Jump to content

2 solcellepanel, serie-, eller parallellkoble disse ?


Worry II

Recommended Posts

For dere andre som også har en EP Solar-regulator (eller en annen regulator for den saks skyld): Har dere montert bryter (i tillegg til sikring) mellom batteri og regulator for å unngå at regulatoren trekker strøm når den ikke lader (f.eks. når panel ikke er i bruk)?

 

Scenario: Jeg kobler mitt semifleksible solcellepanel opp og ned ved behov når vi er i båten. Dermed får jeg (stort sett) en god vinkel mot sola, og bedre lading når panelet er i bruk. Ulempen er at regulatoren trekker bittelitt strøm når panelet ikke er i bruk, og slik den tidlige høsten har båten ligget ubrukt i 6 uker etter at sommerferien var ferdig. Ergo har regulatoren stått og trukket bittelitt strøm i 6 uker uten et panel som dytter Amps inn på batteriet.

 

Bør man egentlig ha en bryter som kutter strømmen til regulatoren? Det er uansett ikke snakk om store lasten på batteriet, og ulempen er seff at hvis man glemmer å skru den på blir det smått med lading når panelet er i bruk...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nei, det kunne ikke falle meg inn. Med 10mA (som jeg anser som "bittelitt") som er forbruket for min Victron-regulator, vil da batteriet kun tappes med 7,2Ah på 30 dager uten lading fra panelet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En bryter mellom solcellepaneler og batteri kan være kjekt i scenarioer som "solcellepanelregulatoren har tatt fyr", men det er omtrent eneste nytten jeg ser. En av de store fordelene med solceller er jo at man kan forlate båten med halvt utladede batterier og ha toppladede batterier neste gang båten tas i bruk. Men, klart, skal båten stå uten tilsyn i seks uker er det kanskje vel så greit å pakke ned solcellepaneler og koble fra regulator. Jo mindre som er koblet til strøm, jo mindre sannsynlighet for brann etc.

Link to post
Share on other sites

Men det skal vel være særdeles mørkt ute om en ikke greier å fylle på 25mA med strøm i timen fra solcellepanelet? .. Vil tro ett 100W panel skulle greie greie dette selv om det er relativt lite lys... Regner med at ingen fjerner solcelle panelet eller dekker det til uten at regulator slås av..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men det skal vel være særdeles mørkt ute om en ikke greier å fylle på 25mA med strøm i timen fra solcellepanelet? .. Vil tro ett 100W panel skulle greie greie dette selv om det er relativt lite lys... Regner med at ingen fjerner solcelle panelet eller dekker det til uten at regulator slås av..

 

Det er akkurat dette som er bakgrunnen for spørsmålet mitt. Panelet vårt kobles ned og ligger nede i båten når det ikke er i bruk - panelet er ikke montert fast noe sted. Dermed står regulatoren uten input store deler av tiden, og regulatoren forbruker strøm fra batteribanken i denne perioden. Det er stort sett kun på dagtid når vi ligger for svai at panelet er i bruk og dytter amps inn til batteriet.

 

Etter at båten hadde ligget 6 uker ubrukt nå var status på batteribanken helt OK (2x110Ah), så det er ikke mye som forbrukes av regulatoren. Det var mer det generelle prinsippet jeg var ute etter.

 

Jeg kunne nappe ut sikringen og på den måten kutte forbruket, men i så fall må det sjekkes hvordan regulatoren har lagret sin config. Er det flashminne er det OK, men er det batterivedlikehold minne og det er forbruksbatteriene som står for dette, så må regulatoren settes opp på nytt hvis den står uten strøm og mister config. Hvis den har sitt eget batteri burde det være OK uansett.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Kobler du bort solcellepanelet på grunn av fare for tyveri, kan jeg forstå problemstillingen. Ellers er jo en av de store gevinstene, om ikke den største ved slike paneler, at batteriene blir toppladet mellom hver tur med båten. Kobler en imidlertid alltid til landstrøm hjemme i havnen, er jo ikke dette et argument.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kobler du bort solcellepanelet på grunn av fare for tyveri, kan jeg forstå problemstillingen. Ellers er jo en av de store gevinstene, om ikke den største ved slike paneler, at batteriene blir toppladet mellom hver tur med båten

Intensjon med solcellepanel er vel at det skal lade også når man ikke bruker båten.. Skal det bare lade når man bruker båten er det viktig at panelet er stort nok slik at de kan ta hele forbruket.. Men lading av en akkumulatorbank når båten ikke er i bruk er jo det som er mest fornuftig.. slik jeg ser det vel og merke..

 

Ligger man på landstrøm når båten ikke er i bruk, så spiller ikke dette tapet 25mA noen som helt rolle, siden de fleste ladere nok har høyere ladestrøm enn dette .

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Regulatoren som ble nevnt i denne tråden er nå installert på gamlebåten min, "smørøyet". Sist jeg var ute var det veldig mye støy på den håndholdte VHF'en, squelch virket ikke, og samtlige kanaler var tilsynelatende affektert - jeg måtte skru den av til sist. Er det andre som har opplevd tilsvarende? Hm :-(

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er fra sparelys support:

 

Hei,

 

Dette er dessverre et kjent problem med MPPT regulatorer.

Så vidt jeg kjenner til er det bare Morningstar TS-MPPT-45, 45A og

TS-MPPT-60, 60A som har høyere klassifisering.

 

Det er bare i noen få installasjoner at man kan få radiostøy.

Problemet henger sammen med ledningsstrekket og hvordan disse kablene

er strukket. Det er imidlertid flere enkle tiltak man kan gjenomføre

for å hindre radiostøy:

- Sette ferriter på ledningene

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.browse&category_id=116&option=com_virtuemart&Itemid=39

(midt på siden)

- Jorde anlegget

- Plassere regulatoren i jordet metall skap

- Bruke skjermet kabel mellom regulator og panel, samt regulator og batteri

 

Om du ønsker det, står du selvsagt også fritt til å returnere

regulatoren og få pengene tilbake. Eller bytte i en Morningstar

regulator om du ønsker det.

 

Ha en fortsatt god dag.

 

Med vennlig hilsen

 

Petter

Sparelys.no

www.sparelys.no

Jeg skulle ville tro at minuspolen på batterisiden er koblet til motorblokka som igjen står i forbindelse med vann gjennom propellen - dette bør jeg vel verifisere. Hvis det stemmer ... mon tro om det vil nytte å koble minus fra panelet direkte mot minus på batteriet?

Link to post
Share on other sites

Som sagt, jeg brukte en bærbar VHF ... og dette var på den gamle, lille båten min, så avstanden blir kort uansett hvordan man vrir og vender på det. (Forøvrig bruker jeg den håndholdte radioen mye også på den nye båten - meget nyttig å ha radio på seg dersom man ender opp som MOB, nyttig å ha tilgang til radio uten å måtte gå til "radiostasjonen", nyttig å kunne skru av kanal-16-støyen fra "hele Skagerak" og fortsatt overholde lytteplikten "lokalt")

 

Kablene til selve panelet er lagt ganske provisorisk (har enda ikke blitt enig med meg selv om optimal plassering av panelet), og med for lange kabler som ligger i en kveil, så dette er sikkert en medvirkende årsak.

 

Nå har jeg jo laget hull og felt inn displayet, det er ganske irreversibelt, så det er nok mer aktuelt å prøve å få fjernet støyen heller enn å bytte regulator.

Link to post
Share on other sites

Vil denne regulatoren også forstyrre vanlige signaler fra TV og radio?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

mon tro om det vil nytte å koble minus fra panelet direkte mot minus på batteriet?

 

Før du gjør noe slikt, bør du sjekke med manualen. I manualen for den forrige MPPT-regulatoren min, en Naps Max-power, sto det med STORE bokstaver at minus inn fra panelene og minus ut til batteriene IKKE måtte kobles sammen.

 

 

Vil denne regulatoren også forstyrre vanlige signaler fra TV og radio?

 

All elektronikk kan stråle ut støy som kan plukkes opp via antennen på følsomt utstyr som radio, TV, VHF osv. Det er kun snakk om hvor mye arbeid (og penger) det er lagt i utviklingen av utstyret. Et typisk eksempel er billige Kina-varianter av LED-pærer, men mer kostbart utstyr som feks. en MPPT-regulator fra et anerkjent firma vil være "snillere".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...