så vanlig før. Det virker som om det hovedsakelig gjelder motorbåter. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Jeg vil anta at de som seiler/ kjører med fenderne ute er båtfolk med lav eller ingen båterfaring. Trur ikke jeg bommer så mye. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Gunga Din Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
glalaks Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Ser det er mest snekker som gjør det. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
GeirT Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Og en bråte taubåter.... ;) Sitér dette innlegget Geir Link to post
John_Kr Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) Ser det er mest snekker som gjør det. Enig, det er sikkert på grunn av at når de kjører ut av havna med full fart og etter 2 timer så tror de fortsatt at de er i havna. Redigert 21.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bøljan Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Intet vakkert syn Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) Spørsmålet er vel hvorfor enkelte er veldig plaget av at andre kjører med fendrene ute, og automatisk mener de som ikke tar opp fendrene er dårligere båtfolk. Det hender jeg kjører med fendrene ute dersom jeg ikke skal langt, men bare flytte en båt noen hundre meter osv, eller bare skal ut å teste noe, eller rett og slett ikke gidder å ta de opp, men på egen båt så kjører jeg ikke flere mil i plan med fendrene ute, da hadde de vel sannsynligvis ikke vært der når jeg kom frem. Redigert 21.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Alt folk bryr seg med.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Plager ikke meg igrunn.. Glemmer de selv iblant. Men da kommer de flygende når jeg går i plan.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
klk Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Alle fenderne jeg har om bord, har jeg funnet rekende på fjorden. Ok for meg at noen seiler med fenderne ute Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 (redigert) Det veldig ofte motorbåter synes jeg, har tilgode å se like mange seilbåter... Igår så jeg 3 store motorbåter en bavaria 35 og 2x38 fairline igjennom middagsbukta i god fart over 5 knop med alle fenderene + kulefender ute... på rekke og rad.. lo litt da ;) Redigert 21.Juli.2014 av Panax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Jeg så Kongeskipet her om dagen, med en fender ute.......... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Popeye70 Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Vi vipper fenderne inn over rekka, men hvis det er litt sjø eller tøff seiling så hender det at en eller flere faller ut og henger ned. Avhengig av situasjonen hender det jeg tar de opp, andre ganger lar jeg de henge. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kappa Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Det handler litt om finesse og allmenndannelse. Ikke alle er så nøye på det. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Det blir litt fenderflagring når båten går over 10 knop. Jeg heiser inn mine så snart jeg er ute av havna. Langt innløp / utløp, men etter opptil fem minutter med fendre ute. Styrmann får roret når kapteinen skal være dekksgutt og fendre skal inn. Det blir betydelige slamrekrefter på fendre som flagrer langs båten når hastigheten økes, eksempelvis 15 knop eller mer. Det blir som Glalaks nevner (# 10), fendre flyr alle veier. "Fendre rekende på fjorden" er vel ikke akkurat sjømannskap. Best at alt er ship-shape så slipper en bryderi i etterkant. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Bertramsen Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 I mine øyne er det mer udannet å legge seg opp i sånt, enn å kjøre med fendere ute. Ikke alle har båt som statussymbol, noen har det faktisk for å hygge seg også. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 I mine øyne er det mer udannet å legge seg opp i sånt, enn å kjøre med fendere ute. Ikke alle har båt som statussymbol, noen har det faktisk for å hygge seg også. God sagt Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Så at det visstnok er de (oss) med lite erfaring som oftest kjører med fendere hengende ute. Og det stemmer nok fra tid til annen at jeg glemmer å ta dem inn, jeg er for det meste alene i båten og tenker noen ganger mer på andre ting. -Og det tror jeg at jeg kommer til å fortsette med Det er nemlig ingen forskjell overhode på hvordan båten min går om de er ute eller inne i de hastighetene jeg kan oppnå. Og på samme måte som jeg ikke sitter i hagen og mumler om hvor ofte naboen klipper gresset eller skifter gardinene sine eller andre ting som ikke på noen som helst måte kan ha noen praktisk betydning for meg, skal jeg heller ikke la meg plage av om noen kjører med fendere ute Om noen plages av at jeg av og til glemmer mine får de bare leve med det, hvor tungt og vanskelig det enn måtte være å se noen gjøre noe annerledes enn en selv gjør det... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Trodde det var motorbåtfolkets privilegium. "Kjørte" masse med fendre ute sist sommer da vi hadde snekke. Ut fra hva en ser på fjorden betyr vel stil lite for de fleste, heldigvis. Nå med seilbåt er det en selvfølge å seile uten. Vil jo se veeeldig rart ut å seile med fendere slepende i vannet... Men om man "kjører" seilbåten for motor har det jo ingen praktisk betydning utover stil. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Tror ikke det er så mange som bryr seg. For eget vedkommende tar jeg inn fendre for å skåne de for slag og flagring. De kan få adskillig juling av sjøsprut i 25 knops (45 km/t) fart. Hva andre gjør med sine fendre er ikke min sak . Ville i hvert fall ikke hatt en fender slengende etter en bil i den hastigheta, for å si det på den måten. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
TasleT Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Alle fenderne jeg har om bord, har jeg funnet rekende på fjorden. Ok for meg at noen seiler med fenderne ute Den var god! Kjekk måte å skaffe seg andres fendre på (sanke, sanke)... Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
-morten- Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Jeg så Kongeskipet her om dagen, med en fender ute.......... Da får vel en av dekksmannskapene tilsnakk! for i Marinen tolereres ikke kjøring med fenderne ute :-) synes heller ikke det ser noe særlig ut å ha fendere plaske i sjøen når man kjører! ser uryddyg ut! Selv velger jeg å henge opp og ha orden i tauverk ombord og Fenderene tas altid opp under kjøring! hva andre velger å gjøre får være opp til hver enkelt, men særlig stilig og elegant er det jo ikke! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Goodtimes Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 John _ kr No vet ikke jeg hvilken båt erfaring du har, men hvis det er med den lille båten på 16-20 fot. Så bør du ikke skryte så mye. Er ikke rare fendre du trenger til den. Men når fendrene er 4 ganger større så er det ikke altid man gidder og stue de vekk hvis det bare er snakk om en liten tur. Få deg et liv og slutt og legg deg så mye opp i hva andre gjør med båtene sine. Min båt er en bruksting som jeg gjør med som jeg vil. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 Pleier alltid være påpasselig med å ta opp fendrene, av overnevnte grunner. Men forrige uke var det så lite vind at jeg ikke kom på at de hang og dinglet før etter nærmere en time. Dette ble grundig dokumentert av mannskapet (dagens teknologi er ikke bare til glede nei) og skal visstnok brukes til tyn og uthengning av meg ved en senere anledning Var i alle fall kjapp med å få dem opp da det ble oppdaget. Hva andre gjør henger jeg meg ikke opp i, men synes selv det er greiest når fendrene tas opp underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.