Jump to content

Seiler med fenderne ute


Kappa

Recommended Posts

Min båt tåler å brukes, så jeg har brukt strømper i mange år. Men jeg skyller også av båt (og fendre) hver gang jeg fortøyer i båsen, og noen ganger i gjestehavn. Men i ferien med lite regn er det opplagt salt og skitt i fenderstrømpene. Jeg løfter dog opp/av strømpene om de ligger inntil stein, betong eller andre ting som fyller dem med skitt.

 

Men en ordentlig killer er jo fenderstep. Skoene - som båtene på utiden sjelden tar av seg- sørger jo alltid for sand mellom fenderstep og båt, og tråkk på den fører med seg riper. Bruker den derfor i ytterst få tilfeller.

 

Registrerer at den del båter, særlig med blått skrog, henger opp trekk langs skutesiden på innsiden av fenderne. Slik sett holdes skitten på utsiden av trekket. Litt styr å henge dette opp og ned antar jeg, men at selve skroget ser penere ut igjennom sesongen tviler jeg ikke på.

Link to post

Hei

 

Velger å sitere noe av Reidar Kjelsrud Generalsekretær i KNBF sitt innlegg i Båtmagasinet nr 8/juli.

 

" en forsikringsagent i USA gjorde en undersøkelse basert på en løs teori om at vist man lar fenderne henge ute under seilasen, så har man også ett avslappet forhold til orden, vedlikehold,

Sikkerhet, planlegging osv.

En undersøkelse ble laget og krysskjørt med ulykkesstatistikk. Resultatet var nedslående; folk som svarte at det ikke spiller noen rolle med fendere hengende ute under seilas, var mer en dobbelt så mange ganger innblandet i uhell og havarier , en de som sa kategorisk nei til fendere ute underveis! Med andre ord: seiler du med fenderne ute, viser du at du ikke tar sikkerheten alvorlig og er til fare for deg selv og andre.

Vel, det er kanskje å konkludere litt tøft, men det er noket snev av sannhet i seg!

 

Moralen blir: få inn fenderne og få ryddet opp i tauverket så fort som mulig etter avgang.

Det er godt sjømannskap!"

 

Jeg syntes dette var noen fornuftige ord fra Reidar Kjelsrud.

 

larss

Link to post

" en forsikringsagent i USA gjorde en undersøkelse basert på en løs teori om at vist man lar fenderne henge ute under seilasen, så har man også ett avslappet forhold til orden, vedlikehold,

Sikkerhet, planlegging osv.

En undersøkelse ble laget og krysskjørt med ulykkesstatistikk. Resultatet var nedslående; folk som svarte at det ikke spiller noen rolle med fendere hengende ute under seilas, var mer en dobbelt så mange ganger innblandet i uhell og havarier , en de som sa kategorisk nei til fendere ute underveis! Med andre ord: seiler du med fenderne ute, viser du at du ikke tar sikkerheten alvorlig og er til fare for deg selv og andre.

Vel, det er kanskje å konkludere litt tøft, men det er noket snev av sannhet i seg!

 

Jeg har prøvd å google dette, jeg kan ikke finne denne undersøkelsen. Er du sikker på at du ikke bare sprer en myte? Jeg vil gjerne se denne undersøkelsen slik at jeg kan forstå den bedre.

 

Og selvfølgelig er de som kjører med fendrene ute oftere utsatt for uhell. Grunnen til det er at majoriteten av små og mellomstore arbeidsbåter har fenderne ute under fart. Og de fleste av disse er vel både bedre utdannet og har mere erfaring enn de som er på havet for å henge opp fendere.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post

Jupp larss, jeg vet det.

 

Saken er at jeg reagerte når jeg leste dette i Båtmagasinet og tenkte noe slikt som; "Å herregud, nå er vi i gang. Denne myten kommer til å spres.".

 

 

Redigering:

Jeg synes jeg ble litt, vet ikke hva jeg skal kalle det, krass kanskje. Så jeg legger med en smiley for å prøve å være litt hyggeligere.

 

:smiley: <- Nevnte smiley.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post

Velger å sitere noe av Reidar Kjelsrud Generalsekretær i KNBF sitt innlegg i Båtmagasinet nr 8/juli.

 

" en forsikringsagent i USA gjorde en undersøkelse basert på en løs teori om at vist man lar fenderne henge ute under seilasen, så har man også ett avslappet forhold til orden, vedlikehold,

Sikkerhet, planlegging osv.

En undersøkelse ble laget og krysskjørt med ulykkesstatistikk. Resultatet var nedslående; folk som svarte at det ikke spiller noen rolle med fendere hengende ute under seilas, var mer en dobbelt så mange ganger innblandet i uhell og havarier , en de som sa kategorisk nei til fendere ute underveis! Med andre ord: seiler du med fenderne ute, viser du at du ikke tar sikkerheten alvorlig og er til fare for deg selv og andre.

 

Moralen blir: få inn fenderne og få ryddet opp i tauverket så fort som mulig etter avgang.

Det er godt sjømannskap!"

Selv om det kanskje er et snev av sannhet i dette, så kan man ikke uten videre reversere årsak- og virkningsforhold; dersom man lar fenderene henge ute fordi man har et avslappet forhold til orden, og dersom det er korrelasjon mellom å ha et avslappet forhold til orden og også et avslappet forhold til vedlikehold, sikkerhet og planlegging, så betyr det ikke at man blir mer bevisst på vedlikehold, sikkerhet og planlegging dersom man tar inn fenderene!

 

Ikke helt relatert, men litt i samme gate: https://xkcd.com/925/

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 4 uker senere...

Noterer meg at BÅT MAGASINET i septemberutgaven har vært uheldige å kalle dette ekteparet som har logget 40.000 nautiske for båtfolk når denne tråden helt klart alt har definert dem som folk i båt med lite anstrengt forhold til sikkerhet, rydighet vedlikehold etc. for ikke å snakke om mangel på kotyme. Satser på at BÅT MAGASINET kommer med en offentlig beklagelse i neste nummer, og heretter hentaler ekteparet som folk i båt...

bilde

Link to post

Noterer meg at BÅT MAGASINET i septemberutgaven har vært uheldige å kalle dette ekteparet som har logget 40.000 nautiske for båtfolk når denne tråden helt klart alt har definert dem som folk i båt med lite anstrengt forhold til sikkerhet, rydighet vedlikehold etc. for ikke å snakke om mangel på kotyme. Satser på at BÅT MAGASINET kommer med en offentlig beklagelse i neste nummer, og heretter hentaler ekteparet som folk i båt...

 

 

Ser ut som de har fenderne på dekk (de blå). Den hvite bakerst er et fenderstep. Resten er knytt opp akter. Ser ut som de har sakene på stell :-)

Bruk vest!

Link to post

Og hvis disse strømpene skylles i ferskvann en gang i blant så vil de ikke fungere like godt som slipepapir, hvilket er en fordel!

 

Der har vi en fordel her på vestlandet. Vår herre har bestemt at landsdelen skal vaskes ofte, helst hver dag. Så ferskvannsspylingen skjer helt automatisk;-))

 

Hva er best, gitt at fendere omtrent aldri vaskes? Fenderstrømper som vaskes et par-tre ganger i året, eller ingen fenderstrømper? Hvor ofte bør strømpene evt vaskes?

 

Jeg har ikke vasket fenderne etter at jeg begynte med strømper for 6-7 år siden. Og ikke trekkene heller. Men skrogsiden ser likevel helt OK ut. Må snart skifte strømper da, de begynner å bli hullete...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

 

Ser ut som de har fenderne på dekk (de blå). Den hvite bakerst er et fenderstep. Resten er knytt opp akter. Ser ut som de har sakene på stell :-)

Fenderene bak henger ute, om de er knytt opp eller henger i løse lufta... :giggle:

 

Men jeg hadde tidligere selv en slik fenderstep, og den fungerte i så måte like godt som fender som den gjorde som trinn. Betyr det at dersom jeg bytter ut alle fenderene mine med fenderstep, så går jeg klar kotymens sterke mening i dette spørsmålet, og går tilbake til å ha alt på stell igjen? :wink:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post

Ja, ashfirelate er nok bare "talatrengt" som vi sa hjemme i i Stavanger. Herlig artikkel. De har nok tilbakelagt over 4 ganger så mange Nm som oss i Trudelutt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hva skal jeg gøre nå da?

Fenderene skal inn, kulenfendrene kan ikke I følge stylepolitien henge festet akterut, men skal bort, inn, vekk. Eneste tigjenglige plassen vil være I dobbelsenga akter.

 

Men når skal man få mulighet for å ta fendrene inn?

I en annen tråd forsto jeg det slik at det var galt å forlate førerposisjon med autopiloten på.

Det riktige var å sette båten I fri!

 

Ligger IKKE å driver på utsiden av en molo med sidesjø og går frem på dekk for å ta inn fendere.

Umulig å få gjort det inne I en trang havn, når en er alene.

 

Konklusjon:

Ikke lett å gjøre alle til lags. Fortsetter nok som før. Med kulefendre hengende akterut og ta inn fender fra dekk på autopilot ut fra havn.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Ja, men da var det jo klargjort. Slik ironi i en tråd som nærmer seg 200 innlegg hadde jeg ikke helt oversikten over. Håper redaktøren i Båtmagasinet har fulgt godt med og har forstått det bedre enn jeg. :giggle:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...