Jump to content

2 solcellepanel, serie-, eller parallellkoble disse ?


Worry II

Recommended Posts

Den videoen, og hvorfor skulle den være et sannhetsbevis, var for lang til at jeg gadd å se den. Slikt må kunne sies med noen få ord. Tenker en på forminskningen innen elektronikk, burde en vanlig bil vært mindre enn en sukkerbit!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok noen som tjener penger underveis her, ja: http://www.ebay.com/itm/MPPT-10A-12-24V-Solar-Charge-Controller-Regulator-Power-Boost-Remote-meter-/230946738667?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35c57f91eb

 

bilde

 

Jeg prøver denne. Kommer i posten mellom 2.-24. sept.

Vi skjønner at det ikke er en "True MPPT" men modifiserte kretser. Mange som leverer disse nå, så jeg tar sjansen !

Kommer også med tilbakemeldig på om den fungerer bra.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Worry - såvidt jeg kan se er vel dette den samme EP Solar tracer regulatoren som Popeye70 kjøpte storebroren til? Mange med gode erfaringer på denne modellen ser det ut som, bortsett fra etpar DOA på amazon.. tror du skal bli godt fornøyd :)

De kom med en eTracer modell som ble lansert i år med flere 'bells & whistles', men disse er ikke så lett å finne i bukta enda.

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte også den omtalte storebroren. Pris 131,50 USD + 10 USD fordi Verdens Navle er en "remote destination", pluss NOK 428 i MVA og behandling av MVA-styret. Har ikke fått montert den.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det er nok noen som tjener penger underveis her, ja: http://www.ebay.com/itm/MPPT-10A-12-24V-Solar-Charge-Controller-Regulator-Power-Boost-Remote-meter-/230946738667?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35c57f91eb

 

bilde

 

Jeg prøver denne. Kommer i posten mellom 2.-24. sept.

Vi skjønner at det ikke er en "True MPPT" men modifiserte kretser. Mange som leverer disse nå, så jeg tar sjansen !

Kommer også med tilbakemeldig på om den fungerer bra.

 

Hvis du finner denne hos Sure Electronics ("sureelectronics" på Ebay (http://www.ebay.com/usr/sureelectronics), nettside http://www.sure-electronics.com tror jeg) så anbefaler jeg dem. De var veldig serviceminded og jeg hadde veldig god kommunikasjon med disse før, under og etter handelen.

 

Edit: Og så fulgte jeg linken din og så at det var nettopp hos dem du hadde funnet den. ;-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ja, takk for tipset, anyway Popeye :thumbsup: ! Jeg så det ble reservert 590,- nok på PayPalen min for denne pakka. Jeg gambler denne summen på at dette er brukbare ting !

Tips: Be de sette lav tollverdi på pakka så du kommer under 200,-. De spurte meg uoppfordret, men hvis de glemmer det er det bare å spørre.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Idag fikk jeg hentet pakka på posten. Ser greit ut. Er litt tyngde i regulatoren. Var 8 skruer for å få av dekselet. Hele bakstykket er kjøleribbe.

bilde

bilde

bilde

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Tips: Be de sette lav tollverdi på pakka så du kommer under 200,-. De spurte meg uoppfordret, men hvis de glemmer det er det bare å spørre.

 

Det er første gang jeg får mail fra et China-firma etter en eBay-ordre, med spørsmål om jeg ønsker at de skal gjøre dette ! Jeg svarte ja takk, og fikk hyggelig hilsen tilbake !

Suvveren service !

Link to post
Share on other sites

 

Finn Arne kan du legge ut link til leverandør?

 

Fra Sparelys

 

Klikker du på lenken over, komemr du så vidt jeg vet rett inn..

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om man kunne gjort dette på generatoren også ? Gir man full styrke på feltet i generatoren vil spenningen blir mye høyere enn 12V-14V, mye mer, men strømmen forblir omtrent den samme. Da kunne man brukt en slik regulator og fått mer strøm enn hva generatoren egentlig gir.

 

Bør kanskje kjøpe en vannkjølt generator hvis man skulle gått denne veien.

 

Skule noen ganger ønske jeg bodde på landet og hadde verksted og kunne lekt med dette.....

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det finnes utmerkede eksterne regulatorer for generatoren/dynamoen også som feks. gode gamle Ladac og Sterling sin PDAR.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1. Absolut parallellkoppling, eftersom ena panelen då fortsätter fungera om en av dem skuggas.

 

2. Var uppmärksam på att många switchande regulatorer/MPPT (i synnerhet från Kina) helt saknar avstörningskomponenter, och kan störa något grymt på f. eks VHF-radion. Och de stör inte bara dig, utan båtgrannarna på bryggan också. Även om det står stämplat "CE" på regulatorn..... :sad:

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Min Victron MPPT regulator forstyrrer ikke VHF eller noe annet i det hele tatt. Hadde den gjort det, hadde jeg gått rett til den NORSKE leverandøren og levert den tilbake. Kinaprodukter er ikke aktuelt for denne type elektronik, jeg hverken snakker eller skriver kinesisk! :lol: Når det gjelder skygge på et av panelene, har jeg panelene montert flatt på fordekket av motorbåt slik at det er sjelden et av dem ligger i skygge og det andre i solen. Jeg har de i serie, og utnytter effekten med den doble spenningen ved svakt lys.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det finnes utmerkede eksterne regulatorer for generatoren/dynamoen også som feks. gode gamle Ladac og Sterling sin PDAR.

Selvsagt gjør det det, men disse regulerer rotorfeltet slik at spenningen holder seg der den skal være. Nokså enkle greier som har vært slik tiden man gikk over fra dynamoer en gang på 60 tallet.

Gav man full strøm på feltet ville spenningen bli høyere og strømmen omtrent lik, ergo høyere effekt fra generatoren. Så må den moderne elektronikken overføre til 14.4 V og tilsvarende høyere amp.

 

Grunnen til at dette nok ikke er dagligdags er vel at det sliter veldig på generatoren som jo blir varm og konvertering av 100A på denne måten ikke er helt enkel og billig. Dessuten er det nokså enkelt å kjøpe en generator

på både 100 og 200 Amp eller mer ved 12V. Vekselstrøm er enkelt, det er likestrøm som er vanskelig.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Koblet opp regulatoren sent på lørdag kveld, mens panelene fortsatt var koblet i parallell. Var lite lading med 9 volt inn på regulatoren. Søndag morgen ble panelene koblet i serie, i tillegg til at de ble "sluppet ned" i forkant av targabøylen, så det blir mere effekt ut av dem nå i høst/vinter/vår. Regner med at båten blir liggende med baugen mot syd. Det er forresten irriterende stille inne på Fosenkaia, så vindgenerator kunne vi spart oss for. Men fordelen er at båten ligger godt beskyttet.

Displayet var ikke veldig imponerende, var uheldig og kom borti selve displayet, og da så du print-kortet i bakkant i lang tid. Men var greit med informasjon på det. Rakk dessverre ikke se så mye mere på ting før vi reiste, men vi får se etter hvert.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om man kunne gjort dette på generatoren også ? Gir man full styrke på feltet i generatoren vil spenningen blir mye høyere enn 12V-14V, mye mer, men strømmen forblir omtrent den samme. Da kunne man brukt en slik regulator og fått mer strøm enn hva generatoren egentlig gir.

 

Bør kanskje kjøpe en vannkjølt generator hvis man skulle gått denne veien.

 

Skule noen ganger ønske jeg bodde på landet og hadde verksted og kunne lekt med dette.....

 

 

Selvsagt gjør det det, men disse regulerer rotorfeltet slik at spenningen holder seg der den skal være. Nokså enkle greier som har vært slik tiden man gikk over fra dynamoer en gang på 60 tallet.

Gav man full strøm på feltet ville spenningen bli høyere og strømmen omtrent lik, ergo høyere effekt fra generatoren. Så må den moderne elektronikken overføre til 14.4 V og tilsvarende høyere amp.

 

Grunnen til at dette nok ikke er dagligdags er vel at det sliter veldig på generatoren som jo blir varm og konvertering av 100A på denne måten ikke er helt enkel og billig. Dessuten er det nokså enkelt å kjøpe en generator

på både 100 og 200 Amp eller mer ved 12V. Vekselstrøm er enkelt, det er likestrøm som er vanskelig.

 

Interessant resonoment. Er det noen regulatorer på markedet som jobber på den måten?

Hold oss oppdatert hvis du finner på noen sprell med dette, med det bør vel være i en egen tråd...

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette er nok ikke så enkelt.

Først må du sikre at du har god nok viftereim og reimhjul til å drive dette

Så er det begrensning I selve metallet I stator og rotor. Dette vil bli varmt

Så må en sjekke om diodebrua tåler den spenningen du vil ta ut.

Så har du tap I omformeren mellom generator og batteri.

 

Er rimelig sikker på at det er enklere på de fleste motorene og montere en større eller en ekstra dynamo.

Link to post
Share on other sites

Bygge om til 24v anlegg eller sette på en 220v dynamo og bare bruke landstrømslader'n istedet for å prøve ¨overstyre en som er lagd for å levere <15-16v kanskje?:)

Kan jo leke litt med en std. 24v dynamo -> mppt -> 12v system om man har fritidsproblemer, men hvor effektivt og stabilt dette blir er jeg usikker på..

Link to post
Share on other sites

Bygge om til 24v anlegg

Løser det problemet olews peker på?

 

 

Kan jo leke litt med en std. 24v dynamo -> mppt -> 12v system om man har fritidsproblemer, men

Hvis noen har moro av å forske litt på slikt hjemme i garasjen synes jeg det er bedre å komme med litt muntre tilrop isteden for nedsettende kommentarer om hvor idiotisk det er å bruke tid på forskjellige ting. Men det er nå min mening da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du må bare ha en kraftig nok MPPT til å takle strømmen som blir generert. 24 volt, 55 amp dynamo skulle bli 12 volt 110 amp. Da ville jeg hatt en regulator som taklet 150 amp for å være sikker, selv om det sannsynligvis ikke blir generert så mye.

 

Men fordelen med å seriekoble flere paneler inn mot en MPPT, er at MPPT kan monteres nærme batteriet, og så blir det kortere strekk med de kraftige kablene.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Nå har MPPT kontrolleren fått virke i en drøy uke, og det var på tide å gjøre litt tester.

Konklusjonen er at etter at vi byttet til MPPT-kontroller, så har ladingen fra solcelle blitt mye bedre. Litt "feil" i erfaringsdatabasen er det, siden vi også flyttet panelene fra å ligge flatt oppå targabøylen, til å ligge skrått i forkant. Dessverre utgjør nok det den største forskjellen. Men siden vi har 2 paneler koblet i serie, kan det være interessant å se hva som skjer ved skygge på det ene panelet.

Dessverre ble ikke ladestrømmen, som jo er det som er mest interessant, notert, men spenningen inn på regulatoren er jo også interessant.

Uten noen form for tildekking, ble det målt 31volt inn, med det ene tildekket, ble det målt 19.3 volt. I dag er det overskyet i Trondheim, men vi skal forsøke å få målt ladestrøm fra 2 mot ladestrøm fra 1 panel. helst da med spenning inn på regulator.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...