Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Kjøpte nytt marinebatteri på Bilextra med batterikasse:

 

bilde

 

Batteriet er på 62 Amperetimer, i servicemanual til motor anbefales minst 40 Ah. Kjøpte et litt større batteri pga elektrisk teinehaler.

 

Kjøpte med batterikasse med lokk, der jeg limte kassen fast i tankrommet med Tec7. Skulle gjerne også hatt mulighet for å ha lokket på, men det ble det ikke plass til hvis jeg også skal ha bensintanken nedi...

 

Skinnene (kjøpt fra Maritim.no) som vises på sidevegg over batteriet er jeg ikke helt fornøyd med, er mer "sukkerbit" enn strømskinne. Må altså ha flere ledninger fra + / - på batteriet til hvert sitt "løp" i skinnen, for å få strømmen videre til der den skal. Men, men. Foreløpig er det snakk om strøm til ekkoloddet og lensepumpa, ledninger fra teinehaleren skal jeg koble rett på batteriet.

 

Hadde jo vært nydelig å ha elektriske såler i skoene også, fryser som regel alltid på føttene når det blir minusgrader. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det elektriske litt rotete ennå, skal rydde opp litt og lime fast ledninger eller bruke stripseputer og strips når fått ledninger fra motor og teinehaler på plass. Bør ha sikringer på ekkolodd, lensepumpe og teinehaler også. Lowrance anbefaler også en strømbryter til ekkoloddet, for å redusere tæring på kontakt når ikke er i bruk.

 

Kan sikkert få mekket til lokket til batterikassen også etter hvert, må nok bruke "sleggemetoden" :smash: med sag og kniv og kvitte meg med ørene på lokket så går det nok på :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Fisken eller agnet blir nesten speket. Når du har salt mellom fisken og når fisken slipper på fuktigheten så blir fiskebitene nesten liggende i salt lak i dunken.

 

Har hørt om dem som " vanner" ut fiskestykkene ( fjerne saltet) ett par dager før bruk for å få lukt i det, hvor mye dette har å si hvet jeg ikke.

 

Jeg salter nok mye og i år skal jeg prøve å få litt mer lukt i agnet før bruk.

 

Alltid gøy å eksperimentere litt, men noe fasitsvar på dette tror jeg ikke finnes :)

 

Fikk en fin koke torsk i ei teine i dag, så nå ligger far på sofaen og kviler etter akkurat litt for mye til middag.......

 

larss

Link to post
Share on other sites

Vi pleier legge saltet sild til vannes, DVs helst 4-6 dager i sjøen før går i hummerteina. Silda går da nesten i oppløsning, og sprer en "nydelig" (for hummeren) duft ut rundt teina. Stesønn min på 19 år har fisket hummer siden han var 4 år, og er ikke helt fornøyd hvis har glemt å legge til vannes lenge nok.

 

Har hørt at krabben ikke er begeistret for hardt saltet fisk, men vi merker vi får noe mer krabbe i de tilfeller der agnet ikke er vannet ut skikkelig. Hvis mye krabbe i teina regner vi sannsynligheten for hummerfangst som mindre.

 

Varierer litt mellom å ha agn på små plastbokser med mange hull i, og oppdelt sild rett i agnposen. Sløser mer med agnet når en har rett i agnposen, da mer blir spist opp av krabbe / hummer. I år har vi 3 blå plast-tønner klar med sild, så er vel bare å kjøre på i år.

Link to post
Share on other sites

Et tips til vedr. hummerfiskebåt:

 

bilde

 

For 3 år siden ble en Øien 530 kjøpt inn før hummerfisket av min stesønn. Når en fikk sildesøl på dørken, ble det rene skøytebanen om bord, med fare for å dette og slå seg helseløs. Jeg kjøpte da 2 store avlastningsmatter fra Tools som ble lagt bak og midt i båten. Anbefales! Nå ble det igjen trygt å ferdes om bord.

 

Var nylig hos en "alt-mulig-rart-grossist" og kjøpte matter til Askeladden`en fordi min far hadde vært der og handlet nye til hyttebåten, og tipset meg. De hadde både store og små matter, så valgte å kjøpe 7 små for lettere forming etter dørken i båten. Tenker å stripse disse sammen. Foreløpig er jeg litt i tvil om jeg heller burde kjøpt på Tools igjen, selv om 2 - 3 ganger prisen, pga var litt lange gummistubber under mattene. Når beveget meg rundt i båten har mattene en tendens til å "vandre" bakover, men båten ligger i litt oppoverbakke på land nå, så får se når snart får ut på sjøen. Evt snu mattene opp ned. Er uansett en nødvendighet etter mitt syn, hvis en ikke har såkalt sklisikker dørk i sin båt.

Link to post
Share on other sites

Kjøp 5 kg sekk med grovsalt / havsalt og dynk på! Nytter ikke med saltbøssa på kjøkkenbordet, for å si det sånn :lol:

 

Salt i bunn av dunken, ett lag med makrell, nytt lag med salt, så fisk, etc Trenger ikke centimeter tykke lag mellom hvert lag fisk, men saltet bør fylle ut rundt og dekke over fisken.

 

Og ha på et lokk, så ikke du får fluer / insekter oppi, det blir særdeles lite delikat.

Link to post
Share on other sites

Krabbebestanden er det i hvert fall ingen fare med :rolleyes: For å sitere fengselsbetjenten fra Flekkerøya som var med i NRK-serien "Folk" for noen år siden: "Det æ så mye krabbe der nede at det bare æ ståplasser igjen!"

 

Men regler følger vi i hummerfisket. Hummer fanget utenom 01.10. - 30.11., hummere under minstemålet og rognhummer går tilbake i sjøen! Har inntrykk av at de aller fleste som driver litt seriøst med hummerfisket som rekreasjon / sportsfiske gjør det samme. Men kjeltringer finnes jo i alle bransjer...

Link to post
Share on other sites

 

Men regler følger vi i hummerfisket. Hummer fanget utenom 01.10. - 30.11., hummere under minstemålet og rognhummer går tilbake i sjøen! Har inntrykk av at de aller fleste som driver litt seriøst med hummerfisket som rekreasjon / sportsfiske gjør det samme. Men kjeltringer finnes jo i alle bransjer...

Helt enig med deg der.

De hummerne jeg ikke får kan jeg like godt dra å kjøpe på fiskebrygga, er billigere det. Men er litt ok å delta på hummerfiske. Det er mye liv på sjøen den første uka.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Hadde jo definitivt vært billigere å kjøpe hummer, og ikke fisket sjøl. Men hvem tjener vel penger på å skyte elg, rådyr, ryper eller storfugl sjøl?

 

Men en hadde jo da ikke fått de fine naturopplevelsene, det sosiale før / under / etter fisket, forventningene, gleden av å føle at en lykkes når en får fangst, og det at en lærer stadig mer og mer. :smiley:

 

Regner med utenlandske fisketurister tror nordmenn har gått helt av skaftet, omtrent helt dødt den 30. september, for så å se hundrevis av dobber og titalls båter på sjøen dagen etter :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...