Jump to content

Sjekte knust av seilebåt i Arendal


edo

Recommended Posts

. Her har vel kapteinen handlet klandreverdig: mekansik svikt på gamle båter er påregnelig - følgelig holdes farten svært lav. Og er farten lav og motoren skrus av umiddelbart går det enten svært sakte - eller, hvis man er så langt fra kai at det ikke går svært sakte, er det plass til å svinge 180 grader og returnere. Men beskrivelsen i avisa kan jo være meget feil - dette kan jo ha gått meget sakte, men med såpass mye kilo i bevegelse ville skadene uansett blitt store i meget sakte fart?

Har du noengang vært ute i en båt som veier over 10 tonn uten baug og hekkthruster? Når gearet svikter er det bare å sikte på steinbrygge eller solid lekter. eller billigste båt. Vet om flere lignende ulykker, med veldig erfarne skippere. Det er massive krefter, bare å løpe for å unngå personskader.

Link to post
Share on other sites

Pacura: svaret er i og for seg ja på spørsmålet. Min båt har baugpropell, men den var kun et hjelpemiddel etter at motorene var stoppet i et forrykende tempo, jeg hadde stupt ned i motorromet og dratt ut giret i fri med håndkraft, og flydd opp igjen for å få oversikt. Dette skjedde i et havneområdet (gjestehavn i sommerferien), så trangt var det. Men jeg holdt svært sakte fart, så skadeomfanget hadde nok vært begrenset.

 

Jeg har sett meg frustrert mange ganger når båter kommer i havn med stor fart eller bruker masse motorkraft i havnebassenget når folk bader rundt. Ryker noe da er man jo dømt til å bli morder ved å lage propellmat av badende. Vannstrømingene fra motorkraften er ikke så lett å svømme i. Og ryke skal jo noe - det er kun et spørsmål om tid.

 

Men jeg er enig med deg- når man har tatt sine forhåndsregler, kjører i sakte fart, har stoppet motoren og det ikke er noe som helst annet å gjøre må man sikte der det skaper minst skade på folk og materiell.

 

Blåser det slik at man må ha styrefart som er farlig får man ankre opp ute og vente. Har selv unngått fortøyninger i vind en rekke ganger som sannsynligvis hadde gått helt greit. Men har man opplevd girsvikt (2 ganger på to forskjellige båter, begge i havnebasseng med finmaøvrering) og opplevd svikt i baugpropell på ugunstig tidspunkt er det i alle fall slik for meg at enkelte ting unngår går jeg av hensyn til hva som kan skje innenfor det påregnelige når man kjører gammel båt.

 

Men for all del: første girsvikten min skjedde med seilbåt og endte i brygga så det hørtes, men farten var heldigvis lav, så det ble ikke skader å snakke om (tre-bjelke tok i mot).

Link to post
Share on other sites

Har du noengang vært ute i en båt som veier over 10 tonn uten baug og hekkthruster? ... Vet om flere lignende ulykker, med veldig erfarne skippere. Det er massive krefter, bare å løpe for å unngå personskader.

Svaret er ja. Dreamer har ingen sidepropellere (men to motorer), og den veier over 14 tonn. Vi har besøkt svært mange gjestehavner mellom Stavanger og Lofoten uten problemer. Bevegelsesenergi er avhengig av masse og hastighet. Det er en kjensgjerning at enkelte båter nærmer seg kaien med unødvendig stor fart. Dette gjelder også enkelte fartøy i offentlig personbefordring. Da blir det nødvendigvis store skader om uhellet er ute.

Link to post
Share on other sites

....når båten ikke responderer som normalt, gir han enda mer kraft som resulterer i mer fart fremover. .. Tror jeg hadde gjort samme feilen selv i kampens hete!

 

Jeg har selv hatt tanker om hva som kan skje om gir wiren ryker, men akkurat det du nevner her hadde jeg overhodet ikke tenkt på. Håper jeg bare husker på det om det noen gang skulle skje med vår båt.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Helt enig i at mange har alt for høy fart i havnemanøvre, det jeg reagerte på var kommentaren om at skipperen var uansvarlig. Klassiske trebåter av den størrelsen krever mye kunnskap, og er oftest ett eksempel på godt sjømannskap. Å snu den båten 180 grader inne i en havn uten motorkraft vil jeg si er umulig. Kommer det kritikk fra folk med erfaring fra denne typen båter er det noe helt annet.

Link to post
Share on other sites

Ser mange er kritiske til seilbåt-skipperen her. Husk at her er det lang kjøl, fast propell, liten motor og ingen baugpropell. Jeg er ofte skipper på en 20 tonn skute av ærverdig 1905-årgang og kan bekrefte at slike båter trenger fart og plass for å manøvrere. Og som oftest kombinert med flittig bruk av revers som er med på å gi litt torque-krefter som får båten til å vende raskere eller for å få båten til å bevege seg sidelengs når man legger seg til long-side. Normal prosedyre for å legge til long-side er å komme inn mot bryggen i en vinkel på 25-30 grader. Babord side inn mot bryggen, alltid. Rett før "det smeller" legger jeg inn full revers og de 20-tonnene bremses sakte mens hekken drar seg elegant inn mot brygga. Når man får trent på dette kan man få båten til å bevege seg sidelengs inn mot brygga, til skipperens store begeistring! For i det hele tatt å få dette til må man ha litt fart forover for å opprettholde manøvreringshastighet. Med en hastighet på 1 knop vil jeg tippe den aktuelle båten bruker flere minutter på å sving 360 grader dersom han ikke hjelper til med vekselvis forover/revers på motoren. Når gear-wire eller motor svikter,- ja da går det dessverre rett frem.

Det er kjempetrist det som har skjedd men man får være sjeleglad for at ingen ble skadet i sammentreffet.

Link to post
Share on other sites

Med to motorer og den virkende i full bakk hadde den vel ikke seget så sakte så lenge?

Spørsmålet er jo om han prøvde bakke begge motorene samtidig, er det da en mulighet for at den ene da ga like mye gass framover, siden girkassen feilet å gå i bakk? Vet ikke hvordan opplegget er i den 62-foteren der, men hvis turtallet blir justert av samme spaken som også brukes til å gire med vil jo full gass i bakk øke turtallet selv om girkassen ikke følger med, eller tar jeg helt feil her? Etter min erfaring vil en propell som går riktig vei være langt mer effektiv og "vinne" over en propell som bakker.
Link to post
Share on other sites

(noen skriver over at RS Kragerø har to motorer - og det har den sikkert..)

RS Kragerø har to motorer.

Av gode grunner.

Eieren, forøvrig far til Ari Behn, ville ikke ødelegge båtens glimrende seilegenskaper ved å lage et hull mellom stevn og ror som ville lage en masse turbulens, så han satte inn en motor på hver side med aksling og foldepropell.

Link to post
Share on other sites

"I relativt stor fart sèg den inn mot brygga", iflg. Agderposten. Trenden med å gå til kai "med relativt stor fart", er tydeligvis populær, men en uting og etter min mening dårlig sjømannskap.

Mulig, mulig, men ...

 

Uten å ha sett videoen, og på generelt grunnlag (det meste er dog allerede nevnt) ...

  • Dersom det er litt ugunstige vindforhold må man faktisk ha litt fart på båten for å kunne ha kontroll på den (med mindre båten er utrustet med både baugpropell og hekkpropell)
  • Når vekta på en båt er såpass stor, så er skadepotensialet stort selv om farta holdes lav
  • Mange båter er utstyrt med girspake og gassspake på samme håndtak; det er en naturlig refleks å gi "mer gass bakover" når man ikke oppnår forventet effekt med bakking - resultatet er dessverre stikk det motsatte av det man ønsker (som det er sagt over var det her en variant av dette - én girspake for to motorer)
Ødelagt girwire er en gjenganger. Det ble nevnt over at man burde kjøre en liten stresstest av girwire før man kommer inn i havna - jeg har så langt aldri husket på å gjøre dét, men det har allerede vært på huskelista mi en stund - http://www.baatwiki.no/wiki/Huskeliste_fort%C3%B8yning - jeg burde ta utskrift, laminere den og henge den på et sentralt sted i båten :-)
Link to post
Share on other sites

Fristet til å si at det var dårlig sjømansskap. Noen som har sett piloter gå rundt flyet og gjøre inspeksjoner før take off?

 

Vel, la oss tenke oss at det var 2 barn i sjekta, de holdt på med sine PhonePad mens foreldrene var rett bort på brygga for å kjøpe is... en av barna eller begge dør - hvem har ansvaret da.....?

 

Seilbåtens håntering ville vært den samme.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

http://svanhild.no/

Jeg er innimellom vikar skipper på denne. Den har også 2 motorer og i litt vind må det fart til for å ha styrefart. Kanskje burde kapteinen ha skjønt noe var galt når han ikke fikk responsen han forventet, men kanskje tenkte han vind,strøm tok tak..

Denne hendelsen virker for meg å være et hendelig uhell, synd han ikke klarte å svinge unna.

Link to post
Share on other sites

Det nevnes over at styrepils kan forkludre det hele, og henvises til en promillegrense på 0,8. For båter over 15 meter (50 fot) er promillegrensen 0,2. Verdt å vite om man har så stor båt.

 

Jeg har levd etter en slik grense i noen år, Det viser seg at enkelte alkoholfrie øl sorter er ganske gode, så det er faktisk ikke noe tap om man venter med den ekte varen til man er fortøyd (for storm).

 

 

Jeg har ingen erfaring med manøvrering av en så stor langkjølt båt, men har forståelse for at den kan være vanskelig å snu om farten er lav. Tyngden på båten gjør at det ligger masse energi lagret i skroget selv ved liten fart. Faktisk mye mer enn det går an å tro uten å ha opplevd det. Selv her jeg en 16 meter lang båt (23 tonn). Kjølen er 2,6 meter lang i bunnen, og 3,6 meter lang på toppen, og omtrent 2 - 2,5 meter fra bakkant kjøl til forkant ror, som er omtrent 2 kvadratmeter. Det svinger bra, selv i lav hastighet. Siget i båten er enormt, og om jeg går 3 knop, går det flere meter med full fart akterover på motoren (80HK/2,8 liter) før båten stopper. Om båten ligger stille, og jeg gir full fart forover, er det ingen som er i nærheten av å miste balansen, ei heller merke at jeg har gitt full gass. Det samme om jeg gir full fart akterover fra 7 knop fremover. En vanvittig treghet på grunn av tyngden.

 

Selv setter jeg i fri ca 100 meter fra kaia, og lar siget ta båten ned fra 4 knop (laveste hastighet). Da har jeg (stille vær) ca 1 knop når jeg er fremme ved plassen, og kan la en bakking i ca 1300 RPM over litt tid (8 - 10 sek) på motoren stoppe båten, og dra hekken inntil slik at jeg ligger greit longside.

Jeg tror vel de fleste med stor seilbåt gjør det slik, og sånn hadde sikker skipperen på 62 foteren også tenkt det, inntil noe gikk galt.

 

Jeg syns urimelig synd på begge parter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...