edo Startet 16.August.2014 Del på Facebook Startet 16.August.2014 (redigert) Trist... http://www.agderposten.no/nyheter/her-knuser-seilbaten-sjekta-1.1314031 Redigert 16.August.2014 av edo (see edit history) Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
arkmarin Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Trist lesing. Jeg håper at eieren av sjekta har kaskoforsikring, da han ellers får et stort tap. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Kjedelig. ... .. "hvorfor kommer du inn her vist det ikkje virker..." surt å ha en skjellende horde med bedrevitere på brygga når uhellet er ute. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Synd men ting skjer og det er kun kasko som teller i slike tilfeller. Bedrøvelig reaksjon på han bedreviteren på kaia, så ut som om at han hadde større grad av panikk enn noen av de berørte partene. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Trist når slikt skjer ja. Akkurat som om han hadde gått inn i ei trang havn hvis han visste han ikke kunne bakke opp? Men skjønner jo forsåvidt at det ble noe ampert der og da, er fort gjort å slenge ut noen lite gjennomtenkte kommentarer. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Dette er trist, hadde en noe lignende opplevelse med Sea Rayen for 9-10 år siden da røk gear vaieren på den ene motoren, dette var på fly bridge, har vel aldri vært så rask ned og ikke styreposisjon inne.. men det gikk bra.. var heldigvis en god del meter til brygga Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Torsen67 Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Skal ikke dette gå på seilebåtens forsikring? Hvilke forsikring sjekta har bør vel ikke bety noe? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Jo, det gjør det. Finnes ikke ansvarsforsikring på sjøen. Alt står og faller med egen forsikring. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Chiefengineer Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Skal ikke dette gå på seilebåtens forsikring? Hvilke forsikring sjekta har bør vel ikke bety noe? Iht. sjøloven er dette et hendelig uhell og hvert av fartøyene skal da bære sin skade selv. Sjøforsikring fungerer ikke på samme måte som for bil mht. subjektivt/objektivt ansvar. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Trist, men en må altså ta høyde for at slikt kan skje. Er det ennå folk her inne som ikke har fått med seg hvordan dette med forsikring virker på sjøen ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Trist lesing. Jeg håper at eieren av sjekta har kaskoforsikring, da han ellers får et stort tap.Eller at fører av seilbåten har hatt seg en styrepils. Hadde krevd at han blåste hos politiet om jeg eide sjekta. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Hvorfor i himmelens navn skulle man be han blåse ? Akkurat som 0,15 i promille på en grense på 0,80 skulle kunne gjøre han skyldig i at det oppstår en lei mekanisk feil på båten på feil tidspunkt Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Den drøftinga kan vel da båtfører ta med sitt forsikringsselskap. Er vel ikke noe problem å blåse hvis man ikke har drukket? Om en krise oppstår så vil det være lettere å takle om man er edru. 0,8 eller 0, ettellerannet er ikke særlig relevant. Om man velger å føre en båt i rus, ja det er relevant ifht aktsomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Sitter du med informasjon om at han hadde drukket som ikke sto i avisa? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 "I relativt stor fart sèg den inn mot brygga", iflg. Agderposten. Trenden med å gå til kai "med relativt stor fart", er tydeligvis populær, men en uting og etter min mening dårlig sjømannskap. Mange skippere stoler på at de kan gi full kraft akterover de siste meterne før bryggen. Som regel går det bra, men av og til går det som i dette eksemplet. Hva er det som haster slik med å komme til kai at man må nærme seg kaien "i relativt stor fart"? Hvis det er for å imponere, er det nytteløst. Den eneste som blir imponert av en slik manøver, er båtføreren selv. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 (redigert) Sitter du med informasjon om at han hadde drukket som ikke sto i avisa?Er det noe som helst som tyder på det? Jeg svarte på hva som kan redde den stakkars eieren av sjekta økonomisk mtp forsikring. Edit: I min kaskoforsikring står det at jeg ikke kan føre båten når jeg er ruset. Ikke noe om 0,8, 0,5 eller noe slikt, kun "ruset". Om jeg stod igjen på brygga med knust båt kan du være brennsikker på at full edrulighet og rusfrihet måtte dokumenteres, skulle bare mangle. Om jeg knuste noens båt ville jeg blåst hos politiet uten å blunke, skulle også bare mangle. Redigert 16.August.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Trist og kjedelig her. Eg pleier å ta bakke test ca 30 -40 meter fra kaien, for å sjekke om alt er ok før eg manøver inn i kaien, det er bare min måte å gjøre det på. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
kointa Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 (redigert) med 8 tonn betong tar jeg meg veeeeldig god tid inn mot alle brygger,i det minste for bryggas del og har funnet ut en grei mået å sige inn uten å være avhengig av å gi full pinne i revers, ellers var brølapen i blå T-skjorte utrolig irriterende, for selvsagt hadde skipperen bakket unna om han kunne Redigert 16.August.2014 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Har selv opplevd mekanisk sviktt der gir låste seg i revers. Brukte ikke mange sekunder på å stoppe motor og huke av giret. Her har vel kapteinen handlet klandreverdig: mekansik svikt på gamle båter er påregnelig - følgelig holdes farten svært lav. Og er farten lav og motoren skrus av umiddelbart går det enten svært sakte - eller, hvis man er så langt fra kai at det ikke går svært sakte, er det plass til å svinge 180 grader og returnere. Men beskrivelsen i avisa kan jo være meget feil - dette kan jo ha gått meget sakte, men med såpass mye kilo i bevegelse ville skadene uansett blitt store i meget sakte fart? Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Går selv meget rolig mot kai men endel båter trenger vel mer styrefart og er det iltt vind etc så er det mer forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Nå kjenner jeg begge båteiere. Seilbåten har 2 motorer, den ene mister giret, når han da setter begge motorer i bakk skyver den ene fremover. Propeller har mye mer skyvekraft fremover enn bakover, når båten ikke responderer som normalt, gir han enda mer kraft som resulterer i mer fart fremover. .. Tror jeg hadde gjort samme feilen selv i kampens hete! Sitér dette innlegget . Link to post
moosewine Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 (redigert) "I relativt stor fart sèg den inn mot brygga", iflg. Agderposten. Trenden med å gå til kai "med relativt stor fart", er tydeligvis populær, men en uting og etter min mening dårlig sjømannskap. Mange skippere stoler på at de kan gi full kraft akterover de siste meterne før bryggen. Som regel går det bra, men av og til går det som i dette eksemplet. Hva er det som haster slik med å komme til kai at man må nærme seg kaien "i relativt stor fart"? Vel, en trebåt på 30 tonn fra før krigen har ikke baugpropell... 1 knops fart ville knust sjekta... Redigert 16.August.2014 av moosewine (see edit history) Sitér dette innlegget . Link to post
Jonas78 Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Nå kjenner jeg begge båteiere. Seilbåten har 2 motorer, den ene mister giret, når han da setter begge motorer i bakk skyver den ene fremover. Propeller har mye mer skyvekraft fremover enn bakover, når båten ikke responderer som normalt, gir han enda mer kraft som resulterer i mer fart fremover. .. Tror jeg hadde gjort samme feilen selv i kampens hete! Enig! Kjedelig for kapteinen -det er utrolig lett i ettertid å si hva som skulle vært gjort, men i kampens hete... Hvordan gikk det med de to eierne da? Hvordan ender saken? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
avmønstret5 Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Opplevde selv at gearwiener røk da jeg kom inn i hjemmehavna. Heldigvis klarte jeg på håret å svinge ut, og ankret på opp på utsiden. Rodde i land med jolla å fikk en kjenning ombord som fungerte som maskinist slik at vi kom helskinnet inn i båsen. Lærepenge...aldri bruk unødvendig stor fart ved manøvrering, skift ut 10-15 års gamle gearwire. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 At denne seilbåten i 12m klassen skulle ha to motorer virker meget usannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.