Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Her er det noen som har kommet godt i gang med forberedelsene. I følge artikkelen har de satt ut teinene allerede :confused:

 

"De har Thorbjørnskjær som utgangspunkt når teinene ble satt ut i morges."

 

http://www.f-b.no/nyheter/i-morgen-jakter-de-pa-hummeren-1.8602449

 

Vi får satse på at det er journalisten som er på villspor her...

Link to post
Share on other sites

Har satt 8 fisketeiner med riktige rømningshull og hummeragn i dag. Blir spennende å se hvordan det fungerer. Håper ingen inkompetente oppsynsfolk beslaglegger de fordi de ikke er vanlige hummerteiner. Ville ikke blitt overrasket.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Har også 2 fisketeiner i tre som jeg satte ut i dag. Er jo bare en kalv i disse, og har satt inn fluktåpninger på 6 cm på begge sider. Kan ikke være noe å si på dette, hummerteiner er jo utformet på så mange vis (vestlands-, skotte, firkantete treteiner, atomteiner, amerikanske i netting, etc etc), og med både en og to kalver. Fikk mine aller første teinehummere (2 i samme teina) i en slik fisketeine, så er glad i å bruke disse. De fleste tror jeg husker første gang de trekker en hummer opp i teina, blir et uutbrennelig minne omtrent som første gang en "har seg" :giggle:

 

Må si jeg gleder meg til trekket imorra tidlig! Var ikke på sjøen før kl 12, men fikk satt teinene omtrent der jeg hadde planlagt, og på flere av stedene var det lite andre teiner rundt meg :thumbsup: Var på land igjen kl 15, men så at det var flere på vei ut også da. Håper de ikke omringer mine :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ja, da er 8 teiner satt ut. Det var med nød og neppe jeg klarte å få klemt dem innimellom alle andre der ute, var nok litt seint ute. Tydelig at det er flere som sikler etter å kunne servere havets kardinal utover høsten :smiley: Får vel egentlig bare håpe at agna mi lokker best slik at de velger å gå inn i mine teiner :giggle: Nå skal vi på fjellet et par dager så jeg får ikke trekt før mandag. Satser på at teinene er så fulle at tauet nesten ryker :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er jo godt med hummer, men synes nesten det største med fisket er forberedelser med båt, agn og teiner, forventningene fra teinene er i sjøen og til en kan ta første trekket, gleden når en lykkes med å finne hummerplassen og ser / hører hummeren slå inne i teina, fine naturopplevelser og det sosiale rundt fisket.

 

Og kanskje også spenningen rundt vær og sjø, blir det vær til å komme utpå for å trekke, og strekker motet til? Jeg prioriterer å fiske sikkert, og tar ikke unødige sjanser. Men går litt på å mestre forholdene etter hvert som en blir mer og mer erfaren. Men er nok fortsatt i kategorien "pingle" sammenlignet med mange andre. :giggle:

Selvfølgelig kjekt å kunne servere selvfisket hummer og da :yesnod:

 

Blir nok på samme vis med de som driver med annen jakt, mye rundt selve forberedelser og jakta som fenger. Kjøttet blir som en ekstra bonus.

 

Spent på morgendagen! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Er jo godt med hummer, men synes nesten det største med fisket er forberedelser med båt, agn og teiner, forventningene fra teinene er i sjøen og til en kan ta første trekket, gleden når en lykkes med å finne hummerplassen og ser / hører hummeren slå inne i teina, fine naturopplevelser og det sosiale rundt fisket.

 

Som jeg skulle sagt det selv :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Er jo godt med hummer, men synes nesten det største med fisket er forberedelser med båt, agn og teiner, forventningene fra teinene er i sjøen og til en kan ta første trekket, gleden når en lykkes med å finne hummerplassen og ser / hører hummeren slå inne i teina, fine naturopplevelser og det sosiale rundt fisket.

 

Og kanskje også spenningen rundt vær og sjø, blir det vær til å komme utpå for å trekke, og strekker motet til? Jeg prioriterer å fiske sikkert, og tar ikke unødige sjanser. Men går litt på å mestre forholdene etter hvert som en blir mer og mer erfaren. Men er nok fortsatt i kategorien "pingle" sammenlignet med mange andre. :giggle:

Selvfølgelig kjekt å kunne servere selvfisket hummer og da :yesnod:

 

Blir nok på samme vis med de som driver med annen jakt, mye rundt selve forberedelser og jakta som fenger. Kjøttet blir som en ekstra bonus.

 

Spent på morgendagen! :cheers:

Absolutt helt enig Søringen! :) Alle forberedelser, finne plasser, forventninger og naturopplevelser er en stor del av "pakka". Nå har jeg satt tre biltema teiner på tre plasser jeg har tenkt meg ut. Veeldig spent på å se imorgen. Det var mye teiner ute og jeg var jo ikke ute før kl.17...

 

Jeg agnet en teine med bare tunfisk på boks, en med makrell og sjøørret, og en med makrell og gammel stinkende makrell som har ligget ute en uke i sjøkrepsteinen.

Link to post
Share on other sites

Jeg og kompisen satte 10 teiner i går morges. Mange andre var også ute tidlig. Vi satte på rundt 15 til 25 meter.

 

Saowanee har fått ekstra plotter og ekkolodd på akterdekket. Det var like bra som i reklamen og kjempepraktisk under settingen.

Det blir veldig dyr hummer, så en får være glad hvis en ikke får så mange!

 

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Jeg er ny på forumet, men har fulgt spent med i et par uker. Hyggelig å se mange ivrige hummerfiskere og nyttige tips. Selv bor jeg på Hvaler i Østfold og har trukket ti teiner i dag, uten en eneste hummer... Skjønner ikke helt hva som er galt, noenlunde samme plasser og åte som i fjor. Mulig vanntemperaturen spiller meg et puss, har satt teinene noe dypere nå, 20 - 30 meter.

 

Bruker makrell som er saltet en del uker. Ser at noen skriver om at saltet åte bør vannes før bruk, er det for å redusere saltinnholdet? Glad for svar og venter spent på resultatet på første trekk for dere andre.

Link to post
Share on other sites

Null hummere på meg i dag. Eg har nylig flyttet til en ny plass, så eg kjenner desverre ikkje til så mange gode fiskeplasser her enda, så det blir stort sett bare leiting etter gode plasser i år. Ser det er mange teiner i området, så eg regner med at det ikkje er helt fritt for hummer her.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Jeg er ny på forumet, men har fulgt spent med i et par uker. Hyggelig å se mange ivrige hummerfiskere og nyttige tips. Selv bor jeg på Hvaler i Østfold og har trukket ti teiner i dag, uten en eneste hummer... Skjønner ikke helt hva som er galt, noenlunde samme plasser og åte som i fjor. Mulig vanntemperaturen spiller meg et puss, har satt teinene noe dypere nå, 20 - 30 meter.

 

Bruker makrell som er saltet en del uker. Ser at noen skriver om at saltet åte bør vannes før bruk, er det for å redusere saltinnholdet? Glad for svar og venter spent på resultatet på første trekk for dere andre.

 

Hei, Hvalergutt. :seeya:

 

Grunnen til at åtet vannes, er for å surne det. En regner da med at krabben er mindre interessert i agnet, pluss at det spres mer "lukt" ut rundt teina som kan tiltrekke seg hummeren. Men mange bruker jo også saltet fisk rett fra tønna, så tror ikke det har så mye med at agnet må få redusert saltinnhold.

Link to post
Share on other sites

Ganske fornøyd med dagen, nydelig vær og lite sjø :smiley:

 

Det ble en hummer jeg kunne ha i kista (hanhummer på 27,5 cm), og en rognhummer (27 cm) som fikk friheten tilbake. Fikk den første i treteine, rognhummeren i ei lett skotteteine (Skagerak Trål, Flekkerøya). Så er rimelig happy :yesnod: Vet jeg skrev at forberedelser, forventninger og naturopplevelser er viktigst, men må innrømme at jeg hadde ikke vært helt fornøyd uten å se en hummer i dag. :blush::giggle:

 

Her med rognhummeren (litt stivt smil da :lol: ):

 

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Hei, Hvalergutt. :seeya:

 

Grunnen til at åtet vannes, er for å surne det. En regner da med at krabben er mindre interessert i agnet, pluss at det spres mer "lukt" ut rundt teina som kan tiltrekke seg hummeren. Men mange bruker jo også saltet fisk rett fra tønna, så tror ikke det har så mye med at agnet må få redusert saltinnhold.

Takk for svar, da satser jeg på at det går bedre i morgen. :smiley: Har også kjøpt noen "agn-pølser" der jeg kjøpte teiner, skal kunne holde bortimot tre uker. Håper makrell og "pølser" blir en uimotståelig kombinasjon.

Link to post
Share on other sites

Er jo greit å ha med noen pølser på sjøen hvis du skulle bli sulten, i hvert fall :giggle:

 

Ca halvparten av teinene mine var helt tomme i dag, noen få var det en del krabbe i. Så tok og knuste noen krabber og la i agnposen sammen med sur-silda. Skader i hvert fall ikke.

 

Ser fram til nytt trekk i morra, etter en flott tur i dag. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ser de melder sørøst vind 7-10 m/s i morra, og 12-15 m/s lørdag. Får se an i morra da hvordan vinden treffer på teinene mine, og evt flytte noen hvis blir helt vilt på lørdag. Neste uke meldes enda kraftigere vind, får håpe meteorologene besinner seg i løpet av helga...

 

Trenden rundt her jeg fisker, var for de som har fisket hummer noen år og har mye erfaring, ca 0,2 - 0,25 hummer pr teine (pluss rognhummer / undermåls). Beste jeg har hørt så langt var litt over 0,4 pr teine.

 

Mange godt fornøyde, andre litt skuffet siden det var første dagen og de pleier få mest denne dagen. Jeg regner meg fortsatt som lærling i "faget", og er fornøyd dersom jeg får en til dagen de første dagene.

Link to post
Share on other sites

Kom nettopp fra båten nå og har sjekket alle tre biltema teinene. Det var ingenting i de så jeg flyttet de noen meter og begynte å fiske isteden. Da fikk jeg en torsk og en makrell som jeg fordelte ut på teinene etterpå. Nå har jeg ikke hørt at torsk lokker hummeren men det kan vel ikke skade?

Link to post
Share on other sites

Fisketeinene funka til hummerfangst de ja. 5 hummere på 8 fisketeiner. En smertelig nær minstemålet som fikk friheten tilbake, og 4 som fikk bli med hjem. Brukbart fornøyd. Agnet var OK Marine pellets i agnboks og en ukes gammel makrell i hver teine.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...