Jump to content

Seiler med fenderne ute


Kappa

Recommended Posts

Dersom motorbåtfolk er sløvere enn seilbåtfolk til å ta opp fendere, kan det jo være en praktisk årsak - i fem knop og med autopilot er det så mye mer behagelig å spasere rundt på dollbord og plukke opp fendere enn dersom man holder en høy hastighet og må konsentrere seg om selve kjøringen.

 

Har man en pen, gammeldags taufender, og den stort sett ikke kommer i kontakt med vannflata, så kan den vel godt henge ute :-)

 

Ekte båtfolk tar opp fenderene så snart de har forlatt havna, heter det seg. Jeg prøver å etterleve det - men dersom jeg vet jeg får bruk for dem snart, lar jeg dem være - det hender også at jeg glemmer av det - både fordi jeg er kronisk glemsk og fordi båtlivet med tre barn ombord blir veldig mye avbrytelser, avbrytelser, avbrytelser og mas. Det havner stadig ting som presser seg inn over "ta inn fenderene" på prioriteringslista. Her om dagen hadde vi helt glemt av det, da det fra en passerende seilbåt ble signalisert og vinket ... da var vi snare med å få dem inn :-)

 

Det er selvfølgelig en del gode grunner til å ta opp fenderene - det er enklere å miste dem dersom de støtt og stadig kommer i kontakt med vannflata, det er et slitasjemoment, og det kan føre til signifikant ekstra vannmotstand. Det andre er det rent estetiske. Hvite fendere på en hvit plastbåt er kanskje ikke så ille, men på min båt fulgte det med både hvite og blå fendere av litt ulike dimensjoner - på mahognyoverflata ser det slett ikke ut. Vi kom til Stavern her om dagen, fendret godt - men det var helt fullt i havna så vi la oss for anker utenfor i stedet. Å ta inn fenderene tenkte vi ikke på engang, og det var jo egentlig ingen særlige grunner til å ta inn fenderene. Jolla ble satt ut, på returen var det temmelig opplagt - fenderene måtte inn med en gang!

Link to post
Share on other sites

For noen handler det vel om å ta seg tid til å gjøre ting skikkelig. Hvor mye hast har man?

Man klargjør "skipet" til seilas før man setter avgårde med gode prosedyrer ombord? Eller suser og duser man avgårde i feriemodus uten å tenke så mye på hva man gjør? Vel valget er jo fritt og jeg har vel selv vært i begge moduser.

Før oppstart kan man velge å lukke ventiler, rydde bort ting som kan velte fra bord osv, tune inn VHF, ta på vest og planlegge hvordan man skal gå fra kai.

Etter man har lagt fra kai, tar man evt. inn fendere og tauverk og evt. annet som må sikres før man setter avgårde.

Har man med unger som maser og maser så kan jo slikt være ekstra viktig å ta seg tid til slikt når forholdene er som best fremfor å styre frem på dekk når man ser at bølgene blir så store at det blir et problem at fendere løsner osv?

Samme når man kommer til havn. Man kan velge å forberede seg skikkelig ved å sjekke strøm/vind/grunnforhold eller haste i havn.

Ellers er det sikkert noen som har spart 10 min poleringstid på å bruke 2 min på å ta inn fendere.

Sikkert noen andre enn meg som har tenkt at det ikke er vits å sjekke om det er noe som kan velte i kabinen og (for å spare tid) når det er flatt hav... så kommer man "plutselig" i DEN hekkbølgen.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal man ut på seilas, er det et poeng å få ryddet unna unødig tauverk og utstyr. Til seilasen har jeg 14(17 ved spinakerseilas) tauender å passe på om en i tilleg skal ha ha opphengstau med 6 fendre, trosser og spring, da blir kaoset totalt! Men går jeg en kort tur innaskjærs som "motorbåt " da kan vi ta det litt slappere, men fenderne skal inn på dekk!:ar!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

For noen handler det vel om å ta seg tid til å gjøre ting skikkelig. Hvor mye hast har man?

Man klargjør "skipet" til seilas før man setter avgårde med gode prosedyrer ombord? Eller suser og duser man avgårde i feriemodus uten å tenke så mye på hva man gjør? Vel valget er jo fritt og jeg har vel selv vært i begge moduser.

Før oppstart kan man velge å lukke ventiler, rydde bort ting som kan velte fra bord osv, tune inn VHF, ta på vest og planlegge hvordan man skal gå fra kai.

Etter man har lagt fra kai, tar man evt. inn fendere og tauverk og evt. annet som må sikres før man setter avgårde.

Har man med unger som maser og maser så kan jo slikt være ekstra viktig å ta seg tid til slikt når forholdene er som best fremfor å styre frem på dekk når man ser at bølgene blir så store at det blir et problem at fendere løsner osv?

Samme når man kommer til havn. Man kan velge å forberede seg skikkelig ved å sjekke strøm/vind/grunnforhold eller haste i havn.

Ellers er det sikkert noen som har spart 10 min poleringstid på å bruke 2 min på å ta inn fendere.

Sikkert noen andre enn meg som har tenkt at det ikke er vits å sjekke om det er noe som kan velte i kabinen og (for å spare tid) når det er flatt hav... så kommer man "plutselig" i DEN hekkbølgen.

Hva er nå dette for noe da?? Alt dette har da vel ingenting å gjøre med om et par fendere av og til blir hengende en stund, eller? -Eller er man virkelig så fordomsfull og unyansert at man automatisk antar at en fender på utsiden betyr at alt er galt?

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del synes det er helt greit at enkelte seiler med fendrene ute ?

 

bilde

He he, "før i tiden" pleide vi å si at de som kjørte m fendere ute hadde horer om bord (alltid klar til å få noen på siden)

 

Ellers er jeg helt enig med HR312mk1 det hører med til forberedelsene, og å gjøre sjøklart. Ungene er like glad for å ta inn fendere/kveile tau som å hjelpe til hjemme. Om jeg bryr meg om andre kjører m fendere ute? Ikke en døyt! Om jeg selv går m fenderne ute? aldri! (ok skal jeg bare forhale for å bunkre så hender det at jeg lar dem henge) Min erfaring er at man svært ofte allikevel må justere fenderne / henge dem på motsatt side når man skal legge til fordi kaia er ulik det man kom fra, da er det faktisk mindre! "styr" å henge ut fenderne riktig med en gang.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Kommer ann på hvor jeg er og hvor jeg skal.

En kort forhaling la de henge. Forhaling = Forflytting innen samme havnområde.

Små turer på ett par timer, vipper jeg dem opp på dekk.

Lenger enn det plasserer jeg dem i holderene.

Går jeg fra en beskyttet molo og rett ut i mye sjø, lar jeg de fremme på dekk henge. Risikerer ikke livet for ett par fendere. Resulterte i at jeg gikk fra Hou til Læsø med to fendere ute i fjor. Håper ingen fikk en dårlig dag grunnet det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

-kanskje det er et hemmelig signal mellom de som seiler med fenderene ute? -et slags kodespråk?

 

En hvit fender ute, kokain til salgs.

En skutten brun fender, hasjisj.

En rød fender, kona har mensen, vær snill med oss for hun biter denne uken.

Alle fendere ute, i alle farger, betyr full fest.

Link to post
Share on other sites

Kjører ofte med fenderene hengende ute. Skal jeg aldri opp i plan, men bare "dorge" avgårde, så utgjør det null forskjell om fenderene hentes inn eller ikke. Sparer meg bare for bryderiet med å henge dem ut igjen når jeg kommer til havn.

 

Tid er penger, må dere forstå! :smash:

Og penger vil jeg ha mer av...

Link to post
Share on other sites

Hva er nå dette for noe da?? Alt dette har da vel ingenting å gjøre med om et par fendere av og til blir hengende en stund, eller? -Eller er man virkelig så fordomsfull og unyansert at man automatisk antar at en fender på utsiden betyr at alt er galt?

Nei alt er selvfølgelig ikke galt om man lar fendere henge ute. hvem som er sneversynt vet jeg ikke, men jeg startet med å skrive at for Noen handler det vel om å ta seg tid.. og prioriterer man å haste avgårde med fendere ute så har jeg erfart at det forholdsvis ofte er en sammenheng mht. at man samtidig lar være å sikre tauverk og knuselige ting m.m. like godt som optimalt.

Link to post
Share on other sites

Å seile med fendere ute er helt utenkelig. Sørger også for at alt av tauverk er sikret/på plass og ikke slepes etter båten eller henger over rekka. Sørger også for at fenderne er forholdsvis rene og skylles i ferskvann. Så ikke akkurat lekkert ut her i går da en 52 fots tilsynelatende splitter ny trawler av fransk herkomst surret rundt med en masse fendere som i utgangspunktet nok var hvite, men tilnærmet sorte av bruk og lurer på hva slags slipeeffekt disse vil ha på gelcoaten.

Hvor ble det av uttrykket ship shape?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjører ofte med fenderene hengende ute. Skal jeg aldri opp i plan, men bare "dorge" avgårde, så utgjør det null forskjell om fenderene hentes inn eller ikke. Sparer meg bare for bryderiet med å henge dem ut igjen når jeg kommer til havn.

 

Tid er penger, må dere forstå! :smash:

Og penger vil jeg ha mer av...

Link to post
Share on other sites

Her om dagen hadde vi helt glemt av det, da det fra en passerende seilbåt ble signalisert og vinket ... da var vi snare med å få dem inn :-)

 

 

Så lenge de ikke går så langt som å sjekke om oppvaska står eller kaller deg opp på VHF`n er det vel greit.

 

Men det må da vel være slitsomt å passa på alle andre på sjøen...

 

:giggle:

Link to post
Share on other sites

Hender jeg kjører med badetrappa ute. Går helt greit i plan fordet. Fenderne pleier jeg å huske, uten at det gjør meg til sjømann eller noe i nærheten. Men en ting skal jeg slutte med, og det er å ha ting i sigarettenner-uttaket på dashbordet med lang ledning. Holdt på å gå riktig ille her om dagen da den dro med seg gassen i havn da jeg skulle dra inn fenderne

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Er man så doven at en ikke kan ta i fendrene vil en aldri få penger heller...her er logikken permanet innbygget og innlysende.

Jeg burde vel føle meg truffet... Men nei.

Jeg er nok neppe noens definisjon på "doven", uansett hvem i verden man spør :wink:

Og du, når man skriver "aldri få penger", da behøver man bare ett eneste eksempel på det motsatte, så blir påstanden din motbevist :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk, og min mening! Ship Shape. Fendre ute bare når du skal ligge til land, eller har behov for fendring! Spyl båten ren for sjøvann så snart du har anledning til det, så vil både du og båten få leve lenge! Stålkontroll på tauverk er det must! Sjekk alle instrumenter jevnlig ved motorbruk. Sjekk motorrom grundig før og etter hver tur!

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...