Jump to content

2 solcellepanel, serie-, eller parallellkoble disse ?


Worry II

Recommended Posts

Hvor store paneler har du? Hvor langt er dette strekket?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde du bodd ved ekvator, rettet panelene rett mot solen midt på dagen uten skyer, kunne det da gå max 5,7A inn til regulatoren. Da ville du ved 4mm2 få et spenningstap på 0,17V. Med dårligere solforhold som her hjemme, holder 4mm2 fint.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og den kabelen består av både en svart og en rød kabl sammen. Min favorittkabel.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er kommet en ny versjon av denne:

http://www.aliexpress.com/item-img/10A-12V-24V-New-Tracer-1215BN-10-amps-Programmable-MPPT-Solar-Charge-Controller-with-MT50-LCD/1959405949.html.

Kan kobles mot pc til monitoring og endre parametre.

Hele huset er av aluminium.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Jeg endte opp med 554,- + 343,- i toll og mva.

Ser jo litt mer forseggjort den utgaven du linker til, helt klart, Chris284 !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

FWIW, jeg bestilte samme regulator + display, fra Sparelys (en 10A-regulator til den lille gamle gule båten min og en 20A-regulator til den store båten). 10A-regulatoren ble installert idag. Så langt er jeg strålende fornøyd - men siden jeg ikke har gjort noen seriøse målinger på Biltemaregulatoren aner jeg ikke om jeg faktisk får mer lading eller ikke. (jeg er noe skeptisk til en tung regulator med store kjøleribber - behov for kjøleribber betyr at det er et stort effekttap i regulatoren).

 

Jeg undrer meg litt over forbruksutgangen - da jeg skulle sjekke maks forbruk i papirinstruksjonene som fulgte med fant jeg ikke noe. Jeg synes det er litt underlig at man kan "programmere" denne til å gi forbruk i X antall timer etter solnedgang og X antall timer før solnedgang. Hva om man har forbrukere som man ønsker at skal få strøm bare når sola skinner på panelet? Ellers - ihht spesifikasjonene vil ikke utgangen kutte før spenningen er nede i 10.7V. Det er ganske så lavt IMO, det burde vært mulig å sette denne grenseverdien høyere. Jeg endte opp med å koble en kjøleboks til forbruksutgangen og konfigurere den til å gå en time etter solnedgang og to timer før solnedgang, i et håp om at det skal ha en viss avfuktende effekt (mer om det i en annen tråd).

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke tid til det, men jeg ønsker å eksperimentere litt (evt vite, dersom noen vet dette):

 

1) vil MPPT-regulatoren fortsatt gi ladespenning/ladestrøm dersom det er så mørkt at spenningen på panelet er lavere enn batterispenningen?

 

2) tilbake til tema, parallellkobling vs seriekobling. Så vidt jeg har skjønt er konklusjonen (ihht empiriske undersøkelser) at man seriekobler dersom man er sikker på at begge panelene vender omtrent i samme retning og at det ikke blir mye skygge på ett av panelene, og parallellkobler dersom panelene vender i to forskjellige retninger. Dette ønsker jeg å verifisere selv ;-)

Link to post
Share on other sites

Hm, jeg har ikke bruksanvisningen rett forran meg nå, men såvidt jeg husker det var det "timer 1" og "timer 2" som var instillingene. Instillingene for "timer 1" var "av/på", "på fra solnedgang til soloppgang", "test" og X timer etter solnedgang.

 

"timer 2" kunne kun brukes dersom "timer 1" var innstilt på "X timer etter solnedgang", og kunne bare stilles inn på "X timer _før_ solopppgang".

 

Nå kan det jo hende at noe er gått galt under oversetting, jeg har bare den norske versjonen forran meg. Jeg synes "X timer _før_ soloppgang" er litt snodig, det krever adskillig mer logikk enn "X timer _etter_ soloppgang".

 

Cut-off-spenninga på forbruksutgangen var ikke konfigurerbar ihht bruksanvisningen, den var spesifisert til 10.7V i papirene som fulgte med, og det synes jeg er for lavt. Dersom du kan velge cut-off-spenning har vi nok to forskjellige modeller :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik på hytta og der fungerer den ypperlig. Der er den satt til "manuell", slik at jeg skrur av og på utgangen med av/på-knappen.

 

Det er ingen funksjon for å skru på utgangen når det er sollys. Disse timer-tingene er vel ment for dem som har utelys/gatelys og slikt på om kvelden/natten. Det er to timere, den ene er "aktiv x timer fra solnedgang" og den andre er "aktiv x timer før soloppgang".

 

Hele manualen finnes forøvrig her: http://voile.org/panneaux_solaires/Tracer-2210RN.pdf

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spørre hva dere evt. bruker forbruksutgangen til ? Jeg har ikke forstått meningen med denne ?

Generelt sett, den er fin til ting man ønsker å ha koblet til strøm også når man er borte fra båten i lang tid. Utgangen gir jo en viss beskyttelse mot at batteriene blir tappet helt ned. Selv ønsker jeg å koble på en luftavfukter.

 

Med mulighet til å konfigurere den til å gi strøm etter solnedgang og før soloppgang, evt hele tiden sola er nede, så er det jo veldig tilrettelagt for belysning som man ønsker automatikk i. Dersom man har båten liggende på svai kan det jo være smart å koble ankerlanterne på en slik kurs.

Link to post
Share on other sites

Hvis utstyret i båten ikke trekker mer enn 20A (som er det 2210RN kan levere ut), så ville jeg vel ha koblet via forbruksutgangen uansett.

Da får du all informasjon om lading og forbruk i panelet som fulgte med regulatoren.

 

Regner med at du har et sikringspanel i båten? I så fall er det jo bare å flytte kabelen som går til batteriet over til utgangen på regulatoren.

 

Bruker du mer enn 20A blir det jo selvsagt et problem å koble slik.

Link to post
Share on other sites

Toalettpumpen i den store båten min har vel 25A-sikring om jeg husker rett. Totalforbruket i den gamle, lille båten kan nok også lett overstige 20A om både laptop, kjøleboks, varme, vannpumpe og ymse er i drift.

 

20A er lite i moderne båt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...