Jump to content

Sjekte knust av seilebåt i Arendal


edo

Recommended Posts

Dette er trist, hadde en noe lignende opplevelse med Sea Rayen for 9-10 år siden da røk gear vaieren på den ene motoren, dette var på fly bridge, har vel aldri vært så rask ned og ikke styreposisjon inne.. men det gikk bra.. var heldigvis en god del meter til brygga

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest Avmønstret#

Den drøftinga kan vel da båtfører ta med sitt forsikringsselskap. Er vel ikke noe problem å blåse hvis man ikke har drukket?

Om en krise oppstår så vil det være lettere å takle om man er edru. 0,8 eller 0, ettellerannet er ikke særlig relevant. Om man velger å føre en båt i rus, ja det er relevant ifht aktsomhet.

Link to post

"I relativt stor fart sèg den inn mot brygga", iflg. Agderposten. Trenden med å gå til kai "med relativt stor fart", er tydeligvis populær, men en uting og etter min mening dårlig sjømannskap. Mange skippere stoler på at de kan gi full kraft akterover de siste meterne før bryggen. Som regel går det bra, men av og til går det som i dette eksemplet. Hva er det som haster slik med å komme til kai at man må nærme seg kaien "i relativt stor fart"? Hvis det er for å imponere, er det nytteløst. Den eneste som blir imponert av en slik manøver, er båtføreren selv.

Link to post
Guest Avmønstret#

Sitter du med informasjon om at han hadde drukket som ikke sto i avisa?

Er det noe som helst som tyder på det?

 

Jeg svarte på hva som kan redde den stakkars eieren av sjekta økonomisk mtp forsikring.

 

Edit: I min kaskoforsikring står det at jeg ikke kan føre båten når jeg er ruset. Ikke noe om 0,8, 0,5 eller noe slikt, kun "ruset".

 

Om jeg stod igjen på brygga med knust båt kan du være brennsikker på at full edrulighet og rusfrihet måtte dokumenteres, skulle bare mangle. Om jeg knuste noens båt ville jeg blåst hos politiet uten å blunke, skulle også bare mangle.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Har selv opplevd mekanisk sviktt der gir låste seg i revers. Brukte ikke mange sekunder på å stoppe motor og huke av giret. Her har vel kapteinen handlet klandreverdig: mekansik svikt på gamle båter er påregnelig - følgelig holdes farten svært lav. Og er farten lav og motoren skrus av umiddelbart går det enten svært sakte - eller, hvis man er så langt fra kai at det ikke går svært sakte, er det plass til å svinge 180 grader og returnere. Men beskrivelsen i avisa kan jo være meget feil - dette kan jo ha gått meget sakte, men med såpass mye kilo i bevegelse ville skadene uansett blitt store i meget sakte fart?

Link to post

Nå kjenner jeg begge båteiere. Seilbåten har 2 motorer, den ene mister giret, når han da setter begge motorer i bakk skyver den ene fremover. Propeller har mye mer skyvekraft fremover enn bakover, når båten ikke responderer som normalt, gir han enda mer kraft som resulterer i mer fart fremover. .. Tror jeg hadde gjort samme feilen selv i kampens hete!

.

Link to post

"I relativt stor fart sèg den inn mot brygga", iflg. Agderposten. Trenden med å gå til kai "med relativt stor fart", er tydeligvis populær, men en uting og etter min mening dårlig sjømannskap. Mange skippere stoler på at de kan gi full kraft akterover de siste meterne før bryggen. Som regel går det bra, men av og til går det som i dette eksemplet. Hva er det som haster slik med å komme til kai at man må nærme seg kaien "i relativt stor fart"?

Vel, en trebåt på 30 tonn fra før krigen har ikke baugpropell... 1 knops fart ville knust sjekta...

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Link to post

Nå kjenner jeg begge båteiere. Seilbåten har 2 motorer, den ene mister giret, når han da setter begge motorer i bakk skyver den ene fremover. Propeller har mye mer skyvekraft fremover enn bakover, når båten ikke responderer som normalt, gir han enda mer kraft som resulterer i mer fart fremover. .. Tror jeg hadde gjort samme feilen selv i kampens hete!

Enig! Kjedelig for kapteinen -det er utrolig lett i ettertid å si hva som skulle vært gjort, men i kampens hete...

 

Hvordan gikk det med de to eierne da? Hvordan ender saken?

Bruk vest!

Link to post

Opplevde selv at gearwiener røk da jeg kom inn i hjemmehavna. Heldigvis klarte jeg på håret å svinge ut, og ankret på opp på utsiden. Rodde i land med jolla å fikk en kjenning ombord som fungerte som maskinist slik at vi kom helskinnet inn i båsen. Lærepenge...aldri bruk unødvendig stor fart ved manøvrering, skift ut 10-15 års gamle gearwire.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...